Harderwijk Intercity | NS Community
beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 5
Badge
De inwoners van de kleinere dorpjes/steden zouden blij moeten zijn dat hier zo'n frequente dienstregeling is. Ook dat de IC's zowat overal stoppen..... Kijk naar Duitsland, daar is het normaal als de trein elk uur a elke twee uur gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is op zich waar. Maar Duitsland heeft grote gebieden die veel minder dichtbevolkt zijn dan Nederland. Harderwijk ligt een beetje ongelukkig tussen Amersfoort en Zwolle. Een IC rijdt in 35 minuten van Amersfoort naar Zwolle. Dat past precies met de aansluitingen aan beide einden. Een stop in Harderwijk past gewoon niet zonder dat de rest van de dienstregeling als een kaartenhuis in elkaar stort.
Veel beslissingen over de infrastructuur zijn ook gemaakt op basis van dienstregelingenmodellen: tot waar de viersporigheid doorloopt, welke stations er extra zijsporen hebben zodat intercity's kunnen inhalen, waar wel en waar geen fly-over nodig is. Pas je de dienstregeling opeens aan, dan kan het zijn dat die keuzes van destijds opeens niet meer de juiste waren: je hebt ergens anders een inhaalspoor nodig of de fly-over ligt verkeerd.

Wanneer een volledige corridor viersporig is uitgevoerd, met driedubbele vorkaansluitingen op elk knooppunt zodat je van elk spoor naar elk ander spoor kan zonder andere treinen in de weg te zitten dan is het eenvoudiger om een extra station op te nemen. Maar dergelijke infrastructuur hebben we niet, dus dergelijke maatregelen hebben gevolgen voor elders, soms zijn die slechts beperkt en is het station haalbaar, soms zijn de gevolgen te fors en zijn dure maatregelen in de infrastructuur nodig, zoals het verhogen van de snelheid (om de verloren tijd van het station goed te maken) of extra sporen of fly-overs.
Reputatie 7
Badge +3
Om het niet ingewikkelder te maken dan het al is, was ik uitgegaan van de bestaande infrastructuur om te beredeneren waarom een IC-stop in Harderwijk er niet inzit.
Reputatie 7
Badge
Erg jammer want daarom blijven velen forensen met de auto! Naar Amsterdam is 22 min wachten in Amersfoort omdat er hiervandaan geen intercity gaat! Te zot voor woorden!

Richting Amsterdam cs in de overstap 8 minuten. Amsterdam Zuid is dan wel een kwartier langer.
@Rene74
De stop in Dieren heeft ook te maken met de infrequente sprinterverbinding die een deel van de tijd maar om het uur rijdt. In Harderwijk speelt dat probleem niet.
Dat is toch alleen op zondag en 's avonds na 21:00? Er zijn meer trajecten waar op die tijden maar eens per uur een trein rijdt.
Klopt en daarom worden op dergelijke trajecten wat lagere normen voor intercity-stops gehanteerd dan op trajecten met een hogere sprinterfrequentie.
Reputatie 1
Allereerst wil ik zeggen dat het helemaal GEEN probleem is dat Dieren een IC Status heeft. Het doel van dit topic is om de kans te vergroten dat Harderwijk een IC Status krijgt en zeker NIET om bepaalde stations een IC Status te ontnemen. Ik weet haast wel zeker dat Rene74 NIET dat voorbeeld met Dieren erbij haalde om Dieren haar IC Status te ontnemen, maar dat hij of zij gewoon nieuwsgierig is naar waarom Dieren wel een IC Status heeft en een station zoals Harderwijk niet.

Verder over de opmerking over McDonald's: ik snap ook wel dat het hebben van een McDonald's GEEN reden is voor een IC Status. Daarom had ik die argument ook niet als eerste genoemd, maar als zevende. Het doel van deze argument is om aan te tonen dat Harderwijk steeds meer voorzieningen krijgt en dus belangrijker wordt.

Deze topic heeft nu wel de nodige aandacht gekregen. Ik stel voor dat de discussie nu beëindigd wordt en vlak voordat de Dienstregeling 2018 ingaat, dan zal ik dit onderwerp "Harderwijk Intercity" wel weer onder de aandacht brengen 😃
Reputatie 7
Badge +4
De dienstregeling van 2018 is dan al lang klaar 😉 Harderwijk wordt geen Intercity, het is veel belangrijker dat het op de knooppunten Amersfoort en Zwolle klopt. De ontwerpers van de dienstregeling zijn zelfs voor 2017 begonnen met Zwolle als uitgangspunt. Daar vooral moest het kloppen. Zoetermeer is ook geen intercitystation. Een dienstregeling maken is ingewikkelder dan een vergelijking oplossen.

Harderwijk is wel een heel leuk stadje.
Reputatie 6
Badge
En ik kan je verklappen, voorlopig zal je op Harderwijk alleen nog maar DDZ zien 😃
Reputatie 1
Ik ben twee argumenten vergeten, deze wil ik nog even hier posten.

1) Harderwijk heeft een zandverstuiving (militair terrein).
Slechts heel weinig plaatsen in Nederland hebben zoiets.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zandverstuiving

2) Lelystad Airport gaat uitbreiden.
https://www.uitbreidinglelystadairport.nl

Hiermee beëindig ik de discussie :D
Het is nu aan de NS om te beslissen of Harderwijk wel of geen IC Status krijgt.
Reputatie 6
Badge
Dan wil ik graag dat in Rotterdam Lombardijen de IC's gaan stoppen, want Zuidplein is na Utrecht CS het grootste busstation van Nederland, met bussen naar Bergen op Zoom, Zierikzee, Oude-Tonge, Numansdorp, Dirksland, Bruinisse en nog veel meer. Is toch ook niet boeiend voor NS?
Reputatie 1
Ik vind jou grappig 😃 :D
Eerst die opmerking over de DDZ en nu deze opmerking xD

Rotterdam Lombardijen is onderdeel van de stad Rotterdam.
Rotterdam Centraal heeft een IC Status.
Van Rotterdam Lombardijen naar Rotterdam Centraal is slechts 10 minuten met de Sprinter.
Van Rotterdam Lombardijen naar Dordrecht is slechts 14 minuten met de Sprinter.
Een kwartier in de Sprinter zitten is niet vermoeiend :D
Bovendien als je in Rotterdam Centraal / Dordrecht bent aangekomen, dan heb je de beschikking over Intercity's.

Maar als ik van Harderwijk naar Utrecht ga, dan moet ik 9 stations passeren. Ik weet dat reizigers uit Nunspeet, 't Harde en Wezep nog langer erover doen om in Utrecht te komen dan reizigers uit Harderwijk, maar van deze plaatsen maakt alleen Harderwijk kans om een IC Status te krijgen. En aangezien Harderwijk een goede kans maakt op een IC Status, probeer ik hier zoveel mogelijke argumenten te leveren 😃
Hoezo maakt Harderwijk een goede kans op een IC status? Daar is helemaal geen sprake van.
Reputatie 6
Badge
Sorry, maar zelfs Zoetermeer maakt een betere kans ondanks alle tramlijnen, 4 sprinters per uur naar Den Haag en krappe dienstregeling.
Reputatie 1
Harderwijk is de poort naar Flevoland. Als je op Google Maps kijkt, dan zie je dat Harderwijk toegang geeft tot het midden van Flevoland.

Weliswaar is Elburg is ook een poort naar Flevoland, maar Elburg heeft geen station.
Weliswaar is Kampen is ook een poort naar Flevoland en weliswaar heeft Kampen geen Intercity's, maar van Kampen naar Zwolle met de Sprinter is slechts 10 minuten. En vanaf Zwolle heb je IC mogelijkheden.

Weliswaar is Emmeloord ook een poort naar Flevoland, maar Emmeloord heeft geen station.
Weliswaar is Nijkerk ook een poort naar Flevoland en weliswaar heeft Nijkerk ook geen IC Status, maar Nijkerk ligt vlakbij Amersfoort en Amersfoort Vathorst heeft ook geen IC Status. Omdat ze beiden dus vlakbij Amersfoort liggen, is het niet noodzakelijk dat deze twee stations een IC Status heeft, hoewel ik Amersfoort Vathorst en Nijkerk wel een IC Status gun.

Harderwijk geeft dus toegang tot het midden van Flevoland. Vanaf het midden kun je alle kanten / windrichtingen op. Terwijl bijvoorbeeld bij Elburg en Kampen je al in het Noorden / Oosten van Flevoland zit. Van zojuist genoemde plaatsen is Harderwijk de neutrale positie richting Flevoland.

Hoe dan ook, ik heb geen argumenten meer :P
Ik hoop dat NS Harderwijk in de toekomst een IC Status geeft :D

@landrsthrn: het klopt dat Zoetermeer een betere kans maakt, maar Harderwijk maakt dus wel kans xD
Ik wil toch deze discussie wel weer aangaan. Ik lees hier dat mensen vanaf Noord-Nederland naar Ede-Wageningen/Barneveld in Zwolle ook op de trein naar Deventer kan. Daarnaast vergeet je de aansluitingen op de sprinters in Amersfoort en Utrecht, welke ook niet onbelangrijk zijn. Dat Harderwijk een centrale plaats is klopt helemaal en dat het een IC-status zou rechtvaardigen ben ik ook met je eens. Het is echter helaas zo dat het niet in te passen is. In Dieren stopt de IC al heel erg lang. Dat is geen reden om die te behouden, maar het punt is daar dat als je de IC daar laat doorrijden dat je dan met 2 minuten komt te zitten die je nergens kan indelen. In Zutphen 2 minuten verplaatsen kan niet omdat ze dan met elkaar zouden botsen bij het binnenrijden/vertrekken van het station. Vanaf Dieren naar Arnhem kan je wel 2 minuten eerder aankomen in Arnhem, maar dat levert geen tijdwinst op, omdat de trein niet eerder verder kan, omdat de IC Schiphol-Nijmegen anders nog niet weg is. Het levert dus geen tijdwinst op om de IC stop in Dieren te schrappen. De vooruitgang is dus 0, terwijl de reizigers op Dieren zelf er toch op achteruit gaan. Harderwijk is niet in te passen zonder ingrijpende maatregelen. 6000 reizigers zouden er ongeveer 7 minuten op vooruitgaan.Er zijn ook veel reizigers tussen Noord-Nederland en ten zuiden/westen van Amersfoort gaan er bij een stop in Harderwijk 30 minuten op achteruit gaan, wanneer er geen ingrijpende infrastructurele maatregelen rond Zwolle wordt genomen. Het kost dus veel geld om die stop in te passen, terwijl de stop in Dieren geen geld kost en om tijd te vullen die anders overblijft.
Deze discussie hebben we vrees ik wel gehad. Nee, er gaan geen intercity's in Harderwijk stoppen.
Deze discussie hebben we vrees ik wel gehad. Nee, er gaan geen intercity's in Harderwijk stoppen.

Dat klopt. We blijven natuurlijk altijd goed kijken waar een stop eventueel ingepast kan worden en op z'n plaat is. Altijd in overleg met ProRail en de lokale politiek.
Reputatie 1
Late reactie misschien, maar een link naar deze topic stond vandaag toevallig op facebook.

Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.

Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.


Ondanks veel reacties van voorstanders van een IC-stop in Harderwijk is deze een van de grootste redenen.
Met de bus kan je van Harderwijk echt alle kanten op en zijn al deze reizigers afhankelijk van station Harderwijk als ze naar Amersfoort en Zwolle willen reizen.

Tegenstanders: De trein stopt zelf lang in Zwolle, vooral als deze van/naar Leeuwarden gaat.
Richting Rotterdam kunnen de tijden evt. verwisseld worden met de intercity naar Den Haag, zodat eerst de trein naar Rotterdam (via Amersfoort) vertrekt en dan pas naar Den Haag (via Lelystad).

Diverse redenen die ik zelf bedenk en terecht zijn.

1) Veel reizigers uit de omgeving zijn afhankelijk van dit station.
2) Veel busvervoer naar overige plaatsen op de Veluwe en voor Flevoland.
3) Dolfinarium Harderwijk en Walibi zijn grote attracties en trekken veel reizigers aan.
4) Lelystad Airport moet ook goed bereikbaar zijn vanuit Harderwijk, dit kan met lijn 148 naar Lelystad.
5) Mensen willen snel van a naar b gaan, en pakken liever een auto als het OV slecht is. NS wilt toch ook dat al deze mensen de trein pakken?
6) De mensen die afhankelijk zijn van station Harderwijk verdienen beter.

Ondanks ik zelf niet afhankelijk ben van dit station, vind ik de belangen van de reizigers die hier wel gebruik van maken zeer terecht.
Reputatie 6
Badge
Als dit betekent dat mensen vanuit het Noorden naar het Westen langer onderweg zijn door een tussenstop in een relatief kleine Plaats: nee bedankt. Assen verdient nog maar net de stop, Harderwijk is er echt niet aan toe.
Reputatie 7
Badge +3
De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.
Reputatie 6
Badge
Dat zal dan ook wel de reden zijn dat de Intercity niet meer in Zoetermeer en Lombardijen stopt.
Ha, daar is het gezeur uit Harderwijk weer. Was ook al een tijdje geleden.

Reageer