beantwoord

geen korting door gewijzigde dienstregeling?

  • 29 June 2023
  • 14 reacties
  • 201 Bekeken

Goedemorgen,

Vandaag moest ik om 9.04uur de trein hebben vanuit dordrecht naar amsterdam zuid.

Deze trein reed niet en was ik noodgedwongen om om 9.53 in te checken om de trein naar leiden te nemen, want ik moet half 11 in het ziekenhuis zijn. 

Ik heb niet veel geld en een weekend abonnement met korting doordeweeks, dus moet ik nou de volle 19euro nog wat betalen, terwijl de trein uitvalt en ik anders niet op tijd op mijn afspraak kan komen? Dat zou niet eerlijk zijn, omdat het buiten mijn schuld om is.

Ik heb het zo gedaan dat ik buiten de spits kon reizen. 

Groeten Sidney

icon

Beste antwoord door MoDe 29 June 2023, 09:48

Bekijk origineel

14 reacties

Als u om 9.53 bent ingecheckt hebt u als het goed is gewoon met korting gereisd???

In dit soort situaties kunt u sowieso geen geld terug vragen anders dan de eventuele teruggave via de "geld terug bij vertraging" regeling.

Reputatie 7
Badge

Of zijn de spitstijden veranderd? 

Badge +3

Ik vermoed een typfout en dat het om inchecken om 8:53 gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Het was jouw eigen keuze om een trein eerder te nemen en in de spits in te checken. Met de verbinding met de ic-direct om 9.12 uur zou je om 10.19 uur aankomen een minuut eerder dan de uitvallende trein. Je betaalt dan wel toeslag.

@MoDe Als ik het goed begrijp, wilde TS reizen van Dordrecht naar Leiden Centraal. De trein van 09.04 bood de gelegenheid om op tijd in het ziekenhuis te zijn (afspraak 10.30u). Doordat deze trein uitviel, was alleen een eerdere trein een alternatief om nog op tijd in het ziekenhuis te zijn. Een IC-direct naar Amsterdam is in dit scenario geen alternatief.

Ja een typfout 8.53 sorry!

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Als ik het goed begrijp, wilde TS reizen van Dordrecht naar Leiden Centraal. De trein van 09.04 bood de gelegenheid om op tijd in het ziekenhuis te zijn (afspraak 10.30u). Doordat deze trein uitviel, was alleen een eerdere trein een alternatief om nog op tijd in het ziekenhuis te zijn. Een IC-direct naar Amsterdam is in dit scenario geen alternatief.

Er stond dat ze trein van Dordrecht naar AmsterdamZuid van 9.04 uur wilde nemen.

Mode nee de reisplanner gaf dit niet aan, dus ik weet niet waar je het over hebt.

@MoDe was ik noodgedwongen om om 9.53 in te checken om de trein naar leiden te nemen, want ik moet half 11 in het ziekenhuis zijn.

Reputatie 7
Badge

Ja goed. Maar dan zit je dus nog steeds in de daluren. Hoezo heb je dan meer betaald?

Ik moest via leiden en ben nog te laat. Overal vertraging of uitval. Ns planner klopt gewoon niet.

Vareo 8.53 is nog spits toch? 5 minuten margeik had verkeerd getypt. Sorry

Reputatie 7
Badge +3

Ik moest via leiden en ben nog te laat. Overal vertraging of uitval. Ns planner klopt gewoon niet.

Moest je nu in Leiden zijn of Amsterdam-zuid? Met de trein van 9.24 uur was je om 10.19 uur (10.15 +4) in Leiden geweest. Ziekenhuis zit naast station. Even bellen dat je vertraging hebt, zodat jouw afspraak niet vervalt. 

Tip plan jouw volgende afspraak half uur later, als je alleen in daluren wilt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moest via leiden en ben nog te laat. Overal vertraging of uitval. Ns planner klopt gewoon niet.

Er is een stroomstoring bij Zaandam, waardoor er veel problemen rondom Amsterdam zijn.

Als het erg belangrijk is dat je in de daluren reist, zou ik de tip van MoDe opvolgen en iets meer marge inbouwen. Er kan altijd iets gebeuren.

Wat je ook nog had kunnen doen, maar daar heb je nu natuurlijk niks meer aan, is met je bankpas inchecken en op een tussenstation na 8.55 uur uitchecken en weer inchecken met je abonnement. Dit had bij de trein van 8.54 uur bijvoorbeeld op Rotterdam Centraal gekund. Er staan in Rotterdam in-/uitcheckpaaltjes op de perrons. Dit is overigens niet altijd goedkoper, maar had in jouw geval toch een paar euro gescheeld.

Reageer