beantwoord

Bediening Veenendaal de Klomp in avondspits slechts 1x uur)?

  • 9 May 2023
  • 47 reacties
  • 979 Bekeken

Reputatie 5

Vandaag was ik voor een meeting in Veenendaal. Bij terugreis (richting Arnhem) constateer ik dat Veenendaal de Klomp midden in de avondspits maar 1x per uur wordt bediend. Er reed een trein om 17.29 en daarna pas weer op 18.29. Ik zie in de planner dat dit de hele week het geval is, en wellicht gewoon structureel? Voor een toch wel belangrijk IC station in de regio lijkt me dit zeer onwenselijk. Waarom niet de trein van 17.59 in Veenendaal laten stoppen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 May 2023, 17:44

Bekijk origineel

47 reacties

Badge +3

Vreemd dat precies 17:59 (rit 3163) uitvalt, want de rest van de dag kan je elk half uur. Gisteren en de afgelopen weken reed hij wel, maar dan om 18:00 dus daar zit al een minuut afwijking in t.o.v. de dienstregeling.

Aan een ICE o.i.d. zal het niet liggen, die dendert normaal lekker tussen de intercity’s door maar die rijdt daar op dit moment niet (is omgeleid via Den Bosch).

Structureel is het ook niet, op https://assets.paris-p.cla.ns.nl/stations/vertrekstaten/klp0.pdf staat de 17:59 gewoon.

Dit weekend (vrijdag 12 t/m maandag 15 mei) rijden er geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Wolfheze.

Verder is De Klomp geen belangrijk intercitystation, maar omdat er geen sprinters rijden tussen Utrecht en Arnhem (specifiek tussen Maarn en Ede-Wageningen) moeten ze wel.

De trein naar Arnhem gaat deze week sporadisch 1 keer per uur. Vaak is dit tweemaal per uur. Na de werkzaamheden zal deze trein ook weer tijdens de middagspits om het half uur vertrekken.

@Erryt NS 

Ik vraag me wel af of.NS hier toestemming voor heeft aangevraagd wat dit is regelrecht in strijd met de concessievoorwaarden.

Badge +3

Om welke werkzaamheden gaat dat dan (op 9, 10 en 11 mei)?

De werkzaamheden die ik zie zijn op 12, 13 en 14 mei (busvervoer).

De 3163 rijdt vanaf maandag 15 mei weer gewoon.

Ik durf niet te zeggen of dit ook gepland is, ik constateer dit net als Robert vanuit de Reisplanner.

Het zou ook zomaar een fout kunnen zijn, die wordt vaker gemaakt. Het is precies op de uren dat de ICE rijdt, de IC Schiphol - Nijmegen vertrekt dan later uit Utrecht omdat deze wacht op overstappers vanuit Amsterdam (de IC uit Amsterdam komt iets later aan omdat deze achter de ICE zit). Alleen die overstap is dit jaar geschrapt vanwege personeelstekort, dus die zou helemaal niet meer overgenomen hoeven te worden. Mogelijk dat een planner nog met het oude patroon in gedachte zat?

Reputatie 5

Er staan inderdaad geen werkzaamheden vandaag gemeld, wel komend weekend. Ook afgelopen zondag was de bediening van De Klomp aangepast. Maar waarom dat nu dan precies deze rit niet laten stoppen?

In ieder geval goed om te weten dat dit tijdelijk is.

Badge +3

Het zou ook zomaar een fout kunnen zijn, die wordt vaker gemaakt. Het is precies op de uren dat de ICE rijdt, de IC Schiphol - Nijmegen vertrekt dan later uit Utrecht omdat deze wacht op overstappers vanuit Amsterdam (de IC uit Amsterdam komt iets later aan omdat deze achter de ICE zit). Alleen die overstap is dit jaar geschrapt vanwege personeelstekort, dus die zou helemaal niet meer overgenomen hoeven te worden. Mogelijk dat een planner nog met het oude patroon in gedachte zat?

Ik zie hem gewoon staan op https://assets.paris-p.cla.ns.nl/stations/vertrekstaten/klp0.pdf en vorige week heeft hij ook gewoon gereden, maar dan (gepland) om 18:00 i.p.v. 17:59

Dus alleen vandaag, morgen en donderdag niet.

Reputatie 7
Badge +2

Dit blijkt sinds deze week het geval te zijn, vorige week was de bediening nog normaal en voor komende week staat ‘ie er ook weer normaal in.

Het gaat hier om volstrekt willekeurige momenten: 8.30, 10.00, 13.00, 15.00 en 18.00. Precies allemaal treinen die op een zeker moment in een iets uitgebogen pad (minuut later van De Klomp) terecht gekomen zijn.

Lijkt overigens wel een vergissing, want de twee treinen die in de spits vallen hebben gisteren een extra stop op Veenendaal-De Klomp gemaakt.

Badge +3

Oh, ik zie dat hij gewoon rijdt https://treinposities.nl/ritinfo/20230509/3163 maar dus op 9, 10 en 11 mei De Klomp overslaat. Vreemd, staat verder nergens.

Donderdag 4 mei reed hij ook niet, want is toen opgeheven in Bunnik.

Het zou ook zomaar een fout kunnen zijn, die wordt vaker gemaakt. Het is precies op de uren dat de ICE rijdt, de IC Schiphol - Nijmegen vertrekt dan later uit Utrecht omdat deze wacht op overstappers vanuit Amsterdam (de IC uit Amsterdam komt iets later aan omdat deze achter de ICE zit). Alleen die overstap is dit jaar geschrapt vanwege personeelstekort, dus die zou helemaal niet meer overgenomen hoeven te worden. Mogelijk dat een planner nog met het oude patroon in gedachte zat?

Volgens treinposities.nl was er vandaag inderdaad een uur lang geen trein naar Veenendaal De Klomp. De betrokken trein reed wel maar stopte planmatig niet in de De Klomp.

Badge +3

Volgens treinposities.nl was er vandaag inderdaad een uur lang geen trein naar Veenendaal De Klomp.

Maar hij rijdt dus wel gewoon, slaat alleen 3 dagen (gepland) De Klomp over?

In de Reisplanner staat hij voor gisteren ook niet, maar is er dus wel (extra) gestopt.

Het gaat hier om volstrekt willekeurige momenten: 8.30, 10.00, 13.00, 15.00 en 18.00. Precies allemaal treinen die op een zeker moment in een iets uitgebogen pad (minuut later van De Klomp) terecht gekomen zijn.

Dat zijn precies de tijden dat de ICE richting Duitsland rijdt. Normaliter (voor de uitdunning van de dienstregeling) sloot de IC Schiphol - Nijmegen in Utrecht aan op de IC Enkhuizen - Heerlen. Op momenten dat de ICE reed kwam laatstgenoemde trein een minuutje later in Utrecht aan, waardoor de trein naar Nijmegen ook een minuutje langer bleef wachten voor overstappers.

Sinds de uitdunning van de dienstregeling is die overstap vervallen, maar het lijkt er op dat men op deze momenten nu toch per ongeluk de originele dienstregeling heeft gehanteerd en dus wacht op overstappers. Daardoor is er onvoldoende rijtijd voor een stop in De Klomp.

Het gaat hier om volstrekt willekeurige momenten: 8.30, 10.00, 13.00, 15.00 en 18.00. Precies allemaal treinen die op een zeker moment in een iets uitgebogen pad (minuut later van De Klomp) terecht gekomen zijn.

Sinds de uitdunning van de dienstregeling is die overstap vervallen, maar het lijkt er op dat men op deze momenten nu toch per ongeluk de originele dienstregeling heeft gehanteerd en dus wacht op overstappers. Daardoor is er onvoldoende rijtijd voor een stop in De Klomp.

Toch wat vreemd dat NS hier doodleuk de concessievoorwaarden aan zijn laars mag lappen.

Badge +3

Sinds de uitdunning van de dienstregeling is die overstap vervallen, maar het lijkt er op dat men op deze momenten nu toch per ongeluk de originele dienstregeling heeft gehanteerd en dus wacht op overstappers. Daardoor is er onvoldoende rijtijd voor een stop in De Klomp.

Dat snap ik niet goed, want juist zonder ICE (die wordt omgeleid via Den Bosch) kan je een minuutje later vertrek vanuit Utrecht er toch wel uit rijden en alsnog even stoppen op Klp (net als gisteren)?

Die minuut is ten opzichte van de originele dienstregeling. In de uitgedunde dienstregeling is de IC Schiphol - Nijmegen juist 2 minuten vervroegd om de stop in De Klomp mogelijk te maken. Die vervroeging heeft men nu dus (per ongeluk?) weggehaald op deze momenten en dan haal je het niet meer om te stoppen.

Badge +3

Ik begin het steeds minder te snappen, want de 3100 is toch helemaal niet getroffen door een uitgedunde dienstregeling? Of vervangt de 3100 een stop van de 3000 op Klp?

Nee, want de 3000 stopt alleen ‘s avonds en in het weekend (logisch, want dan rijdt de 3100 niet).

Als die de hele dag op Klp stopt, waarom dan niet om 17:59 (of desnoods gepland om 18:00)?

Maar ik begrijp dat er meerdere (ongelukkige/spits) tijdstippen zijn waarop het station overgeslagen wordt, en dat alleen op 9, 10 en 11 mei (en eventueel 8 mei maar toch gestopt), en dat zou dan door een ICE komen die niet rijdt of het vertrek uit Utrecht vertraagt?

Waarschijnlijk is het dus gewoon een foutje, er is dus geen reden waarom dit niet zou kunnen. De oorzaak van de fout kan zitten in het feit dat de betreffende IC (3100 serie inderdaad) eigenlijk non-stop Utrecht - Ede-Wageningen had moeten rijden. Maar door het personeelstekort is dit eind vorig jaar aangepast waardoor deze toch op De Klomp moet stoppen (i.p.v. de geschrapte 3200 serie). Dit lijkt men bij aangepaste dienstregelingen bij werkzaamheden wel eens te vergeten waardoor men de trein in het originele patroon inlegt.

Badge +3

Ah, nu snap ik het beter. Als de (MaDiWoDo) spitstrein 3200 wel zou rijden (en stoppen) was er niets aan de hand geweest, maar die rijdt dus niet.

Dan is https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland verwarrend, want die pagina geeft niet aan dat de 3200 op Klp zou stoppen.

De (gele) rittenstaat van februari vergeten we maar even helemaal dan. Pech voor @Eberkhout dat de 3163 vandaag niet even stopte.

Reputatie 7
Badge +2

Het gaat hier om volstrekt willekeurige momenten: 8.30, 10.00, 13.00, 15.00 en 18.00. Precies allemaal treinen die op een zeker moment in een iets uitgebogen pad (minuut later van De Klomp) terecht gekomen zijn.

Dat zijn precies de tijden dat de ICE richting Duitsland rijdt. Normaliter (voor de uitdunning van de dienstregeling) sloot de IC Schiphol - Nijmegen in Utrecht aan op de IC Enkhuizen - Heerlen. Op momenten dat de ICE reed kwam laatstgenoemde trein een minuutje later in Utrecht aan, waardoor de trein naar Nijmegen ook een minuutje langer bleef wachten voor overstappers.

Nee juist niet, want ik heb het over de tijden op Veenendaal-De Klomp. De trein van 8.30 is dus degene die om 8.11 uit Utrecht vertrekt, maar de ICE gaat om 8.34 uit Utrecht en heeft dus juist impact op de trein van een half uur later. Maar die stopt wel op De Klomp.

De volgende ICE gaat om 11.04 uur uit Utrecht, dus daar heeft de IC van 10.00 uur vanaf De Klomp geen last van. Vervolgens hebben we weer een ICE om 13.04, dus dan is de missende trein van 13.00 uur op De Klomp weer de trein een half uur ervoor.

Idem om 15.04 en de ICEs daarna gaan om 17.04 en 19.04 dus de trein van 18.00 uur vanaf De Klomp naar Arnhem heeft daar ook geen last van.

Bericht even gebaseerd op de vertrekstaat van treinposities voor 30 maart, want daarna reed er door werkzaamheden in Duitsland überhaupt geen ICE via Arnhem.

De (gele) rittenstaat van februari vergeten we maar even helemaal dan. Pech voor @Eberkhout dat de 3163 vandaag niet even stopte.

Die vertrekstaat klopt gewoon keurig. De dienstregeling op De Klomp is nou eenmaal een gedrocht momenteel. De busvervoerder is ook ontzettend blij (not) dat 's ochtends vroeg het patroon per richting verschilt en in de avond op per richting verschillende momenten weer wijzigt.

Mijn bus 's ochtends naar De Klomp, die aansluiting op een 3100 naar Arnhem geeft, kruist daardoor ook een tegenligger, die nog aansluit op een vroege 3000 uit Arnhem, op een onmogelijk punt op de route. De rest van de dag als de aansluiting beide kanten op gelijk is komt dat stukken handiger uit.

Reputatie 7

Voor wat De Klomp betreft heb ik nooit begrepen waarom de treinserie die daar stopt per dagdeel verschilt. Oorspronkelijk zou de 3200 daar stoppen (die rijdt nu bijna niet), na 18u de 3100, na 21u de 3000 in de even richting (Den Helder). Pas na ~23u ook in de oneven richting (Nijmegen). Het zou makkelijker zijn als de 3000 daar gewoon de hele dag de stop maakt, evenals de stop op Driebergen-Zeist. Dan is er gelijk een directe verbinding tussen deze twee stations, die de hele dag intact blijft.

Badge +3

Als dat zou kunnen, heel de dag rechtstreeks tussen Db en Klp (hoeft geen IC te zijn)! 😃

Tijdje (lang geleden) nabij Klp gewerkt, en meestal vanuit Eindhoven (soms Zeist) heen.

Dat was simpel, gewoon spoor 18/19 op Utrecht en de eerstvolgende IC Nijmegen. Als die daar niet stopt gewoon terugsteken via Ede-Wageningen (dat mocht eigenlijk niet maar werd nooit moeilijk over gedaan, want bij controle kon men aan mijn transacties ook wel zien dat ik vanuit Eindhoven/Utrecht kwam en op Klp wel uit zou stappen). Bij Flex volgt natuurlijk al gauw een correctie...

Terug (naar vriendin in Zeist) was iets lastiger, dat was dan meestal eerst naar Utrecht C en dan een bus. Maar lopen of vervoer naar Veenendaal Centrum/West of Maarn kon ook natuurlijk, voor een trein naar Zeist.

Reputatie 5

Pech voor @Eberkhout dat de 3163 vandaag niet even stopte.

Nou ja, ik ben neem ik aan niet de enige die hier hinder van ondervond. Een redelijk aantal reizigers zal hun eindstation op hoge snelheid voorbij zijn gereden.

Het blijft immers een onduidelijk verhaal waarom plots op slechts drie dagen, en alleen deze week, deze trein niet op De Klomp stopt. Dit zonder verdere waarschuwingen in de App of NS website omtrent werkzaamheden of aangepaste dienstregeling.

En ik vermoed ook zo maar dat de geld terug bij vertraging regeling hier niet van toepassing gaat zijn 😕.

 

Reputatie 3

Het gaat dus om de intercity van 17:44 van Utrecht Centraal (rit 3163). Ik neem aan dat het iets te maken heeft met de twee spitsritten van serie 3200 (rit 3261 vertrek 17:34 vanaf Utrecht en rit 3263 vertrek 18:04 vanaf Utrecht). In de tienminutendienstregeling was de 3200 de serie die stopte op Veenendaal-de Klomp. Wellicht wilden ze dit in de avondspits ook zo doen, dus is de stop van 3163 eruit gehaald, maar zijn ze vergeten de stops van 3261 en 3263 toe te voegen?

Reputatie 7
Badge +2

In de afgelopen tijd werd er juist door beide op De Klomp gestopt en op een zeker moment is de stop er bij de 3200 uit gehaald gezien dat wat dubbelop was.

Overigens op willekeurige momenten op de dag met de 3200 op De Klomp stoppen is volstrekt onwenselijk voor iedereen die er overstapt op een bus (en dat is een fors deel van de instappers daar)

Sowieso zal dit het probleem niet zijn, want het speelt ook in de daluren (dan rijdt de 3200 nu sowieso niet) en ochtendspits (dan rijdt de 3200 de andere kant op)

Reageer