Skip to main content

Hoi kan ik morgen om 8 uur dal rij reizen omdat er geen treinen rijden om 06.30  die ik anders normaal neem .

Hoi kan ik morgen om 8 uur dal rij reizen omdat er geen treinen rijden om 06.30  die ik anders normaal neem .

8 uur valt onder de spits, daar veranderd niks aan door de staking. De eerste treinen zullen sowieso niet om 08:00 rijden dus u kunt net zo goed even wachten tot 9 uur waarbij u weer wel met dalvrij kan reizen.


Hoi kan ik morgen om 8 uur dal rij reizen omdat er geen treinen rijden om 06.30  die ik anders normaal neem .

Reken er maar niet op dat er voor 9.00 uur veel treinen zullen rijden. U hoeft zich dus niet te haasten, als u tegen 9 uur op het station bent is het vroeg genoeg.


Ja, dat kan. U checkt in voor half zeven, gaat naar huis en wacht op de eerste trein. Een alternatief is om later in te checken, ook weer naar huis te gaan en meer dan 60 minuten vertraging te claimen. U krijgt dan de reiskosten terug. 

Voor de forumleden die vinden dat dit niet de bedoeling is: De NS eist zelf vaak een incheck als bewijs dat je inderdaad wilde reizen. 

Maar inderdaad, voor negen uur rijdt er waarschijnlijk heel weinig. 


En voor u vraagt wanneer er dan wel treinen rijden: NS houden het voorlopig op "in de loop van de ochtend" en "de reisplanner wordt nog bijgewerkt". Niets qaar je iets aan hebt dus, behalve als je 's middags pas op pad wilde.


U moet binnen een half uur gaan reizen, maar als er geen treinen zijn mag u een latere nemen. Het zou me verbazen als die om acht uur er al was, maar goed, strikt genomen kan dat, dan wel wat later.

Dat is volgens de regels. Zelf zou ik er niet over peinzen om om half zeven in te checken waarna ik misschien in de spits in kan checken. De kans dat u om of na negen uur weg kunt, lijkt me realistischer en dan kunt u ook in de daluren inchecken. Als om acht uur de treinen weer gaan rijden betekent dat niet automatisch dat u om acht uur ook in kunt stappen.


Het is heel vergezocht om op die manier GTbV te forceren maar het kan op zich wel, door voor 6:35 in te checken (en daarbij niet door poortjes gaan), rechtsomkeert maken en terug komen tegen de tijd dat de eerste trein gaat rijden.

Poortjes passeer je dan met je bankpas of een andere kaart, dus je incheck voor 6:35 is dan nog geldig voor de eerst rijdende trein.

Het lijkt me nog de meest elegante optie bij Dal Vrij, want dan zit je in ieder geval niet met spits-inchecks waarvoor je moet betalen en misschien helemaal geen GTbV krijgt, al zal je bij bezwaar wel gelijk krijgen als je gebruikelijk voor 6:30 incheckt en morgen pas tussen 8:00 en 9:00.

Als je na 8:55 incheckt (en reist) zal het systeem ook zeggen geen vertraging, en zal je aannemelijk moeten maken dat je intentie was om rond 6:30 in te checken en te gaan reizen.

Daar zal men (tegenover abonnementhouders met een ‘vast traject’ of ‘vaste reistijden’) toch echt ‘coulant’ in moeten zijn -en waren dat uiteindelijk bij eerdere stakingen ook- na veel gedoe over verplichte inchecks. Terecht, want waarom zou je in alle vroegte naar een station gaan om in te checken als je weet dat er toch niets rijdt? De geplande reis voor die dag hoefde je toen niet eens alsnog later op de dag gemaakt te hebben.


Ik heb telefonisch contact gehad met de NS bij de staking mag je dalvrij reizen in de ochtendspits maar de of de treinen dan rijden is een 2 de vraag 


Ik heb telefonisch contact gehad met de NS bij de staking mag je dalvrij reizen in de ochtendspits maar de of de treinen dan rijden is een 2 de vraag 

Als je incheckt tijdens de spits, betaal je vol tarief, staking of geen staking. Daar kan geen klanteNService-medewerker iets aan doen. En ga er maar van uit dat je dat later niet terugkrijgt.


Ik heb telefonisch contact gehad met de NS bij de staking mag je dalvrij reizen in de ochtendspits maar de of de treinen dan rijden is een 2 de vraag 

En NS heeft de software van het betalingssysteem daarvoor vandaag even aangepast? Ik acht dat hoogst onwaarschijnlijk en denk dat de medewerker van de klantenservice u met een kluitje in het riet heeft gestuurd om van het gezeur af te zijn.

Overigens beginnen de diensten op de meeste plaatsen sowieso pas tussen 9.00 en 9.30 uur, alles daarvoor is inmiddels uit de reisplanner geschrapt. 


Ja, dat kan. U checkt in voor half zeven, gaat naar huis en wacht op de eerste trein. Een alternatief is om later in te checken, ook weer naar huis te gaan en meer dan 60 minuten vertraging te claimen. U krijgt dan de reiskosten terug. 

Voor de forumleden die vinden dat dit niet de bedoeling is: De NS eist zelf vaak een incheck als bewijs dat je inderdaad wilde reizen. 

Maar inderdaad, voor negen uur rijdt er waarschijnlijk heel weinig. 

De staking is aangekondigd. De reisplanner is daarop al aangepast. Vertraging kan dan niet geclaimd worden. Na incheck moet er binnen half uur gereisd gaan worden. Met incheck om 6.30 uur gaat dat niet lukken als er tot minimaal 8 uur geen treinen rijden.


Vertraging kan dan niet geclaimd worden. 

De mail van NS zegt toch heel duidelijk dat reizigers die hinder ondervinden van de staking gebruik kunnen maken van de GtbV regeling. 

 


Op X werd gezegd dat er geen stakingsregeling van toepassing is en er geen compensatie mogelijk is. Daarbij is in de mail het advies om de reis uit te stellen.

Normaal gesproken krijg je op claims voor vooraf aangekondigde uitvallende treinen geen geld terug. Vanaf mijn station kan ik volgens de planner pas om 9.42 uur vertrekken. Lijkt mij niet dat ik dan vanaf de 1e trein volgens de normale dienstregeling een claim kan indienen...


De staking is aangekondigd. De reisplanner is daarop al aangepast. Vertraging kan dan niet geclaimd worden. Na incheck moet er binnen half uur gereisd gaan worden. Met incheck om 6.30 uur gaat dat niet lukken als er tot minimaal 8 uur geen treinen rijden.

Wijzigingen in dienstregeling moeten tien dagen vooraf bekend worden gemaakt dus er is gewoon sprake van vertraging. En die eis dat je binnen een half uur na inchecken aan je reis moet beginnen, geldt niet als dat door vertraging niet kan.


Vertraging kan dan niet geclaimd worden. 

De mail van NS zegt toch heel duidelijk dat reizigers die hinder ondervinden van de staking gebruik kunnen maken van de GtbV regeling. 

 

Evenals artikel 6.4 AVR-NS overigens


Op X werd gezegd dat er geen stakingsregeling van toepassing is en er geen compensatie mogelijk is. 

Stakingsregeling is wat anders dan de Geld terug bij vertraging regeling. Met de stakingsregeling kun je bv tot €25 vergoeding krijg voor een taxi of ander alternatief vervoer, dat kan nu niet. Zie daarvoor de pagina

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

die nu aangepast is naar de staking van morgen. Daar staat ook duidelijk dat je gebruik kunt maken van GtbV. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Op woensdag 11 september 2024 is de stakingsregeling van NS niet van toepassing. Deze regeling treedt alleen in werking als er helemaal geen vervoer mogelijk is. Op 11 september zullen er in de ochtend wel verstoringen zijn in het treinverkeer, maar het merendeel van de dag blijft er treinverkeer mogelijk. Je krijgt geen vergoeding van NS voor zelf geregeld alternatief vervoer; eventuele kosten hiervoor komen voor eigen rekening. Wel kun je gebruik maken van de NS Geld Terug bij Vertraging Regeling. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent in jouw situatie.


Het is heel vergezocht om op die manier GTbV te forceren maar het kan op zich wel, door voor 6:35 in te checken (en daarbij niet door poortjes gaan), rechtsomkeert maken en terug komen tegen de tijd dat de eerste trein gaat rijden.

Poortjes passeer je dan met je bankpas of een andere kaart, dus je incheck voor 6:35 is dan nog geldig voor de eerst rijdende trein.

Het lijkt me nog de meest elegante optie bij Dal Vrij, want dan zit je in ieder geval niet met spits-inchecks waarvoor je moet betalen en misschien helemaal geen GTbV krijgt, al zal je bij bezwaar wel gelijk krijgen als je gebruikelijk voor 6:30 incheckt en morgen pas tussen 8:00 en 9:00.

Als je na 8:55 incheckt (en reist) zal het systeem ook zeggen geen vertraging, en zal je aannemelijk moeten maken dat je intentie was om rond 6:30 in te checken en te gaan reizen.

Daar zal men (tegenover abonnementhouders met een ‘vast traject’ of ‘vaste reistijden’) toch echt ‘coulant’ in moeten zijn -en waren dat uiteindelijk bij eerdere stakingen ook- na veel gedoe over verplichte inchecks. Terecht, want waarom zou je in alle vroegte naar een station gaan om in te checken als je weet dat er toch niets rijdt? De geplande reis voor die dag hoefde je toen niet eens alsnog later op de dag gemaakt te hebben.

Aanhakend op de laatste alinea het volgende.15-11 heb ik met de bus moeten reizen i.p.v. de trein i.v.m. de Prorail Staking. Ik heb een baan waarbij ik niet thuiswerk en vroeg op kantoor moet zijn; wachten tot het treinverkeer dus weer was opgestart was voor mij dus geen optie.

Reizen met de bus betekende uiteindelijk een vertraging van >1 uur (na vertrek van huis in alle vroegte), een overstap en enorm omreizen.

Daarom heb ik een beroep gedaan op GBTV. De claim is afgewezen omdat ik niet ingecheckt zou zijn.

Naar mijn mening is de claim ten onrechte afgewezen. Er is wel degelijk sprake van een in en uitcheck, te weten met de bus vanaf het treinstation, en bij overstap in een dorp en een uitcheck op mijn aankomststation. Ik heb dus traceerbaar mijn woon-werk reis afgelegd, waar ik bovendien geld aan kwijt ben geweest.


 

Daarom heb ik een beroep gedaan op GBTV. De claim is afgewezen omdat ik niet ingecheckt zou zijn.

Naar mijn mening is de claim ten onrechte afgewezen. Er is wel degelijk sprake van een in en uitcheck, te weten met de bus vanaf het treinstation, en bij overstap in een dorp en een uitcheck op mijn aankomststation. Ik heb dus traceerbaar mijn woon-werk reis afgelegd, waar ik bovendien geld aan kwijt ben geweest.

Bij GTBV gaat het uiteraard om een incheck bij NS. 


Reageer