Skip to main content

Al weken rijden er op vrijdag minder treinen in Almere Muziekwijk. Zo is de trein van 7.52 richting Parkwijk niet in het traject en de trein van 7.08 richting Amsterdam rijdt dan ook steeds niet. Waarom is dit?
Hierdoor sluit mijn treinreis niet goed aan en ben ik langer onderweg? 

Dit is, helaas, de nieuwe dienstregeling sinds afgelopen december. Na klachten van onder andere de gemeente Almere is een klein deel van deze treinen wel weer teruggekomen, drie keer per spits.


Oh, en het waarom: NS noemt dit 'simme wijzigingen om het aanbod beter bij de vraag aan te laten sluiten'. Er schijnen tegenwoordig minder reizigers te zijn op vrijdagen.


Oh, en het waarom: NS noemt dit 'simme wijzigingen om het aanbod beter bij de vraag aan te laten sluiten'. Er schijnen tegenwoordig minder reizigers te zijn op vrijdagen.

Dat laatste klopt ook wel. Vanmorgen sinds lange tijd weer eens op een vrijdag gereisd. Het is deze week weliswaar schoolvakantie maar het leek op de perrons vanmorgen op een stille zondagochtend.

Opvallend zijn vooral de vele zeer slecht bezette intercity's, de sprinters zijn meestal wel vrij goed bezet.


Wat een waardeloze “slimme wijziging”. Met deze wijziging zal de NS nog minder reizigers in de trein krijgen op vrijdagen. Ik ga in elk geval niet 30 minuten langer reizen met meer overstap. Ik pak nu op vrijdag de auto! 
Ik betaal mij blauw aan een abonnement en dan krijg ik dit als service! 

De mensen die op vrijdag met het OV moeten reizen voor school of werk zijn de dupe van deze onzinnige wijziging. Beter haalt NS de lege IC eruit, om reizigers op de kleine stations niet in de steek te laten! 


@Millyly

Er zijn veel sprinters in het hele land de laatste anderhalf jaar opgeheven, u bent dus ook niet de enige die dat overkomt. Wat verstandig is zal voor iedereen anders zijn, soms kunnen mensen schuiven met hun tijden en in andere gevallen kunnen ze voortaan beter met de auto gaan.

Dat al die opgeheven sprinters tot reizigersverlies leiden zal NS hebben ingecalculeerd. Sprinters hebben bij NS echter geen prioriteit dus dit reizigersverlies wordt op de koop toe genomen. NS is geen dienstverlenende instelling maar een bedrijf waar het financiële resultaat prioriteit heeft.


Geen dienstverlening? Wat leveren ze dan? 

 


Geen dienstverlening? Wat leveren ze dan? 

NS probeert zoveel mogelijk geld op te halen met zo min mogelijk treinen zodat ze minimaal quitte spelen (en er liefst een beetje winst aan overhouden). NS heeft ook weinig andere keuze want de kosten rijzen de pan uit, zie bijv. dat het personeel nu alweer extra geld wil eisen.


Ik snap dat verlies aan reizigers en inkomsten opgelost moet worden. 
Ik denk dat deze “slimme wijziging” op de korte en lange termijn niet slim zal zijn. 
Meer forenzen kiezen voor de auto!

Jammer voor reizigers die afhankelijk zijn van OV, nog minder reizigers zal blijkbaar leiden tot nog minder treinen (sprinters).

Succes NS!


Ik snap dat verlies aan reizigers en inkomsten opgelost moet worden. 
Ik denk dat deze “slimme wijziging” op de korte en lange termijn niet slim zal zijn. 

Als je zoals in jouw geval de frequentie halveert dalen de (directe) kosten met 50%. Als dan bijv.10% van de getroffen reizigers naar de auto vlucht is het inkomstenverlies zeker bij slecht bezette treinen relatief maar klein. 

Dat dit beleid wellicht leidt tot steeds minder treinen zal NS niet erg vinden. Zolang eenmansbediening niet is toegestaan is het voor NS financieel vaak voordeliger om de frequenties laag te houden..

Het doel van NS is niet om zoveel mogelijk reizigers te vervoeren maar om zoveel mogelijk inkomsten te genereren tegen zo laag mogelijke kosten.


Of de richtlijnen voor de concessie moeten worden aangescherpt, of reizigers moeten er een keer massaal vandoor gaan.


De mensen die op vrijdag met het OV moeten reizen voor school of werk zijn de dupe van deze onzinnige wijziging.

Zoals aangegeven is deze trein in de spits heel snel weer drie keer teruggekomen (in de richting van de spits). Het gros van de reizigers die je hier benoemt, profiteren daar uiteraard van. De meeste mensen gaan nou eenmaal helaas voor jou niet om 7:08 al richting hun school of werk en gaan vanuit Almere 's ochtends richting Amsterdam of Utrecht en dus niet naar het noorden zoals van Muziekwijk naar Parkwijk. Daarbij zijn NS natuurlijk sowieso niet echt gericht op stadsvervoer als dit. Waarom de stadsbus die daar wel voor zou moeten zijn hier zo weinig rijdt en waarom je daarmee tegenwoordig alleen via het centrum kunt reizen, moet je uiteraard niet aan NS vragen.


Of de richtlijnen voor de concessie moeten worden aangescherpt, of reizigers moeten er een keer massaal vandoor gaan.

De eisen voor de nieuwe concessie zijn nog steeds zodanig laag dat NS een groot deel van de treinen zonder probleem kan opheffen. Zolang er overal om het halfuur maar een trein rijdt (in enkele uitzonderingen een uurdienst) is het goed genoeg.

NS heeft daarnaast scenario's geschetst voor een veel betere bediening maar dat waren lokkertjes voor de politici maar geen harde eisen.

Dat reizigers er vandoor gaan zal in de praktijk meer geleidelijk gebeuren via een vicieuze cirkel: minder treinen, minder reizigers, weer minder treinen, etc.

Zolang de (loon)kosten uit de hand blijven lopen terwijl de arbeidsproductiviteit en de efficiency om te huilen zijn is het onduidelijk hoe NS ooit weer kostendekkend kan worden 


Zoals al vaker aangegeven is het onzin wat je nu schrijft. De nieuwe concessie schrijft voor dat er op maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 19:00 10 treinen per uur tussen Almere en Weesp moeten rijden. Dat is aanzienlijk vaker dan die 2x per uur die jij beweert. Het enige is dat de NS vrij is om te bepalen waar deze treinen stoppen, de concessie bied dus ruimte om er 8 intercity's en 2 sprinters van te maken maar dat zou hoogst onwaarschijnlijk zijn.

Wel is opgenomen dat de NS tot maximaal 9% mag afwijken op jaarbasis als men kan onderbouwen dat de vervoersvraag onvoldoende is voor het aantal voorgeschreven treinen. Maar dit moet per afwijking onderbouwd worden en de overheid moet die onderbouwing ook goedkeuren. Dus dat is echt wel wat strenger dan hoe het de afgelopen paar jaar verliep.


Of de richtlijnen voor de concessie moeten worden aangescherpt, of reizigers moeten er een keer massaal vandoor gaan.

Ik ben voor!!


Zoals al vaker aangegeven is het onzin wat je nu schrijft. De nieuwe concessie schrijft voor dat er op maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 19:00 10 treinen per uur tussen Almere en Weesp moeten rijden. Dat is aanzienlijk vaker dan die 2x per uur die jij beweert. Het enige is dat de NS vrij is om te bepalen waar deze treinen stoppen, de concessie bied dus ruimte om er 8 intercity's en 2 sprinters van te maken maar dat zou hoogst onwaarschijnlijk zijn.

Wel is opgenomen dat de NS tot maximaal 9% mag afwijken op jaarbasis als men kan onderbouwen dat de vervoersvraag onvoldoende is voor het aantal voorgeschreven treinen. Maar dit moet per afwijking onderbouwd worden en de overheid moet die onderbouwing ook goedkeuren. Dus dat is echt wel wat strenger dan hoe het de afgelopen paar jaar verliep.

Dat dacht ik dus eerst ook. Maar die "voorgeschreven frequenties" blijken niet meer dan een inspannings-verplichting te zijn en geen harde eis.

Daar komt nog bij dat NS de afgelopen jaren zelfs regelmatig heeft afgeweken van de zeer minimale eisen in de huidige concessie zonder dat de concessie verlener ingreep. Denk bijv. aan het F1 weekend en het nog steeds te laat beginnen van sprinterdiensten in Brabant in het weekend.


Bij evenementen is men gerechtigd af te wijken van het vastgestelde volume, dat is gewoon zo vastgelegd en helemaal geen bewijs van dat er nauwelijks eisen zijn.


Ik heb deze topic destijds gestart en ik vraag mij inmiddels af hoe het zit met de NS dienstregeling op vrijdag in Almere.
Ik stap om 6.50 uur in de Sprinter van Almere-Muziekwijk richting Amsterdam-Zuid (1 bak) en de trein zit dan al vol en zitplaatsen zijn niet meer vrij. Staanplaatsen zijn dan nog de optie.
In Almere-Poort zie ik het nog drukker worden en dat is oncomfortabel reizen!
*Vrijdag is niet meer rustig door thuiswerkers (zoals NS eerder aangaf) er reizen veel klanten! 

De trein van 7.08 uur is er op vrijdag uitgehaald en ik moet daardoor op vrijdag de trein van 6.50 uur nemen en zit vervolgens in een korte bak.  
*Wanneer gaat NS op vrijdag weer een normale dienstregeling “in de spits” invoeren voor reizigers die in de spits de volle mep betalen? 
 


Wat een waardeloze “slimme wijziging”. Met deze wijziging zal de NS nog minder reizigers in de trein krijgen op vrijdagen. Ik ga in elk geval niet 30 minuten langer reizen met meer overstap. Ik pak nu op vrijdag de auto! 
Ik betaal mij blauw aan een abonnement en dan krijg ik dit als service! 

De mensen die op vrijdag met het OV moeten reizen voor school of werk zijn de dupe van deze onzinnige wijziging. Beter haalt NS de lege IC eruit, om reizigers op de kleine stations niet in de steek te laten! 

Sorry, maar de NS kan niet iedereen gelukkig maken. Ze hebben dit besluit met een reden gemaakt en zullen er vast heel goed over na gedacht hebben, dat jij nu net de slachtoffer bent van deze wijziging is balen, maar er zijn erger dingen op de wereld.

 

Ik moet zelf ook een halfuur langer reizen door de keuze's van NS, maar ben al blij dat er uberhaupt treinen rijden.


Ik heb deze topic destijds gestart en ik vraag mij inmiddels af hoe het zit met de NS dienstregeling op vrijdag in Almere.
Ik stap om 6.50 uur in de Sprinter van Almere-Muziekwijk richting Amsterdam-Zuid (1 bak) en de trein zit dan al vol en zitplaatsen zijn niet meer vrij. Staanplaatsen zijn dan nog de optie.
In Almere-Poort zie ik het nog drukker worden en dat is oncomfortabel reizen!
*Vrijdag is niet meer rustig door thuiswerkers (zoals NS eerder aangaf) er reizen veel klanten! 

De trein van 7.08 uur is er op vrijdag uitgehaald en ik moet daardoor op vrijdag de trein van 6.50 uur nemen en zit vervolgens in een korte bak.  
*Wanneer gaat NS op vrijdag weer een normale dienstregeling “in de spits” invoeren voor reizigers die in de spits de volle mep betalen? 
 

Jouw treinen zitten misschien bomvol, maar vele andere treinen niet. Vrijdag is en blijft een thuiswerk dag voor velen, het lijkt misschien niet zo, maar het is toch echt waar. En je moet maar net het materieel en personeel hebben om meerdere treinen / bakken neer te gooien. En ik neem aan dat dat personeel op vrijdag ook heel erg uitgedund is. (Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar het lijkt mij vrij logisch)

 

De dienstregeling zal niet zo maar veranderen, tenzij er grotere partijen (zoals eerder de gemeente) zich ermee gaan bemoeien. Het kan natuurlijk wel doorgezet worden als suggestie maar er zal waarschijnlijk niet veel mee gebeuren.


Bij evenementen is men gerechtigd af te wijken van het vastgestelde volume, dat is gewoon zo vastgelegd en helemaal geen bewijs van dat er nauwelijks eisen zijn.

Vind het toch wel bijzonder dat de keuze wordt gemaakt om de hele dienstregeling uit te dunnen voor een evenement, het is bijna alsof er nog mensen zijn die met de trein willen reizen…

En op veel trajecten zit het tijdens die evenementen ver onder het "normale" minimum. Waarbij op een aantal trajecten zelfs maar 1x/uur.


Ik stap om 6.50 uur in de Sprinter van Almere-Muziekwijk richting Amsterdam-Zuid (1 bak) en de trein zit dan al vol en zitplaatsen zijn niet meer vrij. Staanplaatsen zijn dan nog de optie.
In Almere-Poort zie ik het nog drukker worden en dat is oncomfortabel reizen!
*Vrijdag is niet meer rustig door thuiswerkers (zoals NS eerder aangaf) er reizen veel klanten! 

De trein van 7.08 uur is er op vrijdag uitgehaald en ik moet daardoor op vrijdag de trein van 6.50 uur nemen en zit vervolgens in een korte bak.  
*Wanneer gaat NS op vrijdag weer een normale dienstregeling “in de spits” invoeren voor reizigers die in de spits de volle mep betalen?

Even voor de duidelijkheid: waar je bak schrijft, bedoel je hier treinstel. NS heeft geen treinstellen en rijdt dus ook geen treinen van maar 1 bak en bakken hebben een min of meer standaard lengte dus korte bakken zijn er ook niet echt. Vanochtend om 6:50 werd trein 4316 hier gereden met treinstel 2433, een stel SLT van 4 bakken. Dat is inderdaad relatief kort want er zijn ook stellen SLT van 6 bakken en waar een SLT-IV zo'n 69m lang is, zit ik nu wat later op hetzelfde traject in een trein die wordt gereden met 2xSNG-IV+1xSNG-III, dus in totaal 11 bakken en zo'n 211m aan trein en ongeveer 3 keer zo lang.


Vanaf juli denk ik dat we wel eens verrast kunnen worden met extra sprinters in Almere. Volgende week vrijdag maar eens kijken in de reisplanner voor reizen vanaf 1 juli. =D


Reageer