beantwoord

HSL dienstregeling


Waarom is de HSL dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport nog niet terug op het oude niveau? Elke werkdag is het weer belachelijk druk op Rotterdam Centraal omdat de trein om 24 over elk uur niet rijdt. En wanneer komen die nieuwe treinen nu eens?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 20 April 2022, 11:08

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

Reputatie 5

Waarom is de HSL dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport nog niet terug op het oude niveau? Elke werkdag is het weer belachelijk druk op Rotterdam Centraal omdat de trein om 24 over elk uur niet rijdt. En wanneer komen die nieuwe treinen nu eens?

Voor als je het interesseert: Op 2 juli en 3 juli kan je de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) op station Rotterdam Centraal bekijken. Mits je voor hebt gereserveerd. 

Planning is dit jaar. Nog even geduld. 

Reputatie 5

Waarom is de HSL dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport nog niet terug op het oude niveau? Elke werkdag is het weer belachelijk druk op Rotterdam Centraal omdat de trein om 24 over elk uur niet rijdt. En wanneer komen die nieuwe treinen nu eens?

Voor als je het interesseert: Op 2 juli en 3 juli kan je de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) op station Rotterdam Centraal bekijken. Mits je voor hebt gereserveerd. 

Planning is dit jaar. Nog even geduld. 

Link: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9413/ns-maakt-nieuwe-publieksdag-voor-icng-bekend.html

Nieuwste update: Najaar zal ICNG mogelijk gaan rijden. 

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

Jammer dat het antwoord zo generiek blijft. En die datum wordt al weken lang steeds naar voren geschoven. Nu staat er weer 23 mei. Op Koningsdag reden er wel gewoon 5 treinen per uur. Ik betaal 350€+60€ toeslag per maand om de helft van de keren in de trein te moeten staan. Is dit nog steeds gevolg van personeelstekort? Kunnen jullie niet in ieder geval in de spits meer treinen laten rijden?

Reputatie 7
Badge

Tekort aan treinen of/en personeel. Vul de rest maar zelf in.

Ik geloof niks van die logistieke problemen. Nu is het hervatten van de normale dienstregeling weer verplaatst naar 24 mei. Dit duurt nu al maanden. De treinen zitten propvol. Aan het personeels tekort kan het ook niet liggen, want ze staan massaal in groepjes te paffen op het perron. We betalen ons scheel aan de ticketprijs en de toeslag, mogen we toch op zijn minst een volledige dienstregeling verwachten. Jullie hebben maanden te tijd gehad tijdens corona om alles op orde te krijgen, maar opnieuw laten jullie het afweten. Wat een walgelijk bedrijf zijn jullie.

Reputatie 6
Badge

Is niet alleen bij NS. Ook de bussen in de provincie Utrecht rijden al sinds januari een afgeschaalde dienstregeling onder het mom van Corona. Arriva schaalt vanaf vandaag in Noord-Nederland de treindienst ook af vanwege Corona: https://www.arriva.nl/groningen/acties-nieuws/nieuws/aangepaste-treindienstregeling-in-friesland-en-groningen-2.htm. Begrijpen doe ik het niet: hoe kan men nu opeens weer een personeelstekort hebben op sommige plekken, terwijl dat eerder niet zo was. Maargoed, NS is er dus niet uniek in. Wat niet wegneemt dat ik het bijzonder vervelend vind, want inderdaad: de overige treinen zitten stampvol in de spits.

Is niet alleen bij NS. Ook de bussen in de provincie Utrecht rijden al sinds januari een afgeschaalde dienstregeling onder het mom van Corona.

Bij het busvervoer zijn het vaak (semi-)permanente inkrimpingen van de dienstregeling omdat het aantal reizigers ook blijvend lager is sinds corona.

 

Arriva schaalt vanaf vandaag in Noord-Nederland de treindienst ook af vanwege Corona: https://www.arriva.nl/groningen/acties-nieuws/nieuws/aangepaste-treindienstregeling-in-friesland-en-groningen-2.htm. Begrijpen doe ik het niet: hoe kan men nu opeens weer een personeelstekort hebben op sommige plekken, terwijl dat eerder niet zo was.

Officieel heeft Arriva een zeer hoog ziekteverzuim en op zich geen personeelstekort. Of dat echt zo is is niet duidelijk, er zijn ook geruchten dat NS machinisten zou ronselen bij Arriva. En ook wordt vermoed dat het misschien wel gewoon een bezuiniging is nu het aantal reizigers nog steeds fors minder is. Te meer daar tussen de meivakantie en begin september het aantal reizigers traditioneel sowieso flink lager ligt.

Veel vervoerders zijn ook voorzichtig omdat er rekening mee gehouden moet worden dat de coronasteun voor het OV eind dit jaar volledig stopt.

Reputatie 7
Badge +3

Aan het personeels tekort kan het ook niet liggen, want ze staan massaal in groepjes te paffen op het perron. 

Lekker makkelijk gedacht. NS personeel heeft net als iedereen die werkt recht op pauzes, alleen mag ook NS personeel dat roken in de pauze niet op het perron doen, dat mag niet meer daar. Bovendien kunnen niet alle machinisten rijden op de HSL, bij een tekort aan HSL bevoegde machinisten kan er niet zo maar een machinist ergens anders vandaan geplukt worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

Jammer dat het antwoord zo generiek blijft. En die datum wordt al weken lang steeds naar voren geschoven. Nu staat er weer 23 mei. 

Ik zie nu staan tot 11 juni. 

 

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

Jammer dat het antwoord zo generiek blijft. En die datum wordt al weken lang steeds naar voren geschoven. Nu staat er weer 23 mei. 

Ik zie nu staan tot 11 juni. 

De bekende salami tactiek. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

 

Het zou dus vanaf 2 mei opgelost zijn en het is nu dus al 11 juni geworden. Dat is dus al bijna 1½ maand langer personeelsproblemen. Vanaf juni beginnen er natuurlijk ook weer vakanties. 

 

Dit is dus totaal niet meer geloofwaardig (In 17 dagen tijd zijn de logistieke problemen al 3 keer verlengd met in totaal 41 dagen!!!)

  

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

Het zou dus vanaf 2 mei opgelost zijn en het is nu dus al 11 juni geworden. Dat is dus al bijna 1½ maand langer personeelsproblemen. Vanaf juni beginnen er natuurlijk ook weer vakanties. 

Neem maar aan dat die treinen voor 1 september niet gaan rijden. Sowieso wordt dit jaar in de zomervakantoe een beperkte dienstregeling gereden. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoi G.F. Timermans en welkom op de NS Community! 

Ik begrijp dat het frustrerend is als het steeds zo druk is! Op dit moment zijn er logistieke problemen op dit traject waardoor deze trein nog niet rijdt. Vanaf 2 mei staat deze vertrektijd wel weer in de planning. Ik raad je wel aan om de reisplanner tegen die tijd nog na te checken, maar dan zou de Intercity Direct van : 24 uur weer moeten rijden.

Het zou dus vanaf 2 mei opgelost zijn en het is nu dus al 11 juni geworden. Dat is dus al bijna 1½ maand langer personeelsproblemen. Vanaf juni beginnen er natuurlijk ook weer vakanties. 

Neem maar aan dat die treinen voor 1 september niet gaan rijden. Sowieso wordt dit jaar in de zomervakantoe een beperkte dienstregeling gereden. 

OK Prima. maar neem je klanten serieus en ga niet constant de datum verschuiven. Komt gewoon zwak over. Maar jij hebt net als ik geen hoge pet op van het huidige MT bij NS zoals ik elders lees. 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien het bericht van vandaag dat vanaf 13 jui de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam weer tijdelijk terug gezet wordt naar een kwartierdienst en dat er deze zomer mogelijk meer maatregelen genomen moeten worden zal het ook zeer waarschijnlijk zijn dat de personeelsproblemen op de HSL treinen ook langer duren dan de nu aangegeven 11 juni. 

https://nieuws.ns.nl/krappe-arbeidsmarkt-raakt-ook-ns-impact-voor-reizigers-voorlopig-beperkt/

Gezien het bericht van vandaag dat vanaf 13 jui de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam weer tijdelijk terug gezet wordt naar een kwartierdienst en dat er deze zomer mogelijk meer maatregelen genomen moeten worden zal het ook zeer waarschijnlijk zijn dat de personeelsproblemen op de HSL treinen ook langer duren dan de nu aangegeven 11 juni. 

https://nieuws.ns.nl/krappe-arbeidsmarkt-raakt-ook-ns-impact-voor-reizigers-voorlopig-beperkt/

Zeker tot september.

Tja als je eerst flink saneert en dan iets meer dan een jaar later 1100 vacatures hebt dan denk ik dat er iets niet goed is gegaan.  Daarnaast zijn de CAO voorstellen van de NS nu niet dusdanig dat het bedrijf aantrekkelijker wordt om bij te gaan werken. Door personeelstekort was het altijd al lastig om vrij te krijgen moet je nagaan hoe het nu zal zijn.

Ook op de lijst van favoriete werkgever is de NS de afgelopen jaren flink gezakt. Dus binnenkort stakingen en uitval van treinen door “logistieke problemen” oftewel in dit geval geen treinpersoneel.

Tja als je eerst flink saneert en dan iets meer dan een jaar later 1100 vacatures hebt dan denk ik dat er iets niet goed is gegaan. 

Bij het rijdend personeel waar het nu over gaat is niet gesaneerd maar is wel het natuurlijk verloop tijdens corona niet aangevuld. Als mensen gemiddeld zo'n 15 jaar bij NS in dienst blijven heb je ieder jaar zo'n 7% uitstroom, dat is na twee coronajaren 14% en dan heb je dus een probleem. Dat speelt overigens in heel veel sectoren. 

Daarnaast zijn de CAO voorstellen van de NS nu niet dusdanig dat het bedrijf aantrekkelijker wordt om bij te gaan werken. Door personeelstekort was het altijd al lastig om vrij te krijgen moet je nagaan hoe het nu zal zijn.

Er is al jaren kritiek dat met name het lagere personeel bij NS vergeleken met het bedrijfsleven wordt overbetaald en dat het kaderpersoneel wordt onderbetaald. Daar komt bij dat de secundaire arbeidsvoorwaarden bij NS riant mogen worden genoemd. 

Wat er mis is bij NS is de verstikkende bureaucratie en regelgeving waardoor het personeel de facto als kleine kinderen wordt behandeld, zie bijv. de beruchte 3 april. En daarnaast lijdt iedereen in het bedrijf onder het juk van het uitermate zwakke, wereldvreemde management in Utrecht dat de mensen de tent uitjaagt. 

Reputatie 7
Badge +1

Volop tekort aan personeel-vooral ook veelal om de a-sociale werkuren (in de ogen van velen, anderen vinden het prima want veel extra opslag dan) geldt idem dito voor de spoorwegen in Belgie-Duitsland-Oostenrijk-Tsjechie-Polen-GB en nog zo wat. Overal allerlei oproepen en campagnes om personeel aan te trekken. Daar springt NL niet echt uit de bocht. Wat veelal ook meespeelt is de gemiddelde ouderdom: kijk maar eens rond-het zijn toch overwegend oudere heren die tegen hun pensioen aanhangen. Wel zijn ze in buitenland vaak veel makkelijker met in dienst nemen van ouder personeel, zelfs wel boven 50 of 55-omzwaaiers, elders baan verloren etc-in NL blijven die helaas vaak aan de kant staan.

SOms is het zelfs zo erg (bvb na de overname van een busconcessie rond Bratislava) dat de subsidierende overheid de passagiers gratis laat rijden om te compenseren voor de zeer slechte dienst vanwege uitval van vele ritten-door precies dat gebrek.

In NOord FRankrijk betaalt de regio SNCF niet meer omdat het maximum aan boetes al is opgelegd maar dezelfde problems blijven aanhouden.

@bahnrider

Wat in Nederland vooral ook speelt is de "parttime werken" ziekte, als iedereen nog maar drie dagen per week wil werken is het niet zo vreemd dat er in combinatie met de vergrijzing overal personeelstekorten komen. Op zich begrijp ik het wel, belastingen en inkomensafhankelijke zorgpremie stijgen explosief als je wat meer uren werkt en daardoor een wat hoger inkomen hebt. Daarnaast zijn bijna alle overheidssubsidies tegenwoordig inkomensafhankelijk en die dalen dus juist als je meer uren maakt. In de praktijk houdt je daardoor netto bijna hetzelfde over of je nou 28 of 40 uur per week werkt. 

Reputatie 7

@bahnrider

Wat in Nederland vooral ook speelt is de "parttime werken" ziekte, als iedereen nog maar drie dagen per week wil werken is het niet zo vreemd dat er in combinatie met de vergrijzing overal personeelstekorten komen. 

Dat is inderdaad een groot deel, zo niet hét grootste deel van het probleem. Ik werk in de zorg en op vacatures reageert bijna niemand. En zij die reageren, willen vaak maar 18 of hooguit 24 uur p/w werken. En volgens hun eigen planning liefst. Veelal jonge vrouwen met kinderen. Ik heb gehoord van jongeren die niet onregelmatig en op feestdagen willen werken, want ze willen in weekenden feesten en naar festivals.....je zou eens iets missen. Nachtwerk? Nee hoor! Nederlanders zijn veelal luxepaardjes geworden. 

@bahnrider

Wat in Nederland vooral ook speelt is de "parttime werken" ziekte, als iedereen nog maar drie dagen per week wil werken is het niet zo vreemd dat er in combinatie met de vergrijzing overal personeelstekorten komen. 

Ik heb gehoord van jongeren die niet onregelmatig en op feestdagen willen werken, want ze willen in weekenden feesten en naar festivals.....je zou eens iets missen. Nachtwerk? Nee hoor! Nederlanders zijn veelal luxepaardjes geworden. 

Ik vraag me dat af want supermarkten en winkels hebben geen echt probleem om aan personeel voor de zaterdag, zondag en feestdagen te komen. Bij de Jumbo hier moest er met Kerstmis zelfs geloot worden wie er mocht werken. 

Ik ben sinds kort bij een nieuwe tandartsenpraktijk, daar werken vier vrouwelijke tandartsen ieder slechts twee dagen per week. Tja, personeelstekort.

B

Daarnaast zijn de CAO voorstellen van de NS nu niet dusdanig dat het bedrijf aantrekkelijker wordt om bij te gaan werken. Door personeelstekort was het altijd al lastig om vrij te krijgen moet je nagaan hoe het nu zal zijn.

Er is al jaren kritiek dat met name het lagere personeel bij NS vergeleken met het bedrijfsleven wordt overbetaald en dat het kaderpersoneel wordt onderbetaald. Daar komt bij dat de secundaire arbeidsvoorwaarden bij NS riant mogen worden genoemd. 

Wat er mis is bij NS is de verstikkende bureaucratie en regelgeving waardoor het personeel de facto als kleine kinderen wordt behandeld, zie bijv. de beruchte 3 april. En daarnaast lijdt iedereen in het bedrijf onder het juk van het uitermate zwakke, wereldvreemde management in Utrecht dat de mensen de tent uitjaagt. 

Zo goed is het instap loon niet als je al wat ouder bent bij de NS, je moet het puur hebben van de onregelmatigheidstoeslag maar daar staat tegenover dat he sociale leven onder druk staat en je jezelf ook lichamelijk sloopt met het vele wisselen tussen de verschillende dagdelen.  Want de rooster wisselden steeds sneller van dagdeel waardoor je lichamelijk gesloopt bent op je vrije dagen.

En je hebt weinig mogelijkheden om je vrije dagen op te maken, je moet in oktober/november je lijstje met dagen inleveren voor het hele volgende jaar en hopen dat je dan nog wat van je snipperverlof toegewezen kreeg omdat veel verlof al weg was na het toewijzen van de zomervakanties.

Reputatie 7

Vanochtend kwam het personeelstekort bij NS ter sprake op tv. Het zou deze zomer resulteren in uitval en kortere treinen, wat weer veel mensen de auto in zou jagen, wat wéér minder geld oplevert voor NS en ook de staatskas. Deel van de oplossing: arbeidsmigranten. Maar dan nog blijven voorlopig de problemen en lijken hogere frequenties op bijv. HSL en Arnhem - Utrecht niet meer haalbaar. 

Vanochtend kwam het personeelstekort bij NS ter sprake op tv. Het zou deze zomer resulteren in uitval en kortere treinen, wat weer veel mensen de auto in zou jagen, wat wéér minder geld oplevert voor NS en ook de staatskas. Deel van de oplossing: arbeidsmigranten. Maar dan nog blijven voorlopig de problemen en lijken hogere frequenties op bijv. HSL en Arnhem - Utrecht niet meer haalbaar. 

Ik denk dat dit nogal overdreven is. Veel reizigers hebben zelf ook grote twijfels bij het nut en de noodzaak van de 10 minutendiensten.

Verder is het aantal reizigers in juli en augustus (het probleem speelt juist dan omdat het personeel met vakantie gaat) al decennia lang zo'n 20-30% minder dan de rest van het jaar en is dus het schrappen van wat (spits)treinseries niet zo'n drama.

Of arbeidsmigranten zo nodig zijn is de vraag, je kunt ook stellen dat rijdend personeel maar eens wat inefficiënter moeten worden ingezet en er wat meer geautomatiseerd moet worden. Een groot deel van de conducteurs fungeert momenteel slechts als deuropener/sluiter en dan kan net als bij de metro ook wel zonder. Verbeterde controle kan trouwens ook door eens wat meer stations van poortjes te voorzien. 

Reageer