Skip to main content

Ik had op de reisplanner via de ns-site het traject Tilburg-Arnhem opgezocht voor 1 januari a.s., maar ik zie dat de eerste trein dan pas om 10.03 uur (!) vertrekt.

Ik nam altijd aan dat de treindienstregeling op feestdagen grosso modo de zondagsdienstregeling volgde, maar normaal gesproken gaat de eerste trein op dit traject zondags al om 7.33 uur. Dat verschil is zo groot dat ik me afvraag of deze informatie wel klopt, of misschien de reisplanner nog niet is aangepast? Er staat verder niet bij dat er werkzaamheden zijn ofzo.

Zie dit topic. De dienstregeling start dus al enige jaren om 10.00 uur.

De machinisten en conducteurs van NS willen ook nog de jaarswisseling kunnen vieren 😁.

1 januari van dit jaar (2024) gold:

Op oudejaarsdag rijden er zoals ieder jaar geen treinen meer na 20.00 uur. De treindienst wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Vanaf 01:00 uur rijdt wel het nachtnet Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol – Amsterdam – Utrecht, met extra stops op Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Sloterdijk.

https://nieuws.ns.nl/ns-rijdt-vakantiedienstregeling-tijdens-de-kerstvakantie/

Ik vind dat eigenlijk absurd laat, ook al omdat ze de 31e 's avonds vroeg stoppen. (Ik vind de gewone zondagdienstregeling al laat opstarten). Dat stamt vermoedelijk nog uit de tijd dat op zondagen alles dicht was. Nu zijn supermarkten etc. vaak gewoon open op de kerstdagen en NIeuwjaarsdag. Dit komt er gewoon op neer dat als je 1 januari verplichtingen elders hebt 's ochtends, je het OV wel kunt vergeten. 

Ik vind dat eigenlijk absurd laat, ook al omdat ze de 31e 's avonds vroeg stoppen. (Ik vind de gewone zondagdienstregeling al laat opstarten). Dat stamt vermoedelijk nog uit de tijd dat op zondagen alles dicht was. Nu zijn supermarkten etc. vaak gewoon open op de kerstdagen en NIeuwjaarsdag. Dit komt er gewoon op neer dat als je 1 januari verplichtingen elders hebt 's ochtends, je het OV wel kunt vergeten. 

klopt deal with it. 

Wat Gorott al zei

De machinisten en conducteurs van NS willen ook nog de jaarwisseling kunnen vieren 😁

Ik word een beetje moe van de ikke, ikke cultuur in Nederland waar de rest van het land zich blijkbaar moet aanpassen. En nee ik ben totaal niet gelovig maar ik persoonlijk zou happy zijn als de winkels met Kerst, op zondag en oud en nieuw gewoon gesloten zijn. Komt de prijzen zeer ten goede (minder personeel nodig) en helpt bijvoorbeeld ook nog bij personeelstekorten in andere sectoren. (het kan allemaal best wel wat minder)  

De machinisten en conducteurs van NS willen ook nog de jaarswisseling kunnen vieren 😁.

Dat is niet de reden. Er waren op nieuwjaarsdag al jaren nauwelijks reizigers voor een uur of tien en daarom is enkele jaren geleden besloten voortaan later te beginnen.

Om dezelfde redenen is in 1963 besloten om op oudejaarsavond niet meer te rijden.

Dat is niet de reden. Er waren op nieuwjaarsdag al jaren nauwelijks reizigers voor een uur of tien en daarom is toen besloten voortaan later te beginnen.

Waarom nou weer zo zuur.

Machinisten en conducteurs die de jaarswisseling willen vieren spelen ook een enorne rol, niet alleen de reizigers. En het klinkt ook nog eens een stuk gezelliger en leuker 😔.

Dat is niet de reden. Er waren op nieuwjaarsdag al jaren nauwelijks reizigers voor een uur of tien en daarom is toen besloten voortaan later te beginnen.

Waarom nou weer zo zuur.

Omdat het gewoon niet waar is. Het initiatief om op nieuwjaarsdag later te beginnen kwam niet van de vakbonden of het personeel maar van NS. 

Voor het personeel zal gemiddeld twee uur later beginnen ook niet heel veel uitmaken. Wel voorkom je wellicht wat late, bezopen feestgangers op de vroege ochtend.

Overigens reden de andere treinvervoerders tot nu toe wel een volledige zondagdienst omdat er in hun regionale concessies geen uitzondering voor nieuwjaarsdag is.

Reageer