Skip to main content

Vanaf dec 15, 2024 is er een nieuw dienstregeling Adam-Brussel, de zogenaamde Eurocity Direct wordt het.. de trein gaat vanaf Adam Zuid en niet Adam Centraal. Het lijkt erop dat deze treinen worden ook gebruikt voor de snelle service tussen Adam en Rdam. Dus klopt dat als je vanaf 15 december een snelle (directe) trein wilt pakken vanaf Adam naar R’dam moet je bij Adam Zuid instappen, en geen Adam Centraal meer?

Klopt, alle ICD en ECD treinen rijden voortaan van/naar Amsterdam Zuid en verder richting Lelystad of Amersfoort. Alleen Eurostar blijft vanaf Centraal via de HSL rijden.

Verder blijven de IC's naar Vlissingen vanaf Centraal rechtstreeks naar Rotterdam Centraal rijden maar die gaan via Haarlem en Den Haag.

Van Centraal naar Schiphol en Hoofddorp gaat voor binnenlandse reizigers straks alleen iedere 7-8 minuten de Airport Sprinter rijden.


Jammer van dat Amsterdam Zuid en niet meer rechtstreeks naar Amsterdam CS. Moet je altijd verder met de metro of tram. Dat hoeft bij Centraal niet (altijd) en ligt het drukke populaire gebied recht voor je.

Gaat de IC Berlijn trein nog wel van/naar Centraal? 


Jammer van dat Amsterdam Zuid en niet meer rechtstreeks naar Amsterdam CS. Moet je altijd verder met de metro.

Alleen als je vlakbij Centraal moet zijn is dat vervelend. Voor de meeste mensen die ergens in het centrum moeten zijn maakt het weinig uit en voor degenen die werken op de Zuidas, naar de VU of naar Amstelveen moeten is het juist handiger. Per saldo maakt het daardoor weinig uit.


Zuid is natuurlijk geen visitekaartje. Het station is helemaal niks eigenlijk qua uitstraling. Dat gaat nog heel veel jaren duren. 

Voor mij blijft CS het station dat hoort en past bij een grote, toeristische stad.

Niet voor niks wilde DB persé dat IC Berlijn naar CS zou gaan en niet eindigen op de sfeerloze Zuidas naast de snelweg, zoals het een tijdje het geval was.


Het is 10 minuutjes extra rijden, er is een reden waarom er voor Amsterdam Zuid wordt gekozen en niet Amsterdam Centraal.

En ik neem aan dat er vast een prima aansluiting zal zijn op Amsterdam Zuid.

 

Dat DB wilt dat de IC Berlijn in Amsterdam Centraal eindigt is natuurlijk logisch, want daar willen de meeste Duitse toeristen ook naartoe. Het treinverkeer is niet alleen voor de toeristen, maar ook de forenzen.


Het is 10 minuutjes extra rijden, er is een reden waarom er voor Amsterdam Zuid wordt gekozen en niet Amsterdam Centraal.

En ik neem aan dat er vast een prima aansluiting zal zijn op Amsterdam Zuid.

Ja klopt.

Het is 10 minuutjes minder rijden voor de trein en veel mensen krijgen er in ruil 10 minuutjes extra tram of tramtijd bij. Niet iedereen, maar wel veel. En extra tram of metrokosten natuurlijk, die zij eerder niet hadden. Veel mensen liepen vanaf CS gewoon richting Dam en omgeving. Middenin de sfeer.


Ja klopt. Maar daar gaat het me niet om.....

Het is niet alsof de toeristen opeens zullen denk "Ah jukkie, Amsterdam Zuid... nu wil ik niet meer naar Nederland 🤮."

 

Tuurlijk de meeste toeristen willen naar Amsterdam Centraal want Amsterdam is de enige mooie stad in Nederland volgens de toeristen, maar het zal ze heus niet beperken als ze 10 minuutjes langer moeten reizen om op een wel mooie station te eindigen.


Ja klopt. Maar daar gaat het me niet om.....

Het is niet alsof de toeristen opeens zullen denk "Ah Jukkie, Amsterdam Zuid... nu wil ik niet meer naar Nederland 🤮

Klopt ook. Maar daar gaat het me ook niet om…

Je kan er ook een goedkope hut neerzetten zonder enige voorziening. Ook dan zullen toeristen wel komen. 

Je wilt als land zijnde je internationale trein niet op een sfeerloze plek tussen de kantoorgebouwen laten eindigen.... tenminste zo denk ik er dan over....


Voor mij blijft CS het station dat hoort en past bij een grote, toeristische stad.

Dagelijkse reizigers die werken of studeren en op Zuid moeten zijn zijn qua aantallen natuurlijk veel belangrijker. Internationale toeristen die per trein komen zijn procentueel maar een klein groepje (vnl. Eurostar, ICE, IC Berlijn).

Trouwens om Centraal nou een mooi visitekaartje te noemen, nee dus. Ik blijft het een beetje ouwe bende vinden en echt moderniseren kan niet door de monumenten status.


Het is 10 minuutjes extra rijden, er is een reden waarom er voor Amsterdam Zuid wordt gekozen en niet Amsterdam Centraal.

En ik neem aan dat er vast een prima aansluiting zal zijn op Amsterdam Zuid.

De enige reden is de grootschalige verbouwing van Amsterdam Centraal en nee zoals @Rene74 al heeft aangegeven rijden er geen treinen tussen WTC en Centraal. Je moet dan inderdaad met de metro. Als je met de trein naar Centraal wil zal je eerst naar Schiphol moeten en dan naar Amsterdam Centraal. Ik denk niet dat dit gaat wijzigen in december. 


Trouwens om Centraal nou een mooi visitekaartje te noemen, nee dus. Ik blijft het een beetje ouwe bende vinden en echt moderniseren kan niet door de monumenten status.

Laten we het vooral niet moderniseren 😉, ik zit nou niet echt te wachten op een Rotterdam of Utrecht Centraal 2.0. Het is fijn als de historie van Nederland een beetje behouden wordt, en daarnaast past het station best prima bij de rest van de omgeving.


 

Het is 10 minuutjes minder rijden voor de trein en veel mensen krijgen er in ruil 10 minuutjes extra tram of tramtijd bij. Niet iedereen, maar wel veel. En extra tram of metrokosten natuurlijk, die zij eerder niet hadden. Veel mensen liepen vanaf CS gewoon richting Dam en omgeving. Middenin de sfeer.

Het aantal mensen dat op loopafstand ergens in het centrum moet zijn is maar klein. De meeste mensen daar nemen nu op Centraal ook aansluitend een tram of een metro.


Trouwens om Centraal nou een mooi visitekaartje te noemen, nee dus. Ik blijft het een beetje ouwe bende vinden en echt moderniseren kan niet door de monumenten status.

De hele omgeving telt ook mee. Historische, toeristische ambiance en water.


Het aantal mensen dat op loopafstand ergens in het centrum moet zijn is maar klein. De meeste mensen daar nemen nu op Centraal ook aansluitend een tram of een metro.

Hoe verklaar je die enorme stromen volk de hele dag (met ook veel toeristen) die het hele Damrak op en af lopen rechtstreeks CS in?


Ik ben zelf meerdere keren naar Berlijn geweest en Berlijn Hauptbahnhof ligt eigenlijk ook in the middle of nowhere. Komt natuurlijk ook omdat dit station pas gebouwd is na de val van de Berlijnse muur en er dus een plek voor gevonden moest worden in de stad. Ook daar dus veelal overstappen naar Bus of metro.


 

Laten we het vooral niet moderniseren 😉, ik zit nou niet echt te wachten op een Rotterdam of Utrecht Centraal 2.0. Het is fijn als de historie van Nederland een beetje behouden wordt, en daarnaast past het station best prima bij de rest van de omgeving.

Leuk maar een station hoort natuurlijk in de eerste plaats functioneel te zijn voor de reizigers, het is geen museum.

Prima om Centraal in zijn oude glorie (uhm) te willen behouden maar het zal uiteindelijk steeds meer zijn positie als belangrijkste verkeersstation verliezen, ook al omdat het capaciteit alleen maar kleiner wordt door de nieuwe eisen van ProRail.  


Ik ben zelf meerdere keren naar Berlijn geweest en Berlijn Hauptbahnhof ligt eigenlijk ook in the middle of nowhere. Komt natuurlijk ook omdat dit station pas gebouwd is na de val van de Berlijnse muur en er dus een plek voor gevonden moest worden in de stad. Ook daar dus veelal overstappen naar Bus of metro.

Klopt maar Berlijn Hbf is nogal een héél ander station dan doorwaai station Amsterdam Zuid naast de snelweg..... veel groter, mooier en heel veel winkels en voorzieningen. 


Ook daar dus veelal overstappen naar Bus of metro.

Dat was vroeger toen Zoo en Ostbahnhof de twee belangrijkste stations waren niet anders.

Overigens ligt het huidige Hbf precies op de plaats van het in de oorlog verwoeste Lehrter Bahnhof. Van de andere grote vooroorlogse kopstations zijn het Anhalter Bahnhof, het Potsdamer Bahnhof, het Gorlitzer Bahnhof, het Stettiner Bahnhof en het Hamburger Bahnhof ook destijds allemaal gesneuveld. Alleen het oude Schlesischer Bahnhof bestaat nog steeds en heet nu Ostbahnhof.

Bij de opening van het Hbf noemde een Berlijnse senator de verwoesting van de oude kopstations een geluk bij een ongeluk, zonder dat was een modern verkeersknooppunt nooit mogelijk geweest.


Prachtige hoofdstadstations, en ook de belangrijkste van die stad, zijn bijvoorbeeld die van Stockholm en Zürich. Daar kom je écht binnen. Sfeervol, schoon en mooi, toch functioneel en tal van voorzieningen. Zowel Amsterdam CS en al helemaal Amsterdam Zuid kan er een puntje aan zuigen.... 

Superlelijk zijn dan weer de hoofdstations van Brussel bijvoorbeeld 😆 Wat een treurnis daar.


Ik ga veel van Rotterdam naar Amsterdam voor o.a museumbezoek. Op Centraal pakte ik de metro of de tram, dat zal niet veranderen want dat ga ik ook op Amsterdam Zuid doen. De bereikbaarheid is dezelfde. Moet ik eens een keer bij CS of omgeving zijn dan pak ik op Schiphol de sprinter.


Het is 10 minuutjes minder rijden voor de trein en veel mensen krijgen er in ruil 10 minuutjes extra tram of tramtijd bij. Niet iedereen, maar wel veel. En extra tram of metrokosten natuurlijk, die zij eerder niet hadden. Veel mensen liepen vanaf CS gewoon richting Dam en omgeving. Middenin de sfeer.

Het aantal mensen dat op loopafstand ergens in het centrum moet zijn is maar klein. De meeste mensen daar nemen nu op Centraal ook aansluitend een tram of een metro.

Heb je daar cijfers over? Noch NS noch de verantwoordelijke minister heeft immers destijds, voordat de beslissing werd genomen, onderzocht wat de impact zou zijn op de internationale reizigers van/naar/via Amsterdam. De beslissing om de internationale treinen naar Amsterdam Zuid te verhuizen was dan ook een puur financiële beslissing: geen extra perron op Centraal (her)aanleggen, dus de verbouwing van Centraal was goedkoper.


Ik loop altijd vanaf CS. Het is allemaal niet ver. Omgeving Nieuwmarkt, de Dam, Scheepvaartmuseum, naar het Rembrandtplein, Rokin/Muntplein en omgeving, Haarlemmerstraat en de "9 straatjes". (dit doen veel dagjesmensen en toeristen). Ook barst het in deze omgeving van de hotels. Lopend vanaf CS direct achter naar de pont naar Noord is ook handig. Ik ga nooit met de metro naar Noord.  

Rijksmuseum ook vaak bezocht. Ging dan vanaf CS eerst een stukje wandelen en de Amsterdamse sfeer proeven, de reuring rond de Dam. En dan verder, soms met tram naar Rijksmuseum. Op de terugweg weer ergens bij Rembrandtplein iets eten en dan 20-25 minuutjes lopend naar CS terug.

Ik ging nooit alléén maar in een directe streep van station naar museum en terug😉

Persoonlijk zal ik Amsterdam Zuid weinig gebruiken. Op de Zuidas niks te zoeken....


Bedankt voor het antwoord en de discussie daarover, dus ik ben niet de enige die daar moeite mee heeft :) 

Amsterdam Centraal is zeker het visitekaartje van de hoofdstad, maar ik snap een beetje de redenering… deze trein is bedoeld meer voor de zakenmensen die Brussel (en alles intussen) makkelijk moeten kunnen bereiken, dus dit wordt meer van een ‘functionele’ verbinding dan een ‘gezellige’ ervaring! Ik en mijn vriend wonen in de buurt van Lelylaan station, hij reist naar R’dam vaak voor werk, dus dit maakt voor hem niet zo veel uit, hij zal bij Schiphol - zoals vroeger dus - blijven overstappen. En het was al eerder bekend dat ze A’dam Centraal willen van de drukte verlichten... ik wist alleen niet dat een belangrijke verbinding zoals deze ook geaffecteerd  zou worden. Ik hoop in dit geval dat ze met de verbouwing van A’dam Zuid een beetje gaan opschieten want het ziet er nog altijd spuuglelijk uit, vooral die verschrikkelijke doorloop haal onder het spoor 🙂 Ik krijg het gevoel dat de toeristen die naar Amsterdam zullen komen na 15 december zeer onaangenaam verrast gaan worden - wat the f*ck is dit, waar ben ik terechtgekomen? LOL 


Het is ook uit nood geboren dat de Intercity Direct met treinseries 900, 1000 en 9200 gekoppeld zijn aan de treinseries richting Flevoland, Noord Nederland en Twente. 

Zien wat de toekomst mag brengen als station Amsterdam Centraal geheel verbouwd is. Maar als je de media hierover leest zal de Intercity Direct waarschijnlijk via Amsterdam Zuid blijven rijden. Dat geeft ook de meeste tijdswinst vanuit Noord Nederland - Zwolle - Flevoland. 

Ooit zei NS directeur Rob den Besten in Zembla (Prijs van de vooruitgang) dat NS met de HSL het hoofdrailnet opnieuw kan indelen. Alleen zijn we inmiddels ruim 20 jaar verder.....


Ja klopt. Maar daar gaat het me niet om.....

Het is niet alsof de toeristen opeens zullen denk "Ah jukkie, Amsterdam Zuid... nu wil ik niet meer naar Nederland 🤮."

 

Tuurlijk de meeste toeristen willen naar Amsterdam Centraal want Amsterdam is de enige mooie stad in Nederland volgens de toeristen, maar het zal ze heus niet beperken als ze 10 minuutjes langer moeten reizen om op een wel mooie station te eindigen.

Dat klopt. Maar de entree voor internationale toeristen/treinreizigers direct hartje Amsterdam is een visitekaartje. 

Qua mond op mond reclame in buitenland is entree voor internationale toeristen op Amsterdam Centraal onovertroffen. 

Amsterdam Zuid heeft geen uitstraling. En zal dat ergens tussen 2036 - 2040 dat ook niet hebben als de Zuidasdok klaar is. En dan ook overstappen op de Noord - Zuidmetrolijn. 

Amsterdam Zuid is prima voor de binnenlandse verbindingen. Daar profiteren andere noordelijke(re) regio's ook van. De Eurocity Direct kunnen ze over 6 - 10 jaar ook beter vanaf Amsterdam Centraal laten vertrekken/eindigen. 


Reageer