beantwoord

Dienstregeling Nachtnet Randstad (Bijlmer ArenA)

  • 9 May 2022
  • 5 reacties
  • 346 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik heb een vraagje over de dienstregeling van het nachtnet, specifiek de treinen in de randstad. Uit de reisplanner kan ik namelijk opmaken dat er elke nacht treinen gaan van Utrecht naar Rotterdam via Amsterdam en terug. Ook is op te maken dat de nachtnet treinen alleen stoppen op Amsterdam Bijlmer ArenA in de nacht van dinsdag op woensdag. Is dit een fout in de reisplanner of is dit in werkelijkheid ook zo? Als dat het geval is, waarom wordt ervoor gekozen geen stop in te lassen op Amsterdam Bijlmer ArenA op alle dagen behalve dinsdagnacht/woensdagochtend?

icon

Beste antwoord door Julian 10 May 2022, 04:06

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Door herstelwerkzaamheden rijden de nachttreinen komende nacht een ietwat aangepaste dienstregeling. Daarom zijn de route en stops afwijkend ten opzichte van andere dagen.

Zie: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/komende-nacht-geen-nachtnettreinen-van-naar-amsterdam-c.html

Door herstelwerkzaamheden rijden de nachttreinen komende nacht een ietwat aangepaste dienstregeling. Daarom zijn de route en stops afwijkend ten opzichte van andere dagen.

Zie: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/komende-nacht-geen-nachtnettreinen-van-naar-amsterdam-c.html

Dank voor je reactie Jurgen! Ik heb dit inderdaad gezien maar dit is ongerelateerd aan mijn vraag, treinen stoppen in de nacht al langer niet op Bijlmer ArenA muv di op wo dan alleen vandaag. Ik verwijs je graag door naar de reisplanner voor volgende week. Het was wel de aanleiding waaroor ik eraan dacht en een post maakte! 😉

Reputatie 7
Badge +1

Oeps, ik was al een dag te ver. Het was vandaag nog maar maandag natuurlijk. 😅

Ik zie het inderdaad. Het is ook terug te zien op Treinposities, waar Bijlmer Arena alleen op de woensdagen tussen de stations die de trein heeft aangedaan staat: https://treinposities.nl/ritinfo/20220504/1417.

De nachttrein stopt er dus wel alleen in de nacht van dinsdag op woensdag, omdat deze dan een afwijkende route aflegt. Namelijk niet vanaf Schiphol Airport, maar vanaf Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal. Dan wordt er dus ook op Bijlmer Arena gestopt.

Maar waarom dat alleen in de nacht van dinsdag op woensdag is weet ik eerlijk gezegd niet. Wellicht dat iemand anders daar meer over weet.

Er wordt elke nacht gepland onderhoud gepleegd op diverse delen van het traject. Daardoor rijdt het nachtnet op meerdere dagen per week een afwijkende route.

Bijlmer Arena is standaard geen onderdeel van het nachtnet, omdat er ook geregeld via Hilversum gereden moet worden vanwege dat onderhoud. Als er op Bijlmer Arena gestopt wordt, is dat meestal vanwege een evenement, of omdat de trein tussen Amsterdam en Leiden niet via Schiphol kan rijden, maar via Haarlem gaat, wat meestal inderdaad vaak in de nacht van dinsdag op woensdag het geval is. Indien mogelijk rijden er dan pendeltreinen vanaf Bijlmer Arena naar Schiphol en soms van Schiphol naar Leiden (soms alleen vervangende bussen), en kan er dus op Bijlmer Arena en/of Leiden overgestapt worden richting Schiphol.

Zie bijvoorbeeld deze trein voor één van de pendeltreinen van Bijlmer naar Schiphol: https://treinposities.nl/ritinfo/20220420/24405

Tegenwoordig is de dienstregeling van het nachtnet een stuk voorspelbaarder dan tot voor een aantal jaar terug, en worden dit soort stops nu standaard op dezelfde dagen ingepland, zodat er zoveel mogelijk eenduidigheid is voor de reizigers. Daardoor zie je ook dus weken waarin er geen onderhoud gepleegd wordt, en er dus op zowel Bijlmer Arena als op Schiphol gestopt kan worden.

Badge +3

@MikeB Mijn ervaring uit het verleden is dat de nachttreinen Utrecht - Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam standaard via Hilversum rijden (zonder daar te stoppen overigens, het station is ‘s nachts gesloten).

Dat komt inderdaad zoals @Julian zegt door een vast onderhoudsvenster, maar blijkbaar is/was dat er niet in de nacht van dinsdag op woensdag?

Aan de tijden op Treinposities kan je het ook wel zien, zie bijv. 5/6/8 mei dan doet hij er 36 minuten over naar Amsterdam Centraal (via Hilversum dus?).

Bij een rit via Bijlmer (incl. stop) is dat maar 30 minuten.

Waarom er dan op 4 mei (maar zie ook bijv. 7 mei waarbij hij blijkbaar wel via Bijlmer rijdt) ineens gestopt wordt, geen idee.

Ik heb niet het idee dat er op de avond van 3 mei rond Bijlmer een evenement was waarbij reizigers van/naar Bijlmer zouden willen reizen midden in de nacht.

Reageer