Skip to main content

Er zijn al aanwijzingen gegeven hoe de Intercity Direct omgebogen wordt via Amsterdam Zuid. En dan doorgetrokken wordt naar Lelystad en Amersfoort. Dit najaar zullen we het waarschijnlijk definitief weten. 

Over de Airport Sprinters heb ik geen (nieuwe) informatie kunnen vinden. Gaan ze in dienstregeling 2025 worden ingezet tussen Amsterdam Centraal - Schiphol (Hoofddorp)? Het is al een aantal keren uitgesteld. 

Weet iemand al meer over de inzet van Airport Sprinters en Intercity Direct? 

Over de ICNG heb je al vaak dit soort vragen in andere topics gesteld, daar is nog niets over bekend.

De AirportSprinter gaat rijden vanaf dienstregeling 2025, daarvoor is de ombouw van 20 treinstellen SNG in volle gang en zijn de opleidingen voor de machinisten gestart.


Over de ICNG heb je al vaak dit soort vragen in andere topics gesteld, daar is nog niets over bekend.

De AirportSprinter gaat rijden vanaf dienstregeling 2025, daarvoor is de ombouw van 20 treinstellen SNG in volle gang en zijn de opleidingen voor de machinisten gestart.

Wat moet er concreet omgebouwd worden? En waarom moeten de machinisten een extra opleiding hebben? 

Wat zijn de verschillen tussen Airport Sprinters en de overige Sprinters? 


Bij de Airportsprinter wordt de machinist verantwoordelijk voor de vertrekprocedure, dit levert tijdwinst op omdat alle deuren dan tegelijk gesloten kunnen worden waar de conducteur de eigen deur pas kan sluiten nadat deze gezien heeft dat overige deuren gesloten zijn.


https://nieuws.ns.nl/sneller-halteren-met-airport-sprinter/


Bij de Airportsprinter wordt de machinist verantwoordelijk voor de vertrekprocedure, dit levert tijdwinst op omdat alle deuren dan tegelijk gesloten kunnen worden waar de conducteur de eigen deur pas kan sluiten nadat deze gezien heeft dat overige deuren gesloten zijn.

Zien hoe dat in de praktijk uitpakt. Het is nieuw. Ben benieuwd waar ze wel/niet tegenaan lopen. 


Niet zo nieuw, in de jaren 80 en 90 al op de Zoetermeerlijn toegepast. Toen een zeer analoog en dus betrouwbaar systeem waarvoor geen opleiding bestond, nu high tech digitale techniek. De toekomst zal leren welke het beste voldoet in de harde spoorpraktijk...…

De ombouw bestaat oa uit inbouw drukknoppen en beeldschermen en techniek in de cabine, camera's aan de buitenzijde en extra beveiligingen op de reizigersdeuren.


Niet zo nieuw, in de jaren 80 en 90 al op de Zoetermeerlijn toegepast. Toen een zeer analoog en dus betrouwbaar systeem waarvoor geen opleiding bestond, nu high tech digitale techniek. De toekomst zal leren welke het beste voldoet in de harde spoorpraktijk...…

De ombouw bestaat oa uit inbouw drukknoppen en beeldschermen en techniek in de cabine, camera's aan de buitenzijde en extra beveiligingen op de reizigersdeuren.

Een aantal aspecten kunnen ze toepassen. Maar Amsterdam Centraal - Schiphol v.v. is anders dan de Zoetermeerlijn. Zoetermeerlijn is meer een afgelegen spoorlijn. Amsterdam Centraal - Schiphol v v. is véél drukker. 

Vooral bij Schiphol waar goede doorstroming essentieel is zal belangrijk zijn hoe het gaat werken. 


Op Schiphol zullen de treinen overigens wel langer stilstaan dan 30 seconden, het zijn alleen de tussengelegen stations waar men zo kort mogelijk wil stoppen.


Op Schiphol zullen de treinen overigens wel langer stilstaan dan 30 seconden, het zijn alleen de tussengelegen stations waar men zo kort mogelijk wil stoppen.

Komt dat ook niet omdat bij station Schiphol véél méér reizigers in - en uitstappen? Zelfs met 1300 mm brede deuren en gelijkvloerse instap krijg je dat niet altijd binnen 30 seconden voor mekaar. 


Reageer