eerste trein zondag ochtend utrecht cs naar nijmegen | NS Community
beantwoord

eerste trein zondag ochtend utrecht cs naar nijmegen


Hallo,

Valt mij op dat er op zondag niet de eerste trein vertrekt van utrechr CS om 06:53 aankomst Ede Wageningen 07:17 

Er zijn ook mensen die moeten werken op zondag ochtend om 07:30 rest van de week is dit geen probleem behalve op zondag. 

 

Gaat dit nog veranderen ? 

 

icon

Beste antwoord door Vareo 21 March 2022, 18:19

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik zie zelfs dat de eerste trein op zondag pas om 7.52 gaat. Blijkbaar is er geen voldoende vraag naar een vroegere verbinding.

Hallo,

Valt mij op dat er op zondag niet de eerste trein vertrekt van utrechr CS om 06:53 aankomst Ede Wageningen 07:17 

Er zijn ook mensen die moeten werken op zondag ochtend om 07:30 rest van de week is dit geen probleem behalve op zondag. 

Op de meeste lijnen gaat de eerste trein op zondag tussen 7.30 en 8.00 uur omdat er zo vroeg weinig reizigers zijn. In andere landen beginnen de diensten op zondag meestal wel vroeger.

Beetje vreemd toch ben trein afhankelijk en werk wissel diensten in ziekenhuis, op zondag kan je er dus niet komen op geen mogelijkheid. Net als onverwachts overwerk moet je haasten om de laatste trein te halen 0:11 door de week. Zo niet dan moet je overnachten op station 

Reputatie 7
Badge

Dan zult u dus ander vervoer moeten regelen.

Reputatie 7
Badge +1

Zo echt heel vreemd is dat niet. Hangt er maar net vanaf waar je werk+woonplek zit-bijna de helft van NL woont niet eens dichtbij een station. En zoals boven: het is al decennialang een soort traditie in NL vwb aanvangs/sluittijden van OV. OOk dat creëert een soort gewenning. En eigenlijk, in feite, ik durf het toch te zeggen, pendelvervoer per trein over wat langere afstand als 20-30 KM is eigenlijk pas iets van de laatste jaren. Dat was vroeger enorm uitzonderlijk, kwam pas opzetten met die gratis OV-Stud. kaarten en wordt uiteraard nu flink versterkt door de schrijpende woningnood.

Er bestaat dus echt geen recht dat het OV elke mogelijke verbinding op elk tijdstip zou moeten kunnen bieden.Die landen die ook op ZO al rond 6.00 beginnen stoppen er dan ook meestal weer mee rond 22.00!

Vind dat in 2022 wel vreemd waar je uit de auto gebannen wordt door GroenLinks politiek en enorme prijzen. Dat er dan nog steeds in oude roots wordt gedacht van je dat was vroeger ook al zo. Tijden veranderen vraagt om aan passing ook in openbaar vervoer 

Er is al vaker geopperd om net als in veel andere landen de treindienst op zaterdag en zondag gelijk te trekken door op zaterdag wat later te beginnen en op zondag wat vroeger. Op zaterdag rijden er voor negen uur nu eigenlijk te veel treinen gezien het reizigersaanbod en op zondag zou iets eerder beginnen wenselijk zijn.  

Ja, ik snap dat sommige ritten niet efficiënt zijn en verlies gevend maar ben van mening dat dit geaccepteerd moet gaan worden. Als we drukkere samenleving, milieuwinst, transitie weg naar openbaar vervoer willen gaan verbeteren. 

Reputatie 7

Op zondag start men later omdat er weinig vraag is, wordt gezegd. Waarom rijdt men dan wel nog de heel late treinen? In veel daarvan buiten de grotere steden om zit vrijwel niemand. Ook niet bepaald rendabel. Als ik op maandag en dinsdag om 23.00 uur klaar ben met werken en naar huis ga, ben ik soms bijna de enige in de trein…

Sommige treinen zijn zelfs overdag, nadat de scholieren op school of weer thuis zijn, veelal leeg. Bekend voorbeeld in mijn regio is de sprinter Roosendaal- Dordrecht, die vervoert behoorlijk veel lucht.

Reputatie 7
Badge +1

Op zondag start men later omdat er weinig vraag is, wordt gezegd. Waarom rijdt men dan wel nog de heel late treinen? In veel daarvan buiten de grotere steden om zit vrijwel niemand. Ook niet bepaald rendabel. Als ik op maandag en dinsdag om 23.00 uur klaar ben met werken en naar huis ga, ben ik soms bijna de enige in de trein…

Sommige treinen zijn zelfs overdag, nadat de scholieren op school of weer thuis zijn, veelal leeg. Bekend voorbeeld in mijn regio is de sprinter Roosendaal- Dordrecht, die vervoert behoorlijk veel lucht.

 

Ik neem aan dat dit onderdeel uitmaakt van het contract met de overheid. 2 treinen per uur tot 24.00 uur 's-avonds?

Reputatie 7

Als dat zo zou zijn, wordt het misschien eens tijd voor herziening dan. Overigens rijden ook niet op ieder traject twee treinen per uur in de (late) avond. 

Reageer