beantwoord

IC Brussel niet voor binnenlands gebruik?

  • 21 April 2024
  • 63 reacties
  • 2313 Bekeken

Sinds vorige week is de IC Brussel in de reisplanner ingevoerd als “Niet voor uitstappende reizigers” tot Breda. Hierdoor verschijnt deze trein niet meer in de reisplanner voor binnenlandse reizigers. Voor reizigers naar Rotterdam is dit begrijpelijk omdat er 3 minuten later een binnenlandse IntercityDirect trein rijdt en je niet wilt dat iedereen zich in de IC Brussel propt en de volgtrein leeg blijft. Maar naar Breda is deze trein geen alternatief, door de extra rijtijd op de HSL bied die binnenlandse ICD in Rotterdam namelijk geen overstap meer op de IC naar Eindhoven.

Kan hier naar gekeken worden? Het lijkt me namelijk dat men die verbroken overstap naar Breda over het hoofd gezien heeft bij deze keuze. Reizigers naar Breda hadden al een trein per uur minder en nu dus dus zelfs twee per uur minder wat me niet de bedoeling lijkt.

icon

Beste antwoord door Rory NS 22 April 2024, 09:16

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor de informatie. Is je al bekend hoe station Noorderkempen bediend wordt in dienstregeling 2025? NMBS zal volgens de concessie station Noorderkempen 2 keer per uur moeten bedienen. Waarvan 1 keer per uur richting Breda.

Die treinen rijden er nu al, zie dienstregeling op werkdagen. 1x Benelux en 1x S-trein naar Antwerpen.

Er was ooit sprake van dat een van de IC's naar Charleroi naar Noorderkempen zou gaan rijden maar ik weet niet of dat nog gaat gebeuren. Volgend jaar komen er redelijk wat veranderingen door de extra trein op Antwerpen-Brussel moet worden ingepast en die een hele kettingreactie teweegbrengt, ook op andere verbindingen.

Reputatie 3

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Reputatie 7
Badge

Welkom in de echte wereld van NS 

Reputatie 5

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Zie het. Tikte ook Brussel (Zuid) - Breda in. En dan zie het wel aangegeven. Maar Brussel Zuid - Rotterdam wordt je doorverwezen naar Eurostar. Die je ook moet reserveren. Merkwaardig. 

Ben benieuwd hoe het is aangegeven als serie 9500 (snelle rechtstreekse Intercity Brussel - Amsterdam Zuid) en serie 9200 (IC Brussel - Breda/Rotterdam) in dienstregeling 2025 echt gaan rijden. 

Reputatie 3

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Zie het. Tikte ook Brussel (Zuid) - Breda in. En dan zie het wel aangegeven. Maar Brussel Zuid - Rotterdam wordt je doorverwezen naar Eurostar. Die je ook moet reserveren. Merkwaardig. 

Ben benieuwd hoe het is aangegeven als serie 9500 (snelle rechtstreekse Intercity Brussel - Amsterdam Zuid) en serie 9200 (IC Brussel - Breda/Rotterdam) in dienstregeling 2025 echt gaan rijden. 

Nog gekker; Als je in de planner Amsterdam cs-Breda invoert, zie je de trein van 7.25 staan als gewone Intercity Direct. Ik moet morgen naar Rotterdam, dus wachten tot 2025 is geen optie. NS moet gewoon normaal gaan doen. Ik denk dat ik morgen maar naar Breda ga en in Rotterdam uitstap.

Reputatie 5

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Zie het. Tikte ook Brussel (Zuid) - Breda in. En dan zie het wel aangegeven. Maar Brussel Zuid - Rotterdam wordt je doorverwezen naar Eurostar. Die je ook moet reserveren. Merkwaardig. 

Ben benieuwd hoe het is aangegeven als serie 9500 (snelle rechtstreekse Intercity Brussel - Amsterdam Zuid) en serie 9200 (IC Brussel - Breda/Rotterdam) in dienstregeling 2025 echt gaan rijden. 

Nog gekker; Als je in de planner Amsterdam cs-Breda invoert, zie je de trein van 7.25 staan als gewone Intercity Direct. Ik moet morgen naar Rotterdam, dus wachten tot 2025 is geen optie. NS moet gewoon normaal gaan doen. Ik denk dat ik morgen maar naar Breda ga en in Rotterdam uitstap.

Zomerperiode is aangebroken. Vorig jaar was  Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Vooral in spitsuren. Ze managen de vervoersstromen. 

Dat verklaart waarom het niet is aangegeven. Zie het ook bij NMBS. Maar Beneluxtrein rijdt gewoon 1 keer per uur. Ook om 7:25. 

Zal me niet verbazen dat vanaf september het wel weer staat aangegeven om 7:25. 

Reputatie 3

 

 

 

Zomerperiode is aangebroken. Vorig jaar was  Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Vooral in spitsuren. Ze managen de vervoersstromen. 

Zal me niet verbazen dat vanaf september het wel weer staat aangegeven om 7:25. 

Deze trein is al sinds april niet meer te vinden in de reisplanner.

Reputatie 5

 

 

 

Zomerperiode is aangebroken. Vorig jaar was  Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Vooral in spitsuren. Ze managen de vervoersstromen. 

Zal me niet verbazen dat vanaf september het wel weer staat aangegeven om 7:25. 

Deze trein is al sinds april niet meer te vinden in de reisplanner.

Echt een trein voor toeristen op bepaalde uren. En niet voor forenzen op bepaalde uren.

Zien hoe in dienstregeling 2025 het staat aangegeven met ICNG België serie 9500) en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen (serie 9200). 

Reputatie 3

Op de website van de NS staat dit: "Met een geldig binnenlands vervoerbewijs kun je binnen Nederland meereizen op een internationale trein, behalve op de Eurostar. In sommige gevallen betaal je een toeslag."

Ik mag dus gewoon reizen met de IC Brussel, als ik maar de toeslag tussen Schiphol en Rotterdam betaal.

De NS heeft de treinen opnieuw zo ingesteld dat je niet zou mogen uitstappen in Schiphol en Rotterdam in zuidelijke richting, daarom verschijnen de treinen niet in de reisplanner. Uitstappen in Breda mag dit keer echter wel. Ik heb geen idee of het niet mogen uitstappen ook officieel is opgenomen in de voorwaarden van de NS of dat dit slechts een verzinsel is in de reisinformatie.

Reputatie 3

De NS heeft de treinen opnieuw zo ingesteld dat je niet zou mogen uitstappen in Schiphol en Rotterdam in zuidelijke richting, daarom verschijnen de treinen niet in de reisplanner. Uitstappen in Breda mag dit keer echter wel. Ik heb geen idee of het niet mogen uitstappen ook officieel is opgenomen in de voorwaarden van de NS of dat dit slechts een verzinsel is in de reisinformatie.

Het lijkt me een administratief verzinsel. Hoe gaan ze verhinderen dat ik in Rotterdam uitstap? Er moeten ook mensen instappen, dus de deur dichthouden is lastig.

Het kan wel relevant zijn als je geld terug wilt vragen bij vertraging.

Reputatie 3

Het kan wel relevant zijn als je geld terug wilt vragen bij vertraging.

Gelukkig betaalt mijn baas mijn treinkaartje 😁, eersteklas nog wel.

Reageer