Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.
1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.
4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.
5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.
6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.
7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.
😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.
9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.
De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.
Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is?
Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen.
Dat is een duidelijke en begrijpelijke reden.
Steenwijk heeft daarmee dan dus geluk: door Leeuwarden een IC te moeten bieden, profiteert Steenwijk "noodzakelijkerwijs" mee.
Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.
Nederland zit vol met plaatsen die eigenlijk te klein zijn voor de tafel maar te groot voor het servet. Ze zijn geen "echte" stad, maar ook weer geen typisch dorp. En alles ligt ook nog eens dicht bij elkaar natuurlijk. Iets heel anders dan je in veel andere landen ziet.
Bij de verbindingen in het Noorden moet je niet randstedelijk denken. Steenwijk en Heerenveen zijn belangrijke hubs, met veel aansluitende busverbindingen. De plaatsen zelf zijn niet zo groot als je randstedelijk denkt, maar voor de aansluiting op de treinen zijn ze voor grote delen van de bevolking van dit gebied zelfs op flinke afstand nog cruciaal. Het gebied heeft een totaal andere demografische structuur dan de Randstad en in die termen moet je de verklaring zoeken. De grootste plaats zonder station is overigens het Friese Drachten met een inwonertal rond de 45000. Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.
Maar ik ben bang dat Bommel dat niet meer meemaakt.
Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.
Dat klopt omdat Groningen als grote studentenstad een veelvoud aan reizigers trekt van wat Leeuwarden trekt. Zonder de Groningse universiteit zou Hoogeveen wel kans maken.
Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.
Maar ik ben bang dat Bommel dat niet meer meemaakt.
Dat hangt er vanaf of Bommel in zijn eerste of in zijn tweede jeugd zit.
De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen.
De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen.
Dat schreeuwen ze al 20 jaar van de daken. Als laatste poging om Arriva-sneltreinen buiten de deur te houden (die zouden wel gaan stoppen in Hoogeveen) gaan er vanaf december op zondag meer sprinters rijden. De uurdiensten in de daluren waren altijd een van de argumenten van de gemeente waarom er intercity's moesten gaan stoppen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.