Beloofde verlenging treinen vooralsnog geannulleerd

  • 14 September 2023
  • 18 reacties
  • 384 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Op 4 september jl verscheen er een persbericht van NS waarin vol trots werd aangekondigd dat de treinen in september verlengd zouden worden. Onder andere afgelopen dinsdag regende het klachten over de te korte treinen op het X-kanaal van NS en ik lees nu dus bij voorbeterov dat de NS door interne problemen dit persbericht dus helemaal niet waar kan maken.

 

Dit is dus reizigers blij maken met de bekende dode mus. Ik verwacht vandaag een persbericht van NS waarin ze in ieder geval mededelen dat dit dus niet gelukt is en ook enige uitleg geven waarom het niet gelukt is.  

 

http://www.voorbeterov.nl/Trein


18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De dinsdag en donderdag zijn de favoriete dagen voor thuiswerkers om naar de werkplek te willen reizen. Het lijkt dat zowel thuiswerkers als NS daar niet op kunnen anticiperen.

Op 4 september jl verscheen er een persbericht van NS waarin vol trots werd aangekondigd dat de treinen in september verlengd zouden worden. Onder andere afgelopen dinsdag regende het klachten over de te korte treinen op het X-kanaal van NS en ik lees nu dus bij voorbeterov dat de NS door interne problemen dit persbericht dus helemaal niet waar kan maken.

http://www.voorbeterov.nl/Trein

Het gaat bij NS van kwaad tot erger. Het bedrijf is bezig een totaal vastgeroeste dinosaurus te worden. Te veel regels, te veel procedures en nul flexibiliteit.

Reputatie 7
Badge +3

De dinsdag en donderdag zijn de favoriete dagen voor thuiswerkers om naar de werkplek te willen reizen.

Willen reizen? Misschien ook, of zelfs vooral, een kwestie dat werkgevers willen dat de werknemers op die dagen naar kantoor komen, om zo op die dagen het team compleet op kantoor te hebben en/of  meetings te kunnen plannen waar iedereen ook fysiek aanwezig is. En ook voor corona waren de dinsdagen en donderdagen altijd drukker omdat de andere dagen van de week vaak dagen zijn waarop part-timers niet werken. Je hebt dus sowieso al dat op die dagen meer mensen werken, dan gaan er ook meer naar kantoor, dat is een gegeven en verander je niet zo maar. Daar zal je als NS gewoon rekening mee moeten houden. NS had vol trots aangekondigd met langere treinen te gaan rijden en dat doen ze nu dus niet. Als je iets niet kan, ga niet eerst lopen verkondigen dat je het wel gaat doen, dat schept verwachtingen die je dan niet waar kan maken. 

 

 

De dinsdag en donderdag zijn de favoriete dagen voor thuiswerkers om naar de werkplek te willen reizen.

Willen reizen? Misschien ook, of zelfs vooral, een kwestie dat werkgevers willen dat de werknemers op die dagen naar kantoor komen, om zo op die dagen het team compleet op kantoor te hebben en/of  meetings te kunnen plannen waar iedereen ook fysiek aanwezig is. 

Het is daarnaast ook zwaar overdreven. Als je naar de cijfers van Translink kijkt is het aantal reizigers op dinsdag en donderdag niet meer dan 10% hoger dan op de andere werkdagen. 

En inderdaad die Nederlandse parttime onzin (o, wat werken we toch hard) was er ook al voor corona.

Reputatie 7
Badge +3

De dinsdag en donderdag zijn de favoriete dagen voor thuiswerkers om naar de werkplek te willen reizen.

Willen reizen? Misschien ook, of zelfs vooral, een kwestie dat werkgevers willen dat de werknemers op die dagen naar kantoor komen, om zo op die dagen het team compleet op kantoor te hebben en/of  meetings te kunnen plannen waar iedereen ook fysiek aanwezig is. 

Het is daarnaast ook zwaar overdreven. Als je naar de cijfers van Translink kijkt is het aantal reizigers op dinsdag en donderdag niet meer dan 10% hoger dan op de andere werkdagen. 

En inderdaad die Nederlandse parttime onzin (o, wat werken we toch hard) was er ook al voor corona.

Er wordt echter op Dinsdag en donderdag meer geklaagd over te volle treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt echter op Dinsdag en donderdag meer geklaagd over te volle treinen.

Ik zeg ook niet dat het op dinsdag en donderdag niet drukker is als op andere dagen, je moet alleen niet stellen dat degenen die deels thuis en deels op kantoor werken zelf allemaal de voorkeur geven aan dinsdag en donderdag naar kantoor te gaan, de werkgever speelt daar ook een grote rol in. 

Waar mijn broer werkt hebben ze juist de woensdag als kantoordag voor hun team. En dat kan voor een ander team/afdeling weer een andere dag van de week zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is daarnaast ook zwaar overdreven. Als je naar de cijfers van Translink kijkt is het aantal reizigers op dinsdag en donderdag niet meer dan 10% hoger dan op de andere werkdagen. 

En inderdaad die Nederlandse parttime onzin (o, wat werken we toch hard) was er ook al voor corona.

Het verschil is inderdaad niet echt heel veel, viel mij eerder ook al op. Afgaand op de berichten NS over drukte op deze dagen zou je denken dat het verschil veel groter zou zijn. Nu zijn de cijfers van Translink niet alleen de inchecks bij NS maar van het gehele openbaar vervoer en zou het kunnen dat het verschil bij treinen meer is dan bij BTM vervoer. Maar ook al is het maar die 10%, dat is dan misschien net het verschil tussen gewoon drukke treinen en echt drukke en overvolle treinen, wat dan ook nog per traject kan verschillen. 

Maar wat ben je weer denigrerend over part-timers. Zonder de reorganisatie waardoor ik boventallig werd, zou ik begin 2020 ook part-timer zijn geworden, gewoon omdat het fincancieel kon en ik na 35 jaar full-time werken ook wel wat meer tijd voor mezelf wilde. Het leven bestaat niet alleen uit werken, eten en slapen en ergens tussendoor nog even snel boodschappen doen en huishoudelijke taken. 

Er lijkt een tekort aan intercitymaterieel te zijn, tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam rijdt toch weer deels sprintermaterieel waar eigenlijk weer dubbeldekstreinen hadden moeten gaan rijden, al zijn het er minder dan afgelopen zomer.

Reputatie 7
Badge +1

Er lijkt een tekort aan intercitymaterieel te zijn, tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam rijdt toch weer deels sprintermaterieel waar eigenlijk weer dubbeldekstreinen hadden moeten gaan rijden, al zijn het er minder dan afgelopen zomer.

Problemen lijken toch wel wat groter te zijn. Heel veel klachten in Noord Brabant, bij Tilburg. Zelfs klachten over de trein richting Den Helder 

Reputatie 6
Badge

Soms is de vraag wel hoe terecht de klachten zijn. Zo had ik vandaag een trein waar iemand onwel werd door de drukte (dat riep de conducteur om). Echter, helemaal achterin was meer dan de helft van de plekken vrij. Dat werd ook omgeroepen: ‘loop alstublieft naar achteren, want daar zijn nog tientallen plekken vrij’. Maar er werd geen gehoor aan gegeven. De grote kuddes bleven, al klagend op twitter, voorin op de balkons staan. En achterin reisden we prinsheerlijk, met wel wat vertraging vanwege die onwelwording. Apart om op twitter berichten over mijn volle trein te zien, terwijl ik 4 plekken voor mezelf had in dezelfde trein.

Reputatie 7
Badge

Er wordt echter op Dinsdag en donderdag meer geklaagd over te volle treinen.

Laat ik dat dan een klein beetje veranderen: ik stond op die maandag dat de treiner langer zouden worden alweer voor het eerst met mijn rug tegen een deur en mijn neus in iemands oksel…

Er lijkt een tekort aan intercitymaterieel te zijn, tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam rijdt toch weer deels sprintermaterieel waar eigenlijk weer dubbeldekstreinen hadden moeten gaan rijden, al zijn het er minder dan afgelopen zomer.

Ik had juist weer in een sprinter last dus dat zal niet het enige probleem zijn.

Er lijkt een tekort aan intercitymaterieel te zijn, tussen Utrecht en Den Haag / Rotterdam rijdt toch weer deels sprintermaterieel waar eigenlijk weer dubbeldekstreinen hadden moeten gaan rijden, al zijn het er minder dan afgelopen zomer.

Problemen lijken toch wel wat groter te zijn. Heel veel klachten in Noord Brabant, bij Tilburg. Zelfs klachten over de trein richting Den Helder 

En de trein waar ik hier op doel rijdt van Almere naar Amsterdam.

Soms is de vraag wel hoe terecht de klachten zijn. Zo had ik vandaag een trein waar iemand onwel werd door de drukte (dat riep de conducteur om). Echter, helemaal achterin was meer dan de helft van de plekken vrij. Dat werd ook omgeroepen: ‘loop alstublieft naar achteren, want daar zijn nog tientallen plekken vrij’. Maar er werd geen gehoor aan gegeven. De grote kuddes bleven, al klagend op twitter, voorin op de balkons staan. En achterin reisden we prinsheerlijk, met wel wat vertraging vanwege die onwelwording. Apart om op twitter berichten over mijn volle trein te zien, terwijl ik 4 plekken voor mezelf had in dezelfde trein.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat inderdaad deel van het probleem is, maar simpel op te lossen is dat volgens mij niet. Iemand rond de grens van de drukte kan denken 'laat iemand uit het echt drukke stuk maar het rustigere deel in gaan, dan eindigen we allemaal een beetje zoals ik nu toch al sta', terwijl iemand uit het drukste stuk mogelijk die ander in de weg vindt staan en wacht tot die aan de kant is. Daarbij verplaatsen veel mensen niet graag als ze net een relatief comfortabel plekje hebben gevonden, al hebben ze maar een handvat in het gangpad bemachtigd ofzo.

Dat soort (psychologische) effecten vermijd je, denk ik, alleen met goede indicatie van waar het druk is op het perron, zodat mensen zich vóór ze instappen goed over de trein kunnen cerdelen. En dat helpt natuurlijk ook om mensen in ieder geval alvast het rustigste treinstel in te krijgen, want wisselen van treinstel kan onderweg natuurlijk sowieso niet en ga je niet proberen als de trein stilstaat op een station waar jij er niet uit hoeft, want zeker bij echt drukte riskeer je dan er nooit meer in te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de zomer waren er in de spits extra medewerkers die de reizigers een beetje verdeelden over het perron van de grotere stations. Is dat nog steeds?

Ik weet van mijn vaste trajecten zo'n beetje waar ik moet instappen voor meer plaatskans. Soms betekent dat verder lopen bij in- en of uitstappen. De meeste mensen zullen toch kiezen voor een strategische plek ivm overstappen, ook al betekent dat opgepropt staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben er redelijk van overtuigd dat inderdaad deel van het probleem is, maar simpel op te lossen is dat volgens mij niet. Iemand rond de grens van de drukte kan denken 'laat iemand uit het echt drukke stuk maar het rustigere deel in gaan, dan eindigen we allemaal een beetje zoals ik nu toch al sta', terwijl iemand uit het drukste stuk mogelijk die ander in de weg vindt staan en wacht tot die aan de kant is. Daarbij verplaatsen veel mensen niet graag als ze net een relatief comfortabel plekje hebben gevonden, al hebben ze maar een handvat in het gangpad bemachtigd ofzo.

Andere overwegingen om niet te verkassen naar het deel van de trein waar het rustig is kunnen ook zijn dat het waar jij staat zo vol is dat je er niet eens langs kan. Of dat je denkt dat tegen de tijd dat je je er heen gewurmd hebt het intussen wel drukker is in dat deel omdat anderen die dichterbij dat rustige deel staan daar al heen zijn verhuisd. Of er is een bepaalde reden dat jij ingestapt ben in het deel waar je nu staat, zoals dat je dan dicht bij trappen van je overstapstation utstapt en de kans dat je zo je overstap haalt veel groter is. Dat waren althans mijn redenen. 

 

Niet zo snel als ik kan achterhalen, MoDe. Dit was volgens mij ook maar heel tijdelijk en alleen bij de drukkere stations. 

Badge +3

Niet zo snel als ik kan achterhalen, MoDe. Dit was volgens mij ook maar heel tijdelijk en alleen bij de drukkere stations. 

Utrecht C had als test een automatische (Efteling achtige) omroep over het verdelen over de perrons, die tot in de stationshal te horen was.

Geen succes, en als men zich dan netjes verdeelde over het perron kwam er soms een ieniemienie treintje aan en moest je alsnog terug lopen. 😥

 

Reputatie 5

Voor de zomer waren er in de spits extra medewerkers die de reizigers een beetje verdeelden over het perron van de grotere stations. 

Volgens mij heb ik ze 1,5 week geleden nog gezien op Utrecht Centraal. Daarna weet ik niet, heb sindsdien niet meer met de trein in de spits gereisd (en ook überhaupt niet meer op Utrecht Centraal geweest).

Reputatie 7
Badge +3

Mensen kijken ook niet naar de perronletters als die aangegeven worden.

Soms is de vraag wel hoe terecht de klachten zijn. Zo had ik vandaag een trein waar iemand onwel werd door de drukte (dat riep de conducteur om). Echter, helemaal achterin was meer dan de helft van de plekken vrij. Dat werd ook omgeroepen: ‘loop alstublieft naar achteren, want daar zijn nog tientallen plekken vrij’. Maar er werd geen gehoor aan gegeven. De grote kuddes bleven, al klagend op twitter, voorin op de balkons staan. En achterin reisden we prinsheerlijk, met wel wat vertraging vanwege die onwelwording. Apart om op twitter berichten over mijn volle trein te zien, terwijl ik 4 plekken voor mezelf had in dezelfde trein.

Laat me raden: het traject 's-Hertogenbosch/Nijmegen - Utrecht - Amsterdam? Daar speelt dit probleem ook zo erg.

Reageer