beantwoord

dienstregeling zeeland afgeschaald

  • 21 October 2022
  • 15 reacties
  • 510 Bekeken

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 October 2022, 09:50

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

De dienstregeling is aangepast op dit traject vanwege werkzaamheden.

Ik vind dit alsnog vreemd. De ns zou makkelijk een snelle intercity kunnen laten rijden die in Roosendaal keert. Dat kan gewoon naast de ic Zwolle Roosendaal die nu als stoptrein doorrijdt naar Vlissingen. Maandag lukte het de ns zelfs om 3 treinen per uur te laten rijden, terwijl de snelle treinen en stoptreinen respectievelijk moesten keren op Goes en Kruiningen-Yerseke vanwege het busongeval in Brabant Waarom is zoiets nu niet mogelijk?

 

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

Het heeft alles te maken met personeelstekort.

NS moet volgens het concessiecontract alle stations doordeweeks twee keer per uur bedienen. Als NS daarbij in gebreke blijft kan dat gevolgen hebben voor de concessie.

De extra intercity met minder stops rijdt in het kader. van de compensatieregeling voor de marinierskazerne. Als NS daar in gebreke blijft zal NS voor de uitgevallen ritten niet betaald worden maar heeft dat geen gevolgen voor de concessie.

Deze keuze is gezien het personeelstekort en het feit dat tot 7 november toch geen treinen kunnen rijden naar Dordrecht wel logisch aangezien er vanwege de stremming weinig langeafstandsreizigers zullen zijn en degenen die er zijn zullen met de treinen via Breda reizen. Extra treinen laten pendelen tot Roosendaal is dan vooral capaciteit/geldverspilling.

Overigens wordt er op zaterdag nog maar eenmaal per uur gereden.

Reputatie 5

De extra snelle intercity rijdt eigenlijk om reizigers snel vanuit Zeeland naar de Randstad te brengen, maar als er werkzaamheden zijn tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht heeft die weinig toegevoegde waarde. Bij eerdere werkzaamheden tussen Roosendaal en de Randstad reed deze trein ook niet, dus heeft niets te maken met personeelstekort. De treinen uit Vlissingen rijden nu vanaf Roosendaal door richting Breda en verder.

Reputatie 7
Badge +1

Neem vanaf Goes de bus-jawel, die van de Connexxion (door Zeeland) en snel-snel overstap vlak voor Zierik en je bent op Zuidplein in Rotjeknor binnen 80 min. Ook elke 30 min doordeweeks.

Wat is het toch dat zoveel mensen min of meer eisen dat treinen echt moeten rijden om enkel warme lucht te verplaatsen?

Badge +3

Wat heb je aan een bus met een NS abonnement?

Reputatie 2

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

Voor komende Koningsdag maakt NS het wel helemaal bont.. Slechts 1 trein per uur tussen Vlissingen-Roosendaal.. Dat is wel heel sneu als je bedenkt dat er doordeweeks 3 treinen rijden op dit traject. Gaat leuk worden voor alle reizigers die naar bijvoorbeeld Rotterdam of Breda willen.

@jordy94

Wat de reden is is me niet geheel duidelijk maar in het weekend en op feestdagen is 1 trein per uur op zich voldoende om aan de concessievoorwaarden te voldoen. Wellicht toch weer een tekort aan personeel vanwege de meivakantie.

De tweede trein rijdt alleen tussen Amsterdam en Dordrecht. Ook Dordrecht-Roosendaal wordt dus minimaal bediend (1 IC en 1 SPR).

Sowieso rijden er dit jaar op Koningsdag vrijwel overal beduidend minder treinen dan voor corona met behoorlijk wat treinseries die maar om het uur rijden. Gelukkig voor NS wordt het geen al te best weer.

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

Dat dacht ik eerst ook. Maar de sprinters Zwolle-Utrecht rijden bijv. ook maar om het uur, op Amsterdam-Alkmaar de helft minder capaciteit dan andere jaren, minimale sprinterdiensten in de regio Arnhem-Nijmegen, sprinters rond Eindhoven deels uurdiensten, de helft minder intercity's van/naar Limburg, etc. Het lijkt er toch meer op dat per standplaats is gekeken hoeveel personeel er beschikbaar is en dat dat vervolgens maar zo goed mogelijk is verdeeld (wat is dan wel weer snap). Als het ondanks het slechte weer toch behoorlijk druk zou worden kan dat nog wel eens een probleem worden.

Reputatie 7
Badge

Vorig jaar lag op Koningsdag ook het e-ticket systeem er uit. Gelukkig is daar dan nu OV-pay goed voor.

Reputatie 2

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Reputatie 7
Badge +3

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Dan wordt wel 1 keer die dag gegaan. Er gaat om 10:56 een SNG naar Roosendaal en terug naar Vlissingen om 22:36

Reputatie 7
Badge

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Dan wordt wel 1 keer die dag gegaan. Er gaat om 10:56 een SNG naar Roosendaal en terug naar Vlissingen om 22:36

Ja ik zag het ook in de reisplanner vond dat wel een beetje bizar eerlijk gezegd. Ik denk dat het personeel zo herverdeeld is dat er dus geen mensen zijn om die SNG te rijden. Zou dan een soort van Rondje om de kerk worden omdat je dan een hele dag op dit traject rijdt.

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Als het aan een gebrek aan materieel zou liggen zou je gelijk hebben maar ik denk toch echt dat het om personeel gaat. Er moet op Koningsdag materieel in overvloed zijn als je kijkt wat er op een werkdag in de spits rijdt.

Reageer