beantwoord

dienstregeling zeeland afgeschaald

  • 21 October 2022
  • 6 reacties
  • 307 Bekeken

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 October 2022, 09:50

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

De dienstregeling is aangepast op dit traject vanwege werkzaamheden.

Ik vind dit alsnog vreemd. De ns zou makkelijk een snelle intercity kunnen laten rijden die in Roosendaal keert. Dat kan gewoon naast de ic Zwolle Roosendaal die nu als stoptrein doorrijdt naar Vlissingen. Maandag lukte het de ns zelfs om 3 treinen per uur te laten rijden, terwijl de snelle treinen en stoptreinen respectievelijk moesten keren op Goes en Kruiningen-Yerseke vanwege het busongeval in Brabant Waarom is zoiets nu niet mogelijk?

 

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

Het heeft alles te maken met personeelstekort.

NS moet volgens het concessiecontract alle stations doordeweeks twee keer per uur bedienen. Als NS daarbij in gebreke blijft kan dat gevolgen hebben voor de concessie.

De extra intercity met minder stops rijdt in het kader. van de compensatieregeling voor de marinierskazerne. Als NS daar in gebreke blijft zal NS voor de uitgevallen ritten niet betaald worden maar heeft dat geen gevolgen voor de concessie.

Deze keuze is gezien het personeelstekort en het feit dat tot 7 november toch geen treinen kunnen rijden naar Dordrecht wel logisch aangezien er vanwege de stremming weinig langeafstandsreizigers zullen zijn en degenen die er zijn zullen met de treinen via Breda reizen. Extra treinen laten pendelen tot Roosendaal is dan vooral capaciteit/geldverspilling.

Overigens wordt er op zaterdag nog maar eenmaal per uur gereden.

Reputatie 5

De extra snelle intercity rijdt eigenlijk om reizigers snel vanuit Zeeland naar de Randstad te brengen, maar als er werkzaamheden zijn tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht heeft die weinig toegevoegde waarde. Bij eerdere werkzaamheden tussen Roosendaal en de Randstad reed deze trein ook niet, dus heeft niets te maken met personeelstekort. De treinen uit Vlissingen rijden nu vanaf Roosendaal door richting Breda en verder.

Reputatie 7
Badge +1

Neem vanaf Goes de bus-jawel, die van de Connexxion (door Zeeland) en snel-snel overstap vlak voor Zierik en je bent op Zuidplein in Rotjeknor binnen 80 min. Ook elke 30 min doordeweeks.

Wat is het toch dat zoveel mensen min of meer eisen dat treinen echt moeten rijden om enkel warme lucht te verplaatsen?

Badge +3

Wat heb je aan een bus met een NS abonnement?

Reageer