Skip to main content

Het blijft grote onzin

  • 6 June 2024
  • 11 reacties
  • 345 Bekeken

Ik stap uit in Amersfoort Centraal 21:49 en trein op tijd, maar zoals nog steeds bijna altijd, rijdt Schothorst dan pas weg. Ook 21:49.

Nu kan ik 22 minuten gaan wachten op de sprinter naar Zwolle, omdat de sprinter naar Vathorst ook niet meer rijdt.

Een keertje op tijd thuis kan je bij de NS 's avonds wel vergeten. Er wordt na 20:00 gewoon nergens meer over nagedacht. Hoe komt die rare instelling toch.

Er zijn ook mensen die 's avonds werken, maar die zijn niet belangerijk.

Wat is 1 minuut als die trein 10 minuten stilstaat in Schothorst om weer terug te rijden.

Er rijden gewoon een kwartier lang geen treinen van spoor 1 en 2, dus waarom de haast

11 reacties

U heeft natuurlijk helemaal gelijk. De trein naar Amersfoort Schothorst had gewoon moeten wachten. Er is geen enkel bezwaar tegen twee minuten vertraging.

Reputatie 7
Badge

Vervelend, maar dit is geen onzin of onwil om te wachten. De trein uit Utrecht naar Enschede sluit niet aan op de trein van Schiphol naar Schothorst. Die overstap staat niet in de reisplanner. De trein uit Utrecht komt in Amersfoort aan om 21:50. De trein uit Schiphol komt aan om 21:48 en vertrekt weer om 21:49. Kortom, het is een bewuste planning om deze treinen niet op elkaar te laten aansluiten.

De intercity uit Schiphol komt vanuit Hilversum en rijdt via de tunnel Amersfoort binnen. Die tunnel sluit alleen aan op spoor 1, niet op spoor 2 (naar mijn mening een ontwerpblunder van ProRail). De trein uit Utrecht moet dus binnenkomen op spoor 2. Echter, als je naar Enschede rijdt, moet je richting het oosten uitvoegen, terwijl je richting Schothorst naar het noorden moet. De treinen van spoor 1 naar Schothorst en van spoor 2 naar Enschede komen elkaar dus ergens gelijkvloers tegen. Dat kan niet. Als je een aansluiting wil bieden, zou de trein naar Schothorst pas om 21:54 kunnen vertrekken. Dan kom je veel later op Schothorst aan en is de vraag of je voldoende keertijd overhoudt. Ook kun je tussen 07:00 en 20:00 eigenlijk niet om minuten 54 vertrekken, omdat de RRReis trein naar Barneveld Zuid om minuut 56 vertrekt en die moet weer uitvoegen naar het oosten vanaf spoor 4B.

Kortom, met de beschikbare infrastructuur kun je (in ieder geval overdag) geen dienstregeling maken waarin alle aansluitingen bestaan. Reizigers tussen Utrecht en Schothorst kunnen met de sprinter reizen.

Bedankt @Sneltram

Ik had niet aan de RRReis trein gedacht. Die zit daar nog tussen natuurlijk.

Lang geleden inderdaad gingen beide treinen .24 en .54, maar helaas hebben ze dat niet doorgezet.

Die sprinter naar Vathorst ving de laatste jaren de gemiste IC Schothorst op, maar die rijdt ook in de avond niet meer. 

Ik wordt al wel erg nieuwsgierig wat de totaal nieuwe dienstregeling eind dit jaar gaat opleveren.

Reputatie 7
Badge

Een teleurstelling ben ik bang. De trein Schiphol-Schothorst gaat 2x/uur rijden en de trein Den Haag-Enschede ook. Dus waar je nu nog 1x/uur rechtstreeks Utrecht-Schothorst per IC kunt reizen, is dat straks afgelopen. Er is wel toegezegd dat de sprinters in de avond langer tot Vathorst blijven rijden, met name in het weekend, maar al eerder werden sommige dienstregelingsuitbreidingen wel aangekondigd, maar niet helemaal uitgevoerd.

@Sneltram Dan maar hopen dat Vathorst langer doorrijdt, want ik mis die sprinter Utrecht - Zwolle nog wel eens en neem dan de IC met overstap Amersfoort. Ik weet weer genoeg 👍🏻

Reputatie 7

Ik stap uit in Amersfoort Centraal 21:49 en trein op tijd, maar zoals nog steeds bijna altijd, rijdt Schothorst dan pas weg. Ook 21:49.

Nu kan ik 22 minuten gaan wachten op de sprinter naar Zwolle, omdat de sprinter naar Vathorst ook niet meer rijdt.

Een keertje op tijd thuis kan je bij de NS 's avonds wel vergeten. Er wordt na 20:00 gewoon nergens meer over nagedacht. Hoe komt die rare instelling toch.

Er zijn ook mensen die 's avonds werken, maar die zijn niet belangerijk.

Wat is 1 minuut als die trein 10 minuten stilstaat in Schothorst om weer terug te rijden.

Er rijden gewoon een kwartier lang geen treinen van spoor 1 en 2, dus waarom de haast

Er kunnen miljoenen redenen zijn waarom een trein niet langer zal wachten, en een machinist/conducteur is dat in principe ook niet verplicht. Niet alles kan een goeie aansluiting krijgen helaas :)

 

Op vele stations is het een hele krappe dienstregeling en dan het wachten best vaak invloed op andere treinen. Overigens maakt het niet uit dat die trein 10 minuten stil staat in Schothorst, het kan alsnog enorme invloed hebben op andere treinen.

 

Je kan in iedergeval nog thuis komen met een andere trein!

 

Tip: stel de vraag gewoon zonder direct zaken termen als ‘grote onzin’, ‘nergens over nagedacht’ en ‘rare instelling’ en misschien dat mensen dan meer bereid zijn om in te gaan op te vraag.

Dat terzijde, het kan zijn dat de NS hier simpelweg niet over nagedacht heeft sinds de sprinter naar Vathorst in de avonduren opgeheven is. De intercity's na 22:30 bieden deze overstap namelijk wel. Tot een paar jaar geleden was er dus wel altijd een overstap, tot 22:30 met de sprinter (9 minuten overstap) en daarna met de intercity (4 minuten overstap). Deze sprinter is echter vanwege de bezuinigingen geschrapt na 20:00, maar zonder dat de intercity de overstap overneemt.

Het maken van de dienstregeling is een complex verhaal en het komt vaker voor dat er foutjes insluipen of men dingen over het hoofd ziet. Het kan dus best zijn dat als de NS hier nog eens goed naar kijkt het wel degelijk mogelijk is om de overstap al vanaf 20:30 aan te bieden i.p.v. pas vanaf 22:30. Dus misschien dat iemand van de NS er nog eens naar kan kijken als je het vriendelijk vraagt.

Reputatie 7
Badge +2

Lang geleden inderdaad gingen beide treinen .24 en .54, maar helaas hebben ze dat niet doorgezet.

Beide op dezelfde tijd kan ik niet herinneren, wellicht geweest voordat de dive under er lag en er nog alternerend perrongebruik was.

In de dienstregeling 2019 zat de trein naar Schothorst standaard 1 minuut na die naar Enschede, toen was er dus nog een aansluiting. Dat is vervolgens in dienstregeling 2020 vervallen.

Ergens rond die tijd is het oostelijke emplacement vernieuwd waarbij enkele wisselverbindingen verwijderd zijn en dientengevolge de kruising tussen beide treinen dichter op het station is komen te liggen. Waarschijnlijk zal mede daardoor de afstand tussen de treinen ook groter moeten zijn.

Vervelend, maar dit is geen onzin of onwil om te wachten. De trein uit Utrecht naar Enschede sluit niet aan op de trein van Schiphol naar Schothorst. Die overstap staat niet in de reisplanner. De trein uit Utrecht komt in Amersfoort aan om 21:50. De trein uit Schiphol komt aan om 21:48 en vertrekt weer om 21:49. Kortom, het is een bewuste planning om deze treinen niet op elkaar te laten aansluiten.

De intercity uit Schiphol komt vanuit Hilversum en rijdt via de tunnel Amersfoort binnen. Die tunnel sluit alleen aan op spoor 1, niet op spoor 2 (naar mijn mening een ontwerpblunder van ProRail). De trein uit Utrecht moet dus binnenkomen op spoor 2. Echter, als je naar Enschede rijdt, moet je richting het oosten uitvoegen, terwijl je richting Schothorst naar het noorden moet. De treinen van spoor 1 naar Schothorst en van spoor 2 naar Enschede komen elkaar dus ergens gelijkvloers tegen. Dat kan niet. Als je een aansluiting wil bieden, zou de trein naar Schothorst pas om 21:54 kunnen vertrekken. Dan kom je veel later op Schothorst aan en is de vraag of je voldoende keertijd overhoudt. Ook kun je tussen 07:00 en 20:00 eigenlijk niet om minuten 54 vertrekken, omdat de RRReis trein naar Barneveld Zuid om minuut 56 vertrekt en die moet weer uitvoegen naar het oosten vanaf spoor 4B.

Kortom, met de beschikbare infrastructuur kun je (in ieder geval overdag) geen dienstregeling maken waarin alle aansluitingen bestaan. Reizigers tussen Utrecht en Schothorst kunnen met de sprinter reizen.

Dank voor de correctie. Ik heb gemist dat er in 2020 is verbouwd waardoor er niet meer gewacht kan worden zoals vroeger.

Die verbouwing was pas in 2021 volgens mij, en of dat echt uitmaakt betwijfel ik. De adviesaanvraag van de dienstregeling 2020 vermeld als reden dat er meer treinen zijn gaan rijden van/naar Amersfoort waardoor de tijdligging aangepast moest worden. Dat zal vermoedelijk om de extra IC Utrecht <> Amersfoort (die in de spits door ging naar Deventer) en de spitssprinter Harderwijk <> Amersfoort gaan. Om die in te passen zijn de intercity naar Groningen/Leeuwarden en de sprinter naar Vathorst een minuutje eerder gaan rijden, en dat zal de reden zijn dat de intercity naar Schothorst ook eerder is gaan vertrekken omdat deze hetzelfde perronspoor gebruikt. Alleen op de late avond bleef de overstap naar Schothorst bestaan omdat de sprinter naar Vathorst dan niet meer rijdt.

Beide extra treinseries zijn inmiddels weer geschrapt en de sprinter naar Vathorst stopt ook twee uur eerder, dus op het eerste oog lijkt deze aanpassing niet meer nodig, zeker niet na 20:30. Het zou dus kunnen dat dit overblijfselen zijn die niet opgemerkt zijn, dat zal niet de eerste keer zijn en ook niet geheel onbegrijpelijk gezien de grote hoeveelheid ad-hoc wijzigingen de laatste jaren.

Reputatie 3

Ik stap uit in Amersfoort Centraal 21:49 en trein op tijd, maar zoals nog steeds bijna altijd, rijdt Schothorst dan pas weg. Ook 21:49.

Nu kan ik 22 minuten gaan wachten op de sprinter naar Zwolle, omdat de sprinter naar Vathorst ook niet meer rijdt.

Een keertje op tijd thuis kan je bij de NS 's avonds wel vergeten. Er wordt na 20:00 gewoon nergens meer over nagedacht. Hoe komt die rare instelling toch.

Er zijn ook mensen die 's avonds werken, maar die zijn niet belangerijk.

Wat is 1 minuut als die trein 10 minuten stilstaat in Schothorst om weer terug te rijden.

Er rijden gewoon een kwartier lang geen treinen van spoor 1 en 2, dus waarom de haast

inderdaad vreemd. De IC uit Den Haag naar Enschede geeft om 18.50, 19.50, 22.50 en 23.50 in Amersfoort aansluiting naar Amersfoort Schothorst. ( de eerste 2 op op een sprinter, de laatste 2 op een IC ). Ik zou verwachten dat ook om 20.50 en 21.50 de oplossing van later op de avond ook kan worden toegepast. Misschien kun die 2 IC’s naar Amersfoort Schothorst  ook een paar minuten extra wachten, net als om 22.50. Het aantal treinen richting Barneveld is dan al minder, dus daar lijkt me geen conflict, maar misschien zijn er goederenpaden die dit niet mogelijk maken.

Reageer