Een aantal vragen over SAAL/Uitgebreidde ICD! | NS Community
beantwoord

Een aantal vragen over SAAL/Uitgebreidde ICD!

  • 23 June 2022
  • 8 reacties
  • 347 Bekeken

Beste lezer als eerst wil ik even zeggen dat dit best een uit de hand gelooen vragenlijst geworden is, maar de ene vraag liep over in het andere. Sorry als het verwarrend overkomt.

 

Op den duur verdwijnen de ICD en Intl. Treinen van Asd. Ze gaan over Zuid. De ICD word overigens zelfs doorgetrokken naar Gn/Lwc, maar worden dat alle ritten? En rijd men dan de laatste treinen naar de wgm? Ik vraag me al zo een lange tijd af hoe dan de treinenloop eruit gaat zien, bijv ook hoevaak per uur er tussen welke punten gereden wordt?(vraag 1) heeft iemand inzicht hierop?(vraag 2) En wanneer die nou precies is met alle vertraging door levering ICNG & Corona?

Zonder ERTMS op SAAL kan ik me niet voorstellen dat dat voorbij Zuid namelijk allemaal past, natuurlijk is men intern allang daarmee bezig en ligt het vast allemaal al klaar in de planning. Maar tussen Diemen Zuid en Duivendrecht heb je dan op maar twee sporen:

SPR Hfd - Ut

SPR Hfd - Almo

IC Gvc - Gn - Lwc

IC Ddr - Lly

ICD Rtd - Gn/Lwc

+ Rangerend leegmat → wgm

ICE

THA

EUROSTAR

IC Brussel

Evt ICB???

Ligt ERTMS er nou al tegen de tijd dat dit allemaal in gaat of is dat ná verbouwing van het station? ProRail en Project Zuidasdok lijken namelijk beide hun eigen tijdlijnen te hebben voor t station. Daarnaast nog oude docunenten van het rijk hierover.

Wie heeft al een idee welke treinen er dan misschien opgenomen kunnen worden in de toekomstige uitgebreidde ICD?

 

Hoe verwacht men de Flevolijn in te delen met deze dienst erbij? Ik verwacht namelijk niet dat 700/1800 & 2400 zullen verdwijnen. Zelfs 2600 alhoewel kort, is een belangrijke verbinding met Asd vanaf Alm! (Vraag 5)

 

En als allerlaatst:

Als je op Zwolle/Almere instap hoe betaalt en tot Rotterdan reis, hoe betaal ik de HSL toeslag dan? Ik neem aan niet op Zuid of schiphol uit te moeten stappen voor zo een rood paaltje! Plaatsing van die paaltjes op elk ICD station lijkt me namelijk verwarrend voor reizigers zelfs als je dit expliciet uitlegt. 

icon

Beste antwoord door Aurora NS 1 July 2022, 10:14

Bekijk origineel

8 reacties

Wat een hoop vragen zeg. Ik ben bang dat een antwoord op de meeste vragen nog ver te zoeken is. Mag ik eerst vragen of ik de vragen goed begrijp door deze beknopt te beschrijven?

 

Vraag 1: Als de ICD en overige Internationale treinen verdweinen van Amsterdam en over zuid gaan wordt de Intercity Direct dan doorgetrokken naar Groningen/ Leeuwarden Cammingaburen? Gaan ze daarna naar het rangeerterrein in Watergraafsmeer?
Vraag 2: Zijn we hier al mee bezig en is er al een indiciatie die we kunnen geven?
Vraag 3: Als de verbinding SAAL wordt bereden ligt het ERTMS systeem er dan al?
Vraag 4: Is er al meer duidelijkheid welke treinen als ICD gaan rijden?
Vraag 5: Hoe gaan we de Flevolijn indelen als SAAL er is?
Vraag 6: Als je op Zwolle/Almere instapt hoe betaal je dan de toeslag?

Reputatie 3

Het artikel van treinreiziger dat ICMmetje in je andere topic over sneltreinen heeft gedeeld zou een aantal vragen moeten beantwoorden.

Vraag 1: Als de ICD en overige Internationale treinen verdweinen van Amsterdam en over zuid gaan wordt de Intercity Direct dan doorgetrokken naar Groningen/ Leeuwarden Cammingaburen? Gaan ze daarna naar het rangeerterrein in Watergraafsmeer?

Vraag 2: Zijn we hier al mee bezig en is er al een indiciatie die we kunnen geven?
Vraag 3: Als de verbinding SAAL wordt bereden ligt het ERTMS systeem er dan al?
Vraag 4: Is er al meer duidelijkheid welke treinen als ICD gaan rijden?
Vraag 5: Hoe gaan we de Flevolijn indelen als SAAL er is?
Vraag 6: Als je op Zwolle/Almere instapt hoe betaal je dan de toeslag?

lwc=Leeuwarden en ja voor de rest kloppen die vragen

Helemaal goed, LtdExpNeiro. Ik ga een lijntje uitzetten en kijken wat ik voor je kan vinden. Zodra ik meer weet kom ik bij je terug!

Ik heb wat navraag gedaan en minder antwoorden kunnen vinden dan verwacht, maar hier in ieder geval de informatie die ik heb gekregen:

Vraag 6: Er komt waarschijnlijk een toeslagzuil, net als op de huidige ICD stations.

Vraag 3: Deze vraag kun je beter bij ProRail neerleggen, wij hebben hier geen zicht op.

De andere vragen hebben we voor nu nog geen antwoorden op, maar we zijn er mee bezig. Voor nu kan ik je dus ook niet meer vertellen dan dit helaas.


Vraag 6: Er komt waarschijnlijk een toeslagzuil, net als op de huidige ICD stations.

Vraag 3: Deze vraag kun je beter bij ProRail neerleggen, wij hebben hier geen zicht op.

De andere vragen hebben we voor nu nog geen antwoorden op, maar we zijn er mee bezig. Voor nu kan ik je dus ook niet meer vertellen dan dit helaas.

Bedankt voor je reactie(s) Heb je nog een link/aanwijzing voor mij waar ik mijn vraag over duivendrecht-watergraafsmeer neer kan leggen bij ProRail? Zou wel fijn leuk als die op de juiste plek terecht komt. 

Ik zou persoonlijk je vraag rechtstreeks stellen aan ProRail. Men heeft een contactformulier wat je kunt invullen.

Reputatie 5

Grappig. Heb zelf een nieuwe topic bedacht die enigszins op jouw topic lijkt. Er is een overlapping.

Ga dan verder op jouw topic. Las via sites dat er een verbinding Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden komt. Vermoed dat dit de treinseries 700 (Groningen - Den Haag), 1800 (Leeuwarden - Den Haag) en 900 (Intercity Direct (Breda - Amsterdam) gaan vervangen. Dit i.v.m. werkzaamheden bij Amsterdam Centraal.

In feite wordt de Intercity Direct Breda - Schiphol doorgetrokken naar Groningen en Leeuwarden. En worden drie treinseries verknoopt. Dit omdat bij Amsterdam Zuid niet gekeerd kan worden.  Tussen Schiphol - Den Haag (IC Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam) en Schiphol - Amsterdam (Airport Sprinters) zal het wegvallen van de treinseries gecompenseerd worden. Dat is mijn speculatie. 

Op de Flevolijn kunnen ze schuiven. IC Direct Breda - Amsterdam Zuid - Zwolle - Groningen/Leeuwarden i.p.v. IC Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. IC Lelystad - Dordrecht via Amsterdam Zuid en Schiphol kan ook via HSL Schiphol - Amsterdam. En op termijn verlengen naar Roosendaal/Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen). En de huidige pendelintercity Almere Centrum - Amsterdam Centraal kunnen ze via Haarlem, Leiden, Den Haag HS verlengen naar Dordrecht. Tussen Schiphol - Den Haag rijdt al 6 keer p/u een Intercity. Er zijn een aantal varianten mogelijk. Uiteindelijk zal de NS dat beslissen. 

ETCS zal uitgerold op 7 trajecten. OV SAAL staat gepland vanaf 2027 - 2030 volgens de laatste updates. Maar dat verandert regelmatig qua informatie. Het is meer onder voorbehoud. 

Reageer