dienstregeleing Almere Muziekwijk

  • 16 February 2024
  • 16 reacties
  • 251 Bekeken

Reputatie 2

Al weken rijden er op vrijdag minder treinen in Almere Muziekwijk. Zo is de trein van 7.52 richting Parkwijk niet in het traject en de trein van 7.08 richting Amsterdam rijdt dan ook steeds niet. Waarom is dit?
Hierdoor sluit mijn treinreis niet goed aan en ben ik langer onderweg? 


16 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit is, helaas, de nieuwe dienstregeling sinds afgelopen december. Na klachten van onder andere de gemeente Almere is een klein deel van deze treinen wel weer teruggekomen, drie keer per spits.

Reputatie 7
Badge

Oh, en het waarom: NS noemt dit 'simme wijzigingen om het aanbod beter bij de vraag aan te laten sluiten'. Er schijnen tegenwoordig minder reizigers te zijn op vrijdagen.

Oh, en het waarom: NS noemt dit 'simme wijzigingen om het aanbod beter bij de vraag aan te laten sluiten'. Er schijnen tegenwoordig minder reizigers te zijn op vrijdagen.

Dat laatste klopt ook wel. Vanmorgen sinds lange tijd weer eens op een vrijdag gereisd. Het is deze week weliswaar schoolvakantie maar het leek op de perrons vanmorgen op een stille zondagochtend.

Opvallend zijn vooral de vele zeer slecht bezette intercity's, de sprinters zijn meestal wel vrij goed bezet.

Reputatie 2

Wat een waardeloze “slimme wijziging”. Met deze wijziging zal de NS nog minder reizigers in de trein krijgen op vrijdagen. Ik ga in elk geval niet 30 minuten langer reizen met meer overstap. Ik pak nu op vrijdag de auto! 
Ik betaal mij blauw aan een abonnement en dan krijg ik dit als service! 

De mensen die op vrijdag met het OV moeten reizen voor school of werk zijn de dupe van deze onzinnige wijziging. Beter haalt NS de lege IC eruit, om reizigers op de kleine stations niet in de steek te laten! 

@Millyly

Er zijn veel sprinters in het hele land de laatste anderhalf jaar opgeheven, u bent dus ook niet de enige die dat overkomt. Wat verstandig is zal voor iedereen anders zijn, soms kunnen mensen schuiven met hun tijden en in andere gevallen kunnen ze voortaan beter met de auto gaan.

Dat al die opgeheven sprinters tot reizigersverlies leiden zal NS hebben ingecalculeerd. Sprinters hebben bij NS echter geen prioriteit dus dit reizigersverlies wordt op de koop toe genomen. NS is geen dienstverlenende instelling maar een bedrijf waar het financiële resultaat prioriteit heeft.

Reputatie 2

Geen dienstverlening? Wat leveren ze dan? 

 

Geen dienstverlening? Wat leveren ze dan? 

NS probeert zoveel mogelijk geld op te halen met zo min mogelijk treinen zodat ze minimaal quitte spelen (en er liefst een beetje winst aan overhouden). NS heeft ook weinig andere keuze want de kosten rijzen de pan uit, zie bijv. dat het personeel nu alweer extra geld wil eisen.

Reputatie 2

Ik snap dat verlies aan reizigers en inkomsten opgelost moet worden. 
Ik denk dat deze “slimme wijziging” op de korte en lange termijn niet slim zal zijn. 
Meer forenzen kiezen voor de auto!

Jammer voor reizigers die afhankelijk zijn van OV, nog minder reizigers zal blijkbaar leiden tot nog minder treinen (sprinters).

Succes NS!

Ik snap dat verlies aan reizigers en inkomsten opgelost moet worden. 
Ik denk dat deze “slimme wijziging” op de korte en lange termijn niet slim zal zijn. 

Als je zoals in jouw geval de frequentie halveert dalen de (directe) kosten met 50%. Als dan bijv.10% van de getroffen reizigers naar de auto vlucht is het inkomstenverlies zeker bij slecht bezette treinen relatief maar klein. 

Dat dit beleid wellicht leidt tot steeds minder treinen zal NS niet erg vinden. Zolang eenmansbediening niet is toegestaan is het voor NS financieel vaak voordeliger om de frequenties laag te houden..

Het doel van NS is niet om zoveel mogelijk reizigers te vervoeren maar om zoveel mogelijk inkomsten te genereren tegen zo laag mogelijke kosten.

Reputatie 5

Of de richtlijnen voor de concessie moeten worden aangescherpt, of reizigers moeten er een keer massaal vandoor gaan.

Reputatie 7
Badge

De mensen die op vrijdag met het OV moeten reizen voor school of werk zijn de dupe van deze onzinnige wijziging.

Zoals aangegeven is deze trein in de spits heel snel weer drie keer teruggekomen (in de richting van de spits). Het gros van de reizigers die je hier benoemt, profiteren daar uiteraard van. De meeste mensen gaan nou eenmaal helaas voor jou niet om 7:08 al richting hun school of werk en gaan vanuit Almere 's ochtends richting Amsterdam of Utrecht en dus niet naar het noorden zoals van Muziekwijk naar Parkwijk. Daarbij zijn NS natuurlijk sowieso niet echt gericht op stadsvervoer als dit. Waarom de stadsbus die daar wel voor zou moeten zijn hier zo weinig rijdt en waarom je daarmee tegenwoordig alleen via het centrum kunt reizen, moet je uiteraard niet aan NS vragen.

Of de richtlijnen voor de concessie moeten worden aangescherpt, of reizigers moeten er een keer massaal vandoor gaan.

De eisen voor de nieuwe concessie zijn nog steeds zodanig laag dat NS een groot deel van de treinen zonder probleem kan opheffen. Zolang er overal om het halfuur maar een trein rijdt (in enkele uitzonderingen een uurdienst) is het goed genoeg.

NS heeft daarnaast scenario's geschetst voor een veel betere bediening maar dat waren lokkertjes voor de politici maar geen harde eisen.

Dat reizigers er vandoor gaan zal in de praktijk meer geleidelijk gebeuren via een vicieuze cirkel: minder treinen, minder reizigers, weer minder treinen, etc.

Zolang de (loon)kosten uit de hand blijven lopen terwijl de arbeidsproductiviteit en de efficiency om te huilen zijn is het onduidelijk hoe NS ooit weer kostendekkend kan worden 

Zoals al vaker aangegeven is het onzin wat je nu schrijft. De nieuwe concessie schrijft voor dat er op maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 19:00 10 treinen per uur tussen Almere en Weesp moeten rijden. Dat is aanzienlijk vaker dan die 2x per uur die jij beweert. Het enige is dat de NS vrij is om te bepalen waar deze treinen stoppen, de concessie bied dus ruimte om er 8 intercity's en 2 sprinters van te maken maar dat zou hoogst onwaarschijnlijk zijn.

Wel is opgenomen dat de NS tot maximaal 9% mag afwijken op jaarbasis als men kan onderbouwen dat de vervoersvraag onvoldoende is voor het aantal voorgeschreven treinen. Maar dit moet per afwijking onderbouwd worden en de overheid moet die onderbouwing ook goedkeuren. Dus dat is echt wel wat strenger dan hoe het de afgelopen paar jaar verliep.

Reputatie 2

Of de richtlijnen voor de concessie moeten worden aangescherpt, of reizigers moeten er een keer massaal vandoor gaan.

Ik ben voor!!

Zoals al vaker aangegeven is het onzin wat je nu schrijft. De nieuwe concessie schrijft voor dat er op maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 19:00 10 treinen per uur tussen Almere en Weesp moeten rijden. Dat is aanzienlijk vaker dan die 2x per uur die jij beweert. Het enige is dat de NS vrij is om te bepalen waar deze treinen stoppen, de concessie bied dus ruimte om er 8 intercity's en 2 sprinters van te maken maar dat zou hoogst onwaarschijnlijk zijn.

Wel is opgenomen dat de NS tot maximaal 9% mag afwijken op jaarbasis als men kan onderbouwen dat de vervoersvraag onvoldoende is voor het aantal voorgeschreven treinen. Maar dit moet per afwijking onderbouwd worden en de overheid moet die onderbouwing ook goedkeuren. Dus dat is echt wel wat strenger dan hoe het de afgelopen paar jaar verliep.

Dat dacht ik dus eerst ook. Maar die "voorgeschreven frequenties" blijken niet meer dan een inspannings-verplichting te zijn en geen harde eis.

Daar komt nog bij dat NS de afgelopen jaren zelfs regelmatig heeft afgeweken van de zeer minimale eisen in de huidige concessie zonder dat de concessie verlener ingreep. Denk bijv. aan het F1 weekend en het nog steeds te laat beginnen van sprinterdiensten in Brabant in het weekend.

Bij evenementen is men gerechtigd af te wijken van het vastgestelde volume, dat is gewoon zo vastgelegd en helemaal geen bewijs van dat er nauwelijks eisen zijn.

Reageer