beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 7

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? 

Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen. 

Dat is een duidelijke en begrijpelijke reden. 

Steenwijk heeft daarmee dan dus geluk: door Leeuwarden een IC te moeten bieden, profiteert Steenwijk "noodzakelijkerwijs" mee.

Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.

Reputatie 7

Nederland zit vol met plaatsen die eigenlijk te klein zijn voor de tafel maar te groot voor het servet. Ze zijn geen "echte" stad, maar ook weer geen typisch dorp. En alles ligt ook nog eens dicht bij elkaar natuurlijk. Iets heel anders dan je in veel andere landen ziet.

Reputatie 7
Badge +4

Bij de verbindingen in het Noorden moet je niet randstedelijk denken. Steenwijk en Heerenveen zijn belangrijke hubs, met veel aansluitende busverbindingen. De plaatsen zelf zijn niet zo groot als je randstedelijk denkt, maar voor de aansluiting op de treinen zijn ze voor grote delen van de bevolking van dit gebied zelfs op flinke afstand nog cruciaal. Het gebied heeft een totaal andere demografische structuur dan de Randstad en in die termen moet je de verklaring zoeken. De grootste plaats zonder station is overigens het Friese Drachten met een inwonertal rond de 45000. Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.

Maar ik ben bang dat Bommel dat niet  meer meemaakt.

 

 

Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.

Dat klopt omdat Groningen als grote studentenstad een veelvoud aan reizigers trekt van wat Leeuwarden trekt. Zonder de Groningse universiteit zou Hoogeveen wel kans maken.

Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.

Maar ik ben bang dat Bommel dat niet  meer meemaakt.

Dat hangt er vanaf of Bommel in zijn eerste of in zijn tweede jeugd zit.

Reputatie 7
Badge

De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen. 

De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen. 

Dat schreeuwen ze al 20 jaar van de daken. Als laatste poging om Arriva-sneltreinen buiten de deur te houden (die zouden wel gaan stoppen in Hoogeveen) gaan er vanaf december op zondag meer sprinters rijden. De uurdiensten in de daluren waren altijd een van de argumenten van de gemeente waarom er intercity's moesten gaan stoppen.

Reageer