beantwoord

Dienstregeling sprinters station Tilburg

  • 6 July 2023
  • 9 reacties
  • 293 Bekeken

Goedemiddag!

Kan mij verteld worden waarom er geen efficiëntere aansluiting tussen de sprinter Weert - Tilburg Universiteit en de sprinter richting Dordrecht is op Tilburg Centraal? Een rit van bijvoorbeeld Oisterwijk naar Tilburg Reeshof heeft standaard een overstap van 28 minuten op Tilburg Centraal. Dagelijks zie ik de sprinter in de verte wegrijden. Op sommige dagen als de aansluitende trein 5 minuten vertraging heeft en deze overstap dus wel haalbaar wordt scheelt dat zon 25 minuten reistijd. Bij een efficiënte aansluiting (een wijziging van ± 3-4 minuten) zou het bereik van het aantal reizigers over de stations in veel kortere tijd enorm vergroot kunnen worden lijkt me. Is dit bekend bij de dienstregeling/planning of is hier een bepaalde reden voor? Gaat dit in de toekomst nog veranderen, eventueel met de komst van het extra perron op Tilburg Centraal?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Bemined 6 July 2023, 23:02

Bekijk origineel

9 reacties

Het spoor is hier, mede vanwege de vele goederentreinen, erg druk waardoor de dienstregeling niet eenvoudig te optimaliseren valt. Op termijn is het de bedoeling dat de sprinter vanuit Eindhoven door gaat rijden naar Breda, maar dan heb je het waarschijnlijk over 2029 à 2030 voor dit gerealiseerd zal zijn.

Bedankt voor de uitleg. Een directe lijn zou mooi zijn maar daar ligt voor mij en ik denk ook vele anderen niet perse het pijnpunt. Een overstap is geen probleem maar het is nogal wrang om je aansluiting altijd op 2 minuten te missen. Een kleine switch in tijden (een trein later laten vertrekken of een trein eerder laten aankomen) zou een groot verschil maken.
 

Of dat direct impact heeft op het spoor/perron is voor mij niet duidelijk; beide treinen bezetten op dit moment het spoor ook. Er rijden in de 5 minuten rondom de aankomst en vertrektijden van beide treinen op beide sporen/perrons zowel geen passagiers als goederen treinen (voor zover ik kan zien). Beide treinen stoppen ook op Tilburg university (waarvan de trein vanuit Weert daar heel lang stilstaat als eindstation) dus dat zou voor de passagiers ook geen problemen moeten opleveren. Ik probeer met deze post dit specifieke geval te belichten zodat het hopelijk onder de aandacht komt. Ik denk dat veel mensen in de gebieden/dorpen rond Tilburg/Breda/Eindhoven hier enorm mee geholpen kunnen zijn. 

Badge +3

Dat extra perron op Tilburg zal er niet voor niets komen?!

Tot die tijd is het pech, en zal er voor het aantal reizigers tussen Oisterwijk en Reeshof/Gilze-Rijen weinig veranderen. De ‘dorpen rond Eindhoven’ hebben weinig te klagen overigens.

Dat extra perron gaat in eerste instantie gebruikt worden voor extra intercity's tussen Breda en Eindhoven. Die zouden vanaf 2025 moeten gaan rijden, als de NS dan genoeg geld en personeel heeft. Voor extra sprinters is pas ruimte als het aantal goederentreinen hier verminderd is. Daarvoor wordt een nieuwe verbindingsboog aangelegd bij Meteren tussen de Betuweroute en de spoorlijn Utrecht - Eindhoven, die zou rond 2030 klaar moeten zijn.

Reputatie 7

Volgens de planner is de overstaptijd 29 minuten (aankomst -50 en -20, vertrek andere sprinter - 49 en -19. Je zit ruim dubbel zo lang in Tilburg op het perron te wachten dan dat je daadwerkelijk in een trein zit.

Er zullen geen massa’s mensen zijn die van dorpen op deze lijn naar Reeshof of Gilze-Rijen of naar Dordrecht moeten, en daarom heeft de verbinding geen prioriteit, maar toch zou de dienstregeling in mijn ogen gewoon niet zo mogen zijn.

Deze dienstregeling werkt in ieder geval ook niet mee aan een reizigersgroei tussen deze bestemmingen.

Trouwens, een structurele overstap van 18 minuten in Breda om vanuit Eindhoven naar Dordrecht te komen is ook vrij lang. De directe intercity die een paar keer per dag tussen deze steden reed is er niet meer; deze was ook behoorlijk leeg, maar dat had mogelijk ook te maken met het nergens op aansluiten van deze ertussen gepropte trein.

Reputatie 5

Er zijn wel meer onlogische aansluitingen, zoals in Roosendaal van/naar de IC vanuit Breda van/naar de IC Vlissingen-Roosendaal, die sinds een paar (?) jaar 1x per uur rijdt. Die rijdt ook net weg als de andere trein aan komt rijden. Je bent dan dus altijd genoodzaakt om met de boemel te gaan die voor/achter de IC rijdt als je vanuit de richting Breda komt. Daarvan kun je je ook afvragen waarom NS zo'n extra IC in de dienstregeling opneemt waar een groot deel van de reizigers door een slechte tijdsplanning niets aan heeft. Ik vrees ook dat dat voorlopig niet aangepast gaat worden.

Reputatie 7
Badge +2

Plannen blijft een kunst ja, waarbij het ook niet helpt dat sinds de Hanzelijn het hele land onder invloed van knoop Zwolle staat.

Sindsdien heb je in Rotterdam bijvoorbeeld ook een kwartier overstap tussen de kwartiersdienst uit Dordrecht en de kwartiersdienst naar Utrecht. Zo'n kwartier overstap tussen kwartiersdiensten zit je ook in Utrecht mee vanuit Amersfoort richting Arnhem. Dat is ondertussen ook al jaren zo.

Reputatie 6
Badge

Het spoor in Brabant is overvol door het grote aantal goederentreinen en de beperkte infrastructuur. De dienstregeling van de sprinter Tilburg - Weert hangt samen met de dienstregeling van de andere treinen. De intercity Roosendaal - Zwolle vertrekt als eerste uit Breda richting Tilburg (minuut .20/.50). Vervolgens gaat de sprinter Dordrecht - Arnhem er vlak achteraan (minuut .23/.53). Doordat deze sprinter ook in Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof stopt, ontstaat er ter hoogte van Tilburg Universiteit precies een klein gaatje tussen het moment dat de intercity naar Zwolle voorbij komt en het moment waarbij de sprinter uit Dordrecht aankomt. In dat kleine gaatje is de sprinter Tilburg - Weert gepropt. Die rijdt dan inderdaad vlak voor de sprinter uit Dordrecht weg, waardoor je een hele beroerde overstap hebt. Direct na de sprinter Dordrecht - Arnhem rijdt een goederentrein, soms zelfs twee.

 

Wellicht dat een heel andere dienstregeling op Tilburg - Weert nog mogelijk is, maar dan kom je in de knel met Boxtel - Eindhoven, waar de sprinters Den Bosch - Deurne en Tilburg - Weert ongeveer een kwartiersdienst moeten vormen. En de intercity Zwolle - Roosendaal kan niet schuiven, omdat die in Zwolle moet aansluiten op alle andere treinen van/naar Noord- en Noordoost Nederland; en in Roosendaal op de treinen van/naar Zeeland. Zie daar de complexe puzzel.

Er zijn wel meer onlogische aansluitingen, zoals in Roosendaal van/naar de IC vanuit Breda van/naar de IC Vlissingen-Roosendaal, die sinds een paar (?) jaar 1x per uur rijdt. Die rijdt ook net weg als de andere trein aan komt rijden. Je bent dan dus altijd genoodzaakt om met de boemel te gaan die voor/achter de IC rijdt als je vanuit de richting Breda komt. Daarvan kun je je ook afvragen waarom NS zo'n extra IC in de dienstregeling opneemt waar een groot deel van de reizigers door een slechte tijdsplanning niets aan heeft. Ik vrees ook dat dat voorlopig niet aangepast gaat worden.

De enige reden dat deze IC rijdt is omdat de kosten ervan betaald worden uit de compensatiegelden voor de marinierskazerne. Zodra dat geld op is....

Reageer