Deze trein zou om 11.26 vertrekken van Utrecht C. Het kan simpelweg een defecte trein zijn geweest wat geconstateerd is voor het vertrek van de trein of het kan personeel zijn geweest wat is uitgevallen. Vervelend zeker, maar dit soort zaken laten zich helaas geen uur vantevoren voorspellen.
Uiteraard heel vervelend dat dit op deze manier is gebeurd en begrijpelijk dat u hiervan baalt.
In dit geval is er een technische storing bij de tractie-installatie (de aansturing van de motoren) van de trein ontstaan, waardoor deze op het allerlaatste moment niet heeft kunnen vertrekken vanaf Utrecht Centraal. Men heeft uiteraard nog geprobeerd het op te lossen, maar het lukte niet meer binnen afzienbare tijd, waardoor men heeft moeten besluiten om de trein helaas op te heffen.
Dit besluit kwam pas nadat de vorige sprinter vertrokken was vanaf Sportpark, dus vandaar dat het niet eerder zichtbaar is geweest in de reisinformatie.
Op de vertrekstaat op Treinposities zie ik bij deze trein de melding staan “Rijdt niet door een defecte trein". Zo'n trein gaat natuurlijk niet al een kwartier of half uur van tevoren aangeven “hé, om die tijd ga ik defect dus zet het alvast in de reisplanner”.
Deze trein zou om 11.26 vertrekken van Utrecht C. Het kan simpelweg een defecte trein zijn geweest wat geconstateerd is voor het vertrek van de trein of het kan personeel zijn geweest wat is uitgevallen. Vervelend zeker, maar dit soort zaken laten zich helaas geen uur vantevoren voorspellen.
Dat zei ik al, zal vandaag een goede reden voor (kunnen) zijn. En ik gaf ook al aan dat ik echt begrijp dat er zaken zijn waar de ns en/of prorail geen invloed op heeft.
Maar het gebeurd te vaak, en dan met name de (late!!!) informatie voorziening is het probleem.
Nog een voorbeeld dan maar.
Ik sta om 4:30 op, poets mijn tanden etc. Vertrek dan om 5uur lopend (15 a 20min) naar station Almere Parkwijk. Alwaar ik ik de trein neem naar Almere Centrum (ik neem die van half want op basis van ervaring al te vaak gehad dat de trein van 47 die volgens de planner de beste optie is op het laatste moment niet blijkt te rijden. En nu kan ik dan als die van half niet rijdt nog hopen op die van 47).
Op de meeste dagen rijdt de trein naar Utrecht gelukkig gewoon, helaas blijkt soms dat dit niet het geval is. (Ziekmelding b.v. en boem het is al gedaan, geen fout van de ns opzich).
En nu komt het, vanaf het moment dat ik op sta tot ik veilig in de trein zit kijk ik geregeld op de ns reisplanner app (en ververs!! deze ook natuurlijk). En de keren dat ik voor vertrek (dus alsnog de auto makkelijk zou kunnen pakken) weet dat er een probleem is zijn uniek. 9 van de 10 keer sta ik op Almere Centrum (en niet parkwijk dus want daar ga ik al eerder voor op pad om problemen voor te zijn). En heb ik hopelijk de volgende trein (30 minuten later). En dan heb ik het er niet over dat ik eigenlijk die trein (van een half uur later dus!!!) zou moeten hebben om om 7 uur op mijn werk te zijn.
Kort om door ervaring met het gebrek aan (tijdige/accurate) informatie voorziening moet een reiziger dus een buffer inbouwen van (in mijn geval 45 min, 15 voor de eerste trein, en 30 voor de 2e).
(Das het gevolg van opvoeding, want ja je moet op tijd op je werk zijn en door deze keuzes ben ik meestal alsnog op tijd op mijn werk.)
Nogmaals ik heb begrip voor de onvoorziene omstandigheden waardoor dingen anders lopen dan gepland. Maar je gaat mij niet vertellen dat als de machinist zoek/ziek is of de trein stuk dat zo vaak pas zo kort van te voren bekend is dat de info niet aangepast kan worden.
Oftewel verstrek info real time,
Het is gelukkig ook niet alleen kommer en kwel hoor, de treinen zijn over het algemeen schoon. Het personeel vriendelijk en de dienst regeling als hij gaat zoals het moet ook vrij aardig.
Probleem van deze trein zal allereerst zijn dat Almere geen standplaats is en er dus geen reserve personeel aanwezig is op het station, er is slechts een verblijfsruimte op het station vanwege overstappen die daar plaatsvinden maar dat personeel is ook al ingedeeld op een trein en kan niet zomaar verschoven worden.
De treinstellen zelf komen 's morgens of van het rangeerterrein van Lelystad of komen als passagierstrein uit Utrecht. De allereerste trein naar Utrecht staat meestal al op station Almere en staat daar de hele nacht en is een uitlopende trein van de avond daarvoor.
Overigens is er wel een uitwijk mogelijkheid via Weesp om daar over te stappen naar de sprinter richting Utrecht vanuit Almere.
Men heeft uiteraard nog geprobeerd het op te lossen, maar het lukte niet meer binnen afzienbare tijd, waardoor men heeft moeten besluiten om de trein helaas op te heffen.
Dit besluit kwam pas nadat de vorige sprinter vertrokken was vanaf Sportpark, dus vandaar dat het niet eerder zichtbaar is geweest in de reisinformatie.
Ideaal krijg je dit natuurlijk nooit, maar zit in dit verhaal niet toch een idee voor een verbetering? Zou er niet vast een melding als 'storing, trein kan vertraging oplopen of uitvallen' worden gedaan, terwijl het treinpersoneel probeert of er nog iets te redden is?
Vaak is de machinist druk om de problemen te verhelpen en heeft vaak de technische ondersteuning al aan de telefoon voor eventuele opties die nog niet geprobeerd zijn. Dan lukt het op dat moment niet om ook nog een andere afdeling proberen te bellen. Je bent als machinist op tijd bij je trein om deze op te starten maar je gaat er niet vanuit dat je problemen tegen komt die de nodige tijd vragen, de tijden tussen de treinen zijn tegenwoordig ook beperkt dus je kan soms net nog even naar het toilet en een kopje koffie/thee pakken en moet dan door naar de volgende trein.
Dan moet net de Hc in de buurt zijn zodat je als machinist deze kan informeren en vragen om te gaan bellen maar dan is het ook al nagenoeg vertrektijd voordat dit kan gebeuren en dan moet het nog in het systeem. Meestal is dat dan ook pas na vertrektijd gerealiseerd.