beantwoord

Duivendrecht

  • 12 May 2023
  • 3 reacties
  • 180 Bekeken

Reputatie 1

Station Duivendrecht is eigenlijk een overstapstation waar toch wel alle intercity's moeten gaan stoppen. Maar toen ik laatst op station Duivendrecht was, kwam ik er namelijk heel erg karig van af. Mijn vraag is kan er meer onderzocht worden of er meer en ook alle Intercity's kunnen stoppen voor woon-en werkverkeer? Ook word er de komende zeven jaar gewerkt op Amsterdam Centraal en het lijkt mij ook beter, desnoods ook voor tijdelijke oplossing dat er namelijk alle Intercity's kunnen gaan stoppen op station Duivendrecht zodat er ook meer mensen via dit station kunnen overstappen om zo min mogelijk overlast en vooral ook eventuele chaos te voorkomen.  Want nu is het niet altijd even aangenaam. Zeker niet altijd op Amsterdam Centraal

icon

Beste antwoord door Sneltram 12 May 2023, 10:22

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daar is hoogstwaarschijnlijk geen ruimte voor in de dienstregeling. Duivendrecht is geen IC-station. Wel stoppen er een paar IC-treinseries: de 1600/11600 en de 2400-serie. 
 

Met de sprinter naar het nabij gelegen Amsterdam Zuid, dat is een IC station in de nabijheid van Duivendrecht.

Qua reizigers is het ook absoluut geen druk station dat het een IC station zou moeten zijn, enige is dat het een knooppunt is vanwege het dubbele niveau maar dat legitimeert nog niet dat het een IC station moet zijn.

Reputatie 6
Badge

Vroeger was Duivendrecht hét overstapstation tussen Utrecht en Schiphol. Daarom stopten alle IC's er, zowel Utrecht-Amsterdam als Almere/Amersfoort-Schiphol. Sinds in 2006 de rechtstreekse verbindingsboog tussen Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Zuid geopend is, kunnen er directe treinen rijden tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem/Eindhoven. De overstapfunctie van Duivendrecht is daarmee grotendeels overbodig geworden. Overstappen tussen metro en trein kan nog op zowel Amsterdam Amstel (cross platform!) als Amsterdam Bijlmer. Vanuit Amersfoort/Almere stoppen enkele IC's er nog wel, zodat reizigers uit die hoek wel kunnen overstappen op de metro. Sinds de opening van de Noord-Zuidlijn is ook daar het belang van de overstap kleiner geworden. Eigenlijk alleen op werkdagen is Duivendrecht nog druk met forensen uit Amersfoort/Almere onderweg naar Holendrecht/Arena of Amstel/Binnenstad.

 

Bij werkzaamheden kan Duivendrecht wel weer een overstapfunctie vervullen. Je ziet dan ook dat soms de IC's er (deels) wel stoppen. Dat was een paar weken nog het geval, toen de intercity Amsterdam-Maastricht er extra stopte. 

Reageer