Enkelspoor Leiden - Alphen

  • 16 October 2023
  • 15 reacties
  • 374 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Dit is iets wat ter sprake kwam tussen mij en een vriend van me. Waarom heeft Traject Leiden-Alphen (Leiden - Utrecht better known) maar enkel-spoor? Het valt mij namelijk vaker op laatste tijd dat bij 1 vertraging gelijk het gehele traject in de problemen raakt met vertragingen. Bijvoorbeeld wat ik enkele maanden geleden had was dat we op Alphen moesten wachten voor ongv 20-25 minuten omdat de sprintercity (intercity met sprinter-materiaal) te laat vanuit Leiden vertrokken was. 

Nadat ik keek op Treinposities website, viel het mij op dat het enkel-spoor maar een klein stuk is van het traject. Vanuit ongeveer in de buurt van Zoeterwoude-oost/Groenendijk tot aan binnenkomst Alphen. (zie rode stippen). 

Natuurlijk gaat NS niet over het spoorbeheer maar Prorail. Maar ik ben alsnog benieuwd naar de reden hiervan en hoe andere “medereizigers” hierover denken. Ik denk namelijk als hier dubbelspoor komt, er al best veel vertragingen of andere problemen verholpen kunnen worden omdat hiermee niet gelijk een heel stuk geblokkeerd wordt door vertragingen van 1 kant/trein etc. 


15 reacties

Reputatie 3

Er is ook enkelspoor ten westen van de A4 in Leiden. Het stukje dubbelspoor is juist een klein deel van het traject.

Toevoeging achteraf. Ik zie/lees net dat tussen Lammenschans en Leiden centraal ook enkelspoor is, mede vanwege de draaibrug daar. Dus soort van 1-2-1 als ik het traject Leiden centraal - Alphen zo zie. 

@Novastar

Verdubbelen zou mede gezien de zeer slappe bodem in dit gebied erg duur zijn. Omdat het in principe ook niet nodig is als de treinen gewoon op tijd rijden wordt hier geen geld voor uitgetrokken.

Het hele traject van Leiden tot Woerden dubbelspoor maken zou minstens een miljard gaan kosten. En alleen een stukje verdubbelen heeft weinig effect omdat je dan bij vertragingen nog steeds een kettingreactie krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Over dat wel of niet verdubbelen is al meerdere keren gesproken. In een ouder topic heb ik daar eens wat oude krantenartikelen van geplaatst.

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/lijn-leiden-utrecht-58100?postid=391096#post391096

 

Reputatie 7
Badge +1

Over dat wel of niet verdubbelen is al meerdere keren gesproken. In een ouder topic heb ik daar eens wat oude krantenartikelen van geplaatst.

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/lijn-leiden-utrecht-58100?postid=391096#post391096

 

Wel grappig dat in één van die krantenartikelen wordt gesproken over station Hazerswoude waar in de toekomst dan de treinen elkaar zouden kunnen passeren. Ik heb zomaar het idee dat station Hazerswoude niet op een actueel prioriteitenlijstje staat. 😁

Men is nog altijd bezig met dat station, inclusief een extra stuk dubbelspoor en een ruimere spoorboog bij Alphen om de benodigde tijdwinst voor de extra stop te winnen: https://www.prorail.nl/projecten/hazerswoude-rijndijk-nieuw-station

Reputatie 7
Badge +3

Let vooral op dit niet onbelangrijke detail:
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Let vooral op dit niet onbelangrijke detail:
 

 

Ik moest wel even glimlachen @iMark. het krantenartikel dat @Momo in het andere topic had geplaatst dateert dus van November 1995. Dat is inmiddels 28 jaar geleden. Dus wat Bemined hierboven zet dat men er nog altijd mee bezig is, neem ik maar met een fikse korrel zout.

 

 

Let vooral op dit niet onbelangrijke detail:

En trek het vervolgens vooral uit de context door de rest van het verhaal niet te lezen. Anders had je gelezen dat de ambitie is om het station in december 2026 te openen, maar omdat de benodigde procedures nog niet gestart zijn is dat slechts een streven en is de daadwerkelijke planning dus nog onbekend. Maar er staat dat men in 2024 wil beginnen met de omgevingsvergunningprocedure dus er wordt echt wel werk van gemaakt.

@Henkpeetersen

De plannen uit 1995 zijn al snel achterhaald, enerzijds door het overlijden van het drie-treinen systeem (intercity, interregio, sprinter) en anderzijds door de plannen voor de RijnGouweLijn (gebaseerd op absurde groeiprognoses en een onzinnige tramvariant). Over die laatste verbinding is 20 jaar lang gepraat en geruzied met uiteindelijk nul resultaat.

Alleen het station bij Hazerswoude zou nog gerealiseerd worden maar NS heeft daar geen interesse in (NS zou volgens plan dan 7 dagen per week de hele dag op eigen kosten 4 treinen per uur moeten laten rijden, wat gezien de huidige financiële situatie niet meer haalbaar is).

Daarnaast is de gemeenteraad met zulke eisen gekomen dat de kosten in geen verhouding zouden staan tot het verwachte gebruik.

https://www.ad.nl/alphen-aan-den-rijn/prorail-vindt-voorstel-dorpsoverleggen-voor-nieuw-ns-station-hazerswoude-rijndijk-veel-te-duur~ae1098b3/

Reputatie 7
Badge +3

@Bemined We zullen wel zien of en wanneer het project wordt uitgevoerd. Misschien wordt het project ondanks alle stikstofproblematiek toch gebouwd.

Het zou een enorme opsteker zijn voor deze lijn.

Reputatie 7
Badge +3

In de loop der jaren zijn er ook plannen gewijzigd. In het artikel van 2002 was er nog sprake van dat de Rijn Gouwe Lijn er zou komen en daarvoor was dubbelspoor sowieso al nodig, vraag was alleen wie dat dubbelspoor zou gaan betalen. En in het laatst stuk van dat artikel staat dat NS al eerder de wens had sneltreinen te laten rijden tussen Leiden en Utrecht waarvoor dubbel spoor nodig zou zijn. 

 

 

En eerder was er ook nog sprake van een nieuw station bij Zoeterwoude-Rijndijk, wat Zoeterwoude-Meerburg zou gaan heten. Dat was een wel-niet-wel-definitief niet verhaal. Dat station had interessant geweest voor degenen die werken op het bedrijventerrein Grote Polder, en bij de Heineken Brouwerij. 

https://sleutelstad.nl/2017/11/08/station-zoeterwoude-meerburg-geschrapt-plannen-treinverbinding-leiden-utrecht/

https://sleutelstad.nl/2020/01/27/treinstation-zoeterwoude-meerburg-toch-nog-niet-van-de-baan/

https://sleutelstad.nl/2020/12/09/definitief-geen-station-wel-een-ongelijkvloerse-kruising-n11-bij-zoeterwoude/

@Henkpeetersen

De plannen uit 1995 zijn al snel achterhaald, enerzijds door het overlijden van het drie-treinen systeem (intercity, interregio, sprinter) en anderzijds door de plannen voor de RijnGouweLijn (gebaseerd op absurde groeiprognoses en een onzinnige tramvariant). Over die laatste verbinding is 20 jaar lang gepraat en geruzied met uiteindelijk nul resultaat.

Alleen het station bij Hazerswoude zou nog gerealiseerd worden maar NS heeft daar geen interesse in (NS zou volgens plan dan 7 dagen per week de hele dag op eigen kosten 4 treinen per uur moeten laten rijden, wat gezien de huidige financiële situatie niet meer haalbaar is).

Daarnaast is de gemeenteraad met zulke eisen gekomen dat de kosten in geen verhouding zouden staan tot het verwachte gebruik.

https://www.ad.nl/alphen-aan-den-rijn/prorail-vindt-voorstel-dorpsoverleggen-voor-nieuw-ns-station-hazerswoude-rijndijk-veel-te-duur~ae1098b3/



Het artikel zit achter een betaalmuur Maar vier treinen per uur lijkt mij een beetje sterk. Dat rijdt er nu een gedeelte van de week, maar echt niet in het weekend.

@Henkpeetersen

 

Het artikel zit achter een betaalmuur Maar vier treinen per uur lijkt mij een beetje sterk. Dat rijdt er nu een gedeelte van de week, maar echt niet in het weekend.

Nee, maar dat is wel nodig om het extra station te bedienen.

Reputatie 7
Badge +3

Forse vertraging aanpak spoor Leiden-Utrecht door gestegen kosten: ‘Terug naar de tekentafel’

 

De aanpak van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht loopt forse vertraging op. Het was de bedoeling dat de geplande werkzaamheden eind 2026 zouden zijn afgehandeld, maar het project dreigt door prijsstijgingen ‘flink duurder’ te worden dan begroot. De provincie Zuid-Holland gaat daarom naar eigen zeggen samen met spoorbeheerder ProRail en de andere deelnemende partijen ‘terug naar de tekentafel’ om alle plannen goedkoper te maken en om extra geld te zoeken.

Om op het drukke traject tussen Leiden en Utrecht de hele dag door meer treinen te laten rijden, zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen aan het spoor gedaan. Meer ingrijpende wijzigingen staan nog in de planning. Zo is het om veiligheidsredenen de bedoeling om op de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude, die kruist met de spoorlijn en de N11, via een viaduct een ongelijkvloerse kruising te maken. Het project bevat ook de aanleg van een nieuw station bij Hazerswoude-Rijndijk, onderdeel van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Volgens de provincie Zuid-Holland blijven de ambities wat betreft frequenter gebruik van het spoor en de bouw van een nieuw station overeind. Alle onderdelen van het plan worden het komende halfjaar wel herzien, om te bekijken of er goedkopere oplossingen zijn. De lopende bestemmingsplanprocedure voor de ongelijkvloerse kruising wordt gestaakt. ,,Dit betekent niet dat deze locatie van tafel is voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising’’, aldus de provincie.

Over verbetering van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt al ruim tien jaar gesproken.

https://www.ad.nl/leiden/forse-vertraging-aanpak-spoor-leiden-utrecht-door-gestegen-kosten-terug-naar-de-tekentafel~a84db406/

Reageer