beantwoord

Hoe gaat de nieuwe dienstregeling ons helpen?

  • 13 December 2023
  • 18 reacties
  • 414 Bekeken

Aantal inwoners Utrecht: 368.000

Aantal inwoners Almere: 226.000

Tussen Almere en Utrecht rijden nu slechts 2 stoptreinen per uur,

die vaak overvol zijn.

 

In de nieuwe dienstregeling rijden ze niet vaker,

echter in plaats van 8 tot 10 wagons worden er nu slechts 4 tot 6 wagons ingezet.

Ik neem aan dat het materieel elders nodig is.

Ik heb nu al 2 dagen gezien dat de trein zo vol was,

dat er op station Hilversum reizigers niet eens mee konden.

Hoe gaat de nieuwe dienstregeling hier bij helpen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 December 2023, 21:20

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7

Het zijn inderdaad korte sprintertjes. Die van 16.56 van vandaag uit Utrecht is maar 4-delig. Denkt NS dat de meeste reizigers wel via Amsterdam- Zuid zullen reizen met intercity's met een overstap?

Vanochtend heb ik de trein van 7:21 maar laten lopen, 4 delen, en veel te vol.

De trein van 7:51 is niet veel beter met massa’s scholieren.

Reizigers raken geïrriteerd, gaan ongevraagd in de 1e klas zitten,

en ik denk dat de NS hier echt even iets moet bijstellen.

Aantal inwoners Utrecht: 368.000

Aantal inwoners Almere: 226.000

Tussen Almere en Utrecht rijden nu slechts 2 stoptreinen per uur,

die vaak overvol zijn.

 

In de nieuwe dienstregeling rijden ze niet vaker,

echter in plaats van 8 tot 10 wagons worden er nu slechts 4 tot 6 wagons ingezet.

Ik neem aan dat het materieel elders nodig is.

Ik heb nu al 2 dagen gezien dat de trein zo vol was,

dat er op station Hilversum reizigers niet eens mee konden.

Hoe gaat de nieuwe dienstregeling hier bij helpen?

In de nieuwe dienstregeling wordt opnieuw zwaar bezuinigd op het sprintervervoer: minder treinen en kortere treinen.

Vorig jaar is er een eerste bezuinigingsronde geweest voornamelijk in de regio. Dit jaar is het midden en westen van het land ook het haasje. 

Sprintermaterieel is er genoeg dat is het probleem niet. Wel schijnt het onderhoud een probleem te zijn door een tekort aan technisch personeel.

NS noemt dit de "slimme aanpassingen" die nodig zijn om de gedaalde inkomsten (er zijn minder reizigers) op te vangen.

Het is ook allemaal willekeur.

Het ene moment een zesje (net aan genoeg) dan weer heel belachelijk een viertje en als iedereen op school is, of op zijn werk krijg je dit:

En krijgen we op vrijdag een uitgeklede dienstregeling, de helft van het aantal sprintertjes.

Juist op die routes zit dan de trein in de spits extra vol door dat veel studenten naar “pa en ma” gaan.. 

 

@Bob 

Het geld is op Bob en dus wordt er flink bezuinigd.

Reputatie 7

Flink bezuinigen op de verkeerde manier is dat. Men kan ook bezuinigen op intercity’s (5x per uur Breda - Rotterdam = onnodig) en juist niet op sprinters (en zeker niet de sprinters tussen grotere steden). En bezuinigen op allerlei zaken die op zich niks met de dienstregeling en inzet te maken hebben (zoals Wintercity).

Door zo op sprinterinzet te beknibbelen jaagt men de reiziger tegen zich in het harnas (en andere manieren van vervoer in - wat dus nog minder inkomsten betekent).

Flink bezuinigen op de verkeerde manier is dat. Men kan ook bezuinigen op intercity’s (5x per uur Breda - Rotterdam = onnodig) en juist niet op sprinters (en zeker niet de sprinters tussen grotere steden). 

Klopt, maar NS zou liefst alleen nog maar intercity's laten rijden en het sprintervervoer langzamerhand opdoeken. En dat kan ook omdat er toch geen concurrentie wordt toegelaten.

 

Door zo op sprinterinzet te beknibbelen jaagt men de reiziger tegen zich in het harnas (en andere manieren van vervoer in - wat dus nog minder inkomsten betekent).

Reizigers zijn niet zo interessant, NS kijkt vooral naar de vakbonden en de politiek.

Van de week was de trein zo vol, dat er niemand meer bij kon.

De treinleiding vond het onverantwoord om de trein nog te laten stoppen, en reed station Utrecht-Overvecht voorbij.

De mensen die uit moesten stappen hadden pech gehad, en moesten in Utrecht-CS maar even de trein terug nemen. Tja, ook een oplossing, maar niet voor iedereen de gewenste.

Reputatie 5

Flink bezuinigen op de verkeerde manier is dat. Men kan ook bezuinigen op intercity’s (5x per uur Breda - Rotterdam = onnodig) en juist niet op sprinters (en zeker niet de sprinters tussen grotere steden). 

Klopt, maar NS zou liefst alleen nog maar intercity's laten rijden en het sprintervervoer langzamerhand opdoeken. En dat kan ook omdat er toch geen concurrentie wordt toegelaten.

 

Door zo op sprinterinzet te beknibbelen jaagt men de reiziger tegen zich in het harnas (en andere manieren van vervoer in - wat dus nog minder inkomsten betekent).

Reizigers zijn niet zo interessant, NS kijkt vooral naar de vakbonden en de politiek.

Even over die intercity's: De afgelopen dagen stond er ook bij veel intercity 's: Kortere trein, extra druk (en mogelijk vol) Of tja, dat was dan op Haarlem station. Ik verbaas me dat NS een intercity naar Roosendaal met 4 bakken laat rijden.

Ik deel ook graag wat goed nieuws,

vandaag bestond de sprinter van 16:56 uit Utrecht uit 12 delen, en is nog nooit zolang geweest. Lieve NS, houd dit vol!

Reputatie 7
Badge

In de nieuwe dienstregeling wordt opnieuw zwaar bezuinigd op het sprintervervoer: minder treinen en kortere treinen.

Bezuinigen kan ook minder maar langere treinen, toch? Dat scheelt in ieder geval machinisten. De reiziger kan dan nog steeds minder flexibel reizen, maar kan in elk geval nog acceptabel mee.

Vanaf een bepaalde lengte is afgesproken dat er een tweede conducteur mee moet, dus de NS zal proberen zo veel mogelijk treinen onder die lengte te houden. Verder is het een afweging tussen de onderhoudskosten, hoe meer kilometers het materieel maakt hoe duurder het onderhoud, maar ook de kosten van rangeerpersoneel om de treinen op de juiste lengte te krijgen. Vanwege dat laatste rijden sommige treinen juist langer dan nodig omdat rangeren ook geld kost en ook niet alle locaties de beschikking hebben over opstelsporen om materieel te parkeren buiten de spits.

Reputatie 7

 

Door zo op sprinterinzet te beknibbelen jaagt men de reiziger tegen zich in het harnas (en andere manieren van vervoer in - wat dus nog minder inkomsten betekent).

Reizigers zijn niet zo interessant, NS kijkt vooral naar de vakbonden en de politiek.

Dat is toch te triest voor woorden. Het behoort te gaan om de klanten.

Maar wel regelmatig reizigersonderzoeken sturen: beoordeel uw laatst gemaakte reis. Nou, dat was helaas weer een 4. Met het invullen van die onderzoeken ben ik trouwens gestopt, zonde van je tijd.

Reputatie 7
Badge

Vanaf een bepaalde lengte is afgesproken dat er een tweede conducteur mee moet, dus de NS zal proberen zo veel mogelijk treinen onder die lengte te houden.

Nou, afgesproken... Meer afgedwongen door vakbonden, toch? Dat lijkt me de eerste mogelijkheid om te bezuinigen, zonder dat reizigers er last van hebben. Wellicht heb je dan zelfs minder conducteurs nodig en kunnen degenen die de hele reis in de eerste klas zitten te luieren en de naam van de hele beroepsgroep verpesten eens worden bedankt voor hun diensten.

Vanaf een bepaalde lengte is afgesproken dat er een tweede conducteur mee moet, dus de NS zal proberen zo veel mogelijk treinen onder die lengte te houden. 

"Afgesproken" is neem ik aan bedoeld als eufemisme. De realiteit is dat NS via chantage door personeel en vakbonden gedwongen wordt om zo banen voor conducteurs in stand te houden 

Reputatie 7
Badge +3

Ik deel ook graag wat goed nieuws,

vandaag bestond de sprinter van 16:56 uit Utrecht uit 12 delen, en is nog nooit zolang geweest. Lieve NS, houd dit vol!

Hij was gepland met 10 delen, ook niet heel verkeerd natuurlijk.

 

Reputatie 7
Badge

anwege dat laatste rijden sommige treinen juist langer dan nodig omdat rangeren ook geld kost en ook niet alle locaties de beschikking hebben over opstelsporen om materieel te parkeren buiten de spits.

Daar ook net een handig voorbeeld van gezien. Of we even naar voren wilden lopen voor we uitstapten uit het deel van de trein dat niet langs een perron stond... Trein was te lang voor een half perron op Amsterdam Centraal blijkbaar.

Ik zal ook alle signalen uit dit topic doorzetten ter verbetering. Bedankt allemaal.

Reageer