beantwoord

de trein is overvol

  • 7 December 2021
  • 22 reacties
  • 595 Bekeken

Twee tot drie keer per week ga ik voor mijn werk per trein van Hilversum naar Utrecht, en weer terug.
De heenweg is er geen probleem qua drukte omdat ik om 06:26 uur de trein pak.
Alleen de terugweg is een ellende: de trein is overvol, er zijn geen zitplaatsen, en met het coronavirus die rondwaart, is het al helemaal geen pretje qua besmettingsgevaar. Mensen staan als haringen in ton tegen elkaar vastgeplakt. Dit is om 16:42 uur of om 16:56 uur.
Wat ik elke keer constateer is dat de trein veel kort is: vaak bestaat het maar uit 6 of 8 delen (dit is te zien in NS-app).

Mijn vraag: waarom zet de NS in het spitsuur geen langere treinen in?

 

icon

Beste antwoord door Denice NS 7 December 2021, 20:32

Bekijk origineel

22 reacties

Erg vervelend dat de trein steeds (over)vol is:disappointed_relieved:

Ik ga je feedback doorgeven. Drukte zelf doorgeven kan via de Druktemelder in onze app.

Met ons materieel is het, vooral in de spits, roeien met de riemen die we hebben. Uiteraard doen we ons best om het materieel zo efficiënt mogelijk in te zetten. 

Met 6 tot 8 wagens overvol tussen Utrecht en Hilversum? Misschien moet u eens proberen wat verder naar voren in te stappen. De meeste mensen stappen allemaal in in de twee achterste wagens terwijl het dan vooraan vaak leeg blijft.

Met 6 delen worden niet wagons bedoelt, maar coupés (volgens mij). Dat is echt weinig voor spitsuur.
Ik kan u verzekeren dat de trein dan overvol is.

Reputatie 7
Badge +1

Met 6 delen worden niet wagons bedoelt, maar coupés (volgens mij). Dat is echt weinig voor spitsuur.
Ik kan u verzekeren dat de trein dan overvol is.

Het beste tel je de rijtuigen en niet de coupés. Trein 5756 (Utrecht C 16:42) bestond vandaag uit 4 rijtuigen en dat lijkt me inderdaad nogal kort. Trein 4958 (Utrecht C 16:56) bestond echter uit 8 rijtuigen.

Reputatie 7
Badge +1

Het aantal delen in de NS-app staat voor het aantal wagons van de trein. Je kunt dat ook terugzien in de getoonde afbeelding van de trein. Afhankelijk van het materieeltype bestaat dat uit één of meerdere coupé's per wagon.

De drukte is vaak ook een combinatie van factoren. Zoals, wat Tamzin eerder schreef, het allemaal instappen in dezelfde wagon waardoor het daar erg druk is en op andere plekken nagenoeg leeg. Ook lijkt het vaak druk omdat men niet naast elkaar gaat zitten, plekken bezet houdt met tassen of voeten, waardoor de balkons weer stampvol staan.

En als een bepaalde trein echt vaak druk is, zou ik, indien mogelijk, een trein eerder of later nemen. Daarmee wordt de drukte ook beter verspreid. Neemt niet weg dat een SLT-4 inderdaad wel kort is.

Het aantal delen in de NS-app staat voor het aantal wagons van de trein. Je kunt dat ook terugzien in de getoonde afbeelding van de trein. Afhankelijk van het materieeltype bestaat dat uit één of meerdere coupé's per wagon.

De drukte is vaak ook een combinatie van factoren. Zoals, wat Tamzin eerder schreef, het allemaal instappen in dezelfde wagon waardoor het daar erg druk is en op andere plekken nagenoeg leeg. Ook lijkt het vaak druk omdat men niet naast elkaar gaat zitten, plekken bezet houdt met tassen of voeten, waardoor de balkons weer stampvol staan.

En als een bepaalde trein echt vaak druk is, zou ik, indien mogelijk, een trein eerder of later nemen. Daarmee wordt de drukte ook beter verspreid. Neemt niet weg dat een SLT-4 inderdaad wel kort is.

Ik ga vandaag naar mijn werk en zal wat foto's van de trein, als ik niet vergeet om foto's maken.

En de drukte in de trein is al verspreid.
Een trein eerder zal niet gaan omdat mijn werk om 16:30 uur stopt.
Een trein later doe ik af en toe wel, maar dat doe ik pas als ik geen zin heb om de hele treinrit te willen staan. Dus om een zitplaats te bemachtigen. 

Niet naast elkaar willen zitten is bijna wel logisch in deze tijd corona, bang voor besmetting.
Een mondkapje beschermt je tenslotte niet voor 100%.

Reputatie 7
Badge +3

Er is tegenwoordig een andere beleving van drukte in de trein, juist omdat men niet naast elkaar wilt zitten. Maar ondertussen blijft men wel dicht op elkaar bij de deuren staan en wordt de doorloop versperd, waardoor het drukker lijkt dan het is.

Het advies is om zoveel mogelijk thuis te werken en niet te reizen, maar scholen zijn gewoon open. Wordt de drukte veroorzaakt door een groot aantal scholieren/studenten?

Met 6 delen worden niet wagons bedoelt, maar coupés (volgens mij). Dat is echt weinig voor spitsuur.

De moderne sprinters hebben geen aparte coupés maar een doorlopende open ruimte. Je kunt misschien deuren tellen maar ook dat is nogal subjectief omdat de indeling per treintype verschilt. De gangbare telling is gebaseerd op wagons/rijtuigen 

Een losse SLT4 is in de spits op dit traject is natuurlijk te weinig, zelfs nu het aantal reizigers op werkdagen weer tot -40% is gezakt vergeleken met 2019.

Ook lijkt het vaak druk omdat men niet naast elkaar gaat zitten, plekken bezet houdt met tassen of voeten, waardoor de balkons weer stampvol staan.

En als een bepaalde trein echt vaak druk is, zou ik, indien mogelijk, een trein eerder of later nemen. Daarmee wordt de drukte ook beter verspreid. Neemt niet weg dat een SLT-4 inderdaad wel kort is.

Niet naast elkaar willen zitten is bijna wel logisch in deze tijd corona, bang voor besmetting.
Een mondkapje beschermt je tenslotte niet voor 100%.

Ja, maar dat is niet de definitie van overvol. Overigens is het bezet houden van zitplaatsen met tassen en voeten niet toegestaan.

Reputatie 7

Het advies is om zoveel mogelijk thuis te werken en niet te reizen, maar scholen zijn gewoon open. Wordt de drukte veroorzaakt door een groot aantal scholieren/studenten?

Ja. Andere reizigers zijn er niet zoveel op dit moment.

Reputatie 5

Het advies is om zoveel mogelijk thuis te werken en niet te reizen, maar scholen zijn gewoon open. Wordt de drukte veroorzaakt door een groot aantal scholieren/studenten?

Ja. Andere reizigers zijn er niet zoveel op dit moment.

Er zijn ook veel reizigers die niet thuis kunnen werken (zorg,onderwijs etc.) maar naar hun werk met de trein reizen..

Reputatie 7
Badge +1

Daarom staat er zoveel mogelijk.

Oftewel: Kan thuiswerken, doe het dan.

Reputatie 5

 

Ja. Andere reizigers zijn er niet zoveel op dit moment.

Ik reageerde op de laatste opmerking...

 

Reputatie 7
Badge +1

Hmm, ik had dat bericht op de een of andere manier voor één bericht aangezien, waardoor het er in mijn hoofd zo uitzag:

Het advies is om zoveel mogelijk thuis te werken en niet te reizen, maar scholen zijn gewoon open. Wordt de drukte veroorzaakt door een groot aantal scholieren/studenten?

Ja. Andere reizigers zijn er niet zoveel op dit moment.

 

Jouw reactie krijgt dan opeens een andere betekenis. 😅

Ook lijkt het vaak druk omdat men niet naast elkaar gaat zitten, plekken bezet houdt met tassen of voeten, waardoor de balkons weer stampvol staan.

En als een bepaalde trein echt vaak druk is, zou ik, indien mogelijk, een trein eerder of later nemen. Daarmee wordt de drukte ook beter verspreid. Neemt niet weg dat een SLT-4 inderdaad wel kort is.

Niet naast elkaar willen zitten is bijna wel logisch in deze tijd corona, bang voor besmetting.
Een mondkapje beschermt je tenslotte niet voor 100%.

Ja, maar dat is niet de definitie van overvol. Overigens is het bezet houden van zitplaatsen met tassen en voeten niet toegestaan.

Klopt helemaal, alleen gaan reizigers niet naast iemand anders zitten vanwege angst voor besmetting.
Men houdt zoveel mogelijk afstand voor zover het mogelijk is, zoals dat voor stations en perrons wordt geadviseerd. En dan is de trein dan al gauw “overvol” (half gevuld).

Btw Ik vraag me af hoe het is gesteld met de ventilatie in een afgesloten ruimte als in een trein.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ventilatie
“Een goede balans in luchtvochtigheid binnen kan helpen om de kans op verspreiding op COVID-19 te verkleinen”.

Reputatie 5

Ook lijkt het vaak druk omdat men niet naast elkaar gaat zitten, plekken bezet houdt met tassen of voeten, waardoor de balkons weer stampvol staan.

En als een bepaalde trein echt vaak druk is, zou ik, indien mogelijk, een trein eerder of later nemen. Daarmee wordt de drukte ook beter verspreid. Neemt niet weg dat een SLT-4 inderdaad wel kort is.

Niet naast elkaar willen zitten is bijna wel logisch in deze tijd corona, bang voor besmetting.
Een mondkapje beschermt je tenslotte niet voor 100%.

Ja, maar dat is niet de definitie van overvol. Overigens is het bezet houden van zitplaatsen met tassen en voeten niet toegestaan.

Klopt helemaal, alleen gaan reizigers niet naast iemand anders zitten vanwege angst voor besmetting.
Men houdt zoveel mogelijk afstand voor zover het mogelijk is, zoals dat voor stations en perrons wordt geadviseerd. En dan is de trein dan al gauw “overvol” (half gevuld).

Btw Ik vraag me af hoe het is gesteld met de ventilatie in een afgesloten ruimte als in een trein.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ventilatie
“Een goede balans in luchtvochtigheid binnen kan helpen om de kans op verspreiding op COVID-19 te verkleinen”.

 

@Am78: Alleen de terugweg is een ellende: de trein is overvol, er zijn geen zitplaatsen, en met het coronavirus die rondwaart, is het al helemaal geen pretje qua besmettingsgevaar. Mensen staan als haringen in ton tegen elkaar vastgeplakt. 

 

Dat lijkt me een terechte definitie van overvol.

Niet zo veilig idd met het oog op corona. 

Een halfvolle trein is  niet overvol. De 1,5 meter afstand kan men in de trein  niet houden dus daarom is een mondkapje verplicht.

Volgens mij is er in de meeste treinen een automatisch ventilatiesysteem.

 

Er zijn in feite twee complementaire problemen; de te korte trein en teveel reizigers. Het eerste probleem is lastig op te lossen vanwege efficiency redenen. Het tweede heb je als reiziger wel invloed op. Het scheelt als je de reis van tevoren aanmeldt, zodat iedereen kan zien hoe druk de trein wordt.

Ook lijkt het vaak druk omdat men niet naast elkaar gaat zitten, plekken bezet houdt met tassen of voeten, waardoor de balkons weer stampvol staan.

En als een bepaalde trein echt vaak druk is, zou ik, indien mogelijk, een trein eerder of later nemen. Daarmee wordt de drukte ook beter verspreid. Neemt niet weg dat een SLT-4 inderdaad wel kort is.

Niet naast elkaar willen zitten is bijna wel logisch in deze tijd corona, bang voor besmetting.
Een mondkapje beschermt je tenslotte niet voor 100%.

Ja, maar dat is niet de definitie van overvol. Overigens is het bezet houden van zitplaatsen met tassen en voeten niet toegestaan.

Klopt helemaal, alleen gaan reizigers niet naast iemand anders zitten vanwege angst voor besmetting.
Men houdt zoveel mogelijk afstand voor zover het mogelijk is, zoals dat voor stations en perrons wordt geadviseerd. En dan is de trein dan al gauw “overvol” (half gevuld).

Btw Ik vraag me af hoe het is gesteld met de ventilatie in een afgesloten ruimte als in een trein.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ventilatie
“Een goede balans in luchtvochtigheid binnen kan helpen om de kans op verspreiding op COVID-19 te verkleinen”.

 

@Am78: Alleen de terugweg is een ellende: de trein is overvol, er zijn geen zitplaatsen, en met het coronavirus die rondwaart, is het al helemaal geen pretje qua besmettingsgevaar. Mensen staan als haringen in ton tegen elkaar vastgeplakt. 

 

Dat lijkt me een terechte definitie van overvol.

Niet zo veilig idd met het oog op corona. 

Een halfvolle trein is  niet overvol. De 1,5 meter afstand kan men in de trein  niet houden dus daarom is een mondkapje verplicht.

Volgens mij is er in de meeste treinen een automatisch ventilatiesysteem.

 

Een halfvolle trein is niet overvol: dat klopt helemaal.

Het is meer de gedachte van een trein te vol vinden.
Als ik in deze tijd van corona voor een trein sta en zie dat er ook mensen in de tussenruimte staan, dan denk ik al gauw: “Die trein is mij te vol, ik wil geen risico lopen om corona op te lopen, ook al heb ik een mondkapje op. Ook al kan ik in de trein naast iemand zitten”.

Reputatie 7
Badge +3

Maar een trein waarin mensen op de balkons staan om maar niet naast iemand anders te hoeven zitten en waardoor en nog meer dan genoeg stoelen vrij zijn is niet te vol. En treinen die jij om deze reden te vol vind maar niet te vol zijn, zullen niet worden verlengd. Dan zouden bijna alle treinen twee keer zo lang moeten worden en daar is gewoon simpelweg het materieel niet voor, als NS het uberhaupt zou overwegen. Treinen die echt overvol zijn, dwz alle stoelen bezet en ook gangpaden en balkons vol, die moeten gewoon gemeld worden zodat er naar gekeken kan worden of dat structureel is of incidenteel en waar nodig en mogelijk verlengd worden. 

 

Tja onder die omstandigheden moet je zelf de keuze maken of je blijft wachten op een andere legere trein of gewoon naast iemand gaat zitten.  Als je bang bent voor corona dan moet je zo en zo geen drukte opzoeken en dus ook niet in de spits met de trein reizen.

En eigenlijk moeten ze gewoon de tarieven x2 gaan doen als mensen niet naast andere durven te gaan zitten, dubbel zoveel materieel inzetten (als het al voorhanden zou zijn) kost immers ook veel meer.

Reputatie 5

Tja onder die omstandigheden moet je zelf de keuze maken of je blijft wachten op een andere legere trein of gewoon naast iemand gaat zitten.  Als je bang bent voor corona dan moet je zo en zo geen drukte opzoeken en dus ook niet in de spits met de trein reizen.

En eigenlijk moeten ze gewoon de tarieven x2 gaan doen als mensen niet naast andere durven te gaan zitten, dubbel zoveel materieel inzetten (als het al voorhanden zou zijn) kost immers ook veel meer.

Misschien is dit nog een tip: Wat ik vaak doe is coupéhoppen, als Ik naast of dichtbij iemand moet zitten  die geen mondkapje draagt of als Ik meer afstand wil houden. Zoek de meest rustige coupé of als dat geen optie is een tussenruimte waar verder niemand zit. Per tusenstop op  elk station kun je dan weer in de meest rustige coupé of tussenruimte gaan zitten. 

Reputatie 5

Omdat je dan steeds maar korte tijd naast dezelfde personen zit verklein je ook het risico op een eventuele besmetting met corona. Ook als deze personen geen mondkapje dragen.

Reageer