Skip to main content

Waarom is er niet voor gekozen om met de nieuwe dienstregeling vanaf 15 December de nieuwe EuroCity door te trekken naar Den Haag Centraal i.p.v. tot Rotterdam Centraal? Voor de EuroCity Direct begrijp ik het, omdat die verder rijdt naar Lelystad Centrum, maar dit zou een goede mogelijkheid zijn om Den Haag opnieuw te verbinden met Brussel, aangezien er vraag is naar internationale treinen uit Den Haag. De EuroCity had een goede mogelijkheid om Den Haag mee te nemen in de internationale en regionale verbindingen (meer treinen tussen Den Haag en Breda) en Antwerpen en Brussel. Op deze manier biedt de EuroCity een extra voorziening behalve dat het stopt op tussenliggende stations.

Helaas, alleen Amsterdam en Rotterdam zijn belangrijk voor NS. de andere grootsteden mogen erin stikken - geen internationaal treinverkeer voor Den Haag, Eindhoven, Groningen. Utrecht doet slechts mee omdat het toevallig op de route ligt.


Waarom is er niet voor gekozen om met de nieuwe dienstregeling vanaf 15 December de nieuwe EuroCity door te trekken naar Den Haag Centraal i.p.v. tot Rotterdam Centraal? Voor de EuroCity Direct begrijp ik het, omdat die verder rijdt naar Lelystad Centrum, maar dit zou een goede mogelijkheid zijn om Den Haag opnieuw te verbinden met Brussel, aangezien er vraag is naar internationale treinen uit Den Haag. De EuroCity had een goede mogelijkheid om Den Haag mee te nemen in de internationale en regionale verbindingen (meer treinen tussen Den Haag en Breda) en Antwerpen en Brussel. Op deze manier biedt de EuroCity een extra voorziening behalve dat het stopt op tussenliggende stations.

NMBS (Europe) is nooit voorstander geweest van een verbinding richting Den Haag. Ze willen Rotterdam Centraal of Amsterdam. 

De gemeentebestuur van Den Haag heeft vooral vanwege prestige een internationale treinverbinding willen hebben. De IC Den Haag - Brussel (4 keer per dag) heeft het kort volgehouden. En moest van Ministerie van I & W wijken voor andere binnenlandse verbindingen. Dat was destijds de afweging: 

 

https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/verkeer/doek-valt-voor-haagse-brusseltrein/


Er zal ook geen ruimte zijn op het drukke traject tussen Den Haag en Rotterdam.


Er zal ook geen ruimte zijn op het drukke traject tussen Den Haag en Rotterdam.

Dat enerzijds en bovendien zou de trein tussen Rotterdam en Den Haag zeer veel warme lucht vervoeren, zoals we een paar jaar geleden hebben kunnen zien, toen er een paar keer per dag ook een IC Brussel van/naar De Haag reed.


Er zal ook geen ruimte zijn op het drukke traject tussen Den Haag en Rotterdam.

Hoog tijd om de stortvloed aan overbodige sprinters op dit traject enigszins in te perken, zodat er meer ruimte komt voor zinvolle verbindingen. 


Den Haag Centraal is blijkbaar niet belangerijk genoeg 🙂, wat ik nogsteeds niet begrijp.

 

Den Haag is toch politiek erg belangerijk.


Qua dienstregeling is het met wat schuiven misschien nog wel passend te krijgen, eventueel tot HS. Maar je zit ook met de baanstabiliteit die twijfelachtig was plus dat in Den Haag HS dan waarschijnlijk zo dicht op een andere IC zit dat alleen spoor 1 nog beschikbaar is en je het hele emplacement moet oversteken. Bij de geringste vertraging gooi je de boel dan flink in de war.


Ach, een paar minuutjes later kan prima als je toch van Brussel naar Den Haag rijdt, zo nauw moeten we het echt niet nemen in het internationaal treinverkeer.


 

Waarom is er niet voor gekozen om met de nieuwe dienstregeling vanaf 15 December de nieuwe EuroCity door te trekken naar Den Haag Centraal i.p.v. tot Rotterdam Centraal? Voor de EuroCity Direct begrijp ik het, omdat die verder rijdt naar Lelystad Centrum, maar dit zou een goede mogelijkheid zijn om Den Haag opnieuw te verbinden met Brussel, aangezien er vraag is naar internationale treinen uit Den Haag. De EuroCity had een goede mogelijkheid om Den Haag mee te nemen in de internationale en regionale verbindingen (meer treinen tussen Den Haag en Breda) en Antwerpen en Brussel. Op deze manier biedt de EuroCity een extra voorziening behalve dat het stopt op tussenliggende stations.

NMBS (Europe) is nooit voorstander geweest van een verbinding richting Den Haag. Ze willen Rotterdam Centraal of Amsterdam. 

De gemeentebestuur van Den Haag heeft vooral vanwege prestige een internationale treinverbinding willen hebben. De IC Den Haag - Brussel (4 keer per dag) heeft het kort volgehouden. En moest van Ministerie van I & W wijken voor andere binnenlandse verbindingen. Dat was destijds de afweging: 

 

https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/verkeer/doek-valt-voor-haagse-brusseltrein/

De 4x-per-dag-trein is natuurlijk een beetje een gekke vergelijking. Als iemand die al 20 jaar lang zeer regelmatig tussen Den Haag en België treint: als je ergens op een specifiek tijdstip moet zijn, ga je echt niet wachten op die 4x per dag dat de trein doorrijdt tot Den Haag. Ik check niet elke keer de routeplanner in veel detail - in de praktijk stap ik standaard in Rotterdam of Breda over en ontdek ik soms pas onderweg dat ik toevallig in de magische niet-overstap-trein zit (vraag me niet hoe vaak ik uit gewoonte tóch ben overgestapt). 

Een betere vergelijking lijkt me de oude (pre-Fyra) Beneluxtrein: die reed nog op het oude traject Roosendaal-Rotterdam-DH-Amsterdam en daar stapten toch altijd véél mensen in en uit in Den Haag, elk uur! Dan spreken we natuurlijk al van 10 jaar geleden, als dat nu niet meer in de veel-drukkere dienstregeling past is dat nu eenmaal zo - maar dat er helemaal geen vraag is, lijkt me sterk.

Juist voor internationale reizigers (wat meer bagage, niet bekend in NLse stations) zijn extra overstappen (maar 5 min in Breda!) al snel afschrikwekkend. Ik blijf me afvragen hoeveel Europarlementariërs (die in DH moesten zijn wegens internationaal gerechtshof, Europol, Europees octrooibureau, BIOP….) de treinplanner geopend hebben en toch maar met de auto zijn gegaan!


Reageer