Skip to main content

Nieuwe tegenvaller. Staatssecretaris Vivianne Heijnen schreef het volgende: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/02/05/bijlage-2-door-ceo-getekende-brief-stand-van-zaken-tijdelijke-snelheidsbeperking-hsl

Het zal dus zoal tot eind 2025 duren voordat de baanvaksnelheid op HSL Schiphol - Rotterdam tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel met maximale snelheid gereden kan worden. Dat wil zeggen 250 km p/u of meer. 

"Snelheidsverhoging" van 120 km p/u naar 160 km p/u zal ergens tot 2025 gaan gebeuren. Waarmee zoal duidelijk wordt dat de dienstsnelheid van 160 km p/u zoal gehandhaafd moet blijven. 

De Traxx + ICR kan deze vertragingen tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel niet of nauwelijks inlopen. De ICNG kan tussen Groene Hart tunnel - Rotterdam Centraal 1 - 2 minuten inlopen. 

Helaas zijn er nog ICNG/HSL treinmachinisten die nog opgeleid moeten worden. En de instroom van ICNG gaat door problemen bij Alstom nog niet zo snel. 

Mijn vraag aan NS is: Kan de dienstregeling van Intercity Direct via HSL Schiphol - Rotterdam Centraal in de dienstregeling 2024 nog aangepast worden? Of kan dat in samenwerking met ProRail pas vanaf dienstregeling 2025 gewijzigd worden zodat er een ruimere marge is bij Rotterdam Centraal en in mindere mate bij Schiphol?

Hoe sneller de ICNG instroomt des te beter. Maar zorgvuldigheid met instroom van ICNG en opleiden van HSL/ICNG treinmachinisten staan voorop 

Het zal dus zoal tot eind 2025 duren voordat de baanvaksnelheid op HSL Schiphol - Rotterdam tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel met maximale snelheid gereden kan worden. Dat wil zeggen 250 km p/u of meer. ​​​​​​

In de kamer brief die je aanhaalt, staat hier "op zijn vroegst."

"Snelheidsverhoging" van 120 km p/u naar 160 km p/u zal ergens tot 2025 gaan gebeuren.​​​​​​

Waar haal je dit vandaan? Hiervoor staat in de kamerbrief geen termijn en ergens tussen nu en op zijn vroegst eind 2025 kan ook eerder of later zijn dan in 2025, toch?


Het zal dus zoal tot eind 2025 duren voordat de baanvaksnelheid op HSL Schiphol - Rotterdam tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel met maximale snelheid gereden kan worden. Dat wil zeggen 250 km p/u of meer. ​​​​​​

In de kamer brief die je aanhaalt, staat hier "op zijn vroegst."

"Snelheidsverhoging" van 120 km p/u naar 160 km p/u zal ergens tot 2025 gaan gebeuren.​​​​​​

Waar haal je dit vandaan? Hiervoor staat in de kamerbrief geen termijn en ergens tussen nu en op zijn vroegst eind 2025 kan ook eerder of later zijn dan in 2025, toch?

Oké. Verkeerd geïnterpreteerd op basis van speculaties van andere media. Duurt het (mogelijk) nog langer voordat Hoofddorp - Groene Hart tunnel met 160 km p/u gereden wordt. Wat een blamage! 

Op zijn vroegst op volle snelheid vanaf (dienstregeling) 2026. 😞 Dan kan NS samen met ProRail de reistijd van Intercity Direct tussen Schiphol - Rotterdam een aantal minuten langer  maken vanaf dienstregeling 2025. Heb je meer marge en minder kans op vertragingen. Dan wordt de totale reistijd tussen Schiphol - Rotterdam met Intercity Direct minimaal 3 minuten langer.  


In rapport werd in 2014 voor het eerst problemen geconstateerd bij de viaduct op Zuidweg. 

We zijn inmiddels (bijna) 10 jaar verder. Waarom dan niet direct de problemen aanpakken? Hebben ze de problemen voor zich uit geschoven?

Hoe het ook zij. We zien nu de gevolgen ervan. 


Helaas zijn er nog ICNG/HSL treinmachinisten die nog opgeleid moeten worden. En de instroom van ICNG gaat door problemen bij Alstom nog niet zo snel. 

 

Hoe sneller de ICNG instroomt des te beter. Maar zorgvuldigheid met instroom van ICNG en opleiden van HSL/ICNG treinmachinisten staan voorop 

Hier zie ik trouwens nog wel een voordeel voor NS in het hele verhaal: ze krijgen een tweede kans om vóór de infrastructuur volledig gereed is voldoende werkende treinen (geen Fyra of defecte ICNG) en opgeleide machinisten te regelen. Zou het deze keer wel lukken en kunnen we hopen op een functionerende HSL vanaf dienstregeling 2026, na opening in 2009, wat al 9 jaar later was dan men rekening mee had kunnen houden. Zou 26 jaar uitstel genoeg zijn geweest om het rond te krijgen?


Helaas zijn er nog ICNG/HSL treinmachinisten die nog opgeleid moeten worden. En de instroom van ICNG gaat door problemen bij Alstom nog niet zo snel. 

 

Hoe sneller de ICNG instroomt des te beter. Maar zorgvuldigheid met instroom van ICNG en opleiden van HSL/ICNG treinmachinisten staan voorop 

Hier zie ik trouwens nog wel een voordeel voor NS in het hele verhaal: ze krijgen een tweede kans om vóór de infrastructuur volledig gereed is voldoende werkende treinen (geen Fyra of defecte ICNG) en opgeleide machinisten te regelen. Zou het deze keer wel lukken en kunnen we hopen op een functionerende HSL vanaf dienstregeling 2026, na opening in 2009, wat al 9 jaar later was dan men rekening mee had kunnen houden. Zou 26 jaar uitstel genoeg zijn geweest om het rond te krijgen?

De NS wilde destijds Intercity Max. Maar het werd de Fyra omdat de minister de Intercity Max plan niet wilde. 

Daarna kwam een opeenstapeling van fouten. Zie Fyra enquête. Maar de HSL soap is het hardnekkige fout. Het had allang aangepakt kunnen zijn. Maar er is sprake van onwil. 


Over het algemeen staat de dienstregeling al vast. Als er voldoende verzoeken binnenkomen om ergens naar te kijken of er een heel duidelijk signaal wordt afgegeven bestaat er altijd de mogelijkheid om ernaar te kijken. Ik zal deze ook doorzetten voor je. Helaas kan ik geen terugkoppeling geven.


In de kamer brief die je aanhaalt, staat hier "op zijn vroegst."

Op zijn vroegst gaat op de snelheidsverhoging van 160 naar 300km/u. Over per wanneer men van respectievelijk 80 en 120 naar 160km/u kan wordt niet gesproken, maar dat kan dus wel degelijk eerder dan 2025 zijn.


In de kamer brief die je aanhaalt, staat hier "op zijn vroegst."

Op zijn vroegst gaat op de snelheidsverhoging van 160 naar 300km/u. Over per wanneer men van respectievelijk 80 en 120 naar 160km/u kan wordt niet gesproken, maar dat kan dus wel degelijk eerder dan 2025 zijn.

Klopt, ik zei ook "eerder of later"


Reageer