Vanmiddag moest ik in Vught zijn. Theoretisch een vlotte verbinding per trein vanuit Amsterdam. De intercity naar Venlo kwam echter helaas 6 minuten te laat aan op station 's-Hertogenbosch, waardoor ik daar de aansluiting op de sprinter op het nippertje miste. Die wachtte niet op overstappers en reed vlak voor onze neus weg.
De eerstvolgende sprinter ging pas een half uur later om 14:28u. Ook die vertrok stipt volgens dienstregeling, ondanks dat ook de volgende ic naar Venlo iets vertraagd op het andere perron aankwam. Het verbaasde mij dat de sprinter vervolgens een kilometer buiten het station vaart minderde en later halverwege Vught ook stilstond om juist door die vertraagde intercity rechts ingehaald te worden. De machinist/conducteur riep dit ook om.
Wat is de logica achter dit 'haasje over'-gebeuren? Als duidelijk is dat de sprinter moet worden ingehaald door zo'n iets vertraagde ic, waarom wacht die dan niet gewoon aan het perron in Den Bosch, zodat reizigers nog de kans hebben deze te halen? Mijn sprinter kwam hierdoor ondanks zijn stipte vertrek uiteindelijk toch 7 minuten te laat aan in Vught.