beantwoord

Doortrekken traject Gouda - Alphen

  • 30 August 2023
  • 1 reactie
  • 159 Bekeken

Goedemiddag,

 

Zelf reis ik, en velen met mij, een aantal keer per week op het traject Gouda - Aphen aan den Rijn. Ik zelf kom uit Waddinxveen. Nu moet ik eigenlijk nooit in Alphen aan den Rijn zijn maar ga vaak door naar of via Leiden naar andere steden in Noord-Holland (bijvoorbeeld Haarlem). Het probleem wat er vaak is, dat wanneer je door wilt (en ook terugkeert van ..) Leiden, je vaak van/naar Spoor 3 naar Spoor 1 moet, wat een hele haastige en hinderlijke overstap is, dat was het vroeger al en nu nog meer omdat rennen trap af en trap op voor alle reizigers de nodige stress met zich meebrengt.

 

Nu weet ik mij nog te heinneren dat er in 2002/2003 al sprake was, in de tijd van het mislukte Lightrail-experiment, van het doortrekken van het traject Gouda - Alphen aan den Rijn naar Leiden en zelfs naar Katwijk. Nu zou het traject doortrekken van Gouda naar Leiden al een enorme uitkomst zijn voor heel veel reizgers omdat dit een enorm vervelende overstap scheelt. Tevens kunnen degenen die dan de overstap willen maken op de trein richting Utecht/Den Bosch op Alphen nog steeds daar uitstappen.

Concreet mijn vraag: zijn er plannen om het traject Gouda-Alphen nu (eindelijk) eens door te trekken naar Leiden? Ik weet vrijwel zeker dat enorm veel reizigers dit zullen toejuichen!

 

Alvast bedankt, groet Laurens

icon

Beste antwoord door iMark 30 August 2023, 16:29

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

Die plannen zijn er niet meer. Het project Rijn-Gouwelijn is afgeblazen.

De Provincie Zuid-Holland gaat over de aanbesteding van de lijn Gouda - Alphen. De lijn Leiden - Alphen - Utrecht valt onder de concessie Hoofdrailnet. Doorgaande treinen tussen Gouda en Leiden zijn niet voorzien.

Tenzij er iets gewijzigd wordt in de concessiegebieden zullen we tot in lengte van jaren moeten overstappen in Alphen aan den Rijn.

Reageer