De overheid, ProRail en NS zitten op een verkeerd spoor met al die extra intercity’s. De potentiële groei zit bij meer hoogfrequente Sprinters en die worden in de weg gezeten door al die IC’s.
Voordat we kunne concluderen dat het mis is gegaan moet het experiment eerst zijn afgelopen en beoordeeld. Dan zullen we de proef gaan beoordelen. Bedankt voor je signaal, maar de vraag hoe we iets gaan oplossen kan pas gesteld worden als eerst duidelijk is of er überhaupt iets is misgegaan.
Ik reis dagelijks op het traject Nijmegen Schiphol. De 10 minuten trein vind ik ontzettend irritant. Normaal weet je hoe laat je trein gaat, maar nu mis ik altijd mijn trein. Bovendien zijn het altijd van die irritante minitreintjes met 6 delen waar mensen in de gangpaden moeten staan. Normaal rijden er treinen met 10 of 12 delen. Wanneer stopt deze ellende?
Voordat we kunne concluderen dat het mis is gegaan moet het experiment eerst zijn afgelopen en beoordeeld. Dan zullen we de proef gaan beoordelen. Bedankt voor je signaal, maar de vraag hoe we iets gaan oplossen kan pas gesteld worden als eerst duidelijk is of er überhaupt iets is misgegaan.
Los van deze proef is het fundamentele probleem de obsessie van de NS-leiding met intercity's. Zo'n hobby mag maar die gaat steeds meer ten koste van het sprintervervoer, het vervoer waar juist al sinds jaren de groei zit. Het is gewoon totaal niet klantgericht.
Tegelijk met het verhogen van de intercityfrequentie wordt ook het aantal sprinters tussen Driebergen en Uitgeest in de daluren verhoogd. Zelfs op zaterdag en zondag gaat die sprinter dubbel zo vaak rijden als in 2021.
Tussen Rotterdam en Dordrecht gaan op werkdagen 6 i.p.v. 4 sprinters per uur rijden.
Tussen Leiden en Utrecht komt in de spits een extra sprinter, dus 4 i.p.v. 2 verbindingen per uur.
De lange haltering van de sprinter Den Haag - Tiel in Woerden vervalt. Deze wordt korter.
De sprinters in Noord-Holland worden anders gepland, zodat de overstappen in Hoorn (ook op de bus) korter worden. In de avonduren wordt er in Uitgeest aansluiting geboden tussen alle richtingen, zodat reizigers daar korter onderweg zijn.
De sprinter Schiphol - Den Haag die nu nog bijna een kwartier in Leiden stilstaat, rijdt straks na een korte haltering snel verder. Een grote reistijdwinst voor sprinterreizigers dus. Alleen in de avonduren en het weekend blijft de lange haltering bestaan.
In Zeeland gaat een sprinter rijden zodat de intercity versneld kan worden. De sprinter geeft een ruimere aansluiting op de trein naar Breda. Regionaal is die overstap erg belangrijk en die wordt dus beter haalbaar, zonder langere reistijd, want de sprinter rijdt sneller dan de nu overal stoppende intercity.
Van Leeuwarden naar Zwolle rijden sinds september 2021 sprinters die voorheen maar tot Meppel gingen. In 2022 worden de sprinters van Zwolle naar Groningen versneld met 3 à 4 minuten.
Sinds 2021 rijden er in de zomermaanden 6 i.p.v. 4 sprinters per uur tussen Haarlem en Zandvoort.
Sinds 2021 rijden er op zondag meer sprinters tussen Den Bosch en Nijmegen.
In 2020 zijn extra spitssprinters tussen Harderwijk en Amersfoort gaan rijden.
In 2020 zijn de sprinters uit Utrecht richting Tiel en Den Bosch van eindbestemming gewisseld zodra de infrastructuur het toeliet, zodat overstappen in zowel Tiel als Den Bosch verkort werden.
In 2019 zijn extra sprinters gaan rijden tussen Utrecht en Houten Castellum in de spits.
Tussen 2019 en 2021 is de sprinter Utrecht - Almere in stappen versneld door nieuwe infra bij Naarden-Bussum.
In 2020 is de sprinter Utrecht - Zwolle 3 minuten versneld door de inzet van nieuw materieel.
@Tamzin Dat kan ik niet echt verslechteringen noemen in het sprintersegment.
En ja, de tijden schuiven. Tussen Den Haag en Rotterdam wordt het 10 om 20 minuten i.p.v. 15/15/ nu. Maar zodra de tweede tunnelbuis in Delft af is, wordt het ook daar 10/10/10 zoals tussen Dordrecht en Rotterdam. En inderdaad: op zondagochtend kun je in 2022 niet meer 4, maar 2 keer per uur naar Nieuw Vennep en Sassenheim, maar daar was de markt ook niet naar is gebleken.
@Sneltram , er zijn inderdaad wel her en der dingen verbeterd. Maar er zijn heel veel scheve verhoudingen zoals andere mensen aal opmerkten. Elk half uur een sprinter tussen Eindhoven en Den Bosch, waar in dezelfde tijd 3 IC's langskomen. Dat soort situaties zijn helaas “normaal". Tot voor kort waren er nog uurdiensten naar Rosmalen, wat betekent dat als je bijv van Utrecht naar Rosmalen gaat, je tot wel 6 treinen “te vroeg” kan nemen in Utrecht, al die 6 treinen “sluiten aan” op de ene sprinter.
De sprinterstations in Utrecht zouden ook veel meer frequentie verdienen om echt bij het stedelijke netwerk te gaan horen.
De meeste stations tussen Eindhoven en Den Bosch hebben vier sprinters per uur (combinatie van Tilburg - Weert en Deurne - Den Bosch/Oss). Inderdaad als je van één van die sprinterstations naar Tilburg zelf of naar Den Bosch zelf moet, heb je maar 2 treinen per uur. Wil je van die sprinterstations naar Eindhoven, dan heb je met uitzondering van Vught en Oisterwijk, overal 4 treinen per uur. Een traject als Eindhoven - Tilburg heeft ook maar 2 IC's.
Voordat we kunne concluderen dat het mis is gegaan moet het experiment eerst zijn afgelopen en beoordeeld. Dan zullen we de proef gaan beoordelen. Bedankt voor je signaal, maar de vraag hoe we iets gaan oplossen kan pas gesteld worden als eerst duidelijk is of er überhaupt iets is misgegaan.
Los van deze proef is het fundamentele probleem de obsessie van de NS-leiding met intercity's. Zo'n hobby mag maar die gaat steeds meer ten koste van het sprintervervoer, het vervoer waar juist al sinds jaren de groei zit. Het is gewoon totaal niet klantgericht.
NS heeft geen obsessie met intercity's, maar met hoogfrequente dienstregelingen (met name de 10-minutendienstregeling). (Als NS zo voor intercity’s zou zijn, zou er al lang een volwaardige intercity naar Vlissingen of Den Helder rijden.) Op zich is een hoogfrequente dienstregeling niet verkeerd, maar je moet er dan wel voldoende materieel en passende infrastructuur voor hebben. Dat laatste ontbreekt er helaas nogal aan.
Die infrastructuur wordt waar nodig aangepast voor de 10 minuten dienstregeling en deze zal steeds verder worden uitgerold omdat het uiteindelijk doel gaat worden dat er zonder spoorboekje gereden gaat worden waarbij je op veel trajecten gemiddeld elke 10 minuten een trein kunt nemen.
Maar dat is nog eventjes toekomst muziek, toch zul je op steeds meer trajecten 10 minuten treinen gaan zien komende jaren.