Een echte Intercity naar Zeeland? | NS Community

Een echte Intercity naar Zeeland?


Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?

Komt hier binnenkort verandering in?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5144366/compensatieplan-zeeland-rechtbank-gevangenis-en-betere


172 reacties

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.

Reputatie 5

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Reputatie 5

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.


Ik denk dat de oude dienstregeling van ongeveer 10-15 jaar gelden beter was. !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.   Dan hebben de mensen in de dorpen er ook minder last van. Hoewel ik het begrijp dat het voor die mensen in de dorpen minder is als er maar 1x per uur een trein gaat.

 


 !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.

Dat is dus eigenlijk gewoon de huidige trein. Die 2 stops extra maakt dan ook niets meer uit.

Reputatie 5

Ja maar dan is het beter voor de mensen uit die dorpen en omgeving.

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Dan moet je denken aan iets als Zwolle-Emmen of Zwolle-Enschede. 

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.


Ik denk dat de oude dienstregeling van ongeveer 10-15 jaar gelden beter was. !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.   Dan hebben de mensen in de dorpen er ook minder last van. Hoewel ik het begrijp dat het voor die mensen in de dorpen minder is als er maar 1x per uur een trein gaat.

Zucht, juist het regionale vervoer is essentieel en daar zit ook de groei.

Daarnaast snap ik het verhaal niet want juist Arnemuiden en Kruiningen behoren tot de minder gebruikte stations.

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.

Er komt maar één intercity per uur. Twee is helemaal kolder.

Reputatie 5

Nou Tamzin als ik er goed over nadenk is de huidige echte IC de beste oplossing. Dus dat eerst een stoptrein rijdt en dan combineert met de sneltrein.

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Was het probleem nu juist niet dat de huidige IC geen echte IC is tussen Roosendaal en Vlissingen?

Reputatie 7
Badge +3

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Dan moet je denken aan iets als Zwolle-Emmen of Zwolle-Enschede. 

En daar is helemaal niets mis mee. Zeker niet wanneer je dan ook volledige tariefintegratie krijgt met het streekvervoer. Trein en bus versterken elkaar dan.

De bestuurders staren zich blind op prestigieuze treinen naar de Randstad.

Reputatie 7

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

Want een auto hebben en rijden is goedkoop? Misschien tijd voor een NS-kortingabonnement.

Reputatie 6

Toch was NS oorspronkelijk van plan om de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke te sluiten. NS zet in op reizigers die lange afstanden maken en verdient niets aan korte afstand reizigers. In overleg met de provincie zijn er twee treinen per uur gekomen die stoppen op alle stations, maar na het verdwijnen van de echte intercity in Zeeland is 10% van de reizigers op de stations Goes, Middelburg en Vlissingen afgehaakt.

Reputatie 5

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

Want een auto hebben en rijden is goedkoop? Misschien tijd voor een NS-kortingabonnement.

Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.

Toch was NS oorspronkelijk van plan om de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke te sluiten. NS zet in op reizigers die lange afstanden maken en verdient niets aan korte afstand reizigers. In overleg met de provincie zijn er twee treinen per uur gekomen die stoppen op alle stations, maar na het verdwijnen van de echte intercity in Zeeland is 10% van de reizigers op de stations Goes, Middelburg en Vlissingen afgehaakt.

Als NS geen sprintervervoer wil doen moeten ze de concessie maar teruggeven. Dan wordt de lijn aanbesteed en komt er een maatschappij die niet zijn neus optrekt voor de klanten. O nee, dat wil NS ook niet want concurrentie is een vies woord voor monopolisten.

Nou Tamzin als ik er goed over nadenk is de huidige echte IC de beste oplossing. Dus dat eerst een stoptrein rijdt en dan combineert met de sneltrein.

Ik denk dat dat een te dure oplossing wordt. Sprinterdiensten rijden met IC-materieel is nou niet bepaald efficiënt. Bovendien moet je dan tussen Roosendaal en de Randstad ook buiten de spits minimaal met 8 bakken rijden.

Een bijkomend voordeel met sprintermaterieel op de Zeeuwse Lijn is dat de sprinters wat sneller worden en de aansluitingen in Roosendaal dan ook wat ruimer en robuuster gemaakt kunnen worden zonder dat je aan de Vlissingse kant een extra trein nodig hebt.

Reputatie 5

Een betere aansluiting naar Brabant, België en de randstad zal al veel helpen.

Vroeger was je binnen 1 uur en 30 in Antwerpen vanuit Vlissingen nu 2 uur en 19 minuten.

Vroeger was je binnen 1 uur en 25 minuten in Rotterdam vanuit Vlissingen nu 1 uur en 48 minuten.

De overstap in Roosendaal is wel kort maar vaak was de trein vanuit Vlissingen te laat om de aansluiting in Roosendaal te halen. Ik weet niet of dat nu nog zo is aangezien ik niet meer zo vaak naar Breda moet.

Reputatie 6

Een reis naar Amsterdam, Groningen en Maastricht duurt 30 minuten langer dan jaren geleden. De afgelopen tijd zijn er steeds wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd ten koste van die in Zeeland. Niet gek dat het aantal reizigers hier stagneert.

Reputatie 7
Badge +3

De Zeeuwse Lijn is overigens niet de enige lijn waar het vervoer aanmerkelijk trager is dan tientallen jaren geleden. Een ander schrijnend voorbeeld zijn de reistijden tussen Amsterdam en Den Helder.

@iMark

Lijnen naar uithoeken als Vlissingen en Den Helder zijn (mede door de hoge bedrijfskosten) voor NS qua rentabiliteit slecht en hebben daardoor ook minder prioriteit. Je kunt je afvragen of die niet beter aanbesteed kunnen worden, de ervaring leert dat in de periferie andere vervoerders beter presteren dan NS. 

 

Reputatie 7

Dan misschien eens proberen de rentabiliteit te verhogen door een betere en vlottere dienstregeling i.p.v. de randen van het land steeds verder weg te stoppen. Dat maakt het alleen maar erger.

Vorige week in provinciehoofdstad Middelburg het station eens beter bekeken. Wat een aftakeling. Op het perron staan nieuwe windschermen en een nieuw wachthok maar verder is er al lang niets gebeurd. In het gebouw zelf zijn de voormalige loketten dichtgetimmerd en alles is oud. Het simpele brocante-restaurantje Stoom gaat nog. Maar is op zon-en feestdagen gesloten..... Verder is er niets. De (vuile) onderdoorgang is vreselijk. Jaren zeventig-achtig. Geen visitekaartje. Station Vlissingen idem. Echt zonde.

NS hinkt hier op twee benen. Enerzijds willen ze dit soort lijnen eigenlijk liever kwijt en anderzijds willen ze niet dat een ander ze overneemt. En dus sukkelt het verder.

Dat op zondag alles dicht is heeft alles te maken met het ietwat reformatorische karakter van de provincie. Het is daardoor op veel plaatsen in Zeeland moeilijk om op zondag aan personeel te komen.

Reputatie 6

Dat op zondag alles dicht is heeft alles te maken met het ietwat reformatorische karakter van de provincie. Het is daardoor op veel plaatsen in Zeeland moeilijk om op zondag aan personeel te komen.

Dat speelt nog in dorpen als Aagtekerke, Meliskerke en Arnemuiden, maar in Domburg, Veere en Zoutelande zijn de winkels in de zomermaanden tegenwoordig gewoon open op zondag en dan is het er ook heel druk. In Middelburg zijn op zondag alle winkels op de Mortiereboulevard (zoals Leenbakker, Praxis, Mediamarkt en Groenrijk) ook open. De uitbater van “Stoom” wil gewoon niet zeven dagen per week aan het werk zijn. De vroegere stationsrestauratie was wel op zondag open.

Reputatie 7
Badge +3

Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.

Prijzen met vroeger vergelijken heeft geen enkele zin. Vroeger kocht ik een Italiaans ijsje met 2 bolletjes bij de ijscar op het Stadhuishuisplein in Leiden voor 2 kwartjes (in guldens nog) en voor mijn appartement betaalde ik ƒ120.000. Maar mijn netto salaris was toen ook maar iets meer dan ƒ1500, omgerekend in euro zou ik daar nu niet eens meer mijn vaste lasten van kunnen betalen.

Reputatie 6

Dan misschien eens proberen de rentabiliteit te verhogen door een betere en vlottere dienstregeling i.p.v. de randen van het land steeds verder weg te stoppen. Dat maakt het alleen maar erger.

Vorige week in provinciehoofdstad Middelburg het station eens beter bekeken. Wat een aftakeling. Op het perron staan nieuwe windschermen en een nieuw wachthok maar verder is er al lang niets gebeurd. In het gebouw zelf zijn de voormalige loketten dichtgetimmerd en alles is oud. Het simpele brocante-restaurantje Stoom gaat nog. Maar is op zon-en feestdagen gesloten..... Verder is er niets. De (vuile) onderdoorgang is vreselijk. Jaren zeventig-achtig. Geen visitekaartje. Station Vlissingen idem. Echt zonde.

Helemaal mee eens. Nu begint toevallig binnenkort de verbouwing van het station van Middelburg, dat is inderdaad niet voor zijn tijd, en sluit “Stoom” op 24 oktober a.s. de deuren. Onlangs is het perron langs spoor 1 aan de voorkant verhoogd, maar ter hoogte van het stationsgebouw moet je bijna met een ladder uitstappen. Het probleem is dat hier de pilaren van het stationsgebouw in de grond staan. En dan ben je nog niet eens in de bewaakte fietsenstalling geweest. Op de bovenverdieping ziet het er helemaal antiek uit. Gelukkig zit er nog een fietsenmaker die voor enige bedrijvigheid zorgt. 

@iMark

Lijnen naar uithoeken als Vlissingen en Den Helder zijn (mede door de hoge bedrijfskosten) voor NS qua rentabiliteit slecht en hebben daardoor ook minder prioriteit. Je kunt je afvragen of die niet beter aanbesteed kunnen worden, de ervaring leert dat in de periferie andere vervoerders beter presteren dan NS. 

 


Kan je een voorbeeld geven van een lijn die eerst van NS was en nu van een andere vervoerder waar het nu veel beter gaat?

Reageer