Beperking materieelinzet treinserie 3600 | NS Community

Beperking materieelinzet treinserie 3600


Reputatie 1

Hoi allen,

Het valt me op dat met ingang van afgelopen week de lengte van de treinen in de serie 3600 behoorlijk is ingekort. Dit gebeurt niet alleen in de ochtendspits (3620, 3622, 3624, 3626 en 3628, omgekeerde richting valt mee m.u.v. 3627) maar ook overdag (losse ICM-3 en ICM-4 en dan met name tussen Nijmegen-Arnhem en 's-Hertogenbosch - Breda) en de avondspits (3656, 3658 en 3655, 3657, 3659, 3661, 3663). Er wordt regelmatig een los stel ICM ingezet op deze momenten, zelfs de reisplanner geeft aan dat bijna de gehele reis druk is (3 poppetjes). Het probleem is de omloop, want de treinen die in de ochtendspits te kort zijn, dat zijn dezelfde treinen die in de avondspits zijn; (Zie bijvoorbeeld https://treinposities.nl/ritinfo/20220415/3620 en https://treinposities.nl/ritinfo/20220415/3661; Zelfde treinstel, zelfde omloop, allebei bom- en bomvol). Is het personeel er niet voor? Want de vraag is er zeker wel voor, soms is zelfs een losse VIRM-6 (verdubbeling capaciteit) niet genoeg? Ook de perrons zijn lang genoeg voor 8 of zelfs 10 bakken VIRM- of DDZ. Er wordt regelmatig gespeeld met 8 delen DDZ, maar een ICM-7 voor de drukste trein van de hele dag in de serie 3600 is gewoon teveel (zie; https://treinposities.nl/ritinfo/20220413/3624)).

Een heleboel cijfertjes en woorden natuurlijk, dus als je jezelf afvraagt; Wat is je punt nou?
- Hoe kan het dat er deze week zoveel (met regelmaat tekorte) ICM wordt ingezet op zo'n drukke toch wel scholierenlijn - Het lijkt er zelfs wel op dat in de spits de kortere treinen worden ingezet dan overdag?
​​​​​​​- Wat is er gebeurd met die dubbele DDZ-treinstellen die 's ochtends in Roosendaal werden aangekoppeld en dan later op de dag opnieuw in Zwolle opnieuw aangekoppeld worden?
​​​​​​​- Is het misschien mogelijk om in - met name de ochtendspits - een deel van de trein af te koppelen in 's-Hertogenbosch (denk aan een Virm-8 of 10 die later de dag meekan met een andere treinserie) in de ochtendspits of aan te koppelen in de avondspits?
- Hoe kan het dat de gekoppelde ICM-treinstellen (6 of 7 meestal) in de spits rijden, terwijl een enkele DDZ meestal meer capaciteit biedt?

Ik hoop dat jullie er nog wijs uit kunnen :)

​​​​​​​Daniël
​​​​​​​


16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Meld de te volle treinen ook zeker op https://volletreinen.nl/

Badge +3

Meld de te volle treinen ook zeker op https://volletreinen.nl/

Dit meldpunt is een initiatief van Reizigersvereniging Rover… Fijn, maar wat doen/willen/kunnen die eigenlijk, op korte termijn?

Doe mee

Dus als je daar een te drukke/korte trein meldt (met eventueel 1e klas of stiltecoupé misbruik) gaan ze daar iets mee doen?

De tijd begint wel te dringen (oorlog in de stiltecoupé en/of 1e klas) voordat die ‘beste reizigers’ het echt he.le.maal beu zijn en bepaalde taken van een HC gaan overnemen missschien 🙄😎

 

Reputatie 7
Badge

Ze zullen dit melden bij de desbetreffende vervoerders die het weer voor kennisgeving aannemen.

Dat er eens kritisch gekeken is naar de 3600 is niet zo vreemd. Veel treinen op deze lijn zijn totaal onderbezet. Buiten de spits rijdt er regelmatig DDZ6 dat voor 80% leeg is.

Wel is de inzet vaak zeer onregelmatig. Het ene halfuur een DDZ6, het andere halfuur een ICM3. NS heeft moeite de juiste maat te vinden.

Inzet van 8 of 10 bakken DDZ of VIRM in deze treinserie zou gewoon kolder zijn. Zeker omdat op deze lijn sinds corona het aantal reizigers wel heel veel minder is geworden.

Je moet daarbij ook realistisch blijven, voor die twee hele drukke treinen alleen van Roosendaal tot Breda in de ochtendspits op schooldagen moet je gewoon maar accepteren dat daar mensen moeten staan als studenten en scholen geen spreiding van de aanvangstijden willen.

Reputatie 7

Ik stapte net uit de 3600 in Breda. Dit was een dubbele ICM3. En erg leeg. Dat wil zeggen: voorin was het vol ( want overstappers in Roosendaal stappen allemaal voorin ivm looptijd) en het achterste treinstel was vrijwel leeg. Vorige week reed er op een ochtend in de daluren een keer een los ICM3 stel dat letterlijk overvol was zoals voor corona. Allemaal studenten en een enkele forens. Die materieelinzet is onnavolgbaar.

Ik denk dat de drukte op dit traject ook erg verschilt per deel van het traject. Tussen Zwolle en Zutphen Breda- Roosendaal is het bijvoorbeeld de enige trein, terwijl er op de andere delen andere opties zijn. Zelf ga ik vaak van Deventer naar Zwolle, deze trein zit in de ochtend en (late) middag vaak vol, zeker als het een ICMm-3 is (die probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden). DDZ-4 of DDZ-6 zit meestal redelijk vol, maar is goed te doen op dat stuk.

Reputatie 7
Badge +1

Je moet daarbij ook realistisch blijven, voor die twee hele drukke treinen alleen van Roosendaal tot Breda in de ochtendspits op schooldagen moet je gewoon maar accepteren dat daar mensen moeten staan als studenten en scholen geen spreiding van de aanvangstijden willen.

Ik sluit niet uit dat het tussen Roosendaal en Breda ook wel eens druk is maar de grootste drukte heb ik altijd op Tilburg-Den Bosch en Nijmegen-Arnhem ervaren.

3 bakken ICM op deze treinserie zal vrijwel altijd te krap zijn. 8 dubbeldeks is weer het andere uiterste en is niet nodig maar iets ertussenin zou toch moeten kunnen.

Je moet daarbij ook realistisch blijven, voor die twee hele drukke treinen alleen van Roosendaal tot Breda in de ochtendspits op schooldagen moet je gewoon maar accepteren dat daar mensen moeten staan als studenten en scholen geen spreiding van de aanvangstijden willen.

Ik sluit niet uit dat het tussen Roosendaal en Breda ook wel eens druk is maar de grootste drukte heb ik altijd op Tilburg-Den Bosch en Nijmegen-Arnhem ervaren.

Tussen Roosendaal en Breda gaat het slechts om twee hele drukke treinen in de ochtendspits. Dat komt door het vrijwel ontbreken van hoger onderwijs in West-Brabant en Zeeland. De rest van de dag zijn de treinen op dat deel meestal hooguit halfvol, ik heb er nog nooit een echt volle trein gezien.

 

3 bakken ICM op deze treinserie zal vrijwel altijd te krap zijn. 8 dubbeldeks is weer het andere uiterste en is niet nodig maar iets ertussenin zou toch moeten kunnen.

Dat had ik al aangegeven, de logica bij de materieelinzet ontbreekt. Overigens is ICM4 buiten de ruime spits en in het weekend over het algemeen wel voldoende. 

Reputatie 6

Vanochtend een ICM3 van Roosendaal naar Zwolle. Tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch propvol. De trein die om 9.54 uur vertrekt uit 's-Hertogenbosch.

Badge +3

Vanochtend een ICM3 van Roosendaal naar Zwolle. Tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch propvol. De trein die om 9.54 uur vertrekt uit 's-Hertogenbosch.

Goh, dat verwacht je toch niet, drukte met Pasen en zo? 😅 @Arjan49 

Rond 11:00 al luid/dronken voetbalsupporters groepen onderweg naar Rotterdam blijkbaar (voor PSV-Ajax om 18.00 in de Kuip) terwijl andere mensen graag naar de tulpenvelden (Keukenhof) wilden.

En dat publiek nogal botst (ja wat nou om 11 uur met bier in de trein, dat moet verboden worden want er zijn kids bij toch!)

NS: Alcohol drinken in een trein is niet verboden, maar overlast (van groepen) wel. Zoek de conducteur! 🥚 (of een verstopt Paasei).

Op Koningsdag (en de avond ervoor) is alcohol wel verboden op stations en in de trein, wegens bepaalde voorwaarden maar wie leest die of houdt zich eraan?

Handhaving zal dan ook minimaal of afwezig zijn, zoals altijd.

Met dronken volk (richting De Kuip) naar de Keukenhof is natuurlijk wel een bijzondere omstandigheid.

En vermijd deze treinen dan ook maar https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-04-17/rotterdam-stadion

Vanochtend een ICM3 van Roosendaal naar Zwolle. Tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch propvol. De trein die om 9.54 uur vertrekt uit 's-Hertogenbosch.

En vermijd deze treinen dan ook maar https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-04-17/rotterdam-stadion

Dit zijn geen reguliere treinen maar speciale supporterstreinen die via Woerden-Breukelen rijden.

Het is bij de bekerfinale gebruikelijk dat men de supporters van de ene club met treinen laat reizen en die van de andere club met bussen zodat ze makkelijker uit elkaar te houden zijn. De neutrale toeschouwers worden geacht op eigen gelegenheid te komen.

Vanochtend een ICM3 van Roosendaal naar Zwolle. Tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch propvol. De trein die om 9.54 uur vertrekt uit 's-Hertogenbosch.

Een losse ICM3 is te krap, maar wellicht alleen op het stukje van Tilburg naar Den Bosch.

Overigens krijg ik langzamerhand de indruk dat er een probleem is met de beschikbaarheid van ICM. Ik zie meer berichten over "ontbrekende" ICM-stellen.

Wel verrassend die drukte want normaal is rond de paasdagen het vervoer juist lager dan bij gewone weekenden. Volgens de cijfers van Translink was dat op Goede Vrijdag en Paaszaterdag ook zo. 

Reputatie 6

Vanochtend een ICM3 van Roosendaal naar Zwolle. Tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch propvol. De trein die om 9.54 uur vertrekt uit 's-Hertogenbosch.

Een losse ICM3 is te krap, maar wellicht alleen op het stukje van Tilburg naar Den Bosch.

Overigens krijg ik langzamerhand de indruk dat er een probleem is met de beschikbaarheid van ICM. Ik zie meer berichten over "ontbrekende" ICM-stellen.

Wel verrassend die drukte want normaal is rond de paasdagen het vervoer juist lager dan bij gewone weekenden. Volgens de cijfers van Translink was dat op Goede Vrijdag en Paaszaterdag ook zo. 

Dit Paasweekeinde zijn er werkzaamheden aan de HSL tussen Breda en Rotterdam (en ook tussen Zwijndrecht en Rotterdam Zuid). Reizigers vanuit Breda die naar Amsterdam of Schiphol willen reizen nu wellicht via 's-Hertogenbosch.

@Marcel Stroo

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn. Jouw trein moet dan wel in Den Bosch zijn leeggelopen.

Reputatie 6

@Marcel Stroo

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn. Jouw trein moet dan wel in Den Bosch zijn leeggelopen.

Dat klopt, veel uitstappers, veel minder instappers.

Reputatie 1

Na een paar weken lijkt de dienstregeling weer redelijk op orde en zijn de meeste treinen voldoende groot voor de vraag. Maar dan is dit https://treinposities.nl/ritinfo/20220512/3662 natuurlijk vragen om problemen. Ook de drie ritten erna werden gereden met losse stellen ICM. Natuurlijk was er een storing op het traject ergens op dag, maar je weet toch al ruim 3 uur van tevoren dat dit gaat gebeuren..

Reageer