Denken jullie dat zo een traject waardevol is voor reizigers?

  • 23 February 2024
  • 28 reacties
  • 584 Bekeken

Reputatie 1

Denken jullie dat zo een traject: Arnhem-Ede-Veenendaal-Utrecht-Amersfoort-Harderwijk-Zwolle-Assen-Groningen, waardevol is? 


28 reacties

Nee

Reputatie 1

Nee

Heel goed beargumenteerd!

Reputatie 7

Ik denk dat een rechtstreekse verbinding Arnhem - Zutphen - Deventer- Zwolle - Assen - Groningen meer waardevol is dan de enorme en nutteloze omweg via Nijkerk en Wezep om door Harderwijk te razen.

Reputatie 5

Er is natuurlijk al een Intercity met het traject Arnhem-Ede-Veenendaal-Utrecht (die doorrijdt richting Amsterdam en verder). De Intercity Arnhem - Deventer - Zwolle bestaat ook al.

Verder kan ik geen reden bedenken waarom Assenaren en Groningers via Utrecht naar Arnhem zouden reizen (reistijd +- 2,5 uur), in plaats van via Zwolle (reistijd +- 2 uur).

Misschien zou het een overstap schelen voor degenen die van/naar Amersfoort moeten en is het leuk voor Harderwijk dat ze een IC krijgen, maar ik zie zo'n traject eerlijk gezegd echt niet rendabel worden. En al helemaal niet in vergelijking met de huidige verbinding Arnhem - Utrecht - Amsterdam.

Reputatie 4

Er valt zeker wat te zeggen voor het sterk beperken van het aantal overstappen (d.w.z. enkele treinen per uur die langere en complexe routes rijden in plaats van het huidige model met 4-6 intercity's per uur die op een beperkte "corridor" rijden). Maar beide komt voor, bijvoorbeeld met die maffe verbinding Dordrecht - Venlo via Den Haag, Schiphol en Utrecht. die rijdt zelfs tweemaal uurlijks. maar die verbinding heeft een sterke meerwaarde. Is dat hier ook het geval?

 

Geneigd om te zeggen van niet.

Reputatie 7

Hier in Brabant had je deze week op enkele dagen en uren de rechtstreekse intercityverbinding Roosendaal - Amsterdam CS via o.a. Breda, Den Bosch, Arnhem, Zutphen, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort.

Als gevolg van werkzaamheden kennelijk. Wel een mooie omweg, een dwarsdoorsnede van Nederland!

Ik zie wel wat in een directe verbinding Vlissingen - Groningen, via Arnhem. Er is al een trein van Roosendaal naar Zwolle, kan die net zo goed verder rijden. Scheelt mensen weer overstappen.

Direct Maastricht - Alkmaar bestaat ook (hoeveel Maastrichtenaren gaan er per dag naar Alkmaar?), dus waarom niet Vlissingen - Groningen, misschien (naast alle stations in Zeeland) ook stoppend op alle stations tussen Zwolle en Groningen. Kan je die Sprinter daar schrappen.

😉

 

 

Reputatie 4

Het blijft dromen van een IC-netwerk wat reizen op de lange afstand faciliteert, helaas. lange "service" intercity's die in bepaalde gevallen doorrijden over de grens, richting Brussel, richting Luxemburg, richting Keulen, richting Bremen. met comfortabele rijtuigen, stoelen die te reserveren zijn. Catering. In de jaren '80 de normaalste zaak. Ook in grote delen van Europa nog zeer gewoon.

 

Maar NS heeft besloten dat zij een metronetwerk wil zijn. Zo wordt het spoorwegnetwerk ook vaak omschreven, een soort groot metronetwerk. Een hele vreemde insteek wat mij betreft. Het speelt wel in op de behoefte van veel Nederlanders om niet verder te reizen dan hun neus lang is. Want wat moet een Hagenees in godsnaam in Nijmegen of Zwolle? die vraag wordt echt gesteld. 

 

En dan heeft Den Haag zelfs al haar laatste internationale NS-verbinding in moeten leveren. Wat een armoede. Er wordt bewust en met overtuiging gekozen om de spoorwegen beperkt te houden. Absolute zelfsabotage.

Reputatie 1

Ik denk dat een rechtstreekse verbinding Arnhem - Zutphen - Deventer- Zwolle - Assen - Groningen meer waardevol is dan de enorme en nutteloze omweg via Nijkerk en Wezep om door Harderwijk te razen.

Die route is er al…Met dit traject kan Harderwijk nog een IC stop krijgen. Daarnaast wordt het gebied tussen Arnhem-Ede- Veenendaal De Klomp- Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal nog beter gevoed. Zwollenaren willen sowieso al meer Intercity’s tussen Zwolle en Utrecht. Dus je reactie is misplaatst.

Reputatie 1

Er is natuurlijk al een Intercity met het traject Arnhem-Ede-Veenendaal-Utrecht (die doorrijdt richting Amsterdam en verder). De Intercity Arnhem - Deventer - Zwolle bestaat ook al.

Verder kan ik geen reden bedenken waarom Assenaren en Groningers via Utrecht naar Arnhem zouden reizen (reistijd +- 2,5 uur), in plaats van via Zwolle (reistijd +- 2 uur).

Misschien zou het een overstap schelen voor degenen die van/naar Amersfoort moeten en is het leuk voor Harderwijk dat ze een IC krijgen, maar ik zie zo'n traject eerlijk gezegd echt niet rendabel worden. En al helemaal niet in vergelijking met de huidige verbinding Arnhem - Utrecht - Amsterdam.

Als dit traject doorgevoerd zou worden, zou de reisduur max. 20 minuten maar zijn en dat is inderdaad meer dan 20 minuten voor hen.Echter, dat moet geen probleem zijn. Deze Oostelingen kunnen gewoon nog via Wijhe reizen. Er zijn nog steeds voordelen

-Door extra capaciteit kan deze IC op Harderwijk stoppen en vermindert de reistijd voor hen.

-Amersfoort en Arnhem worden direct verbonden. Dit gaat 10 minuten schelen.

-Harderwijk wordt verbonden met zijn regio. 

-Groningen- Zwolle wordt beter gevoed.

-Tussen Arnhem en Utrecht gaat er een tienminuten dienstregeling heersen.

Reputatie 6
Badge

Ik twijfelde of ik aandacht zou geven aan dit topic. Het lijkt immers op een trol die weer eens komt zeuren om een IC-stop. Laten we daar helder over zijn: Harderwijk krijgt geen IC.

Je noemt even een willekeurig traject en verzint er argumenten bij. Heb je ook bedacht hoe dit in de dienstregeling past? Het spoor is overvol. Tussen Amersfoort en Zwolle past er geen trein meer bij. NS wil volgend jaar in de spits een paar extra treintjes tussen Harderwijk en Amersfoort laten rijden, maar zelfs dat lukt alleen als ProRail iets aanpast bij de spoorwegovergangen (zie topics over 2025).

Tussen Arnhem en Utrecht rijdt in de spits al een tienminutentrein. Volgend jaar is dat de hele dag. Ook daar past niets meer bij.

Kortom: een onuitvoerbaar fantasielijntje om maar weer eens te zeuren over Harderwijk. Nee, er komt geen IC-stop in Harderwijk.

Reputatie 7
Badge +1

Nee

Heel goed beargumenteerd!

Als je alleen maar topics opent met één onderwerp dan krijg je ook dit soort reacties op een gegeven moment. Blijkbaar wil het niet tot je doordringen dat Harderwijk geen intercity stop gaat krijgen.

-Aangepast door moderator-

Reputatie 7
Badge

Waar wil je op het drukbezette spoorwegnet de ruimte vinden voor zo'n verbinding. 

Reputatie 7

NS heeft besloten dat zij een metronetwerk wil zijn. Het speelt wel in op de behoefte van veel Nederlanders om niet verder te reizen dan hun neus lang is. Want wat moet een Hagenees in godsnaam in Nijmegen of Zwolle? die vraag wordt echt gesteld. 

Ach ja. Toen ik in Oost-Nederland woonde hoorde ik van mensen uit de Randstad ook altijd wat ze in vredesnaam hélemaal daar in het oosten moesten doen, een enorme afstand, dat is notabene wel 1,5 tot 2 uur met de trein, wat een opgave! De Randstad heeft toch alles dus waarom zou je verder kijken. De Randstad als ministaatje op zichzelf, na Amersfoort begint de wildernis en als je de IJssel over gaat bereik je de rimboe.... veel mensen hebben geen idee of kennis van hun eigen land of enig idee waar bepaalde (toch grotere) plaatsen liggen of wat voor bijzonders daar te zien en te beleven is.

Ik generaliseer maar denk dat het voor veel mensen wel degelijk in meer of mindere mate geldt.

Een metronetwerk van treinen lijkt dus zeer geschikt.... 😉 velen komen weinig buiten de eigen regio. 

Reputatie 7
Badge +3

Een wel interessante route heb ik laatst in werking gezien tijdens werkzaamheden tussen Wezep en Zwolle. Er reed toen een IC van Leeuwarden via Zwolle, Almere, Naarden-Bussum en Hilversum naar Utrecht. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij werkzaamheden zijn inderdaad soms bijzonder routes. Als normale route is vanaf Arnhem via Utrecht naar Zwolle natuurlijk volkomen onzinnig, nog los van Harderwijk als IC station of het drukke spoornet. 

Reputatie 1

Bij werkzaamheden zijn inderdaad soms bijzonder routes. Als normale route is vanaf Arnhem via Utrecht naar Zwolle natuurlijk volkomen onzinnig, nog los van Harderwijk als IC station of het drukke spoornet. 

Een stop in Harderwijk zal maximaal  3 minuten in beslag nemen, want de trein remt bij de scherpste bocht van Nederland. De IC tussen Zwolle en Utrecht komt vaker een minuut te vroeg aan. Dus qua tijd is er niks mis mee. Elke :20 en :50 vertrekt  een IC richting Utrecht van Zwolle en de Sprinter doet dit elke :23 en :53. Als nou  hier een extra trein rijdt, elke :44 en :14 , past dit zeker wel in het treinverkeer.  

De sprinter Utrecht - Zwolle vertrekt 2 minuten na de intercity uit Utrecht en komt 3 minuten voor de volgende intercity aan in Zwolle. Dus nee, daar past geen extra trein tussen zonder dat je ergens op de lijn een inhaalmogelijkheid creëert en de dienstregeling overhoop haalt.

Reputatie 6
Badge

Een stop in Harderwijk zal maximaal  3 minuten in beslag nemen, want de trein remt bij de scherpste bocht van Nederland. De IC tussen Zwolle en Utrecht komt vaker een minuut te vroeg aan. Dus qua tijd is er niks mis mee. Elke :20 en :50 vertrekt  een IC richting Utrecht van Zwolle en de Sprinter doet dit elke :23 en :53. Als nou  hier een extra trein rijdt, elke :44 en :14 , past dit zeker wel in het treinverkeer.  

Je vergeet gemakshalve de goederentreinen die hier ook nog rijden, in combinatie met alle andere treinen rondom Amersfoort. In de huidige dienstregeling zou een stop misschien nog nét passen. Vanaf volgend jaar niet meer, nu NS heeft aangekondigd de treinen tussen Zwolle en Utrecht te gaan versnellen.

Reputatie 1

Een stop in Harderwijk zal maximaal  3 minuten in beslag nemen, want de trein remt bij de scherpste bocht van Nederland. De IC tussen Zwolle en Utrecht komt vaker een minuut te vroeg aan. Dus qua tijd is er niks mis mee. Elke :20 en :50 vertrekt  een IC richting Utrecht van Zwolle en de Sprinter doet dit elke :23 en :53. Als nou  hier een extra trein rijdt, elke :44 en :14 , past dit zeker wel in het treinverkeer.  

Je vergeet gemakshalve de goederentreinen die hier ook nog rijden, in combinatie met alle andere treinen rondom Amersfoort. In de huidige dienstregeling zou een stop misschien nog nét passen. Vanaf volgend jaar niet meer, nu NS heeft aangekondigd de treinen tussen Zwolle en Utrecht te gaan versnellen.

In de digitale wereld is respectvolle communicatie essentieel, maar het labelen van anderen als "trollen" draagt bij aan een cultuur van disrespect en ontmoedigt constructieve interacties. Dit labelen dehumaniseert individuen, normaliseert denigrerende taal en draagt bij aan een giftige online omgeving waarin empathie en begrip worden ondermijnd. Bovendien is het gebruik van de term vaak subjectief en kan het leiden tot onrechtvaardige beschuldigingen. In plaats van het gebruik van "trol", zou je  specifiek gedrag moeten aanpakken en constructieve manieren moeten vinden om ermee om te gaan. Zo kunnen we streven naar een gezondere en respectvollere online communicatiecultuur.

 

 

Reputatie 6
Badge

Vanuit Zwolle rijden er in ieder geval geen goederentreinen  naar Amersfoort.  Dan vraag ik me ook af of op hun sporen in Amersfoort, überhaupt goederentreinen rijden. Daarnaast zal niet de trein tussen Zwolle en Utrecht versneld worden, maar de trein tussen Groningen en Zwolle. 

Ik zou er eigenlijk geen energie meer in moeten steken, maar om te voorkomen dat er foute dingen op het forum blijven staan, toch even een kleine correctie:
-Er rijden wel degelijk goederentreinen tussen Zwolle en Amersfoort. Die rijden niet zo vaak als reizigerstreinen, maar ze zijn er echt. En als ze er een uurtje niet zijn, wordt de ruimte vaak gebruikt om bijvoorbeeld materieel naar de NS-werkplaats in Onnen te brengen.

-In 2025 wordt de intercity tussen Zwolle, Amersfoort en Utrecht met 3 minuten versneld. Er is geen versnelling tussen Groningen en Zwolle. Dat is namelijk vorig jaar al doorgevoerd. 

  

Vanuit Zwolle rijden er in ieder geval geen goederentreinen  naar Amersfoort.  Dan vraag ik me ook af of op hun sporen in Amersfoort, überhaupt goederentreinen rijden. Daarnaast zal niet de trein tussen Zwolle en Utrecht versneld worden, maar de trein tussen Groningen en Zwolle. 

Dat is twee keer fout, er rijden wel degelijk goederentreinen tussen Amersfoort en Zwolle, op de hele en halve uren is er een pad door Zwolle gereserveerd respectievelijk naar en van Amersfoort. En de rijtijd tussen Zwolle en Utrecht wordt wel degelijk met zo'n twee minuten ingekort vanaf december omdat de IC dan naar Den Haag gaat rijden (en die IC gaat eerder uit Utrecht weg)

En wat betreft constructief bijdragen, ik zou zeggen begin er zelf eerst eens mee, je komt hier zonder enige onderbouwing met stellingen en vervolgens beticht je anderen van onvoldoende beargumenteren of misplaatste reacties. Dus of je hebt onvoldoende zelfreflectie, of je bent een trol.

Reputatie 1

Vanuit Zwolle rijden er in ieder geval geen goederentreinen  naar Amersfoort.  Dan vraag ik me ook af of op hun sporen in Amersfoort, überhaupt goederentreinen rijden. Daarnaast zal niet de trein tussen Zwolle en Utrecht versneld worden, maar de trein tussen Groningen en Zwolle. 

Ik zou er eigenlijk geen energie meer in moeten steken, maar om te voorkomen dat er foute dingen op het forum blijven staan, toch even een kleine correctie:
-Er rijden wel degelijk goederentreinen tussen Zwolle en Amersfoort. Die rijden niet zo vaak als reizigerstreinen, maar ze zijn er echt. En als ze er een uurtje niet zijn, wordt de ruimte vaak gebruikt om bijvoorbeeld materieel naar de NS-werkplaats in Onnen te brengen.

-In 2025 wordt de intercity tussen Zwolle, Amersfoort en Utrecht met 3 minuten versneld. Er is geen versnelling tussen Groningen en Zwolle. Dat is namelijk vorig jaar al doorgevoerd. 

https://content.presspage.com/uploads/570/8f417cb7-3a59-4ea1-8a20-c4b5f49092b1/1920_kaartmetwijzigingen2025.jpg?10000 Ik zie het nu inderdaad. De vraag is of de IC nu minder lang in Zwolle stopt of dat de trein sneller mag rijden. Deze tijdscapaciteit is ook precies een mogelijkheid om Harderwijk een IC stop aan te bieden, zo lang er maar VIRM’s rijden. Die oude ICM’s gaan toch al weg. Niet waar?

Reputatie 6
Badge

De vraag is of de IC nu minder lang in Zwolle stopt of dat de trein sneller mag rijden. Deze tijdscapaciteit is ook precies een mogelijkheid om Harderwijk een IC stop aan te bieden, zo lang er maar VIRM’s rijden. Die oude ICM’s gaan toch al weg. Niet waar?

De stops in Zwolle blijven net zo lang als nu. Wellicht dat het ooit iets korter kan als je door ERTMS iets dichter op elkaar kunt rijden. Zolang alle treinen in optocht achter elkaar over de IJsselbrug rijden, kan er in Zwolle niets korter dan nu. Je kan ook niet sneller rijden. Wat er gaat gebeuren is dat de ruime halteertijd in Amersfoort korter wordt dan nu (van 4 naar 2 minuten). Daarnaast wordt de speling in de dienstregeling een minuut korter gemaakt. En voila: 3 minuten gewonnen. Het gevolg is dus dat er geen ruimte meer is om in Harderwijk te stoppen.

VIRM of ICM maakt niet zoveel uit. Het is overigens voornamelijk DDZ wat daar rijdt. Maar ook dat maakt eigenlijk niet uit voor zo'n lang traject.

Reputatie 5

Vanuit Zwolle rijden er in ieder geval geen goederentreinen  naar Amersfoort.  Dan vraag ik me ook af of op hun sporen in Amersfoort, überhaupt goederentreinen rijden. Daarnaast zal niet de trein tussen Zwolle en Utrecht versneld worden, maar de trein tussen Groningen en Zwolle. 

Ik zou er eigenlijk geen energie meer in moeten steken, maar om te voorkomen dat er foute dingen op het forum blijven staan, toch even een kleine correctie:
-Er rijden wel degelijk goederentreinen tussen Zwolle en Amersfoort. Die rijden niet zo vaak als reizigerstreinen, maar ze zijn er echt. En als ze er een uurtje niet zijn, wordt de ruimte vaak gebruikt om bijvoorbeeld materieel naar de NS-werkplaats in Onnen te brengen.

-In 2025 wordt de intercity tussen Zwolle, Amersfoort en Utrecht met 3 minuten versneld. Er is geen versnelling tussen Groningen en Zwolle. Dat is namelijk vorig jaar al doorgevoerd. 

https://content.presspage.com/uploads/570/8f417cb7-3a59-4ea1-8a20-c4b5f49092b1/1920_kaartmetwijzigingen2025.jpg?10000 Ik zie het nu inderdaad. De vraag is of de IC nu minder lang in Zwolle stopt of dat de trein sneller mag rijden. Deze tijdscapaciteit is ook precies een mogelijkheid om Harderwijk een IC stop aan te bieden, zo lang er maar VIRM’s rijden. Die oude ICM’s gaan toch al weg. Niet waar?

Zoals je ziet op de kaart krijgt Harderwijk een intercity (behalve als NS het weer eens allemaal omgooit…). Dus waar zeur je over? Je wou een IC stop, en je krijgt die waarschijnlijk. Ik klaag ook niet de hele tijd dat deze zomer de IC Zandvoort-Amsterdam weg is. Of dat er ooot treinen naar Maastricht uit Zandvoort reden.

Dat is geen intercity maar een spitspendel die 3x per dag Harderwijk - Nijkerk - Amersfoort gaat rijden, dat past nog net tussen de andere treinen.

Reageer