Geen treinen op Oudenbosch en Zevenbergen tot 11 oktober na werkzaamheden.

  • 21 August 2023
  • 42 reacties
  • 1091 Bekeken

Reputatie 4

In BN De Stem: “Komende 5 weken stoppen er geen sprinters op de stations in Zevenbergen en Oudenbosch. En van 30 september tot en met 10 oktober rijden er helemaal geen treinen op dit traject. ProRail is bang voor onveilige situaties op de overwegen. Die zijn nu al langer dicht door een fout in het spoorbeveiligingssysteem. Tijdens de werkzaamheden in juli heeft men niet alle wissels kunnen verwijderen terwijl het spoorbeveiligingssysteem dit wel denkt. Om de veiligheid op de overwegen te kunnen blijven garanderen zijn alle seinen nu in de automatische stand gezet. Seinen maken daardoor nu geen onderscheid tussen doorgaande treinen en treinen die stoppen.”

Na soortgelijke werkzaamheden tussen Bergen op Zoom en Goes, ook in juli, zijn er op dit traject ook al twee keer sein- en wisselstoringen geweest (welke wissels, ze zijn op 3 na allemaal weg). 
 

3 maanden overlast. Tijdens en na de werkzaamheden. Welke steken heeft men hier laten vallen?


42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

https://www.prorail.nl/nieuws/aangepaste-dienstregeling-bij-zevenbergen-en-oudenbosch geeft enige maar ook onbevredigende uitleg.
“Afgelopen juli werkten we aan het spoor in Zevenbergen en Oudenbosch. We konden er meerdere wissels helaas niet weghalen, maar het spoorbeveiligingssysteem gaat er inmiddels wel vanuit dat de wissels weg zijn. De instellingen van ons veiligheidssysteem komen dus niet overeen met de situatie buiten.”
Blijkbaar zijn de updates van het beveiligingssysteem al uitgevoerd zonder dat de werkelijke situatie volledig is aangepast. Teruggaan naar de toestand van voor de werkzaamheden was ook geen optie omdat een groot gedeelte van de werkzaamheden wel was uitgevoerd.

Een heel merkwaardige situatie. Hier is blijkbaar veel te optimistisch gepland of is er iets anders grondig misgegaan bij de uitvoering van de spoorwerkzaamheden.
 

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal. TS meldt dat de komende 5 weken geen sprinters stoppen op deze stations, maar dit zijn toch geen ic-stations?? Zou dus betekenen dat er 5 weken lang geen enkele trein stopt. Als ik nu in de reisplanner kijk, dan stoppen er nog wel treinen op Zevenbergen en Oudenbosch. 

 

Dat er iets grondig is misgegaan met de werkzaamheden verbaast mij niet echt meer. Gisteren ook de hele dag nog uitgelopen werkzaamheden tussen Weert en Roermond.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail zegt er het volgende over:
“Om veiligheidsredenen heeft ProRail aan NS opgedragen vijf weken lang niet te stoppen in op deze stations. Van 30 september tot en met 10 oktober werken we aan het spoor op de lijn Lage Zwaluwe-Roosendaal en rijden er helemaal geen treinen. Vanaf 11 oktober geldt er weer een normale dienstregeling.”

Dat betekent volgens mij dat er van 28 augustus t/m 30 september geen Sprinters stoppen op Zevenbergen en Oudenbosch en dat er van 30 september t/m 10 oktober helemaal geen treinen rijden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. De reisplanner zal nog niet zijn bijgewerkt, zoals dit voorbeeld voor 28 augustus laat zien:
 

Helaas heeft de afdeling reisinformatie van NS de uitdrukkelijke opdracht van ProRail om niet te stoppen in Zevenbergen en Oudenbosch niet goed doorgekregen of niet goed begrepen. Dit moet natuurlijk zo snel mogelijk worden aangepast in de reisplanner, inclusief de tijden van de treinvervangende bussen.
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Blijkbaar wordt het inderdaad aangepast. Zag net deze voorbijkomen op twitter.

 

 

Ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal. TS meldt dat de komende 5 weken geen sprinters stoppen op deze stations, maar dit zijn toch geen ic-stations?? Zou dus betekenen dat er 5 weken lang geen enkele trein stopt. Als ik nu in de reisplanner kijk, dan stoppen er nog wel treinen op Zevenbergen en Oudenbosch. 

De stations Oudenbosch en Zevenbergen worden meer dan zes (niet vijf) weken gesloten. Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.

 

Dat er iets grondig is misgegaan met de werkzaamheden verbaast mij niet echt meer. .

ProRail heeft de beveiliging gewijzigd omdat er wissels werden weggehaald. Maar de wissels blijken te zijn blijven liggen. Wat is dat ProRail toch een topbedrijf, die jongens kunnen zo goed plannen.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit nieuwsbericht op ns.nl.

https://nieuws.ns.nl/6-weken-geen-treinen-op-stations-zevenbergen-en-oudenbosch-ns-zet-bussen-in/

Reputatie 7
Badge +3

De stations Oudenbosch en Zevenbergen worden meer dan zes (niet vijf) weken gesloten. Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.

Wat een ongefundeerde en tendentieuze onzin.

ProRail heeft de beveiliging gewijzigd omdat er wissels werden weggehaald. Maar de wissels blijken te zijn blijven liggen. Wat is dat ProRail toch een topbedrijf, die jongens kunnen zo goed plannen.

Dat is natuurlijk veel waarschijnlijker: veel te optimistische planning, waarschijnlijk slechte controle door ProRail van de planning van de aannemer etc.

Broddelwerk en incompetentie is over het algemeen een veel betere verklaring voor dit soort problemen dan een idiote complottheorie.

@iMark

Dat NS al langer af wil van de sprinters Dordrecht Roosendaal is geen tendentieuze onzin maar gewoon al jaren beleid. 

Eerder heeft NS de aansluitingen in Dordrecht naar Rotterdam zo beroerd mogelijk gemaakt, daarna heeft NS geprobeerd om voor deze sprinter een uitzondering op de minimale bedieningseisen te krijgen. Verder worden de sprinters te en te onpas door busvervoer vervangen, zie nu weer de F1.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Dit citaat van jou is echt tendentieuze complotheoretische onzin:
“Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.”
 

Reputatie 7
Badge +1

@iMark

Dat NS al langer af wil van de sprinters Dordrecht Roosendaal is geen tendentieuze onzin maar gewoon al jaren beleid. 

Eerder heeft NS de aansluitingen in Dordrecht naar Rotterdam zo beroerd mogelijk gemaakt, daarna heeft NS geprobeerd om voor deze sprinter een uitzondering op de minimale bedieningseisen te krijgen. Verder worden de sprinters te en te onpas door busvervoer vervangen, zie nu weer de F1.

Ik ga mij niet in deze discussie mengen, wat ik mij zo langzamerhand wel afvraag is: Hoeveel fouten cq blunders mag Prorail maken voordat er eindelijk ingegrepen wordt?

Reputatie 2

Verwacht je hier nu echt een serieus antwoord op? Zitten hier alleen maar mensen die vanaf de zijlijn commentaar geven en er niet bij betrokken zijn.

Badge +3

Op een ander forum wordt geschreven dat de aannemer “een ander idee [had] dan ProRail wat betreft uitvoering” en dat idee niet in de treinvrije periode uitgevoerd kreeg.

Reputatie 7
Badge +3

De conclusie lijkt me dat ProRail veel te weinig controle uitvoert op de plannen van de aannemers. Het zal nog niet meevallen om deze trend te keren.

Er is al jaren geleden besloten om de aanbestedingen van dergelijke projecten zo uit te voeren dat aannemers inschrijven op projecten en van ze verwacht wordt om ook de hele engineering van zo'n project te doen. Dan loop je als ProRail inderdaad het risico dat je geen greep hebt op zo'n project. 

Ik vind het echt niet kunnen dat er 6 weken lang geen treinen rijden van en naar Oudenbosch en Zevenbergen. Ik snap dat zaken veilig moeten zijn maar hoe men het nu oplost kan ook niet. Mensen die afhankelijk zijn van het OV en in deze periode moeten werken en andere zaken hebben gepland worden de dupe. Is er nu echt geen andere oplossing? Kan men zoals je wel vaker ziet niet een noodbrug voor voetgangers over het spoor bouwen zoals je wel vaker ziet. Men kon destijds toen de rondweg werd gerealiseerd bij Oudenbosch ook een tribune bouwen voor 1 nacht zodat mensen het inschuiven van het tunnel dak konden volgen dan moet dit toch ook kunnen voor 5 weken.
Misschien is het ook tijd dat er eens heel kritisch naar de planningen van pro-rail wordt gekeken want een paar maanden geleden liepen werkzaamheden bij Rotterdam 1,5 dag uit, iets later was men in Utrecht ook veel later klaar en gisteren ook in Eindhoven en ook de werkzaamheden hier zijn niet volgens plan verlopen.
Tot slot, uit de berichtgeving blijkt dan men vooral bang is omdat de scholen weer beginnen. en deze mensen ongeduldig onder de overweg doorglippen. Naast handhaving en extreme boetes die afschrikken kan men ook buiten schooltijd de huidige situatie met de beveiligers handhaven zodat ook late reizen nog gewoon mogelijk blijven en je in de avonduren niet met de extra reistijd te maken krijgt

De stations Oudenbosch en Zevenbergen worden meer dan zes (niet vijf) weken gesloten. Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.

Wat een ongefundeerde en tendentieuze onzin.

ProRail heeft de beveiliging gewijzigd omdat er wissels werden weggehaald. Maar de wissels blijken te zijn blijven liggen. Wat is dat ProRail toch een topbedrijf, die jongens kunnen zo goed plannen.

Dat is natuurlijk veel waarschijnlijker: veel te optimistische planning, waarschijnlijk slechte controle door ProRail van de planning van de aannemer etc.

Broddelwerk en incompetentie is over het algemeen een veel betere verklaring voor dit soort problemen dan een idiote complottheorie.

men had die wissels als onderdeel van eerdere werkzaamheden moeten verwijderen. Dat is toen niet geluk maar hoeveel werk kan eht zijn om dat nu met spoed als nog te doen. De andere keer was het blijkbaar een “onderdeel”van ander werkzaamheden die men tijden een wekendsluiting wilde uitvoeren

Badge +3

Zet een wissel in de ‘rechtdoor’ stand, knip de stroomkabel door en voilá er is feitelijk geen wissel meer, toch? 🤣

Maar blijkbaar is er iets met een stop-door schakeling waardoor overwegen ook sluiten als er een stoppende trein aankomt, en dan (veel) te lang gesloten blijven?

Is dat dan zo’n probleem? Gebeurt in de herfst/winter ook bij gladde sporen, want een trein kán dan doorglijden tot de overweg.

Reputatie 7
Badge +1

Op een ander forum wordt geschreven dat de aannemer “een ander idee [had] dan ProRail wat betreft uitvoering” en dat idee niet in de treinvrije periode uitgevoerd kreeg.

Wel grappig dat je ook op dat forum de bekende namen van dit forum tegenkomt. Veelal precies dezelfde usernamen. Ik denk alleen dat de VIRM daar niet de VIRM van hier is.

Reputatie 6

In de categorie doorgeschoten veiligheidsdenken...

Zet een wissel in de ‘rechtdoor’ stand, knip de stroomkabel door en voilá er is feitelijk geen wissel meer, toch? 🤣

Maar blijkbaar is er iets met een stop-door schakeling waardoor overwegen ook sluiten als er een stoppende trein aankomt, en dan (veel) te lang gesloten blijven?

Is dat dan zo’n probleem? Gebeurt in de herfst/winter ook bij gladde sporen, want een trein kán dan doorglijden tot de overweg.

Normaal staat het sein voor de stoptrein op rood en zet de conducteur het via een kastje op het station op groen waarna de overweg pas sluit en de trein mag vertrekken. Dit werkt nu niet en men heeft nu het sein standaard op groen staan waardoor bij een naderende stoptrein de overweg al dicht gaat voordat die trein is gestopt om mensen in en uit te laten stappen. Mij is niet duidelijk waarom men het sein niet standaard op rood kan zetten en het dan door de verkeersleiding bij het naderen van een Intercity op groen en bij een stoptrein op het moment dat de machinist doorgeeft dat men klaar voor vertrek is. In het ergste geval, als de verkeersleiding vergeet het sein voor de intercity op groen te zetten moet de intercity een keer stoppen voor een rood sein. Ik neem aan dat enige vorm van handmatige bediening mogelijk is.

In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.

In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.

Ik heb ook geen idee hoe het precies in elkaar zit maar ik vind het wel best eng (lees kwetsbaar) als een mens niet kan ingrijpen. We worden wel heel erg afhankelijk van systemen. Een vliegtuig heeft een automatische piloot en die wordt veel gebruikt maar de piloot kan altijd zelf de controle overnemen en zijn rol als gezagvoerder uitvoeren.
Het verklaart mogelijk wel de grote impact die storingen tegenwoordig hebben.Maatwerk door mensen is als als automatisch gaat niet meer mogelijk.

In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.

Dat er geen mogelijkheid is om het automatische systeem bij te sturen of te overrulen lijkt me toch wel erg stug. 

Reputatie 5

In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.

 

Waarom zou je een automatisch systeem gebruiken dat in noodgevallen NIET meer handmatig bediend kan worden? Ik zie daar totaal geen voordeel in.

Automatische seinen worden al vele tientallen jaren gebruikt en niet alleen in Nederland. Het gaat dan om seinen waar treinen geen andere kant op kunnen dan rechtdoor, het is dan allen relevant dat er geen andere trein in het blok ervoor staat en dat er geen trein vanuit tegengestelde richting komt (vereenvoudigde versie, het is uiteraard iets uitgebreider maar dat wordt iets te technisch voor hier). Dat kan prima automatisch geregeld worden, dat scheelt werk voor de treindienstleider, zeker bij verstoringen. En ingrijpen kan alsnog door simpelweg de machinist op te bellen en te bevelen te stoppen.

Reputatie 6

Even een update over de planner: Omdat deze werkzaamheden zo kort dag ingepland zijn zal dit ook later dan normaal in de planner komen te staan, 4 dagen in het voren in dit geval. In de nacht van donderdag op vrijdag wordt dit dus aangepast voor maandag.

Reageer