Skip to main content

Er zijn de afgelopen maanden veel DDZ terug in de dienstregeling. Is het inmiddels bekend of ze ook weer naar het noorden gaan rijden  (Groningen en Leeuwarden)?

 

Ik zag op https://treinposities.nl/materieel/NS/ddz dat er een aantal stellen als “buiten dienst” staan. (7528, 7538 en 7542) Gaan deze nog terug komen of worden ze gesloopt? Zo ja gaan ze de tussen bakken dan gebruiken op de DDZ4 stellen te verlengen? Net als de 7621?

Voor zover ik weet is inzet naar het noorden (vanuit Rotterdam en Den Haag) lastig, omdat vooral in het westen van het land delen van deze trajecten zijn waar de ondergrond te zacht is voor de zware dubbeldekkers.

Wat betreft de DDZ's die nu buiten dienst gesteld zijn: Wat ik van diverse berichten op Somda begreep is dat de stellen voorlopig aan de kant zijn gezet als zogenoemd plukstel. De onderdelen ervan zouden het resterende deel rijdende kunnen houden, omdat onderdelen van de inmiddels toch wel oude treinen slechter verkrijgbaar zouden zijn. Datzelfde zien we ook al bij ICM.

Zie: https://www.somda.nl/forum/14382/44/ontwikkelingen-ddz/ voor updates rondom DDZ. 


Zo en zo zijn er steeds meer onderdelen lastig te verkrijgen (niet alleen bij treinen) door o.a. Covid en nu de oorlog, in de industrie is dit duidelijk merkbaar door langere levertijden en daar zal de NS ook mee te maken hebben.

En wellicht zijn er problemen met deze treinen waar wat meer tijd in gaat zitten en zijn ze daarom voorlopig even gestald om zodra er tijd en personeel is deze treinen weer te herstellen.


Voor zover ik weet is inzet naar het noorden (vanuit Rotterdam en Den Haag) lastig, omdat vooral in het westen van het land delen van deze trajecten zijn waar de ondergrond te zacht is voor de zware dubbeldekkers.

Wat betreft de DDZ's die nu buiten dienst gesteld zijn: Wat ik van diverse berichten op Somda begreep is dat de stellen voorlopig aan de kant zijn gezet als zogenoemd plukstel. De onderdelen ervan zouden het resterende deel rijdende kunnen houden, omdat onderdelen van de inmiddels toch wel oude treinen slechter verkrijgbaar zouden zijn. Datzelfde zien we ook al bij ICM.

Zie: https://www.somda.nl/forum/14382/44/ontwikkelingen-ddz/ voor updates rondom DDZ. 

Dat de ondergrond te zacht is lijkt mij bijzonder. Waarom rijdt er dan elke 10 min een VIRM?


Sinds wanneer rijdt er elke 10 minuten een VIRM naar Groningen en Leeuwarden?


Sinds wanneer rijdt er elke 10 minuten een VIRM naar Groningen en Leeuwarden?

Niet naar het noorden, maar tussen Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Ik neem aan dat je dat bedoelt met ‘het westen’.


Met het westen bedoel ik in dit geval delen van trajecten waar deze treinseries (500 & 700) rijden. 

Vooral rondom Utrecht en rondom Leiden zijn volgens mij wel de nodige problemen met de slappe ondergrond. Dit maakt dat men dan liever geen dubbeldekkers laat rijden op deze trajecten, of dat het simpelweg niet mogelijk is om nog meer dubbeldekkers dan nu te laten rijden.

Het probleem met slappe ondergrond speelt op meer plekken in Nederland:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5273899/slappe-bodem-onder-spoor-ns-treinen-internationaal-reizen-prorail


Sinds wanneer rijdt er elke 10 minuten een VIRM naar Groningen en Leeuwarden?

Niet naar het noorden, maar tussen Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Ik neem aan dat je dat bedoelt met ‘het westen’.

De problemen zitten vooral op trajecten in de laagveen gebieden in de Randstad, bijv. Utrecht-Leiden, Utrecht-Rotterdam en Utrecht-Den Haag.


Reageer