Bediening Veenendaal de Klomp in avondspits slechts 1x uur)? | NS Community
beantwoord

Bediening Veenendaal de Klomp in avondspits slechts 1x uur)?

  • 9 May 2023
  • 47 reacties
  • 975 Bekeken

Reputatie 5

Vandaag was ik voor een meeting in Veenendaal. Bij terugreis (richting Arnhem) constateer ik dat Veenendaal de Klomp midden in de avondspits maar 1x per uur wordt bediend. Er reed een trein om 17.29 en daarna pas weer op 18.29. Ik zie in de planner dat dit de hele week het geval is, en wellicht gewoon structureel? Voor een toch wel belangrijk IC station in de regio lijkt me dit zeer onwenselijk. Waarom niet de trein van 17.59 in Veenendaal laten stoppen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 May 2023, 17:44

Bekijk origineel

47 reacties

Er zijn kennelijk klachten binnengekomen want er zijn vandaag al drie extra stops ingelegd volgens treinposities.nl

Het lijkt me dat NS een keer goed moet nadenken over een structurele oplossing voor de bediening van Driebergen en De Klomp. Het verandert nu om de haverklap en er is voor veel mensen geen touw meer aan vast te knopen.

Overigens als je de voorstellen voor de dienstregeling 2024 leest dan dreigt een zelfde chaos rond Geldermalsen te ontstaan.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn kennelijk klachten binnengekomen want er zijn vandaag al drie extra stops ingelegd volgens treinposities.nl

Overigens lijkt me dat NS een keer goed moet nadenken over een structurele oplossing voor de bediening van Driebergen en De Klomp. Het verandert nu om de haverklap en er is voor veel mensen geen touw meer aan vast te knopen.

Voor de machinisten is er blijkbaar ook geen touw aan vast te knopen, want volgens mij staat Veenendaal-De Klomp heel hoog in het lijstje meest overgeslagen stations. (dwz de trein had moeten stoppen, maar is het station zonder te stoppen gepasseerd) 

Reputatie 7
Badge

Er zijn kennelijk klachten binnengekomen want er zijn vandaag al drie extra stops ingelegd volgens treinposities.nl

Het lijkt me dat NS een keer goed moet nadenken over een structurele oplossing voor de bediening van Driebergen en De Klomp. Het verandert nu om de haverklap en er is voor veel mensen geen touw meer aan vast te knopen.

Overigens als je de voorstellen voor de dienstregeling 2024 leest dan dreigt een zelfde chaos rond Geldermalsen te ontstaan.

Of het topic is automagisch bij de juiste persoon terecht gekomen die de boel gecorrigeerd heeft.

Met dank aan @Erryt NS 

Nee juist niet, want ik heb het over de tijden op Veenendaal-De Klomp. De trein van 8.30 is dus degene die om 8.11 uit Utrecht vertrekt, maar de ICE gaat om 8.34 uit Utrecht en heeft dus juist impact op de trein van een half uur later. Maar die stopt wel op De Klomp.

Opnieuw fout, de ICE gaat deze week om 8:08, 9:38, 12:38, 14:38, 17:38 en 19:08 uit Utrecht, en precies de treinen die daar achter zitten (8:14, 9:44, 12:44, 14:44 en 17:44) slaan dus Veenendaal-De Klomp over. Alleen bij de trein van 19:11 was het wel goed gepland.

Maar gelukkig is het nu dus opgelost, al lijkt men nog altijd op de ‘verkeerde’ tijden uit Utrecht te vertrekken waardoor de treinen door de extra stop nu vertraagd in Arnhem aankomen en bepaalde aansluitingen mogelijk krap worden. Laten we dus hopen dat men in de toekomst een met een echte oplossing komt want dit is zeker niet de eerste keer dat dit fout is gegaan.

Reputatie 7
Badge +2

Nouja fout, een verschil van inzicht vooral. Ik was juist van de uitgebogen tijden op Veenendaal-De Klomp uitgegaan. Die zijn echter altijd op dezelfde momenten (8.30, 10.00, 13.00, 15.00 en 18.00), ook als de ICE op de normale tijden (en via Arnhem) rijdt.

Overigens blijf ik wel afvragen wat nu het verschil tussen deze week en alle weken in april is. De 3100 vertrekt immers al sinds begin april op de door jou genoemde tijden later uit Utrecht, maar gewoon met stop op De Klomp.

Hoewel er deze week wel 1 minuut later vertrokken wordt uit Utrecht dan vorige week. Terwijl de ICE wel gewoon op dezelfde tijd vertrekt.

Reputatie 6

Even een update! Na intern overleg kwam het volgende naar voren: Veenendaal de Klomp heeft de afgelopen weken afwijkende bedieningstijden gehad in de weekenden, maar nu doordeweeks gaat het helaas om een fout in de planning. Dit is nu aangepast en de stops staan weer ingepland, zoals al opgemerkt door enkele users zie ik. 😉

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd dat dit door het personeel is opgemerkt. Of is er niets gedaan met eventuele meldingen?

Nouja fout, een verschil van inzicht vooral. Ik was juist van de uitgebogen tijden op Veenendaal-De Klomp uitgegaan. Die zijn echter altijd op dezelfde momenten (8.30, 10.00, 13.00, 15.00 en 18.00), ook als de ICE op de normale tijden (en via Arnhem) rijdt.

Er zijn helemaal geen uitgebogen tijden hier als er een ICE richting Duitsland rijdt, dat was alleen vorig jaar toen de IC Rotterdam - Arnhem in Veenendaal-De Klomp stopte.

En het verschil met de afgelopen week is simpel: vorige week heeft men de fout niet gemaakt en deze week wel.

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn helemaal geen uitgebogen tijden hier als er een ICE richting Duitsland rijdt, dat was alleen vorig jaar toen de IC Rotterdam - Arnhem in Veenendaal-De Klomp stopte.

Er zijn wel degelijk uitgebogen tijden op Veenendaal-De Klomp, maar die hebben dus blijkbaar niks met de ICE te maken zoals ik al opmerkte. (Op de genoemde tijden stopt de 3100 hier om .00/.30 terwijl hij de rest van de dag om .29/.59 stopt)

Badge +3

Er zijn wel degelijk uitgebogen tijden op Veenendaal-De Klomp, maar die hebben dus blijkbaar niks met de ICE te maken zoals ik al opmerkte. (Op de genoemde tijden stopt de 3100 hier om .00/.30 terwijl hij de rest van de dag om .29/.59 stopt)

Als dat niets met de ICE te maken heeft, waarom zou dat dan wel komen? Cargo misschien? Wel vreemd dat voor deze week precies voor die treinen de stop op Klp er (onnodig) uit gesloopt was.

De 3100 stopt normaal altijd om 29/59 richting Arnhem, zo is ook te zien in de eerder hier geplaatste vertrekstaat. Dit kan natuurlijk wel eens afwijken door werkzaamheden (elders) maar er is geen structurele aanpassing van de dienstregeling hier in deze richting.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zie dat het sinds 1 mei structureel is, maar dan wel precies op die tijden dat er door een ICE later uit Utrecht vertrokken wordt. Dus allicht een aanpassing geweest dan i.v.m. vertragingen die bleken op te treden, want die omgeleide ICEs reden immers in april ook al als ik me niet vergis.

(En aan het overzicht op treinposities te zien zijn ze op 28 april ook al wat stops op De Klomp vergeten)

Er is niets structureels aan, want volgende week rijden ze weer op de normale tijden.

Badge +3

(En aan het overzicht op treinposities te zien zijn ze op 28 april ook al wat stops op De Klomp vergeten)

Ah, vergeten! Dat weerlegt dan ook het ‘verhaal’ (heb zo gauw geen link bij de hand) dat men op vrijdag 28 april nog een soort Koningsdag dienstregeling zou rijden 🤣

Op 28 april stopte alle treinen zo te zien normaal op De Klomp, alleen waren enkele treinen toen 3 minuten verschoven om onduidelijke redenen. Misschien nog iets voor de NS moderators hier om na te vragen, waarom die minuutaanpassingen soms gedaan worden? Want er is geen directe oorzaak te vinden voor deze aanpassingen, maar hierdoor kunnen overstappen dus wel in gevaar komen.

Mijn vermoeden is ook dat ook dit een overblijfsel is van de originele capaciteitsverdeling. De dienstregeling is destijds aangevraagd op basis van 6 intercity's per uur, en toen was er wel een noodzaak om de treinen een paar minuten vast te houden op momenten dat de ICE reed. Dat is toen op het laatste moment aangepast, maar het lijkt er op dat dit niet is aangepast op momenten dat de ICE via Venlo rijdt waardoor er in al die weken maatwerk nodig is om het weer goed te zetten, wat dus af en toe fout gaat.

Reputatie 7
Badge +2

Er is niets structureels aan, want volgende week rijden ze weer op de normale tijden.

"Structureel" bij aangepaste dienstregeling bedoelde ik ook. Volgende week rijdt de ICE immers ook weer via Emmerich.

Reputatie 3

Er zijn helemaal geen uitgebogen tijden hier als er een ICE richting Duitsland rijdt, dat was alleen vorig jaar toen de IC Rotterdam - Arnhem in Veenendaal-De Klomp stopte.

Er zijn wel degelijk uitgebogen tijden op Veenendaal-De Klomp, maar die hebben dus blijkbaar niks met de ICE te maken zoals ik al opmerkte. (Op de genoemde tijden stopt de 3100 hier om .00/.30 terwijl hij de rest van de dag om .29/.59 stopt)

Heeft het te maken met perroncapaciteit op Arnhem Centraal? De 3100 verhuist overdag constant tussen sporen 8 tot en met 11 omdat de aankomst- en vertrektijd hetzelfde zijn.

Er zijn aanpassingen gemaakt vanwege de omgeleide ICE, maar helaas is hier een oud scenario toegepast (gebaseerd op een dienstregeling waarbij we nog 6x per uur reden op Ut-Ah). Dat scenario is nu geüpdatet en er is gecontroleerd dat bij reeds ingeplande omleidingen niet dezelfde fout is gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

En niemand die die fout heeft opgemerkt? Kwaliteitscontrole van niks.

Reputatie 7
Badge +1

En niemand die die fout heeft opgemerkt? Kwaliteitscontrole van niks.

Verbaast me niks. Bij werkzaamheden gebeuren wel wel vaker dat soort dingen. Bij werkzaamheden op een internationaal traject al helemaal. Je wilt niet weten waardoor dat allemaal mis kan lopen en regelmatig komen daar nieuwe oorzaken bij.

Reputatie 7
Badge +3

Juist omdat dergelijke problemen bekend zijn moet er veel strengere kwaliteitscontrole plaatsvinden op de tijdelijke dienstregelingen.

Reputatie 7
Badge +1

Juist omdat dergelijke problemen bekend zijn moet er veel strengere kwaliteitscontrole plaatsvinden op de tijdelijke dienstregelingen.

Dat is onbestreden. Maar ik stel al enkele decennia vast dat dat niet gebeurt.

Reageer