Sticky

Dienstregeling 2022

  • 17 November 2021
  • 56 reacties
  • 4013 Bekeken


Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 3

Kernboodschap

  • De nieuwe NS-dienstregeling, die op zondag 12 december 2021 ingaat, zorgt voor grote verbeteringen op het spoor.
  • Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij op het traject Rotterdam - Arnhem via Schiphol. Verder volgt een eerste tienminutensprinter van Dordrecht naar Rotterdam en ook wordt het aantal treinen per uur verhoogd tussen Leiden en Utrecht en tussen Driebergen-Zeist en Breukelen.  

 
Hoofdpunten

Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem
De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.

Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog. De treinen gaan daar in beide richtingen in de spits rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur.

Sneller naar het Noorden
Reizigers hebben behoefte aan meer (rechtstreekse) verbindingen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle, trekt NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel door naar Zwolle. Deze Sprinter rijdt 1 tot 2 minuten sneller en zorgt ervoor dat de aansluiting van Leeuwarden naar Zwolle verbetert. Deze wijziging is gerealiseerd met ingang van 6 september 2021.

Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd. Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland twee keer per uur een trein.

Internationale treinen: IC Brussel & Eurostar
Per 12 december gaat de IC Brussel ieder uur van en naar Amsterdam Centraal rijden, vanwege de komst van de nieuwe tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen via een overstap op Breda of Rotterdam voor een sneller alternatief kiezen. Voor de Eurostar geldt dat er vier treinen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen gaan rijden. 

Start nieuwe dienstregeling

  • Dienstregeling 2022 gaat in per zondag 12 december 2021 en loopt tot en met zaterdag 10 december 2022.
  • Met ingang van de nieuwe dienstregeling kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers die willen zien of er voor hun dagelijkse reis iets verandert, kunnen dit vanaf medio oktober checken op NS.nl en de NS-app.

 
Informatie per wijziging

  • Iedere tien minuten een trein
    Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbindingen die NS als tienminutentrein wil aanbieden. Tussen Nijmegen en Arnhem rijden nu al 6 treinen per uur. Dat betekent dat reizigers tussen Rotterdam - Nijmegen straks zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller.  
     
  • Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht  
    Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity's gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap in de ambitie van NS om iedere 5 minuten een CitySprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn.
     
  • Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
    In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat de overstap in Hoorn is verbeterd en te weinig reizigers gebruik maken van die treinen, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur. Dit is gunstig voor zowel inwoners en bezoekers van de Zaanstreek.
     
  • Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist en Breukelen
    In de ochtend- en avondspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
     
  • Meer en sneller in Zeeland
    De verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad wordt verbeterd. NS wil één van de twee Intercity's per uur versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Deze verbinding zal zo'n 15 minuten sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur met elkaar verbonden.
     
  • Sneller in het Noorden
    Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel doortrekken naar Zwolle. Deze wijziging is gerealiseerd per 6 september 2021. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
     
  • Internationale treinen
    De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

    NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.

 
Treinseriewijzigingen

Serie Route Wijziging
2200 Amsterdam Centraal - Vlissingen Tot 20:00 op werkdagen tussen Roosendaal en Vlissingen: 1 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations, 1 keer per uur alleen stoppend in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Na 20:00 en het weekend 2 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations
6100 Roosendaal -
Vlissingen
Nieuw in 2022, tot 20:00 op werkdagen stoppend op alle tussengelegen stations.
3200 Arnhem - Schiphol - Rotterdam Centraal Nieuw in 2022 op werkdagen tot 20:00 5e en 6e trein
3300 Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Den Haag Centraal. Na 20:00 en in het weekend niet verder dan Hoofddorp.
4600 Amsterdam Centraal - Leiden In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Leiden Centraal. Na 20:00 en in het weekend naar Den Haag Centraal
5200 Dordrecht -
Rotterdam Centraal
Nieuw in 2022, 5e en 6e Sprinter op werkdagen tot 20:00
6400 Weert -
Tilburg Universiteit
Traject Eindhoven - Tilburg Universiteit toegevoegd aan deze serie
8800 Leiden Centraal - Houten Castellum Traject Utrecht Centraal - Houten Castellum op werkdagen in de spits is in deze serie toegevoegd
6500 Geen treinserie meer in 2022 Serie is opgegaan in serie 8800
8900 Leiden Centraal - Utrecht Centraal Rijdt de hele dag Utrecht Centraal - Woerden en in de spits Utrecht Centraal - Leiden Centraal
6000 Utrecht Centraal -
's Hertogenbosch
Traject Utrecht - Woerden zit niet meer in deze serie, maar in serie 8900
7300 Breukelen - Rhenen Rijdt de hele dag
7400 Uitgeest -
Veenendaal Centrum
Rijdt de hele week Uitgeest - Driebergen en op werkdagen in de spits door naar Veenendaal Centrum
9000 Leeuwarden - Zwolle Traject Meppel - Zwolle is al in najaar 2021 toegevoegd aan het traject Leeuwarden - Meppel


Materieelwijzigingen

Treinserie Van Naar Was Wordt
7000 Enschede Apeldoorn SNG/SGMM SNG
5000 Dordrecht Den Haag Centraal SGM/SNG SNG
5100 Dordrecht Den Haag Centraal SGM/SNG SNG
28300 Utrecht Centraal Utrecht Maliebaan SLT SLT
4800 Hoorn Amsterdam Centraal SLT/SGMM SLT
5400 Zandvoort Amsterdam Centraal SLT/SGMM SLT
5500 Utrecht Centraal Baarn SLT/SGMM SLT
7300 Breukelen Rhenen SLT/SGMM SLT/SNG
7400 Utrecht Centraal Veenendaal Centrum SLT SLT/SNG
7600 Zutphen Wijchen SNG FLIRT/SNG
8900 Leiden Centraal Utrecht Centraal SLT SLT
5900 Roosendaal Dordrecht FLIRT SNG
6300 Haarlem Den Haag Centraal SNG SLT
3400 Haarlem Alkmaar SLT SLT
8800 Leiden Centraal Houten Castellum SLT SLT
3200 Arnhem Rotterdam Centraal - VIRM
5200 Dordrecht Rotterdam Centraal - SNG
6100 Roosendaal Vlissingen - SNG

 

Nieuwbouw en wijzigingen aan het spoor
Ook in 2022 investeert NS samen met ProRail in een verdere verbetering van onze dienstverlening. Onder andere door het aanleggen van nieuwe infrastructuur en moderne stations. Er zijn (grootschalige) werkzaamheden op onder andere de volgende trajecten en locaties:

Plaats Impact Begin Einde
Uitgeest Middel Grote Gevolgen 15-04-2022 19-04-2022
Spoorzone Hoogeveen en Onnen Zuid (Assen - Groningen) Grote Gevolgen 07-05-2022 23-05-2022
Utrecht-Amersfoort Middel Grote Gevolgen 27-07-2022 01-08-2022
Hilversum Middel Grote Gevolgen 07-08-2022 11-08-2022
Spoorzone Ede Grote Gevolgen 07-08-2022 23-08-2022
Liempde (Boxtel - Best) Grote Gevolgen 12-08-2022 23-08-2022
Westhaven Amsterdam en Watergraafsmeer Middel Grote Gevolgen 10-09-2022 15-09-2022
Deventer Grote Gevolgen 08-10-2022 24-10-2022
Amsterdam Sloterdijk Middel Grote Gevolgen 18-10-2022 24-10-2022
Emplacement Den Haag CS Middel Grote Gevolgen 27-10-2022 31-10-2022
Amsterdam Zuid Grote Gevolgen 13-11-2022 26-11-2022

Maar wat ik mij eerder al af vroeg is dus waarom de twee extra intercity’s vanaf Arnhem dan gewoon niet ICMM kunnen zijn? Want als je 6 treinen in het uur hebt dan reist iedereen meer verspreid, plus door de verbouwing van de virm zijn er ook best wel een aantal treinen niet beschikbaar. Gister reden er ook een paar treinen niet doordat er een te kort kwam. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Is het daarom niet handig om op dat traject een combinatie van virm en icmm te laten rijden?

@Daniel Tesfaye

In het algemeen is het niet handig om op dezelfde lijn/corridor verschillende treintypes te laten rijden omdat dat zeker bij verstoringen al gauw leidt tot koppelingsproblemen en materieel dat in de verkeerde treinserie terecht komt. Eergisteren was er op de lijn Zwolle-Roosendaal waar nu door de DDZ-problemen tijdelijk een ratjetoe aan materieel rijdt nog een voorbeeld van trein waarbij een VIRM moest koppelen met een ICM (wat natuurlijk niet lukte). Liever niet aan beginnen dus, uniform materieel is robuuster voor de dienstregeling. 

Een paar opmerkingen, vooral tekstueel.

Waarom staat er dat een bepaalde treinserie een materieelwijziging krijgt wanneer “was” en “wordt” precies hetzelfde zijn? Er zijn maar liefst 4 treinseries waarbij SLT gewoon SLT blijft.

Die “Middel Grote Gevolgen” is inderdaad heel vreemd. “Middel Grote Gevolgen” is een aansporing om grote gevolgen te middelen.

De vier treinseries waarbij SLT SLT blijft was ons ook al opgevallen, maar we hadden daar nog geen duidelijkheid over gekregen wat er daar aan de hand was. Het lijkt dat dit voor de series 28300, 8900 en 3400 een fout is geweest dat ze in deze tabel zijn komen te staan (wat ook vraag 2 van ReizigerReissen zou beantwoorden), dus heb deze voor nu verwijderd, maar ik heb ook nog om een bevestiging gevraagd dát dit werkelijk een fout is geweest en er niks is aangepast. Over de materieelswijziging van de 8800 wacht ik nog op meer informatie (vermoedelijk is dit ook gelinkt met de vraag van Fdk, maar ook daar wachten we nog op meer informatie).

De quantificatie van de impact bij de werkzaamheden vind ik zelf ook vaag en heb daarbij eerder ook al gevraagd of we iets meer verduidelijking konden krijgen wat dit nou precies inhoudt. Destijds was mij aangegeven dat ik daar via interne middelen meer informatie over zou moeten kunnen vinden, maar dat blijkt nu niet te kloppen. Ik heb er zojuist opnieuw naar gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS Vraag eens na wat de definities zijn van de verschillende hindercategorieën. Die kun je dan goed gebruiken in een dergelijke tabel.

Ik kan me herinneren dat “groot” ooit was gedefineerd als een versperring/buitendienststelling van meer dan 52 uur. Je kunt in de tabel “impact” dan vervangen door “hinder”.

 
 
Reputatie 7
Badge

En de oude tweedelige SGM's eruit natuurlijk. Die toiletten zien er strak uit trouwens 👍.

Mij viel echter deze zin op:

Daarnaast krijgen deze Sprinters een revisiebeurt bij NS Treinmodernisering in Haarlem, zodat ze er de komende zes jaar weer tegenaan kunnen.

 

Wat wordt hier verstaan onder een revisiebeurt? Draaistellen etc.? En waarom maar zes jaar?

En vandaag bracht NS naar buiten dat miv de nieuwe dienstregeling alle sprinters ook voorzien zijn van een toilet. Alle SLT's zijn omgebouwd en voorzien van toilet.

https://nieuws.ns.nl/per-dienstregeling-2022-alle-ns-sprinters-toegankelijk-en-voorzien-van-toilet/

Hm, dat zijn weer zo'n 1300 zitplaatsen minder.

 

“Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen.”

Dat klopt dus al niet. Blijkbaar geeft de snellere Zeeland-IC geen aansluiting op de IC naar Zwolle, dus de verbinding met NB wordt niet sneller. (Behalve als je met Brabant “Roosendaal” bedoelt, maar de meeste reizigers moeten toch echt door naar Breda of verder.)

Van Vlissingen naar Bergen op Zoom wordt ook sneller. :grinning:

Het statement klopt dus wel,  zij het niet voor alle verbindingen (maar dat wordt ook niet beweerd). 

Reputatie 3

Jammergenoeg gaat de reistijd van noord holland naar den haag met 15 minuten omhoog doordat de intercity alkmaar Haarlem niet meer aansluit op een Intercity in Haarlem. Een voorbeeld:
 

Straks:

Het lijkt erop dat er een te korte overstap is gepland in Haarlem Aankomst spoor 4 om 07:19 en vertrek spoor 6 moeten elkaar kruisen. Wellicht beter om een minuut extra te plannen om wel de overstap te laten halen (zoals nu het geval is)

In de reisplanner komt de IC uit Alkmaar om 07:19 binnen op spoor 5 en vertrekt de IC naar Vlissingen om 07:21 van spoor 6. Een keurige overstap van 2 minuten naar de overkant van het perron, dus @Denice NS waarom ontbreekt deze overstap in de reisplanner?

Het zal de komende tijd nog even spoor 4 zijn, aangezien er nog werkzaamheden aan de perronoverkapping bij spoor 5 plaatsvinden.

Voorheen was dit een 2 minutenoverstap die “niet bestond”  volgense de NS app. Als het personeel ook meewerkt aan de overstap, dan zullen de reizigers vaart maken met instappen :)

Reputatie 6

Wat ben ik blij dat ik geen forens tussen Alkmaar en Haarlem ben 😉 Meer treinen maar door de wisseling van de rijpatronen, rijdt de IC weg terwijl mijn bus aankomt. Dit was overigens voorheen met de Sprinter zo want 2 bussen inpassen per uur op meerdere treinen is lastig omdat je niet zoveel ruimte hebt alle aansluitingen te realiseren. Maar nu de IC niet meer aansluit, is de reistijd toegenomen met 20 min. Maar goed, zelf geen last meer van en het is weer de oude dicussie dat de busmaatschappij moet zorgen voor de aansluiting. Waarschijnlijk komt ie aansluiting weer terug als er 4x per uur gereden wordt met de bus in de spits.

@Rene74

Vergeet niet dat die nieuwe intercity niet door NS betaald wordt maar uit de compensatiegelden voor de marinierskazerne en dat primair de Provincie bepaalt hoe dat geld besteedt wordt. En de Provincie is alleen geïnteresseerd in een intercity naar de Randstad.

Elke 10 minuten een IC tussen Arnhem en Schiphol. Ik zie dit volgens mij nog niet terug in de reisplanner? Of telt de reis met overstap op Utrecht ook als een extra reismogelijkheid? Dan nog zit er af en toe een kwartier tussen de eerstvolgende reis. Zie ik iets over het hoofd?

Badge +3

Alleen op werkdagen overdag is er elke tien minuten een reismogelijkheid met intercity's tussen Schiphol en Arnhem. Daarvan zijn er vier per uur zonder overstap en twee per uur met overstap in Utrecht.

Reputatie 7
Badge +4

Hm, dat zijn weer zo'n 1300 zitplaatsen minder.

Dat zijn er dan 1300 die er nooit waren geweest als NS de treinen met toilet had besteld. Dan had niemand iets gezegd.

 
 
×
 
 
 

Het is natuurlijk een zegen. Een trein zonder toilet had nooit mogen bestaan, zeker niet bij de huidige demografische ontwikkelingen. In de begintijd van de privatisering is men wat al te enhousiast geweest met het te veel denken aan efficiency en te weinig aan de reiziger, die niet meer dan een natuurlijke behoefte heeft. . De uitspraak van de Tweede kamer hierover was binnen zes jaar, dat lijkt wel gehaald.

Ik geloof best wel dat het verkeer vooral de verbinding met de Brabantse stedenring betreft, maar een kwartier winst vanuit de Randstad naar Vlissingen en andersom is iets wat ook nooit had mogen worden afgeschaft.

Beide is geheel of ten dele hersteld en dat is wat mij betreft goed gedaan.

Reputatie 5

Grote veranderingen. Tot deze dienstregeling zie je zones tussen Noord Holland (Alkmaar/Enkhuizen/Schiphol - Utrecht - Noord Brabant/Limburg, Noord Nederland - Zwolle - Lelystad (Schiphol - Den Haag/Dordrecht)/Amersfoort (Utrecht - Rotterdam), Enschede - Amersfoort - Schiphol/Den Haag, Amsterdam - Haarlem - Vlissingen. 

En daar komt dit jaar extra IC tussen Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam bij. En als de Airport Sprinters Amsterdam - Schiphol gaan rijden worden de Intercity Direct via Amsterdam Zuid omgebogen. Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal (serie 900) wordt omgebogen via Amsterdam Zuid omgebogen en verlengt naar Groningen/Leeuwarden via Almere, Lelystad en Zwolle. Waarna de series 700, 1800 en 900 vervangen wordt. 

En de PHS Arnhem - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam kan het wegvallen van de series 700 en 1800 tussen Schiphol - Den Haag Centraal opvullen. En de Airport Sprinters vullen het wegvallen van alle Intercity Direct op tussen Schiphol - Amsterdam Centraal v.v. 

Is het knopen van treinseries zoals straks tussen Breda - Groningen/Leeuwarden vanwege ruimtegebrek op bepaalde stations? 

Badge +3

Elke 10 minuten een IC tussen Arnhem en Schiphol. Ik zie dit volgens mij nog niet terug in de reisplanner? Of telt de reis met overstap op Utrecht ook als een extra reismogelijkheid? Dan nog zit er af en toe een kwartier tussen de eerstvolgende reis. Zie ik iets over het hoofd?

Het is inderdaad geen tienminutentrein zoals tussen Eindhoven en Utrecht (met overstappen naar Schiphol en Amsterdam Centraal), maar er zijn minimaal 6 reismogelijkheden per uur tussen Arnhem en Schiphol, precies zoals in je screenshot.

Waar artikelen zoals https://www.treinreiziger.nl/tienminutentrein-nijmegen-schiphol-rotterdam-per-2022/ spreken over een tienminutentrein moet je dat dus lezen als ‘reismogelijkheden’.

Voor tussen Nijmegen en Schiphol is het zelfs minder, want ook al rijden er minstens 6 intecity’s per uur tussen Nijmegen en Arnhem, er zijn er maar 4 die een zinnige aansluiting opleveren van/naar Schiphol, dus Nijmegen - Schiphol is eigenlijk gewoon een kwartierdienst (met 2x per uur overstap in Utrecht).

Enormiteit: Treinserie 5700 ontbreekt in de nieuwe (2022-spoorboek)tabel 15a; in tabel 15b (de tegenrichting,dus) staat-ie wel. Een vernieuwde tabel zou wel handig zijn voor het beloofde complete overzicht. 
En: wanneer wordt er nou eindelijk eens een ingangsdatum in het document vermeld?

Niet echt blij met de nieuwe dienstregeling. Al jaren in de oude van den helder naar uitgeest in een uur. Daar kon de auto (die ik niet heb) niet tegen op.

Nu elke vrijdag en maandag een kwartier langer op een uur. Hoorn dichterbij, Uitgeest juist verder weg. Dat wordt de komende jaren koffie in alkmaar.

Maar ik geef het je te doen zo'n dienstregeling maken… Als het in totaal maar verbeterd.

Trein blijft mijn favoriete vervoermiddel. 

 

 

Veel slechtere verbinding: utrecht terwijde - zwolle. Met de eerste trein vanaf Utrecht terwijde om 6.31 uur, kon je de trein van 6.48 uur vanaf Utrecht CS pakken en was je om 7.39 uur in Zwolle. Nu gaat de eerste trein om 6.13 uur !! en moet  je 28 minuten wachten op de trein van 6.48 uur naar Zwolle. Een trein later vanaf utrecht terwijde gaat pas om 6.38 uur, en dan wordt het een uitdaging om de trein van 6.48 uur te halen. We gaan  het proberen, maar het is verre van ideaal. Waarom rijdt de eerste trein om 6.13 en dan pas weer om 6.38 (25 minuten later) en daarna om de 11 en 19 minuten?

Ook de terugreis is niet ideaal, elke keer ruim twintig minuten overstaptijd van utrecht CS naar terwijde. De sprinter rijdt 4x per uur, maar slecht verdeeld over het uur ( om de 10 en 20 minuten). Zeker geen verbetering de nieuwe dienstregeling.

Jammer dat het voor jou niet zo goed uitpakt, U-Z. Ik zal je feedback zeker even doorgeven.

Reputatie 7
Badge

Nog eentje van Twitter:

@NS_online heel fijn om te zien dat ik met de nieuwe dienstregeling niet meer vanuit Haarlem om 8:30 op school kan zijn in Groningen. Gezien er zat in die vroege trein zaten zal ik wel niet de enige zijn. Kost de hoofdprijs en dan niet eens op tijd op bestemming kunnen zijn.

Want:

Eerste sprinter uit Haarlem gaat later waardoor er niet 7 maar 2 minuten overstap is op de IC naar Almere. Da's te krap.

Scholier Haarlem - Groningen geslachtofferd dus… :joy:

 

Over Twitter gesproken: Je hebt ook nog scholieren die niet echt blij zijn met de snellere trein van/naar Vlissingen:

Want we zitten liever langer in de trein, want dat was wel prettig eigenlijk :thinking:

Ik had gehoopt dat er meer verbeteringen zouden zijn op de route Hoorn Kersenboogerd - Den Haag.

 

Er zijn veel Schiphol medewerkers op deze route en de eerste trein komt pas 05.53 aan op Schiphol. We hebben een trein nodig die nog minimaal een uur eerder vertrekt. Dus eentje die al 04.53 aankomt.

En het liefst 1 trein per uur s'nachts zodat er altijd een goeie connectie is. Met de bus ben je gewoon veelste lang bezig en is dit voor de medewerkers geen goede optie.

Ook hebben we nog minimaal 2 treinen tussendoor nodig die geannuleerde treinen vervangt. Nu als de trein niet gaat ben je veelste laat voor je vlucht of op werk.

 

Dus, treinen moeten nóg een uur eerder gaan en van 2 naar 4 treinen per uur voor de Zaanstreek!

waarom stopt trein 7459 als enigste in de middag/avond spits niet in Maarn ? die van 16:07 wel en 18:07 ook. 

waarom stopt trein 7459 als enigste in de middag/avond spits niet in Maarn ? die van 16:07 wel en 18:07 ook. 

Omdat er een ICE achter 7459 rijdt die vertraging oploopt als 7459 wel in Maarn zou stoppen. Noodoplossing. 

Waarom moet je op het traject Den Helder-Krommenie/Assendelft 2x overstappen in zowel Castricum als in Uitgeest?

 

Waarom de intercity niet als stoptrein gebruiken tot aan Zaandam?

 

Ik heb nu een halfuur langer reistijd dan wanneer ik met de auto ga, dat is dus een uur per dag. Daarom stop ik ook met mijn abonnement 

Waarom moet je op het traject Den Helder-Krommenie/Assendelft 2x overstappen in zowel Castricum als in Uitgeest?

 

Waarom de intercity niet als stoptrein gebruiken tot aan Zaandam?

 

Ik heb nu een halfuur langer reistijd dan wanneer ik met de auto ga, dat is dus een uur per dag. Daarom stop ik ook met mijn abonnement 

Omdat een intercity geen stoptrein is. Uw voorstel dupeert reizigers naar Amsterdam en dat zijn er veel meer. Overigens krijg ik alleen maar reisadviezen met 1 overstap op Zaandam. Dat is sneller en sinds een paar weken mag dat 

Reageer