Hoi kan ik morgen om 8 uur dal rij reizen omdat er geen treinen rijden om 06.30 die ik anders normaal neem .
Daarom heb ik een beroep gedaan op GBTV. De claim is afgewezen omdat ik niet ingecheckt zou zijn.
Naar mijn mening is de claim ten onrechte afgewezen. Er is wel degelijk sprake van een in en uitcheck, te weten met de bus vanaf het treinstation, en bij overstap in een dorp en een uitcheck op mijn aankomststation. Ik heb dus traceerbaar mijn woon-werk reis afgelegd, waar ik bovendien geld aan kwijt ben geweest.
Ervan uitgaande dat je een afgekocht reisrecht hebt, zoals Dal Vrij of een trajectabonnement:
Reageer op de mail met de afwijzing en verwijs naar deze uitspraak, die voor NS bindend is:
Dan kijkt er een mens naar.
Ervan uitgaande dat je een afgekocht reisrecht hebt, zoals Dal Vrij of een trajectabonnement:
Reageer op de mail met de afwijzing en verwijs naar deze uitspraak, die voor NS bindend is:
Dit lukt alleen bij een staking én als je periodiek hetzelfde traject aflegt (zowel start- als eindpunt). Wie een abonnement heeft en telkens andere steden bezoekt moet wel inchecken in de wetenschap dat treinen niet rijden. Ook bij extreem weer en geen rijdende treinen. Dit was mijn uitspraak die nooit online is gekomen (jaartal vergeten maar na 2019).
Dit lukt alleen bij een staking én als je periodiek hetzelfde traject aflegt (zowel start- als eindpunt). Wie een abonnement heeft en telkens andere steden bezoekt moet wel inchecken in de wetenschap dat treinen niet rijden. Ook bij extreem weer en geen rijdende treinen. Dit was mijn uitspraak die nooit online is gekomen (jaartal vergeten maar na 2019).
Interessant. Had je daadwerkelijk gereisd of was je toen thuisgebleven?
Het verschil met jouw situatie was, als ik het goed begrijp:
- Je had geen vast traject.
- Het ging niet om een staking maar om extreem weer.
Klopt dat? Of zijn er nog andere verschillen?
Ja, dit waren inderdaad de verschillen. Ik heb Weekend Vrij en ik bezoek steeds andere steden (ik vertrek wel altijd vanuit mijn woonplaats en heb bijna het hele land al gezien). Wegens slecht weer reden geen treinen in Nederland.
Ik ben thuisgebleven en gevraagd om de reis een andere dag te mogen maken. Dit werd verzoek werd afgewezen wegens ontbrekende check in. Ik verwees naar bovenstaande uitspraak bij de Geschillencommissie. Ik werd het ongelijk gesteld aangezien ik niet wekelijks dezelfde route afleg en niet op vaste dagen reis. De ene keer reis ik zaterdag, de andere keer zondag. De commissie kon niet vaststellen of ik wel de intentie had om te reizen.
Een jaar later was hetzelfde aan de hand. Deze keer ben ik wel naar het verlaten station gegaan om in te checken. Ook nu werd het afgewezen. Deze keer aangezien het bij aankoop van het vervoerbewijs al bekend was dat er geen treinen rijden. De aankoop van het vervoerbewijs is het moment van inchecken. Deze keer geen klachten of geschillencommissie. Ik had geen zin in negatieve energie.
Daarom heb ik een beroep gedaan op GBTV. De claim is afgewezen omdat ik niet ingecheckt zou zijn.
Naar mijn mening is de claim ten onrechte afgewezen. Er is wel degelijk sprake van een in en uitcheck, te weten met de bus vanaf het treinstation, en bij overstap in een dorp en een uitcheck op mijn aankomststation. Ik heb dus traceerbaar mijn woon-werk reis afgelegd, waar ik bovendien geld aan kwijt ben geweest.
Bedankt. Ik heb dit zojuist in reactie op de afwijzing naar NS gestuurd. Ter info, ik heb inderdaad een abonnement en reis elke werkdag hetzelfde traject, dus dat is het probleem in ieder geval niet. Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg.
Die (2019) uitspraak van de Geschillencommissie ging inderdaad over het niet kunnen gebruiken van een Traject Vrij abonnement wegens een (landelijke) staking bij de NS, en waarvoor blijkbaar een Flex GTbV vergoeding van 11 euro per enkele reis gold (op basis van prijs 2e klas voltarief).
Tegenwoordig krijg je (net als bij abonnementen op saldo) vaak een percentage van je abonnementsgeld terug, maar bij Traject Vrij is het nog wél de hele ritprijs bij 60 minuten.
Voor Weekend Vrij (€ 34,95 per maand en 1/6 vergoeding) zou het dan om een kleine 6 euro gaan, ongeacht waar je die dag heen zou willen… maar op zaterdag en zondag waren er toch geen stakingen?
Vergoeding voor ander vervoer (ging toen meen ik om max. 25 euro) is volgens mij nu uitgesloten, omdat de stakende partij ProRail is.
En bij Traject Vrij (als het om GTbV gaat) is het ook maar de vraag of je geld terug kunt claimen voor een niet gemaakte terugreis (omdat je de heenreis niet op tijd kon maken en dus maar thuis gebleven bent) Wat dat betreft is de uitspraak van de Geschillencommissie wel vreemd…
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.