De NS laat op zondagmiddag 3 september geen treinen stoppen in het Arenagebied. | NS Community

De NS laat op zondagmiddag 3 september geen treinen stoppen in het Arenagebied.

  • 27 August 2022
  • 25 reacties
  • 1181 Bekeken

Reputatie 4

De NS laat op zondagmiddag 3 september geen treinen stoppen in het Arenagebied. Het wordt die dag naar verwachting enorm druk en de NS zegt dat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.

https://www.nu.nl/amsterdam/6219793/ns-durft-vanwege-voetbalwedstrijd-formule-1-en-concerten-niet-te-rijden-in-arenagebied.html?_ga=2.14909750.1287538555.1661531522-1351244192.1637507372

 

Ik dacht eerst dat het bericht van Nieuwspaal was, maar dat bleek niet het geval. Mijn PC gaf toch ook 25 september aan ipv 1 april...

Niet dat ik verlegen zit om vervoer dit dag maar dit is toch werkelijk de meest grote blamage ever.

Ik zou het zelfs als management niet in mijn hoofd halen om zoiets ook maar te verzinnen, een paar klappen van de molenwiek hebben ze wel gehad denk ik.

Ik denk dat hiermee het faillissement van het OV en specifiek NS wel duidelijk is. Naast de conducteurs (en FNV) is ook het management totaal de weg kwijt.

Het wordt hoog tijd dat de overheid (maar zelfs die doen niets de laatste tijd) ingrijpt en op zeer korte termijn de concessie intrekt.

 

Ow ja… het lijkt me voor de reizigers de enige juiste oplossing op op tijd aan de noodrem te trekken :-) zodat de trein toch netjes stopt op Bijlmer Arena. De deurvergrendeling gebruiken is ook een fluitje van een cent.  Dat het niet mag, kan. Maar de totale waanzin van NS is ook buiten alle proporties.

 


25 reacties

Het klopt dat het management bij NS de weg volledig kwijt is, het "beleid" bestaat momenteel vooral uit ondoordachte adhoc maatregelen. Voeg daarbij het totaal geradicaliseerde personeel en je hebt een perfecte chaos.

De politiek kijkt het voorlopig nog aan. Maar ingrijpen in de concessie al dan niet in combinatie met een faillissement lijkt uiteindelijk onvermijdelijk. Ik denk niet dat NS zichzelf nog terug op de rails zal kunnen krijgen. 

Reputatie 4

Eigenlijk mag je het niet zeggen. Maar ik hoop dat het finaal het de hand gaat lopen. Er massaal aan de noodrem wordt getrokken met als gevolg dat het management tot op het diepste niveau in de organisatie zonder oprotpremie de laan wordt uitgestuurd en strafrechtelijk worden aangepast.

Volstrekt incapabel !

Het klopt dat het management bij NS de weg volledig kwijt is, het "beleid" bestaat momenteel vooral uit ondoordachte adhoc maatregelen. Voeg daarbij het totaal geradicaliseerde personeel en je hebt een perfecte chaos.

De politiek kijkt het voorlopig nog aan. Maar ingrijpen in de concessie al dan niet in combinatie met een faillissement lijkt uiteindelijk onvermijdelijk. Ik denk niet dat NS zichzelf nog terug op de rails zal kunnen krijgen. 

Leg eens even uit wat het personeel hiermee te maken heeft en waarom het personeel geradicaliseerd is ?

Even de verklaring wat radicalisering is voor je opgezocht: Radicalisering is het proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met, of zelfs haaks staan op, de democratische rechtsorde.

 

Dit is gewoon de domheid die er is bij het management die totaal geen idee hebben waarom die treinen nu rijden en waarom ze op stations stoppen.  Maar ja, zolang ze nog steeds die managers laten zitten zal het niet verbeteren.

 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk mag je het niet zeggen. Maar ik hoop dat het finaal het de hand gaat lopen. Er massaal aan de noodrem wordt getrokken met als gevolg dat het management tot op het diepste niveau in de organisatie zonder oprotpremie de laan wordt uitgestuurd en strafrechtelijk worden aangepast.

Volstrekt incapabel !

Voor opruiende berichten kun je opgepakt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Knvb was gevraagd om wedstrijd te verplaatsen vanwege de te verwachten drukte, maar wilde dit niet. Daarbij is het aan de organisatoren van een evenement om extra trein inzet te vragen. Als men dat niet doet, houdt het op.

Maar ik hoop dat het finaal het de hand gaat lopen. 

Voor opruiende berichten kun je opgepakt worden.

Je mag in Nederland gewoon hopen en als je iets hoopt mag je dat ook opschrijven. Daar is niets opruiends aan, tenzij jij jurisprudentie (uitspraken van rechters) kunt laten zien die het tegendeel beweert. 

Knvb was gevraagd om wedstrijd te verplaatsen vanwege de te verwachten drukte, maar wilde dit niet. Daarbij is het aan de organisatoren van een evenement om extra trein inzet te vragen. Als men dat niet doet, houdt het op.

Dat is geen argument. NS is volgens de concessie verplicht grote stations twee keer per uur te bedienen en daarbij voldoende capaciteit in te zetten.

Het sluiten van stations om reizigers niet te hoeven vervoeren is daarnaast in strijd met de vervoersplicht die NS heeft.

Organisatoren moeten overigens alleen om extra treinen vragen (en daaraan meebetalen) voor zover die moeten rijden buiten de in de concessievoorwaarden verplicht gestelde exploitatie uren. Dat is hier niet aan de orde.

Daarbij kan NS zich niet beroepen op overmacht. Er is materieel genoeg en de personeelinzet is een intern probleem. Desnoods verminderen ze de inzet elders maar wat.

Dat er honderden treinen per dag uitvallen is vervelend maar voor zover dat binnen de concessie-eisen blijft toelaatbaar, maar het ontduiken van de concessievoorwaarden (zoals vandaag ook weer op de lijnen Amersfoort-Enschede en Zwolle-Roosendaal) niet. Die concessievoorwaarden zijn er niet voor niets.

Reputatie 7
Badge +1

Kom net terug uit Hoorn en richting Alkmaar reed ook maar één trein per uur. Aangezien ik nog 45 minuten moest wachten heb ik maar de trein naar Zaandam gepakt. Ook hier dus weer een zeer kleine sprinter. Vervolgens stappen er dus bijzonder veel mensen in omdat er zowel bij Spaarnwoude als bij Amsterdam festivals zijn.

 

Het piept en het kraakt echt aan alle kanten en vooral op zaterdag worden er wel heel veel treinen uit de dienstregeling gehaald. Het valt mij op dat het er op zondag veel minder zijn. Op Zaandam waren er overigens wel ruim voldoende bussen om de jeugdigen naar het festivalterrein te brengen. De bussen reden af en aan.

 

  

@Tamzin  Wanneer begin je nu de juridische strijd tegen de NS om zich aan de concessie te houden ?

@Tamzin  Wanneer begin je nu de juridische strijd tegen de NS om zich aan de concessie te houden ?

Ik ben geen Don Quichot, voor advocaten is er bij NS altijd geld genoeg. Verder verwacht ik dat komende weken vanzelf grote herrie gaat komen als de scholen en universiteiten weer gaan beginnen want ik ben benieuwd hoe NS dan iedereen denkt te gaan vervoeren in losse driewagenstellen.

Maar dat betekent niet dat het ontduiken van de concessievoorwaarden maar doodgezwegen moet worden. 

@Tamzin  Wanneer begin je nu de juridische strijd tegen de NS om zich aan de concessie te houden ?

Ik ben geen Don Quichot, voor advocaten is er bij NS altijd geld genoeg.

Maar dat betekent niet dat het ontduiken van de concessievoorwaarden maar doodgezwegen moet worden. 

Ach even overleg op het ministerie en er is vast een ambtenaar die hier zijn akkoord voor heeft gegeven. Je weet toch wel dat alles kan in Den Haag behalve als het in het voordeel is van de burgers van NL.

Reputatie 7
Badge +1

Het is natuurlijk een beetje jammer dat er zo'n kolossale fout staat in het artikel van nu.nl (ik zie het ook nu pas). Het is nl niet zondag 3 september maar ZATERDAG 3 september dat er geen treinen stoppen op die stations. De kwalificatie voor de F1 is denk ik ook uitverkocht. Ik kwam er achter omdat Ajax dus op zaterdag 3 september om 16.30 uur speelt tegen Cambuur. 

 

Er zijn zowel in AfasLive en ZiggoDome concerten op die Zaterdag. Vroeger werd zo'n wedstrijd dan wel eens omgedraaid, dus eerst Cambuur-Ajax en dan later Ajax-Cambuur, maar dat kan tegenwoordig blijkbaar niet meer. 

 

Misschien kan ook even de titel worden aangepast???

Het zegt toch alles over het bijzondere business model van de NS.

Ik kan me niet voorstellen ooit koppen te zien als “Mediamarkt sluit preventief filialen in randstad vanwege verwachte drukte op Black Friday”...

Reputatie 7
Badge +3

Misschien niet. Maar Mediamarkt kan wel besluiten het hele Black Friday te vergeten als ze geen personeel hebben om de kassa’s te bemensen.

Overal in het land zie je op dit moment beperkte openingstijden en sluitingsdagen omdat er geen personeel is.

Reputatie 7
Badge +1

Op 1 oktober ook weer geen treinen op Bijlmer Arena 

 

https://nieuws.ns.nl/ns-zoek-alternatief-vervoer-naar-arena-gebied-op-1-oktober/

Reputatie 7
Badge +3

In het verleden was er een evenementenkalender en werd de planning van de werkzaamheden afgestemd met de vervoerders. Als ik het zo lees zijn er tegenwoordig zo veel evenementen dat er geen werkzaamheden gepland kunnen worden. 

Meer coördinatie tussen de vervoerders, de infrabeheerders en de organisatoren lijkt me dringend gewenst. Het niet laten stoppen van treinen tijdens evenementen op Amsterdam Bijlmer ArenA lijkt me zo ongeveer de slechtst denkbare oplossing.

Reputatie 7
Badge +2

Wat ik me kan voorstellen is dat er momenteel veel evenementen ingehaald worden door corona. Al geldt dat waarschijnlijk niet voor die voetbalwedstrijd.

Daar valt dan op een zeker moment geen weekend zonder evenement meer door te vinden. Zeker omdat nu ook nog de beschikbaarheid van personeel en materiaal meespeelt.

Reputatie 6

met al die sporen in die omgeving is het heel typisch dat er welgeteld eentje beschikbaar zou zijn. zal wel weer veiligheidsradicalisme zijn.

 

en voor iedereen die alles wat NS en Prorail verzint geweldig vindt: ja ik besef me dat ik hier aannames doe :) 

met al die sporen in die omgeving is het heel typisch dat er welgeteld eentje beschikbaar zou zijn. zal wel weer veiligheidsradicalisme zijn.

 

en voor iedereen die alles wat NS en Prorail verzint geweldig vindt: ja ik besef me dat ik hier aannames doe :) 

Het gaat niet om sporen in de omgeving van Bijlmer-Arena maar om de sporen tussen Utrecht en Amsterdam waar dus maar 1 spoor beschikbaar is vanwege werkzaamheden.

Reputatie 6

dat zijn alsnog vier sporen als ik me niet vergis. nog even en er mag uit veiligheidsoverwegingen in het hele land geen trein meer rijden als er ergens gelast wordt.

 

oh ja en misschien zijn wissels toch niet zo slecht, dan was keren een optie geweest en had je in ieder geval uit een richting nog bereikbaarheid gehad. maar nee, wissels zijn storingsgevoelig, beter soms dingen helemaal plat gooien dan wissels onder controle houden. essentiele sector, behalve bij stakingen of elke andere reden dat het effe niet zo lekker uitkomt. 

Reputatie 7
Badge +2

met al die sporen in die omgeving is het heel typisch dat er welgeteld eentje beschikbaar zou zijn. zal wel weer veiligheidsradicalisme zijn.

 

en voor iedereen die alles wat NS en Prorail verzint geweldig vindt: ja ik besef me dat ik hier aannames doe :) 

Het gaat niet om sporen in de omgeving van Bijlmer-Arena maar om de sporen tussen Utrecht en Amsterdam waar dus maar 1 spoor beschikbaar is vanwege werkzaamheden.

Nope, het is echt Amsterdam Bijlmer ArenA zelf waar maar één spoor (spoor 2) beschikbaar is. De 3100 die als enige rijdt kruist z'n tegentrein namelijk een minuut of 5 ten zuiden van Bijlmer, dus bij Abcoude moeten twee sporen beschikbaar zijn. Aannemelijk wisselt die dan op het kruis bij Holendrecht door en is de capaciteit beperkt doordat alles via de Sprintersporen moet.

In Maarssen rijden de Sprinters ook gewoon via twee sporen trouwens.

Het gaat niet om sporen in de omgeving van Bijlmer-Arena maar om de sporen tussen Utrecht en Amsterdam waar dus maar 1 spoor beschikbaar is vanwege werkzaamheden.

Nope, het is echt Amsterdam Bijlmer ArenA zelf waar maar één spoor (spoor 2) beschikbaar is. De 3100 die als enige rijdt kruist z'n tegentrein namelijk een minuut of 5 ten zuiden van Bijlmer, dus bij Abcoude moeten twee sporen beschikbaar zijn. Aannemelijk wisselt die dan op het kruis bij Holendrecht door en is de capaciteit beperkt doordat alles via de Sprintersporen moet.

In Maarssen rijden de Sprinters ook gewoon via twee sporen trouwens.

Dat staat niet zo in het bericht welke verspreid is maar alsnog is er dan neit veel ruimte voor treinverkeer want de treinen moeten ook door richting Amsterdam Centraal daarna of komen daar vandaan en dat stuk is zo en zo al een bottleneck vanwege de doorwissel mogelijkheden.

Het kruis voor de sprintersporen zit pas ter hoogte van Abcoude, bij Holendrecht kan de trein alleen van en naar het buitenspoor toe.

Reputatie 7
Badge +2

Er hoeven geen treinen door naar Amsterdam want die rijden helemaal niet dat weekend 😉

Verder komt alles wat in m'n bericht staat gewoon uit de reisplanner: de 3100 naar Schiphol vertrekt 10 minuten nadat de 3100 naar Driebergen-Zeist van Bijlmer spoor 2 is vertrokken. Die twee treinen moeten elkaar dus wel 5 minuten van Bijlmer af kruisen, dus kan daar nooit maar één spoor beschikbaar zijn.

Er hoeven geen treinen door naar Amsterdam want die rijden helemaal niet dat weekend 😉

Verder komt alles wat in m'n bericht staat gewoon uit de reisplanner: de 3100 naar Schiphol vertrekt 10 minuten nadat de 3100 naar Driebergen-Zeist van Bijlmer spoor 2 is vertrokken. Die twee treinen moeten elkaar dus wel 5 minuten van Bijlmer af kruisen, dus kan daar nooit maar één spoor beschikbaar zijn.

Om elkaar te kunnen passeren is maar een beperkt stukje dubbel spoor noodzakelijk natuurlijk, dus dat zegt niets over de beschikbaarheid van de sporen over de rest van het traject. Ik kan me nog werkzaamheden herinneren tussen Amsterdam CS en Weesp waarbij met een klein stukje dubbelspoor welke gebruikt werd het treinverkeer daar toch beperkt mogelijk was.  Twee sprinterseries gingen als gecombineerde treinstellen van Amsterdam CS naar Weesp en werden daar gesplitst en omgekeerd werden de treinen op Weesp gecombineerd en op Amsterdam CS weer gesplitst.

Reputatie 7
Badge +2

Om elkaar te kunnen passeren is maar een beperkt stukje dubbel spoor noodzakelijk natuurlijk, dus dat zegt niets over de beschikbaarheid van de sporen over de rest van het traject. 

Afzonderlijk niet, maar ik zit hier niet uit m'n nek te kletsen maar heb ook wel even de beschikbare bronnen gebruikt voordat ik iets schreef hier:

  • In Utrecht gebruikt de 3100 spoor 5 en 18, dus hij moet sowieso over de buitensporen Utrecht uit
  • Gezien de vertrektijd van de 3100 uit Utrecht naar Schiphol (rijdt op afwijkende tijden t.o.v. de reguliere dienstregeling) kan die niet voor Breukelen naar de Sprintersporen, want dan moet ‘ie dwars door de 7300 heen
  • Als je niet voor Breukelen de middensporen op kunt kan dat pas bij Abcoude. Dus sowieso zijn tussen Breukelen en Abcoude twee sporen in gebruik en tussen Breukelen en Utrecht allevier.
  • Uitsluitend tussen Abcoude en Bijlmer ArenA zijn dan meerdere mogelijkheden (ofwel alles langs perron 2 van Holendrecht naar perron 2 van Bijlmer ArenA, of over twee sporen tot vlak voor Bijlmer ArenA)
  • De 3100 heeft in beide richtingen dezelfde rijtijd tussen Bijlmer ArenA en Utrecht, dus de theoretische optie met alleen twee sporen in gebruik t.b.v. kruisen bij Abcoude valt eigenlijk ook af. Want dan zou er in Maarssen met 40 km/u het hele emplacement over doorgewisseld moeten worden, wat voor een langere rijtijd zou zorgen.

Reageer