beantwoord

Extra stop van de Intercity Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam C op station Purmerend

Ik las op de website van de NS dat er een plan is om met de dienstregeling van 2023 de spits intercity (serie 4500) extra te laten stoppen in Purmerend. Dat zou dan betekenen dat er in de ochtend spits 3 treinen richting Amsterdam stoppen en in de avond spits 3 treinen richting Enkhuizen.

Als men echt een flinke sprong wil maken voor een betere bediening in Purmerend lijkt het mij beter dat er in aanvulling van deze spits intercity ook de normale intercity (serie 3900) richting Amsterdam C en verder richting Utrecht C (en vv) een stop zou kunnen maken. Op deze manier ontstaat er een aantrekkelijke directe verbinding naar Utrecht C en verder. Bovendien met de sprinter dienst erbij krijgt men een kwartierdienst in station Purmerend wat echt een enorme verbetering zou betekenen.

Deze extra stop kost voor de reizigers tussen Enkhuizen en Hoorn geen extra tijd, omdat de serie 3900 7 minuten stilstaat in Hoorn. Maximaal zijn de reizigers uit Hoorn dan ca 2 minuten langer onderweg. Dus volgens mij worden er nauwelijks reizigers benadeeld en er zijn wel veel reizigers die profiteren van een goede verbinding.

Bovendien in het licht van de nieuwe woningen die gebouwd gaan worden in de nabijheid van station Purmerend (Plan waterland kwartier), zal het reizigers potentieel van station Purmerend ook verder verhogen.

icon

Beste antwoord door Tochjo 30 May 2022, 21:15

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft dit ook geadviseerd aan NS. NS heeft in reactie daarop besloten dit advies niet over te nemen, met de volgende argumentatie:

Ten eerste kost een extra stop ongeveer twee minuten extra reistijd voor de reizigers van en naar Hoorn. De groep reizigers met extra reistijd is daarmee veel groter dan de groep reizigers die profiteert van een extra stop. Ten tweede is er onvoldoende vervoersvraag van en naar Purmerend die een extra Intercity-stop rechtvaardigt.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag kun je creëren door een aantrekkelijk aanbod. Als er nooit IC’s stoppen in Purmerend weet je nooit hoe succesvol dat kan zijn.

Badge

Vraag kun je creëren door een aantrekkelijk aanbod. Als er nooit IC’s stoppen in Purmerend weet je nooit hoe succesvol dat kan zijn.

Er zijn natuurlijk ook weer extra kosten gemoeid met deze stop voor de NS die betaald moeten worden aan Prorail en als het niet veel oplevert …..

Reputatie 7
Badge +3

@Tochjo

Het blijft toch vreemd dat er geen verbinding van Purmerend naar Amsterdam C is. Ik begrijp ook niet hoe het Locov zo zeker weet dat er weinig vraag zou zijn als er geen verbinding is.

Badge +3

Het LOCOV zegt dat niet, dat zegt NS.

Reputatie 7
Badge +3

Het LOCOV zegt dat niet, dat zegt NS.

Ook dan vraag ik me af waar dat op gebaseerd is.

Reputatie 7

Overdag is er in Zaandam een crossplatform overstap op de 800 (IC Schagen/Alkmaar-Maastricht). Dat biedt voor mensen uit Purmerend ook een reisoptie naar Utrecht. 

Reputatie 7
Badge +3

Overdag is er in Zaandam een crossplatform overstap op de 800 (IC Schagen/Alkmaar-Maastricht). Dat biedt voor mensen uit Purmerend ook een reisoptie naar Utrecht. 

Snap ik, maar wat ik niet snap is dat NS geen vervoer van Purmerend naar Amsterdam Centraal wil doen. Ik krijg het gevoel dat daar (wettelijk verboden) afspraken met de busmaatschappij over gemaakt zijn.

's Avonds is de verbinding trouwens wel redelijk belabberd.

Reputatie 7

Ik heb begrepen dat de 3300 naar Schiphol is gestuurd om Amsterdam Centraal te ontlasten. En je moet natuurlijk de dure Hemboog ergens voor gebruiken. ;)
Voor een goede aansluiting zou NS ook kunnen kijken om de 2900/3900 extra in Zaandam te laten stoppen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat zijn natuurlijk geen afspraken, maar is de facto al zo sinds nog de groene NACO daar reed-tot Tolhuispont+Bergman bootje, lang voor die IJtunnel toen ook al die groot_mokummers en-masse naar de groene weiden van Overwhere wist te lokken. En dat is stilzwijgend zo gebleven-99% van zich verplaatsen willende Purmerenderers (naar wat verder als de opgeheven koeienmarkt) willen niet verder als naar alweer dat groot_mokum.

Zelfde gevalletje in principe als Zoetermeer voor platpratende Hagenezen. Al hebben die tenminste hun RandStadRail gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

Het wachten is op het verlengen van metro 52 van Amsterdam Noord naar Purmerend. Dat is een veel directere route en brengt de Purmerenders naar het centrum van Amsterdam. Helaas kan het nog wel een hele tijd duren voordat dit gerealiseerd wordt. De Noord-Zuidlijn gaat eerst worden doorgetrokken naar Schiphol.

Als er een overstap komt van trein op metro in Purmerend dan wordt het ineens heel interessant om in Purmerend over te stappen en de omweg via Zaandam te vermijden. Er zijn dan waarschijnlijk genoeg reizigers om van Purmerend een IC-station te maken.

Bedankt voor alle discussies en ideeen, Ik blijf het toch wel jammer vinden dan Purmerend geen betere bediening krijgt.

Reputatie 4

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft dit ook geadviseerd aan NS. NS heeft in reactie daarop besloten dit advies niet over te nemen, met de volgende argumentatie:

Ten eerste kost een extra stop ongeveer twee minuten extra reistijd voor de reizigers van en naar Hoorn. De groep reizigers met extra reistijd is daarmee veel groter dan de groep reizigers die profiteert van een extra stop. Ten tweede is er onvoldoende vervoersvraag van en naar Purmerend die een extra Intercity-stop rechtvaardigt.

Waarom moet dat 2 minuten extra kosten?

Je kan ook 2 minuten van die nutteloos lange stop in Hoorn afhalen

Reputatie 7

Misschien kun je kijken of de consumentenorganisaties NS willen adviseren de overstap van/naar de Sprinter naar Purmerend makkelijker te maken in de avonduren?

Reageer