beantwoord

dienstregeling Roosendaal- zwolle

  • 2 March 2023
  • 8 reacties
  • 308 Bekeken

Kunnen jullie aub de dienstregeling van Roosendaal-zwolle in Bergen op Zoom starten? In november is dit vanwege werkzaamheden een paar weken aangehouden en dit was top! Hier is zo veel vraag naar en zo regel je ook dat de grote deel van de mensen geen vertraging oplopen vanwege de overstap in roosendaal van 3(!!!!!!) minuten. De trein naar Roosendaal is zowel altijd te laat in Bergen op Zoom tijdens de spits. Hierdoor rijd de trein in Roosendaal naar Zwolle door en wachten mega veel mensen 30+ minuten op de volgende trein. 

icon

Beste antwoord door Rene74 2 March 2023, 09:34

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

Een directe verbinding Vlissingen - Zwolle zou inderdaad ideaal zijn voor Brabant. Zo was het vroeger ook (en nu alleen als er werkzaamheden op het spoor richting Dordrecht/Rotterdam zijn). Maar NS kiest voor een doorgaande verbinding met Rotterdam (er schijnen meer mensen door te reizen naar Rotterdam/Den Haag dan naar Breda/Tilburg/Den Bosch).

Daarnaast meen ik dat ook de provincie Zeeland liever een directe verbinding met de Randstad dan met Brabant heeft. En beide om en om (wat nog fijner zou zijn) kan niet of wil men niet om praktische/logistieke redenen.

Dat is toch vreemd. Beiden zou makkelijk kunnen gezien de trein naar zwolle start in Roosendaal. Scheelt 8 min naar Bergen op Zoom en zo heb je ook veel minder vertraging. De trein naar Zwolle vertraagd zich ook vaak omdat het moet wachten op de overstappers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom(als de trein dan op tijd is) 

Reputatie 7
Badge

Dat is toch vreemd. Beiden zou makkelijk kunnen gezien de trein naar zwolle start in Roosendaal. Scheelt 8 min naar Bergen op Zoom en zo heb je ook veel minder vertraging. De trein naar Zwolle vertraagd zich ook vaak omdat het moet wachten op de overstappers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom(als de trein dan op tijd is) 

Bij alle treinen vanuit Zeeland moet volgens mij geld bij van de provincie Zeeland omdat er veel te weinig reizigers zijn vanuit Zeeland. Beide zou misschien gemakkelijk kunnen maar kosten technisch kan dat dus niet uit.

Reputatie 3

De topic starter bedoelt waarschijnlijk de trein daadwerkelijk in Bergen op Zoom laten starten. Dat is ooit daadwerkelijk gedaan in de ochtendspits. Ik studeerde in Tilburg (1985-1986) en rond 7:00 uur in de ochtend stond dan de sneltrein naar Zwolle klaar op spoor 2. De IC naar Amsterdam kwam vanuit Zeeland aan op spoor 3. Zeeuwse reizigers die richting Zwolle moesten stapte dan in Bergen op Zoom over. De rest van de dag reed men om het half uur of richting Zwolle of richting Amsterdam. Je had dus elk uur minstens één rechtstreekse trein naar beide bestemmingen.

Ik reis veel van Middelburg naar Brabant. De overstap in Roosendaal blijft een probleem. In de afgelopen weken al weer een half uur moeten wachten in Roosendaal op de volgende trein naar brabant. Maar ook, als de machinist even wil wachten op de overstappers naar Vlissingen, moet je rennen! En niet een klein stukje. Van perron 3A en 3B is een behoorlijk eind lopen en als de conducteur, om de mensen tot haast te manen, op z’n fluitje blaast, word ik echt heel chagrijnig. Ook op de heenweg moet je rennen, ook als de trein op tijd is. In drie minuten moet immers de overstap gedaan zijn. Dus, voor de zoveelste keer, kan de overstap langer? In Breda staat de trein toch meer dan 5 minuten stil, zo niet kunnen de treinen in Roosendaal wat dichter bij elkaar staan? Zou zoveel meer reisplezier geven.

Als de trein naar Breda iets later zou vertrekken gaat de overstap de andere kant op mis want daarvoor is hetzelfde spoor nodig. Eerder vertrekken uit Vlissingen kan ook niet want dan gaat de bootaansluiting daar mis.

De enige echte (en ook hele simpele) oplossing is om de treinen uit Vlissingen naar Breda-Zwolle te laten rijden en niet meer naar Rotterdam maar dat willen de Zeeuwse bestuurders in Middelburg niet.

Reputatie 5

Een extra perron in Roosendaal zou ook geen overbodige luxe zijn. Dan kan die lange wachttijd in Breda verdwijnen en de IC dus eerder aankomen/later vertrekken in Roosendaal zodat de overstap naar Vlissingen ruimer wordt.

Reputatie 5

Als de trein naar Breda iets later zou vertrekken gaat de overstap de andere kant op mis want daarvoor is hetzelfde spoor nodig. Eerder vertrekken uit Vlissingen kan ook niet want dan gaat de bootaansluiting daar mis.

De enige echte (en ook hele simpele) oplossing is om de treinen uit Vlissingen naar Breda-Zwolle te laten rijden en niet meer naar Rotterdam maar dat willen de Zeeuwse bestuurders in Middelburg niet.

Ik zal hem weer even op “repeat” zetten. Van de reizigers uit Zeeland die na Roosendaal doorreizen, rijdt 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. De meeste reizigers die richting Breda reizen stappen op in Bergen op Zoom.

Reageer