Dordrecht als overstap is niet meer volgens 10 min regeling | NS Community
beantwoord

Dordrecht als overstap is niet meer volgens 10 min regeling

  • 29 November 2021
  • 8 reacties
  • 407 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb dit eerder aangekaart, ook anderen. Ik wil graag weten of dat aangepast kan worden.

Het gaat over overstappen vanuit sprinter uit Breda (en zo te zien ook uit Geldermalsen) in Dordrecht. Normaal gaat dat vlekkeloos, nu dus per 12dec as. niet meer, en erger, de ic vanuit Dordrecht vertrekt om de 10, 20, 10 en 20 min.

Uitgerekend bij overstap hadden we steeds rond ruim 5 min de tijd om over te stappen, nu is dat bijna 20 min geworden!  Nogmaals, uitgerekend mensen uit andere treinen moeten juist lang wachten op de IC, die juist 20 min later vertrekt, ipv 10 min. En standaard is momenteel 15 min, als sprinter vertraging heeft.

Nogmaals, kan dit alsnog aangepast worden? Ik wil dat graag weten, want ben beslist niet van plan om heel lang op station Dordrecht te gaan wachten! Dan neem ik waarschijnlijk de auto, kost wel meer, maar dan is wel een heel stuk sneller inmiddels!

icon

Beste antwoord door Sneltram 29 November 2021, 22:40

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge

Als u in de reisplanner een reis plant na 11 december, kunt u zien hoe de dienstregeling er uit komt te zien in 2022. Daar gaat in principe niets meer aan wijzigen (doordeweeks overdag 10-minutendienst, weekend en avond 15-minutendienst; zondagavond en late avond 30’). ProRail heeft in augustus de capaciteit op het spoor definitief verdeeld en daarmee ligt de dienstregeling vast. Een verschuiving van een enkel minuutje kan soms wel een in februari, april, juni of september doorgevoerd worden, maar verwacht er niet teveel van. Dat gebeurt alleen als het past met alle andere treinen. Niettemin: niet geschoten is altijd mis. Waarschijnlijk zal een moderator het oppakken en doorgeven. Maar nogmaals, verwacht er niet te veel van.

Het probleem is dat de twee treinen van de 10 min dienst die na Rotterdam niet doorrijden naar Dordrecht precies de verkeerde twee zijn waardoor de aansluitingen er niet beter op worden.

Voor de reizigers uit Gorinchem valt het nog mee want die kunnen de tussendienst nemen. Die uit Roosendaal hebben wel aansluiting op de sprinter naar Rotterdam. 

De reizigers uit Prinsenbeek hebben echt pech, die treinen sluiten nergens meer op aan. Voor Breda zelf is het overigens geen punt, daar kun je de HSL-lijn nemen. 

Dit gaat ongetwijfeld een stroom aan klachten geven net als destijds op Utrecht-Eindhoven over de aansluitingen in Den Bosch. Daar kostte het toen meer dan twee jaar om het op te lossen.

Ik vermoed dat de knelpunten hier de openingstijden van de brug bij Zwijndrecht en het overvolle baanvak Dordrecht-Lage Zwaluwe zijn. 

Reputatie 1

Het is en blijft belachelijk dat de ic vanuit Dordrecht steeds 10,20,10,20 min ipv om de kwartier te doen.

Ik ben echt NIET van plan om steeds 22 min te wachten op de trein als de overstapping net niet gelukt is. (lees : dat de conducteur van die ene IC geen rekening mee houdt, die houding komt ik maar al te vaak tegen)

Wat een ongelooflijke puinzooi! Ik kijk nog even tegen aan, anders pak ik gewoon weer de auto, onvoorstelbaar is dit. 

Dit is de consequentie van de invoering van 10 min diensten op de drukste trajecten. Tussen Eindhoven en Sittard heb je dat 10/20/10/20 patroon al jaren met ook vaak slechte overstapverbindingen. 10- en 15- min diensten kun je nou eenmaal niet goed op elkaar afstemmen.

Inderdaad ronduit belachelijk. Door de vertrektijd te vervroegen van 8.09 naar 8.04 missen alle forenzen die met de twee Sprinters aankomen vanaf Dordrecht Zuid nu de overstap op de Intercity richting Rdam, Den Haag etc., en zijn dan nu naar de (nu al dikwijls veel te volle Sprinter richting Den Haag). Dit jaar is met de vertrektijd van 8.04 geëxperimenteerd op de woensdag en dit heeft reeds tot veel irritatie geleid.

Reputatie 1

Hier ben ik weer, en vroeg me af of bovenstaande 10min dienst aangepast kan worden. Het is echt hopeloos dat ik steeds ruim 20 minuten moet wachten op de IC, en ook andersom op de sprinter richting Breda. 

Daarnaast erger ik me verschrikkelijk aan, dat de laatste tijd steeds 1 treinstel is, zelfs rustig met 4 bakken! Terwijl het harstikke druk is!!

 

Onvoorstelbaar

Reputatie 4

Ik heb het al in een ander topic gepost, maar ik zie geen reden waarom de vertreksporen van de sprinters richting Breda en Roosendaal niet omgewisseld kunnen worden. Zo kan een cross-platform overstap worden gerealiseerd tussen de IC uit Lelystad en de sprinter naar Breda.

Reputatie 1

Reactie van Sycorax is 3 dagen geleden geplaatst. En ook daarop is niet gereageerd. Ik weet het genoeg, ik kijk wel over paar maanden wel……….

Reageer