HSL via Gouda niet mogelijk geweest?

  • 25 July 2023
  • 9 reacties
  • 228 Bekeken

Reputatie 1

Zo op de kaart kijkende, vraag ik me weleens af of een HSL via Gouda dus Dordrecht - Gouda - Amsterdam niet logischer geweest was. Weet niet of het technisch mogelijk is. Bebouwing enzo. Eventueel ondergronds. Of het weleens overwogen is. En dan ook andere treinen op dat traject in plaats van een route alleen voor de HSL. Nu gaat alsnog een groot deel van de reisbewegingen via Delft - Den Haag - Leiden. Voor mensen die in de omgeving van zo'n traject ook handiger. Plus bij werkzaamheden en calamiteiten op het spoor, zoals een poos geleden bij Voorschoten, heb je nog omreismogelijkheden.


9 reacties

Uw route doet de grote stations Rotterdam en Schiphol niet aan. En stoptreinen rijden de hogesnelheidstreinen in de weg. De HSL is juist niet bedoeld voor mensen die er vlakbij wonen. Dan moeten we een R-nettrein aanleggen.

Reputatie 5

De huidige HSL-lijn gaat toch al tussen Rotterdam en Schiphol over een ander traject dan de reguliere lijn via Den Haag? Ik zie het voordeel niet zo als de lijn via Dordrecht en Gouda zou gaan. Dan kan er beter een tweede HSL-lijn vanaf Breda naar Utrecht (evt verder naar Amsterdam) aangelegd worden. Dan heeft Utrecht als drukste station ook meteen een HSL aansluiting. Ik denk dat meer reizigers daarbij gebaat zijn.

Badge +3

Je zult toch bij Schiphol moeten uitkomen en een directe/snelle verbinding vanuit Rotterdam is natuurlijk veel wenselijker dan vanuit Gouda (laat staan Dordrecht).

Bovendien zit je inderdaad met nogal wat bebouwing, wil je een lijntje Gouda - Amsterdam (Zuid?) trekken. Amstelveen en zo… 

Reputatie 1

@Robert B Ik bedoel uiteraard naar het huidige eindpunt Schiphol. Niet vanuit Gouda maar via Gouda.

Reputatie 1

@Jan Haverkamp Bedoel uiteraard de huidige bestemming Schiphol.

Reputatie 3

Het lijkt mij logischer om een HSL via Rotterdam te hebben lopen dan via Gouda (gelet op grootte van de steden).

Reputatie 7

Wat zouden de Thalys en de Eurostar in Gouda en Dordrecht te zoeken hebben, want daarvoor is de HSL aangelegd. Amsterdam Rotterdam en Schiphol zijn voor deze treinen belangrijk dat de intercity direct naar Breda en Brussel er ook over kunnen is een bijkomend voordeel. 

Het huidige traject is het meest logische en daarom is Den Haag ook niet opgenomen al zou dat wel meer passen dan Gouda en Dordrecht.

En als Rotterdammer ga ik naar Amsterdam via Schiphol en niet via Gouda en ook niet via de oude lijn daar heb ik de toeslag graag voor over.

 

 

 

 

Reputatie 1

@Cornelis van den Berg Gaat me uiteraard niet om de stop te Gouda maar om het traject, zoals ik al aangaf. Was gewoon een gedachte van me. Dat je op zo'n traject ook andere treinen zou kunnen laten rijden, die dan uiteraard wél stoppen te Gouda. Dus ook minder mensen die via Delft - Den Haag -Leiden hoeven te rijden. Uiteraard wel een stop te Schiphol voor zo'n HSL trein.

@ICMmetje Gaat me uiteraard niet om de stop HSL-trein te Gouda maar om het TRAJECT, waar je ook andere treinen op zou kunnen laten rijden, die dan uiteraard wél te Gouda zouden stoppen, waardoor minder drukte op traject Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Amsterdam en makkelijker kunnen omreizen bij calamiteiten.

Reputatie 7
Badge +4

Eerst de Zuiderzeelijn maar als snelle verbinding. 

Reageer