geen treinen dordrecht - lelystad | NS Community
beantwoord

geen treinen dordrecht - lelystad

  • 22 September 2022
  • 13 reacties
  • 710 Bekeken

Ik reis regelmatig tussen Dordrecht en Den Haag en sinds een paar weken rijdt de intercity tussen Dordrecht en Lelystad niet meer. Dat is gebeurt na de situatie bij Dronten maar in de eerste week reed de trein gewoon tot Almere. Eerst werd aangegeven dat de trein niet reed vanwege een defecte bovenleiding, daarna vanwege personeelstekort, nu is er geen reden meer opgegeven. 
 

het is natuurlijk complete onzin dat deze trein helemaal niet meer rijdt door een incident op een ander traject aan de andere kant van het land. In de berichtgeving over het personeelstekort stond alleen dat op trajecten waar 6 ic’s rijden dit naar 4 teruggebracht zou worden. In de na reisplannen staat er geen verstoring opgenomen op dit traject. Op Twitter zijn er vanuit telkens verschillende berichten. Er blijven nu 2 intercity’s per uur over tussen Dordrecht en den haag waar dit een paar jaar geleden nog 7 was en ook de gegarandeerde aansluiting op hollandsspoor op de stoptrein naar centraal is vervallen.

icon

Beste antwoord door Tamzin 22 September 2022, 09:18

Bekijk origineel

13 reacties

Op de eerste plaats heeft het geen zin hier het zoveelste topic over te openen.

Het schrappen van de treinen Dordrecht-Lelystad heeft met personeelsgebrek te maken, niet met de situatie bij Dronten. Er is gepland doordeweeks vier treinen per uur te laten rijden en in het weekend twee. Op dit moment ontbreekt echter het personeel om doordeweeks vier keer per uur te kunnen rijden. 

De situatie wordt per dag bekeken en de treinen worden steeds de dag van te voren uit de planner gehaald als ze niet rijden.

Overigens voldoet NS ook met een halfuurdienst volledig aan de concessievoorwaarden.

Nou zo duidelijk is het allemaal niet. 

 

  1. Vanmiddag komt er in het AD nog een woordvoerder aan het woord die suggereert dat de treinen wel tot Almere reiden en dat “er treinen kunnen uitvallen”. Dat is volgens mij wat anders dan wekenlang geen treinen op dit traject. Pas vanmiddag heeft de NS er over gecommuniceerd en dus nog niet eens juist. 

https://www.ad.nl/dordrecht/de-intercity-tussen-dordrecht-en-lelystad-valt-vaak-uit-erkent-ns~a389f5f0/

  1. In de NS reisplannen staat niets over problemen op dit traject terwijl het al twee weken duurt.
  2. Op ns.nl staat toch duidelijk dat er vanwege personeelstekort toch elk kwartier een intercity rijdt .https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling
  3. Op twitter, geeft NS online elke paar uur een andere reden aan. Variërend van de bovenleiding, treinen rijden gewoon, we weten het niet en personeelstekort en dat voortdurend wisselend. 
Badge +3

Vanaf 3 oktober gaan er meer treinen rijden tussen Lelystad en Dordrecht.

Vanaf 3 oktober gaan er meer treinen rijden tussen Lelystad en Dordrecht.

Ik wil eerst wel eens zien of NS dat inderdaad rond krijgt want dan zijn er plotseling weer heel wat extra conducteurs en machinisten nodig. Of stoppen ze het ene gat met het andere en schrappen ze weer een andere treinserie?

Op Twitter is (volgens ns online) personeel niet het probleem:

“Dat snap ik goed. De 2400 serie treinen Lelystad - Dordrecht rijden voorlopig niet vanaf Lelystad. Dit geeft te maken met capaciteit om te keren, vanwege de problemen tussen Lelystad en Dronten. ^MD”

Op Twitter is (volgens ns online) personeel niet het probleem:

“Dat snap ik goed. De 2400 serie treinen Lelystad - Dordrecht rijden voorlopig niet vanaf Lelystad. Dit geeft te maken met capaciteit om te keren, vanwege de problemen tussen Lelystad en Dronten. ^MD”

Dat klopt, op Lelystad kunnen ze nu niet keren.  Echter is deze serie om die reden ingekort naar Almere - Dordrecht omdat daar wel de mogelijkheid is om de trein nu te keren.  Alleen door te weinig personeel rijden ze nu ook niet vanaf Almere naar Dordrecht en v.v.

@jeroen, 

 

dat begrijp ik. Maar dan is het toch raar dat dit vandaag wel zo vanuit ns wordt gecommuniceerd?

Laat ik het zo zeggen, dat de communicatie afdeling ver van het rijdende deel afstaat gezien de missers die ze geregeld maken in de communicatie.

 

En als je nu eens het nieuws in de media volgt, zodra er een bericht in de media is geweest die negatief uitpakt voor de NS zie je altijd 1 of 2 dagen later een of ander positief verhaal van de NS in de media terug.  Volgens mij zorgt de afdeling communicatie dat ze altijd wat hebben klaar liggen met een positieve noot.

Reputatie 7
Badge +3

En de communicatie afdeling is weer wat anders dan de webcare op Twitter. Wat betreft Twitter zie je ook verschil tussen degenen die daar antwoorden, de ene persoon geeft wel de juiste info en ander weer niet. Ik vraag me dan ook ook altijd af of alle medewerkers daar wel op de juiste manier worden geinformeerd en/of er misschien zelf niet genoeg moeite voor doen om de juiste informatie tot zich te nemen. 

@Momo 

dat is toch triest. Als ik kijk in de ns app dan zijn er twee manieren om met ns in contact te komen om je vragen te stellen (of je ongenoegen te tonen): dat is via Twitter of deze community. Daarbij is ns online het officiële ns kanaal. Als je zo je klantenservice organiseert dat moet je toch zorgen dat ze daar eenduidige en juiste informatie hebben? 
 

nu geeft ns online stelselmatig verschillende antwoorden op dezelfde vraag en dat al twee weken….

Badge +3

Als ik kijk in de ns app dan zijn er twee manieren om met ns in contact te komen om je vragen te stellen (of je ongenoegen te tonen): dat is via Twitter of deze community. Daarbij is ns online het officiële ns kanaal. Als je zo je klantenservice organiseert dat moet je toch zorgen dat ze daar eenduidige en juiste informatie hebben? 
 

nu geeft ns online stelselmatig verschillende antwoorden op dezelfde vraag en dat al twee weken….

Dat is niets nieuws, maar wel een dingetje inderdaad.

Wat dat betreft kan je beter hier zijn dan op Twitter (of zelfs de informatie in de Reisplanner).

Als ik het goed begrijp rijden de IC dus niet doordat ze niet kunnen keren totdat de Hanzelijn is gerepareerd. Lijkt niet heel creatief maar goed  

Als dat dan zo is zou het prettig zijn om in Leiden iets ruimhartiger personeel in te zetten. Onderstaand ook echt gemist en dan direct half uur wachten. Dat heeft niks meer met verstoorde dienstregelingen te maken

 

@CRJ trein 

De treinen rijden niet tussen Lelystad en Almere vanwege de problemen bij Dronten, ze rijden niet tussen Almere en Dordrecht wegens personeelstekort. 

Reageer