Chaotische reisplanner

  • 30 November 2022
  • 3 reacties
  • 118 Bekeken

Reputatie 6

De Ns reisplanner is een beetje chaotisch. Voor sommige reizen krijg ik een advies dat ik zelf niet zou kunnen bedenken… tram, metro, bus, bus en in totaal dan ook nog eens 38 minuten lopen. Je bent dan 1:22 onderweg en daar moet je dan ook nog 7,05 voor neertellen. Dat is nog niet eens het duurste advies waarbij je meer dan een half uur moet lopen want dat is 7,89. Je kan, als je de route in stukjes knipt en per stukje opzoekt echter ook een route vinden die tram, trein en bus is, die 1:24 duurt waarbij je maar 8 minuten hoeft te lopen en die route kost je 7,13. (4,67 gedurende daluren) Dat is toch wel een erg groot verschil met de duurste route zonder de trein (€ 3,22!)
Ik zoek me een slag in de rondte als ik de route met de minste loopafstand wil hebben. Dat een reis een paar minuten langer of korter duurt….. maar 4 x overstappen en dan alleen reizen met bus en tram en als je een abbo hebt toch 100% moet betalen is niet klantvriendelijk….
Je zou bijna denken dat de reisadviezen waarbij de NS BTM adviseert ze meer geld op levert dan reizigers vervoeren.
Als de NS reisplanner je meer dan 30 minuten laat lopen en je zoveel meer laat betalen….. Hoe jaag je de mensen de trein uit?

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de reisplanner kun je via opties bus, tram en metro uitvinken zodat je die niet meer krijgt, tenzij ze dienen als treinvervangend vervoer bij werkzaamheden (maar dan heet het bv NS Metro). Scheelt stukken, maar je moet dan wel een reis plannen van treinstation naar treinstation. 

Echt, dat hele idee om bus, tram en metro standaard mee te nemen in de reisadviezen vind ik een volkomen verkeerde keuze van NS, zeer ondoordacht. 

Reputatie 7
Badge +1

Dan vermoed ik dat het toch wat simpeler ligt-MITS je-zoals meestal bij dit soort zaken-ff doordenkt. Op 11/12 a.d. wijzigen weer eens alle diensten van OV-soms amper, soms veel. EN bedenk maar weer de aller-oer-oudste wet van dit www: er komt enkel uit wat iemand er in heeft gestopt. Dus ALS een bepaalde lijn/bus etc nog niet is ingevoegd in dat systeem voor dan dan kan dat systeem het ook niet weten-en laat je lopen ipv op een buszetel zitten. Oid.

Je krijgt meestal adviezen met enkel trein als je van statie naar statie opvraagt. Tenzij in die gevallen dat een enorme omweg oplevert maar er een rechtstreekse bus is-bvb Lelystad-Harderwijk of Hoogeveen-Emmen. je kan ook bepaalde vervoerssoorten afvinken.

Maar gezond verstand lijkt ook wel steeds meer een schaars goed te worden als ik al die zeunuwachtige mense met steeds die papiertjes zie die tijden tonen die al weer achterhaald blijken.

Reputatie 7
Badge +2

Wat is dat nu weer voor onzin-reactie bahnrider... TS geeft notabene al aan dat de reis die hij wil maken gewoon volledig met OV te maken is, maar dan moet je 'm in stukjes plannen want de planner geeft 'm niet omdat het 2 minuten langer duurt. De nieuwe dienstregelingen zijn nu echt al wel geladen.

Dat is gewoon het hele probleem van die NS planner: nog niet eens dat hij BTM adviezen geeft, maar dat er zo gefocust wordt op de snelste optie. 9292 heeft precies datzelfde issue trouwens.

Zelfs toen de planner nog alleen treinen gaf kwamen er soms adviezen uit die misschien sneller waren maar niet gewenst. Vaak zat gehad dat ik ergens onderweg iets te eten wilde halen, maar met de snelste optie daar amper de tijd voor zou hebben (of moest overstappen op een station zonder voorzieningen). Terwijl het hooguit een enkele minuut zou schelen door een iets ruimere overstap op een andere trein via een gewoon toegestane route.

Reageer