Lees net dat Dronten-Lelystad minstens tot 15 september eruit ligt door de storing van gisteren. Gaan er snelbussen rijden op dit traject of blijft het omreizen via Amersfoort? Is daar al iets over bekend?
Dit weekend rijden er inderdaad bussen, maar als ik voor volgende week en volgens weekend kijk niet. Vandaar mijn vraag.
NS heeft er nog niets over bekend gemaakt, bovenstaande melding van
Die informatie is nog niet zo heel lang geleden door Prorail gedeeld, NS zal nu moeten kijken of ze het busvervoer rond gaan krijgen maar ga er maar vanuit dat er een en ander geregeld moet worden qua bussen en veel mensen zullen moeten gaan omrijden via Amersfoort of Utrecht afhankelijk van de eindbestemming. De reisplanner is natuurlijk niet meteen bijgewerkt, daar moeten de bussen eerst ingeladen worden.
Maar hoezo snelbussen, een gewone bus is toch ook genoeg aangezien er tussen Dronten en Lelystad geen ander station zit? Vraag wordt wel welke route de bussen gaan rijden aangezien de N307 nog steeds is afgesloten vanwege de hoogspanningskabels die daar nu weggehaald worden.
Het is nog maar de vraag of het de 15e al gereed is aangezien de schade enorm is over een traject van enkele kilometers moet zeer waarschijnlijk alle elektra, bekabeling, relaiskasten e.d. vervangen gaan worden.
Daarnaast zag ik ook een stuk spoor wat erg warm is geweest en vervangen zal worden en het is natuurlijk de vraag of dat op meerpunten zo is.
Feitelijk moet er qua elektra, beveiligingen en kabels gewoon een stuk spoor van enkele kilometers opnieuw worden aangelegd, vraag is of daar voldoende materialen voor beschikbaar zijn in deze tijd met lange levertijden op allerlei componenten.
De reisplanner is voor vandaag en morgen bijgewerkt (al zie ik in ieder geval 1 reisadvies wat niet kan). Eerst was de melding dat er tot ten minste maandagochtend 5:00 uur geen treinen zouden rijden, daarop is de reisplanner aangepast. De melding dat het tot ten minste de 15e gaat duren is van vanmorgen en dat is nog niet verwerkt in de reisplanner. Ik neem aan dat men daar achter de schermen nu wel hard mee bezig is. Voor doorgaande reizigers naar Zwolle zie ik nu omgeleide 700 en 1800 treinen, die gaan via Amersfoort, geen idee of dat vanaf maandag ook kan.
Ik snap dat het een enorme uitdaging is, dank voor de uitleg in ieder geval.
Als je komende week moet reizen op dit traject zou ik de reisplanner en de berichtregeving goed in de gaten houden. Zie ook https://www.prorail.nl/nieuws/langdurig-geen-treinverkeer-flevoland
Nu al is duidelijk dat de schade in de miljoenen zal lopen en het herstel een enorme operatie wordt. Zodra de exacte schade in kaart is gebracht, kunnen we aangeven hoelang het herstel duurt.
De reisplanner is voor vandaag en morgen bijgewerkt (al zie ik in ieder geval 1 reisadvies wat niet kan). Eerst was de melding dat er tot ten minste maandagochtend 5:00 geen treinen zouden rijden, daarop is de reisplanner aangepast. De melding dat het tot ten minste de 15e gaat duren is van vanmorgen en dat is nog niet verwerkt in de reisplanner. Ik neem aan dat men daar achter de schermen nu wel hard mee bezig is. Voor doorgaande reizigers naar Zwolle zie ik nu omgeleide 700 en 1800 treinen, die gaan via Amersfoort, geen idee of dat vanaf maandag ook kan.
Verwacht niet dat de IC’s omgeleid worden aangezien de sprinters het aantal reizigers op de Flevolijn niet aankunnen en je komt denk ik ook niet weg met de capaciteit op het spoor en de tijden van de dienstregeling door om te rijden.
Bij Rijdendetreinen staat aangegeven dat de 700 en 1800 omgeleid worden. Dat zie ik in de reisplanner en andere bronnen alleen voor vandaag, voor morgen staan ze als rijdend tot aan / vanaf Lelystad en niet omgeleid.
Op Twitter was dit te lezen:
Het is nog maar de vraag of het de 15e al gereed is aangezien de schade enorm is over een traject van enkele kilometers moet zeer waarschijnlijk alle elektra, bekabeling, relaiskasten e.d. vervangen gaan worden.
Daarnaast zag ik ook een stuk spoor wat erg warm is geweest en vervangen zal worden en het is natuurlijk de vraag of dat op meerpunten zo is.
Feitelijk moet er qua elektra, beveiligingen en kabels gewoon een stuk spoor van enkele kilometers opnieuw worden aangelegd, vraag is of daar voldoende materialen voor beschikbaar zijn in deze tijd met lange levertijden op allerlei componenten.
Ik heb wat foto's gezien, maar het zag er inderdaad niet best uit. Dit gaat nog een behoorlijke klus worden…
Een aantal foto's van de schade in dit nieuwsbericht van de NOS.
Het is eigenlijk verbazingwekkend en tegelijkertijd geruststellend dat een dergelijke situatie niet (veel) vaker voorkomt. Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.
Nu maar hopen dat er genoeg reserve-onderdelen op voorraad zijn om het herstel snel te kunnen uitvoeren.
Ter illustratie, ik vond deze nog… https://www.dumpert.nl/item/100040210_5fe48be4 (zal je maar gebeuren in je ‘achtertuin’) en even rekenen.
50 kA (zekering)×150 kV = 7,5 TW en dat is (dikke duim) alle zonnepanelen plus windmolen energie in heel Nederland in één keer op die bovenleiding en rails smijten (met wat weerstand van de rokende kabels, daar klopt iets niet!?.
Tennet zal wel sorry zeggen en de schade vergoeden.
Dus als die kortsluiting een minuut geduurd heeft (op vol vermogen dus echt alles ‘frituren’ wat mogelijk was) heeft dat incident ongeveer 125 MWh gekost, grofweg het jaarverbruik van pak ‘m beet toch wel 50 huishoudens.
Hier een foto van het spoor waar de gestrande trein tot stilstand is gekomen. Dit soort vuurwerk wil je als machinist niet vlak voor je zien.
Wees blij dat de machinist dit tijdig zag want die brug belemmerd ook deels je zicht op de bovenleiding als je hier aankomt. En de trein stond dan ook nog op tijd stil, je wil niet weten wat er anders was gebeurt want er had zo een gat in de trein kunnen branden met deze spanning.
Frappant is ook nog dat dit dus kilometers af is van het punt waar de hoogspanningsleiding op het spoor belande. Voor mensen die graag een indruk willen hebben de plek van de hoogspanningskabel op de bovenleiding is tussen het Observatorium Robert Morris en de A6 bij Lelystad en deze brug waar de trein net voor stilstaat is de Vuursteenweg nabij Swifterbant.
Maar zoals ik inmiddels begreep wordt er verwqcht dat het maanden werk gaat zijn om alles te vervangen. Lijkt mij dat de keuze gemaakt gaat worden om alle kabels en apparatuur op het hele traject wat onder dit onderstation valt te vervangen om zeker te zijn dat je niet nog weken later last hebt van allerlei storingen.
Overigens lijkt het er ook op dat er verschillende luchtalarmen defect zijn geraakt in de regio waarbij het vermoeden is dat dat ook hiermee te maken heeft. Naast allerlei apparatuur bij huishoudens en bedrijven.
Frappant is ook nog dat dit dus kilometers af is van het punt waar de hoogspanningsleiding op het spoor belande. Voor mensen die graag een indruk willen hebben de plek van de hoogspanningskabel op de bovenleiding is tussen het Observatorium Robert Morris en de A6 bij Lelystad en deze brug waar de trein net voor stilstaat is de Vuursteenweg nabij Swifterbant.
Ik denk dat we blij mogen zijn dat de trein niet net op dat gedeelte reed op het moment dat de hoogspanningskabel op het spoor belandde. Trein reed met +1, heeft de vertraging gezorgd voor deze gunstige afloop?
Maar zoals ik inmiddels begreep wordt er verwqcht dat het maanden werk gaat zijn om alles te vervangen. Lijkt mij dat de keuze gemaakt gaat worden om alle kabels en apparatuur op het hele traject wat onder dit onderstation valt te vervangen om zeker te zijn dat je niet nog weken later last hebt van allerlei storingen.
Die eerste avond gaf ProRail aan tot het spoor ten minste het weekend buiten gebruik was, dat ze die tijd nodig hadden om de omvang van de schade vast te stellen. Herstel zou langer duren. Bij dat “langer” vroeg ik me al af of dat dagen, weken, of maanden zou zijn. Dagen zag ik niet als haalbaar, maanden was wel erg pessimistisch, dus had dan de hoop op weken. Maar na de foto's die zaterdag werden gepubliceerd was mijn verwachting toch dat het meer naar maanden zou gaan.
Mijn kristallen bol (en elektro achtergrond) zegt 2023…
Het ‘vonkentrekkers’ studentendispuut heette volgens mij Odin (ik zei Wodan) want Thor was de algemene naam.
Maar goed (heeft niets met ns te maken) zo doe je dat. https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/klimvoorziening (leesvoer)
De infra van ProRail is helaas stuk (geen idee of het een bewuste actie was natuurlijk).
Mijn kristallen bol (en elektro achtergrond) zegt 2023…
Electro …. dat had ik vroeger ook, leuk speelgoed.
Electro …. dat had ik vroeger ook, leuk speelgoed.
Dat ‘spel’ was té simpel eigenlijk
Geen idee of een kleuter van nu het door zou hebben…
Is er trouwens al bekend wanneer de reisplanner voor een langere periode vooruit is bijgewerkt? Nu is het iedere keer 1 dag van tevoren. Op zich begrijpelijk, want dit is natuurlijk allemaal extra werk wat even op het al overvolle bordje van de planners wordt gelegd. Maar het is wel heel verwarrend voor de reizigers, die als ze verder dan 1 dag vooruit plannen wel een reisadvies met trein in de planner zien.
Tot nu toe is het nog 1 dag. Ik heb nog niet vernomen dat we dit verder van te voren kunnen verkondigen.
Dank je Erryt, nog even afwachten dus.
Intussen is de prognose net een half uur geleden naar ten minste 3 oktober gegaan.
Vandaag voor het eerst gereisd van kampen zuid naar Almere parkwijk. Dit reis ik wekelijks. De bussen rijden frequent en je hebt idd een langere reistijd van w0 minuten. Jammer, maar ik ben al blij met de businzet. Ik reisde in de daluren en toen was het niet druk.
Gaat nu zeker tot 3 oktober duren.
Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met
Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is.
Vandaag voor het eerst gereisd van kampen zuid naar Almere parkwijk. Dit reis ik wekelijks. De bussen rijden frequent en je hebt idd een langere reistijd van w0 minuten. Jammer, maar ik ben al blij met de businzet. Ik reisde in de daluren en toen was het niet druk.
Vanaf dinnsdag (gister) worden er meer bussen ingezet tijdens de spits. Op maandagochtend bleken er te weinig bussen te zijn, wat ook bleek uit een aantal klachten op Twitter.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.