Ik las op de website van de NS dat er een plan is om met de dienstregeling van 2023 de spits intercity (serie 4500) extra te laten stoppen in Purmerend. Dat zou dan betekenen dat er in de ochtend spits 3 treinen richting Amsterdam stoppen en in de avond spits 3 treinen richting Enkhuizen.
Als men echt een flinke sprong wil maken voor een betere bediening in Purmerend lijkt het mij beter dat er in aanvulling van deze spits intercity ook de normale intercity (serie 3900) richting Amsterdam C en verder richting Utrecht C (en vv) een stop zou kunnen maken. Op deze manier ontstaat er een aantrekkelijke directe verbinding naar Utrecht C en verder. Bovendien met de sprinter dienst erbij krijgt men een kwartierdienst in station Purmerend wat echt een enorme verbetering zou betekenen.
Deze extra stop kost voor de reizigers tussen Enkhuizen en Hoorn geen extra tijd, omdat de serie 3900 7 minuten stilstaat in Hoorn. Maximaal zijn de reizigers uit Hoorn dan ca 2 minuten langer onderweg. Dus volgens mij worden er nauwelijks reizigers benadeeld en er zijn wel veel reizigers die profiteren van een goede verbinding.
Bovendien in het licht van de nieuwe woningen die gebouwd gaan worden in de nabijheid van station Purmerend (Plan waterland kwartier), zal het reizigers potentieel van station Purmerend ook verder verhogen.
Beste antwoord door Tochjo
Bekijk origineel