Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken

Reputatie 6

Allen,

Even afgezien van het ronduit hilarische niveau van dienstverlening (wat toch wel vaker besproken wprdt), is het nou een overtreding van de concessievoorwaarden dat NS stations dagenlang niet met treinen bedient terwijl de infra wel beschikbaar is? Of ligt de Haagse lat zo ridicuul laag dat zelfs dit gewoon is toegestaan?

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-in-zandvoort-veroorzaakt-hinder-in-heel-nederland/

 

Groet,

Tonny


90 reacties

Reputatie 7

De stations worden gewoon bediend dmv treinvervangend vervoer lees ik in het artikel. De capaciteit is hard nodig bij een evenement met de omvang zoals dat in Zandvoort en veel minder bij de stations die het even een paar dagen zonder trein moeten stellen. 

Reputatie 6
Badge

@Tonny.s Ik zou zeggen, zoek het even op: concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf (ns.nl).

Reputatie 7
Badge

De realiteit is dat alles moet wijken voor de Formule 1 in Zandvoort. En NS overtreedt vaker regels maar komt er altijd mee weg.

Reputatie 6

De stations worden gewoon bediend dmv treinvervangend vervoer lees ik in het artikel. De capaciteit is hard nodig bij een evenement met de omvang zoals dat in Zandvoort en veel minder bij de stations die het even een paar dagen zonder trein moeten stellen. 

Ja grappig. Echt niet serieus te nemen zo’n club...

Reputatie 6

@Tonny.s Ik zou zeggen, zoek het even op: concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf (ns.nl).

Bedankt.

 

“Artikel 44: Minimale bediening

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen: a. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee keer per uur in iedere richting; b. NS bedient de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting; c. het is NS toegestaan jaarlijks op 31 december vanaf 20.00 uur tot 1 januari 10.00 uur geen treinen te laten rijden.

2. NS is gerechtigd van de in het eerste lid gestelde eisen af te wijken, voor zover die afwijking reeds bestond in de dienstregeling 2014. Dit geldt niet met betrekking tot de bediening als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, op werkdagen van 6.00 tot 6.30 uur en van 9.00 tot 20.00 uur.

3. Een uur als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a en b, omvat elk willekeurig interval van 60 minuten, waarbij in incidentele gevallen dit interval kan uitlopen tot een maximum van 65 minuten.

4. De concessieverlener kan middels de beleidsprioriteitenbrief voorstellen doen voor wijzigingen van bijlage

5. In overleg komen concessieverlener en NS tot een afwegingskader ten behoeve van de samenstelling van bijlage 5. 5. Dit artikel is, met uitzondering van het eerste lid, onderdeel c, niet van toepassing op de HSL-Zuid diensten.” 

 

Ik zie inderdaad niks staan over dat bediening met treinen moet zijn. Op basis van dit artikel lijkt het NS toegestaan te zijn om zulke flauwekul te organiseren :)

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

Reputatie 6
Badge

Ik zie inderdaad niks staan over dat bediening met treinen moet zijn. Op basis van dit artikel lijkt het NS toegestaan te zijn om zulke flauwekul te organiseren :)

Correct.

Alleen op de HSL voldoet NS niet aan de concessie-eisen, maar dat geldt voor het volledige jaar, dus daar is Den Haag mee akkoord.

En je kunt je afvragen of de wijze van bediening van Overveen correct is. Op Wolfheze, Oosterbeek, Oudenbosch en Zevenbergen rijdt NS zelf bussen (4x/uur). Voor Overveen wordt verwezen naar de streekbus van Connexxion (Dutch Grand Prix l Kom met de trein! | NS), waarna je het geld moet terugvragen (dus niet afgekocht zoals de metro in Amsterdam bij werkzaamheden).

Reputatie 6

Afstellen op de reizigersvraag is natuurlijk zo grijs als wat. Je zou dat ook dusdanig kunnen interpreteren dat elke trein die structureel overbezet is, een overschrijding is. En dat zou zelfs ik met m’n anti-NS houding een beetje ver vinden gaan…

 

Edit: Voor reizigers uit Overveen geldt dan dus simpelweg “meer dan een uur vertraging”, immers NS brengt ze nergens.

De stations worden gewoon bediend dmv treinvervangend vervoer lees ik in het artikel. De capaciteit is hard nodig bij een evenement met de omvang zoals dat in Zandvoort en veel minder bij de stations die het even een paar dagen zonder trein moeten stellen. 

Dat kan wel zijn maar dit is keihard het ontduiken van de concessievoorwaarden ongeacht met wat voor smoesjes je komt aanzetten. En dat alleen voor een prestigeproject van NS Marketing.

Volgend jaar ook maar 20 stations een maandje sluiten omdat het personeel met vakantie gaat?

Als NS onvoldoende capaciteit wil leveren moet ze maar een aantal lijnen overdoen aan de concurrentie. De sprinter Roosendaal-Dordrecht kan prima gekoppeld worden aan de concessie voor de Merwede-Linge lijn, de sprinter Ede-Arnhem idem dito aan die van de Valleilijn.

Ik denk dat het volgende artikel relevant is:

Artikel 43

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Daar voldoet NS zondermeer aan. Naar Zandvoort rijden veel meer treinen dan normaal. Tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem rijden iets meer treinen dan normaal in het weekend. Op rustige trajecten buiten de Randstad rijden iets minder treinen dan normaal. En een vijftal zeer rustige stations worden per bus bediend. Wellicht niet leuk of niet aantrekkelijk, maar volgens mij wel een goede afstemming op het reizigersaanbod.

Minder treinen mag omdat NS dan wel nog steeds binnen de concessievoorwaarden blijft qua minimale bediening. Niet bedienen mag echter niet op grond van andere artikelen. 

Dit is een heel gevaarlijk precedent omdat hiermee de weg wordt geopend om onder het mom van afstemmen op de vraag bepaalde diensten voor kortere of langere tijd (b.v. de zomervakantie of de kerstperiode) stil te leggen als dat NS (financieel) beter uitkomt.

Reputatie 6

Uiteindelijk is het toch weer de concessieverlener die ligt te slapen. Het c-woord is niet echt bon ton in Nederland, maar situaties als deze in combinatie met politici die bij NS aan de slag gaan, maakt dat het toch wel naar corruptie begint te ruiken.

Reputatie 7

Corruptie ?? Omdat er een keer wat wijzigingen t.o.v. de normale dienstregeling zijn ten behoeve van een evenement ? Wijzigingen die dus voor de enkele benadeelde ook gewoon worden opgevangen door bussen ? Jullie voorliefde voor andere vervoerders is wel duidelijk @Tonny.s en @Tamzin maar dit gaat wel erg ver 😅

Reputatie 6

Dat is niet mijn argument. Het punt is dat de concessieverlener de lat heel erg laag legt (dat is een keuze die je kunt maken), maar als zelfs die lat niet gehaald wordt, er niks mee gedaan wordt. Deze situatie is wellicht nog een grijs gebied, maar bijv. de intercity naar Aken die nooit wat werd, is gewoon daadwerkelijk een situatie waar NS zich niet aan de afspraken houdt. Als daar dan niks mee gedaan wordt, waarom dan niet, en waarom was dat een eis in de eerste plaats?

Het is gewoon heel ongezond om een concessie te verlenen en zelf een belang te hebben binnen de concessienemer. Dan stel je jezelf erg kwetsbaar op voor dit soort uitspraken zoals ik hier doe.

Badge +3

Voor het meereisretour gaat ^ZJ ermee aan de slag https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1688204432507297793

Corruptie ?? Omdat er een keer wat wijzigingen t.o.v. de normale dienstregeling zijn ten behoeve van een evenement ? Wijzigingen die dus voor de enkele benadeelde ook gewoon worden opgevangen door bussen ? Jullie voorliefde voor andere vervoerders is wel duidelijk @Tonny.s en @Tamzinmaar dit gaat wel erg ver 😅

 

Je tekent geen contract om het te ontduiken.

NS had overigens ook CXX en/of Arriva kun vragen deze dagen de beide treindiensten in opdracht van NS te rijden, die komen immers met hun treinen sowieso al in Arnhem en Dordrecht. 

Verder is het natuurlijk geen toeval dat met name Arnhem-Ede en Dordrecht-Roosendaal worden stilgelegd, de twee lijnen waar NS al langer dolgraag vanaf wil echter zonder dat ze mogen worden overgenomen door andere vervoerders. De sprinters Heerlen-Sittard waren vroeger het derde probleemgeval totdat Arriva dat overnam.

Corruptie neem ik niet in de mond, maar er zijn wel ongezonde links tussen NS en de Haagse politiek. De benoeming van oud-politici tot NS president (van Boxtel, Koolmees) en de volledig slaafse houding van staatssecretaris Heijnen geven natuurlijk wel ernstig te denken.

Reputatie 6
Badge

Minder treinen mag omdat NS dan wel nog steeds binnen de concessievoorwaarden blijft qua minimale bediening. Niet bedienen mag echter niet op grond van andere artikelen.

Welk artikel bepaalt dat NS een station niet met treinvervangend vervoer mag bedienen?

Ik vind de afschalingen ook niet te verdedigen omdat er in Zandvoort zo nodig een feestje gehouden moet worden, maar ik ben toch bang dat het echt allemaal binnen de concessiegrenzen blijft. Boterzachte eisen met vage grenzen, dat wel.

Reputatie 6
Badge

NS had overigens ook CXX en/of Arriva kun vragen deze dagen de beide treindiensten in opdracht van NS te rijden, die komen immers met hun treinen sowieso al in Arnhem en Dordrecht. 

Connexxion rijdt in het weekend niet rond Arnhem. En zowel Arriva als Connexxion rijden niet bij Dordrecht. Qbuzz die daar wel komt, heeft alleen interesse getoond in de dikke lijnen naar Rotterdam en Utrecht. En zelfs Utrecht - Eindhoven, maar nooit iets over Roosendaal. Zelfs de commerciëlen zien daar blijkbaar geen brood in.

Minder treinen mag omdat NS dan wel nog steeds binnen de concessievoorwaarden blijft qua minimale bediening. Niet bedienen mag echter niet op grond van andere artikelen.

Welk artikel bepaalt dat NS een station niet met treinvervangend vervoer mag bedienen?

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten. En waarom heeft NS Arriva of CXX niet gevraagd de diensten in hun opdracht te rijden.

 

Ik vind de afschalingen ook niet te verdedigen omdat er in Zandvoort zo nodig een feestje gehouden moet worden, maar ik ben toch bang dat het echt allemaal binnen de concessiegrenzen blijft. Boterzachte eisen met vage grenzen, dat wel.

Die boterzachte eisen zetten inderdaad de deur voor steeds erger precedenten open. Geen enkel bedrijf zou op deze manier een contract opstellen met een toeleverancier.

NS had overigens ook CXX en/of Arriva kun vragen deze dagen de beide treindiensten in opdracht van NS te rijden, die komen immers met hun treinen sowieso al in Arnhem en Dordrecht. 

Connexxion rijdt in het weekend niet rond Arnhem.

Connexxion kan zowel vanuit Ede (Valleilijn) en als vanuit Arnhem treinen rijden, in het weekend materieel genoeg. Heeft NS ze gevraagd (ha ha)?

 

En zowel Arriva als Connexxion rijden niet bij Dordrecht. Qbuzz die daar wel komt, heeft alleen interesse getoond in de dikke lijnen naar Rotterdam en Utrecht. 

Dat betekent niet dat Qbuzz niet bereid is die diensten twee dagen voor NS te rijden. Ook hier: heeft NS ze gevraagd?

Reputatie 6
Badge

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten.

Daarin staat het recht om treinvervoer aan te bieden en de plicht om stations te bedienen. Er staat niet dat het per se altijd met de trein moet zijn. Natuurlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten zijn dat ‘bedienen’ altijd ‘per trein’ moet zijn, maar het biedt blijkbaar een opening. Er staat ook niet expliciet ‘NS mag alleen bij werkzaamheden de treindienst vervangen door een alternatief’. Eigenlijk staat er bijna niets.

Reputatie 6
Badge

Heeft NS ze gevraagd (ha ha)?

Daar komen we alleen maar achter als iemand van NS daar expliciet ja of nee op zegt. Misschien is het wel gevraagd, maar gewoon veel te duur gebleken. Arriva en Connexxion hebben er nogal een handje van om in penibele situaties de hoofdprijs te vragen voor hun diensten. Zie ook wat er bij verschillende noodconcessies is gebeurd in het busvervoer door de jaren.

NS heeft een concessie voor spoorwegvervoer, niet voor busdiensten.

Daarin staat het recht om treinvervoer aan te bieden en de plicht om stations te bedienen. Er staat niet dat het per se altijd met de trein moet zijn. Natuurlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten dat ‘bedienen’ altijd ‘per trein’ moet zijn, maar het biedt blijkbaar een opening. Er staat ook niet expliciet ‘NS mag alleen bij werkzaamheden de treindienst vervangen door een alternatief’. Eigenlijk staat er bijna niets.

 

NS zou dus volgens jou het halve sprinternet voortaan met bussen mogen gaan bedienen? Lijkt me voer voor juristen want er is met jouw uitleg wel sprake van een hellend vlak.

Los daarvan zou ook de NS-directie zo langzamerhand toch eens mogen gaan beseffen dat de dienstuitvoering een beschamende farce aan het worden is. Ik "verheug" me alweer op de janboel begin september als het onderwijs weer begint.

Reputatie 6

Die “hoofdprijs” zal vast nog altijd goedkoper zijn dan NS zelf, gezien het waterhoofd dat dat bedrijf is ;)

Te duur is relatief natuurlijk, NS ziet duidelijk geen waarde in betrouwbaarheid en dan is al gauw elke prijs boven 0 euro te duur. 

Reputatie 6
Badge

Waar is de reizigers beter mee af? Vier keer per uur een bus of één keer per uur een trein? Want dat is wel de situatie voor de getroffen stations in dit weekend.

Waar is de reizigers beter mee af? Vier keer per uur een bus of één keer per uur een trein? Want dat is wel de situatie voor de getroffen stations in dit weekend.

En jij gelooft serieus dat er vier bussen per uur gaan rijden??? Natuurlijk rijden die niet vier keer per uur want NS kan zoveel bussen met chauffeur helemaal niet geregeld krijgen te meer daar ook massaal touringcars zijn afgehuurd voor de F1 dat weekend en het in twee regio's dan nog vakantie is.

Daarnaast kun je de redenering dat vier keer per uur een bus beter is dan ook gebruiken om de treindienst maar helemaal op te heffen.

Reageer