Formule 1 met concessieovertredingen?

  • 6 August 2023
  • 90 reacties
  • 2482 Bekeken

Reputatie 6

Allen,

Even afgezien van het ronduit hilarische niveau van dienstverlening (wat toch wel vaker besproken wprdt), is het nou een overtreding van de concessievoorwaarden dat NS stations dagenlang niet met treinen bedient terwijl de infra wel beschikbaar is? Of ligt de Haagse lat zo ridicuul laag dat zelfs dit gewoon is toegestaan?

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-in-zandvoort-veroorzaakt-hinder-in-heel-nederland/

 

Groet,

Tonny


90 reacties

Reputatie 6

teveel negatieve dingen zien is echt iets anders dan alleen maar het negatieve willen zien :)

 

 

Reputatie 5

Ik vraag me af: zal er wel zoveel vraag naar de trein zijn naar Zandvoort dat weekend? Ik neem aan dat de meeste autoliefhebbers toch veel liever met hun eigen auto komen dan ingewikkeld doen met het OV.

Als je je een beetje had ingelezen dan had je begrepen dat Zandvoort in dat weekend niet per auto bereikbaar is. Alleen inwoners krijgen een ontheffing.

Hebben ze daar dan geen parkeerplaatsen bij het circuit/strand? Ik neem aan dat Zandvoort als strandbestemming toch wel ingericht is op grote hoeveelheden dagjestoeristen in de zomermaanden als het weer eens warm weer is? 

Reputatie 5

Bovendien, als er -blijkbaar- geen auto's van bezoekers in Zandvoort worden toegelaten, waarom niet gewoon pendelbussen inzetten vanaf Haarlem (of vanaf het parkeerterrein voor bezoekers van het evenement)? Dat lijkt misschien logistiek nog wel interessanter dan met de trein. Daar kunnen natuurlijk minder mensen in per bus, maar die kunnen veel korter achter elkaar rijden op de weg.

Badge +3

De toegangswegen naar Zandvoort worden in het weekend van de Formule 1 afgezet, dus het circuit is niet per auto bereikbaar. Naast de trein worden er ook heel veel touringcars ingezet om bezoekers te vervoeren. Daarnaast rijden er lijnbussen van P+R-locaties in de buurt naar het circuit, en onder meer ook vanaf station Haarlem. De trein is dus niet de enige optie, maar een van de opties. Zie deze pagina voor meer informatie.

Reputatie 7
Badge +1

Bovendien, als er -blijkbaar- geen auto's van bezoekers in Zandvoort worden toegelaten, waarom niet gewoon pendelbussen inzetten vanaf Haarlem (of vanaf het parkeerterrein voor bezoekers van het evenement)? Dat lijkt misschien logistiek nog wel interessanter dan met de trein. Daar kunnen natuurlijk minder mensen in per bus, maar die kunnen veel korter achter elkaar rijden op de weg.

Dit is niet het eerste jaar dat de Grand Prix wort gehouden in Nederland. Je bent nu een beetje deuren aan het intrappen die al wagenwijd open staan. Wat je noemt is allemaal al lang bedacht en ook uitgevoerd. Zelfs 12 treinen per uur is niet genoeg om 125.000 mensen per dag te vervoeren. Daar komen dus ook nog al die bussen bij. Zie ook diverse topics over de formule 1 van vorig jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Bovendien, als er -blijkbaar- geen auto's van bezoekers in Zandvoort worden toegelaten, waarom niet gewoon pendelbussen inzetten vanaf Haarlem (of vanaf het parkeerterrein voor bezoekers van het evenement)? Dat lijkt misschien logistiek nog wel interessanter dan met de trein. Daar kunnen natuurlijk minder mensen in per bus, maar die kunnen veel korter achter elkaar rijden op de weg.

Dat wordt ook gedaan. Zie https://dutchgp.com/vervoer/auto-motor/

Ook kun je je auto op diverse plekken in de regio parkeren en verder gaan op de fiets.

 

Op de eerder genoemde NS nieuwspagina geeft NS aan per dag 40.000 treinreizigers te verwachten, dat is dus nog minder dan de helft van het aantal bezoekers per dag. De rest komt dus al op een andere manier naar het circuit. Een deel, vooral mensen die verder weg wonen, zal wellicht ergens in de buurt verblijven. De toegangswegen kunnen het gewoon niet aan dat er zulke grote hoeveelheden auto's in korte tijd naar Zandvoort komen en aan het eind van de dag weer terug. Om deze reden is de enige manier om meer dan 100.000 bezoekers naar het circuit te krijgen dat een groot deel van de bezoekers gebruik maakt van de trein. 

Reputatie 7

Ik lees hier al tijden mee, als ik sommige namen zie dan weet ik al welke kant de reacties op gaan. Sommigen, het idee heb ik ook van de topicstarter, zijn alleen maar uit op bashen, het is nooit goed, alleen maar het negatieve willen zien. Dus als je iemand aanspreekt over hoe reactie overkomt, kijk ook even naar je zelf.

De vooringenomenheid is tenminste niet onder stoelen of banken gestoken. Waardering voor degenen die desondanks een toelichting/uitleg geven.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het nog steeds niet bijster efficiënt. Hooggekwalificeerde machinisten ga je natuurlijk niet inzetten als een soort vertrekassistent.

Het is verschil in salaris tussen een machinist en een conducteur is maar heel klein.

Ik snap je redenering maar een tweede conducteur op een trein (die in feite vertrekassistent is) verdient hetzelfde als de eerste conducteur. 

 

Het gaat mij helemaal niet om het salaris van machinisten en conducteurs. Machinisten kunnen iets dat geen enkele beroepsgroep bij NS kan. Vertrekassistenten zijn relatief eenvoudig en snel op te leiden. 
Mij lijkt het dan een minder efficiënt idee om veel machinisten te laten werken als vertrekassistent in plaats van om treinen te rijden.

Ik heb inmiddels begrepen dat er allerlei andere redenen zijn om het te doen als bedacht. Maar ik zou daar als NS nog een keer kritisch naar kijken. En als daar een tijdelijke voorziening voor beschermd overstaan voor moet worden ingericht dan is dat een kleinigheid.

Vandaag wilden we met de sneltrein van Zutphen naar Arnhem om 10.28 uur, Wat schetst onze verbazing: de half uursdienst op dit traject is zonder aankondiging of verdere info in de app, aangepast tot een uursdienst.
Twee conducteurs gesproken: 1 had met zijn info geen verklaring, de andere vermoedde dt het “iets met verschuiving in materieel ivm Formule 1”, te maken had.

  1. wat maakt dat nergens informatie te vinden is in app of site over aanpassing dienstregeling?
  2. consessie of niet: is het niet wat van de zotte dat de NS haar materieel tbv een hobby voor fanatici, aanpast ten koste van dienstregeling elders in het land?
    Maw hier betalen we samen voor?

ad 1. NS hangt de massale inkrimpingen niet aan de grote klok want dat is natuurlijk geen reclame.

ad 2. De F1 is een hobby van de NS-directie die de F1 ziet als een prestigeproject om reclame mee te maken in de media.

En ja we betalen hier samen voor want ik bang dat een groot deel van de mensen die naar Zandvoort gaat wegens het ontbreken van controle zwart reist.

Reputatie 7
Badge +3

ad 1. NS hangt de massale inkrimpingen niet aan de grote klok want dat is natuurlijk geen reclame.

ad 2. De F1 is een hobby van de NS-directie die de F1 ziet als een prestigeproject om reclame mee te maken in de media.

En ja we betalen hier samen voor want ik bang dat een groot deel van de mensen die naar Zandvoort gaat wegens het ontbreken van controle zwart reist.

Gisteren 3 uur heen 3x NS 1x Arriva en 4,5 uur terug 1x Arriva (zat in defecte trein 1,5 uur vertraging), 3x NS geen enkele keer controle. Richting zuiden en terug. Heen zaten de treinen behoorlijk vol en omdat op dat traject al heel wat jaren vrijwel nooit gecontroleerd wordt, zullen daar ook de nodige zwartreizigers zijn geweest.

Reputatie 7

Voor een evenement in plaatsje de duinen waarvoor tot voor een paar jaren terug nauwelijks belangstelling was, en men nu massaal kuddegedrag vertoont, worden nu elders een heel weekend treindiensten gehalveerd. Met name Brabant moet het ontgelden met die uurdiensten. Aantrekkelijke reclame... en dan nog die blamage tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Bizar.

Voor een evenement in plaatsje de duinen waarvoor tot voor een paar jaren terug nauwelijks belangstelling was, en men nu massaal kuddegedrag vertoont, worden nu elders een heel weekend treindiensten gehalveerd. Met name Brabant moet het ontgelden met die uurdiensten. Aantrekkelijke reclame... en dan nog die blamage tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Bizar.

Zodra Max Verstappen stopt met racen is het weer gelijk afgelopen. Dan komen er nog een handjevol echte F1 hobbyisten die bereid zijn €300 per dag neertellen en blijven de Oranje-feesthordes weer massaal thuis  

Badge +3

https://twitter.com/VisitUrk/status/1695816483010453638

Onze gebeden op #Urk voor slecht weer op #Zandvoort zijn verhoord. De zondag is voor zondagsrust en niet om te racen.

@Robert B 

Leuke satirische site.

Reageer