Dienstregeling 2023 raadpleegbaar

  • 2 October 2022
  • 13 reacties
  • 683 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Dienstregeling 2023 is inmiddels hier beschikbaar:
https://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?protocol=https:&L=profi

Kan zijn dat nog niet alles compleet is. Ik zou in ieder geval, zoals ieder jaar, de dienstregeling op 24 december nog niet helemaal vertrouwen...


13 reacties

Reputatie 6

Ha, goed nieuws voor de baas. Ben ik toch elke dag een minuut eerder op mijn werk zonder eerder weer weg te moeten straks. Gelukkig hoef ik er ook niet eerder voor van huis.

Serieus: dank voor het delen @rvdborgt Handig om vast te weten.

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Reputatie 7

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Wanneer staan die wel verwerkt? Rond half oktober?

Reputatie 7
Badge

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Dat had ik nu niet gecontroleerd… bedankt voor de waarschuwing.

Dit is overigens wel de dienstregeling die NS aan het Europese Dienstregelingscentrum (MERITS) heeft gestuurd. Vanaf 12 oktober kunnen op basis van deze dienstregeling reizen van/naar/via Duitsland worden geboekt. Van/naar België is nog niet bekend maar dat zal ook niet zo lang meer duren.

Over de versoberingen is nog een adviesaanvraag bezig:

https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/2289378.aspx?t=Adviesaanvraag-aanpassing-Dienstregeling-2023-

Dus die zijn in principe ook nog niet definitief.

Updates van de dienstregeling zijn normaliter bij mijn weten in de nachten maandag/dinsdag en donderdag/vrijdag. Dus op dinsdag en vrijdag heeft het zin om naar wijzigingen te zoeken.

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Wanneer staan die wel verwerkt? Rond half oktober?

Dat denk ik niet. Het adviestraject bij het Locov loopt nog.

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Wanneer staan die wel verwerkt? Rond half oktober?

Meestal komt de publicatie vanuit NS met het volgende jaar in de laatste week oktober of de eerste week november. En ook daarbij schreeuwt men dan heel hard om in de eerste weken nog rekening te houden met veranderingen, doordat er aan allerlei zaken die vasthangen aan de dienstregeling, maar niet direct in het planproces meedoen, nog kunnen veranderen. Zaken als overstaptabellen e.d., en het zou mij niet verbazen als bepaalde versoberingen daar dit jaar ook bij gaan horen.

Er loopt inderdaad nog een aanvraag bij LOCOV. Deze zal niet veel nieuwe inzichten opleveren dus NS zal zijn plannen doorzetten. 

Er zijn Kamervragen gesteld over de nieuwe dienstregeling (Beantwoording Kamervragen afschalen dienstregeling en stakingen NS | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl). Zoals te lezen is in het antwoord van de staatsecretaris gaat Den Haag het NS niet moeilijk maken deze schending van de concessie door te zetten over de rug van de terugkerende reizigers. Het is slechts ‘erg vervelend’ voor de reizigers.

Tussen Breda en Dordrecht bijvoorbeeld gaat in de daluren en weekend nog meer een trein per uur. Beide geduid als grote steden met een minimum van 2 x uur een trein volgens de concessie. Dat de concessie wordt gebroken is nergens een probleem. 

LOCOV heeft meerdere voorstellen gedaan die door NS bij voorbaat naar de prullenbak zijn verwezen. Het is onbegrijpelijk dat een bedrijf als NS deze personele problemen niet heeft geanticipeerd en zo ook het einde van de Corona crisis niet. Een groot en belangrijk bedrijf heeft altijd een toekomst plan en anticipeert alle mogelijke factoren die een rol kunnen spelen. De staat waarin NS verkeerd laat dit zien. 

Mijns inziens moet er bij een nieuwe verlenging van de concessie in 2025 rekening worden gehouden met het bedrijfsmatig falen van NS. Ze zijn momenteel niet in staat een antwoord te hebben op complexe vraagstukken als stikstof, woningbouw en toekomstige reizigersgroei. Daar hebben we treinen voor nodig en niet uitdunnende dienstregelingen, overvolle treinen en stakingen.

De staatsecretaris houdt NS nu de hand boven het hoofd, het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit ook zal gebeuren bij de afrekening wat betreft de indicatoren. Komende de jaren is de reiziger zwaar gedupeerd, dat is zeker.

 

Er zijn Kamervragen gesteld over de nieuwe dienstregeling (Beantwoording Kamervragen afschalen dienstregeling en stakingen NS | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl). Zoals te lezen is in het antwoord van de staatsecretaris gaat Den Haag het NS niet moeilijk maken deze schending van de concessie door te zetten over de rug van de terugkerende reizigers. Het is slechts ‘erg vervelend’ voor de reizigers.

De essentiële vragen ontbreken echter. Zijn de inkrimpingen tijdelijk of permanent? En indien tijdelijk, wanneer denkt NS weer op te schalen. Er spelen bij NS namelijk twee problemen: te weinig personeel en geen geld. Het blijft nu onduidelijk of personeelsgebrek of geldgebrek leidend is bij de inkrimpingen.

 

Tussen Breda en Dordrecht bijvoorbeeld gaat in de daluren en weekend nog meer een trein per uur. Beide geduid als grote steden met een minimum van 2 x uur een trein volgens de concessie. Dat de concessie wordt gebroken is nergens een probleem. 

Het kan nog erger. Tussen Wijchen en Nijmegen verdwijnt op zaterdag zelfs 75% van alle treinen. Dat kan allemaal als je in de concessie geen adaquate eisen stelt. 

 

Mijns inziens moet er bij een nieuwe verlenging van de concessie in 2025 rekening worden gehouden met het bedrijfsmatig falen van NS.

Dat risico is gezien de financiële situatie bij NS niet ondenkbaar. 

NS heeft dienstregeling 2023 een minuut of 10 geleden over de lijn gestuurd, zal binnen afzienbare termijn de verschillende reisplanners in druppelen.

Reputatie 6
Badge

Tussen Wijchen en Nijmegen verdwijnt op zaterdag zelfs 75% van alle treinen. Dat kan allemaal als je in de concessie geen adequate eisen stelt.

Nee, er blijven 3 treinen per uur rijden op zaterdag. Dat is 25% minder dan nu, maar zeker niet het traject waar de hardste klappen vallen.

 

Tussen Breda en Dordrecht bijvoorbeeld gaat in de daluren en weekend nog meer een trein per uur. Beide geduid als grote steden met een minimum van 2 x uur een trein volgens de concessie. Dat de concessie wordt gebroken is nergens een probleem. 

Er staat niet dat grote stations 2x/uur onderling verbonden moeten zijn. Slechts 2x/uur een trein per richting is de eis. De 5900 1x/uur en 6600 1x/uur bieden de verbinding Dordrecht - Dordrecht Zuid samen 2x/uur, dus daar wordt aan de concessie voldaan (en wellicht kun je ook de 2200 meerekenen). Vanuit Breda kun je twijfelen over de richting Prinsenbeek, maar daar rijdt naast de 6600 ook de 1100 (en 9200), dus is het 4x/uur in die richting. Op dezelfde manier kun je twijfelen over Breda - Gilze-Rijen, want de 6600 rijdt daar 1x/uur, maar door de 1100 en 3600 wordt het samen 5x/uur. Kortom: waarschijnlijk geen schending van de concessie.

Tussen Wijchen en Nijmegen verdwijnt op zaterdag zelfs 75% van alle treinen. Dat kan allemaal als je in de concessie geen adequate eisen stelt.

Nee, er blijven 3 treinen per uur rijden op zaterdag. Dat is 25% minder dan nu, maar zeker niet het traject waar de hardste klappen vallen.

Dat is dan anders dan wat begin deze week in de regionale krant stond. Die uurdienst Nijmegen-Dordrecht blijft natuurlijk volslagen onzinnig.

Vreemd overigens dat NS de dienstregeling publiceert terwijl ze nog niet eens geantwoord heeft op het advies van het Locov.

Reputatie 7

 

 

Tussen Breda en Dordrecht bijvoorbeeld gaat in de daluren en weekend nog meer een trein per uur. Beide geduid als grote steden met een minimum van 2 x uur een trein volgens de concessie. Dat de concessie wordt gebroken is nergens een probleem. 

Er staat niet dat grote stations 2x/uur onderling verbonden moeten zijn. Slechts 2x/uur een trein per richting is de eis. De 5900 1x/uur en 6600 1x/uur bieden de verbinding Dordrecht - Dordrecht Zuid samen 2x/uur, dus daar wordt aan de concessie voldaan (en wellicht kun je ook de 2200 meerekenen). Vanuit Breda kun je twijfelen over de richting Prinsenbeek, maar daar rijdt naast de 6600 ook de 1100 (en 9200), dus is het 4x/uur in die richting. Op dezelfde manier kun je twijfelen over Breda - Gilze-Rijen, want de 6600 rijdt daar 1x/uur, maar door de 1100 en 3600 wordt het samen 5x/uur. Kortom: waarschijnlijk geen schending van de concessie.

Dat er tussen Dordrecht en Breda nog maar 1x per uur een directe trein zal rijden in het weekend, is toch een blamage. Er wordt dan wel niet gesproken over verbindingen tussen " grote steden/stations" maar het is toch eigenlijk vanzelfsprekend dat tussen steden van zulke grootte minimaal 2x per uur een verbinding geboden wordt. Straks is deze verbinding in het weekend en avond gek genoeg gelijkgesteld aan een verbinding als Oudenbosch - Zevenbergen, ook 1x per uur.

Stop in tegenstelling tot dit maar met die 10 minutentrein uit Eindhoven, die in december terugkeert, totaal overbodig.

Dat er andere treinen (delen van) het traject rijden (maar niet stoppen op bepaalde stations) en zodoende voor minimaal 2x per uur een trein per "richting" zorgen, is mooi voor het voldoen aan de concessie, maar niet iets waar de reiziger iets aan heeft. De reizigers naar bijvoorbeeld Rijen blijven vastzitten aan 1x per uur.

Met name in Brabant is het in het weekend een totale aanfluiting.

Reageer