beantwoord

ICD toeslag vanaf 2025?

  • 30 October 2023
  • 20 reacties
  • 628 Bekeken

Dienstregeling 2024 is nog niet eens begonnen maar in het kader van durf te vragen:

 

1) Zover ik begrijp is het plan om vanaf dienstregeling 2025 de intercity's uit Leeuwarden en Groningen te koppelen aan de Intercity Direct van Schiphol naar Rotterdam Centraal en Breda. Onder zwaar voorbehoud van de instroom van ICNG. Is er al bekend / al over nagedacht of de toeslag tussen Schiphol en Rotterdam blijft behouden ? En zo ja, hoe men dat gaat uitvoeren in de praktijk? Ook toeslagpaaltjes op station Groningen, Assen etc?

 

2) Mij valt verder op dat als de IC Eindhoven Centraal - Den Haag Centraal door werkzaamheden gekoppeld is aan de IC Direct naar Schiphol, dat hij dan vanaf Eindhoven Centraal ook als Intercity Direct staat aangekondigd. Als het reguliere traject Eindhoven Centraal - Den Haag Centraal wordt aangehouden dan staat hij gewoon als Intercity op de borden. Hoe zal hier mee worden omgegaan als de koppeling naar het noorden er is? 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 1 November 2023, 10:23

Bekijk origineel

20 reacties

Hoi KAMEHAMEHA en welkom bij deze Community.

Ik ben zelf helaas nog niet op de hoogte van een invulling over deze twee zaken. Ik vind je vragen enorm terecht, maar een antwoord moet ik je helaas schuldig blijven :(.

Is er al bekend / al over nagedacht of de toeslag tussen Schiphol en Rotterdam blijft behouden ? 

Natuurlijk blijft die toeslag omdat NS de overheid ook fors extra moet blijven betalen voor het gebruik van de HSL. Dat geld moet wel ergens vandaan komen.

Overigens moet ik nog zien of ICNG al over een jaar naar het noorden gaat doorrijden gezien de hardnekkige technische problemen met ICNG.

Reputatie 7

Is er al bekend / al over nagedacht of de toeslag tussen Schiphol en Rotterdam blijft behouden ? 

Natuurlijk blijft die toeslag omdat NS de overheid ook fors extra moet blijven betalen voor het gebruik van de HSL. Dat geld moet wel ergens vandaan komen.

Als dat zo is, laat dan maar zitten. Dan reis ik vanuit West-Brabant wel via Arnhem naar het noorden. De HSL voegt dan niets toe maar kost je als reiziger alleen maar onnodig geld.

 

 

Als dat zo is, laat dan maar zitten. Dan reis ik vanuit West-Brabant wel via Arnhem naar het noorden. De HSL voegt dan niets toe maar kost je als reiziger alleen maar onnodig geld.

Wat had je dan gedacht?

Het laten doorrijden van de HSL naar het noorden voegt qua reizen sowieso niet zoveel toe, het is meer status (zoiets van de HSL komt nu ook in Groningen en Leeuwarden).

Reputatie 7
Badge +4

Het is allemaal nog in hoge mate speculatief.

Reputatie 7
Badge +3

Ik durf best te wedden dat er in 2025 een batterij aan toeslagzuilen komt te staan op de stations waarvandaan IC's vertrekken die via Schiphol en Rotterdam Centraal rijden.

Badge +3

Ik durf best te wedden dat er in 2025 een batterij aan toeslagzuilen komt te staan op de stations waarvandaan IC's vertrekken die via Schiphol en Rotterdam Centraal rijden.

Fijn, met als gevolg dat je de toeslag tegen daltarief (als dat tegen die tijd nog bestaat) kunt laden terwijl je in de spits reist tussen Schiphol en Rotterdam.

Dat kan nu overigens ook al in Breda (bijv. voor met een IC 1100 ri. Den Haag met overstap in Rotterdam voor naar Schiphol)… terwijl iemand die in de spits in Rotterdam in dezelfde IC direct stapt de volle toeslag betaalt.

Met slim inchecken kun je dat trucje met goedkoper of vrij reizen ook al doen met bijv Dalvrij (ik check voor 6.30 uur in te Groningen en check na 9 uur weer uit in Rotterdam Centraal en reis dwars door de hele spits heen). Dus dan kun je ook wel flexibel zijn met toeslag met of zonder korting door op het op juiste moment in te checken. Met lange afstanden kun je hier eenmaal creatief mee omgaan. 

 

Ja ik erken, het is zeker allemaal speculatief. Toch ben ik gewoon nieuwsgierig hoe men zoiets in de praktijk zou kunnen uitvoeren. Als de toeslag blijft dan moeten ze consequent zijn en moet je op veel meer stations die toeslag kunnen aanschaffen dan nu. Een lading paaltjes plaatsen lijkt me ook niet echt gratis op zichzelf. Wellicht zal de toeslag worden behouden, maar zijn de toeslagpaaltjes verleden tijd. Plan je reis en koop je toeslag in de NS app :)

 

Of schaffen ze de toeslag af, maar gaan de algemene tarieven gewoon omhoog om het wegvallen van de toeslag te kunnen dekken. Daar zal men vast een goede berekening op kunnen loslaten. 

Of schaffen ze de toeslag af, maar gaan de algemene tarieven gewoon omhoog om het wegvallen van de toeslag te kunnen dekken. 

Dat mag niet volgens het HSL-contract. De politiek heeft toen geëist dat de hogere kosten voor rijden over de HSL niet mogen worden omgeslagen over alle reizigers in Nederland maar uitsluitend moeten worden opgehoest door de reizigers die over de HSL reizen. Het zou ook dwaas zijn dat iemand die van Brummen naar Arnhem reist moet gaan betalen voor de HSL.

Een alternatief zou kunnen zijn om het aantal tariefeenheden bijv. met 10 of 20 te verhogen. Nadeel is echter dat studenten en reizigers met afgekocht vrij reizen dan niet meebetalen. En NS zal de peperdure HSL-treinen niet met freeloaders willen vullen.

Badge +3

Dat mag niet volgens het HSL-contract. De politiek heeft toen geëist dat de hogere kosten voor rijden over de HSL niet mogen worden omgeslagen over alle reizigers in Nederland maar moeten worden opgehoest door de reizigers die over de HSL reizen.

Waarbij de toeslag dus alleen nodig is voor het stukje HSL-Zuid tussen Rotterdam en Schiphol (Groene Hart met de tunnels en zo), en er voor Breda - Rotterdam (Den Haag) nooit toeslag nodig is terwijl je wel over de HSL gaat.

Overigens zijn de reguliere (kilometer/tariefeenheden) kosten voor Rotterdam - Schiphol al fictief hoog gemaakt, zodat je (afgezien van die toeslag) al net zoveel betaalt als wanneer je via Den Haag en Leiden reist. Noem het maar comfort-tax dan, want het scheelt natuurlijk wel tijd als alles rijdt.

Dat mag niet volgens het HSL-contract. De politiek heeft toen geëist dat de hogere kosten voor rijden over de HSL niet mogen worden omgeslagen over alle reizigers in Nederland maar moeten worden opgehoest door de reizigers die over de HSL reizen.

Waarbij de toeslag dus alleen nodig is voor het stukje HSL-Zuid tussen Rotterdam en Schiphol (Groene Hart met de tunnels en zo), en er voor Breda - Rotterdam (Den Haag) nooit toeslag nodig is terwijl je wel over de HSL gaat.

NS is vrij om zelf te bepalen hoe het extra geld op de HSL wordt binnen gehaald. Er staat niet dat iedere HSL-reiziger moet worden belast maar alleen dat het geld door HSL-reizigers moet worden opgehoest. 

Reputatie 7

NS is vrij om zelf te bepalen hoe het extra geld op de HSL wordt binnen gehaald. Er staat niet dat iedere HSL-reiziger moet worden belast maar alleen dat het geld door HSL-reizigers moet worden opgehoest. 

Als NS verstandig is en ze graag het extra geld voor de HSL willen innen, gaan ze iedere rit standaard vervoerbewijzen controleren. Dat zal geld opleveren - want er zijn veel mensen die reizen zonder toeslag, daar ben ik van overtuigd. Ik reis vaak over de HSL maar controle is ook hier nagenoeg afwezig. 

Daarnaast is het heffen van een toeslag voor zo'n stukje spoor, waarop niet eens met veel hogere snelheid wordt gereden maar zelfs op bepaalde stukken vaak wordt geboemeld, met ook nog eens al jaren veel uitval en defecten - de slechtst presterende lijn van Nederland- nogal apart. Maar dat terzijde - andere discussie.

 

Daarnaast is het heffen van een toeslag voor zo'n stukje spoor, met ook nog eens al jaren veel uitval en defecten - de slechtst presterende lijn van Nederland- nogal apart. Maar dat terzijde - andere discussie.

Dat er zo slecht gepresteerd wordt betekent niet dat de kosten niet hoog zijn.

Reputatie 7

 

Daarnaast is het heffen van een toeslag voor zo'n stukje spoor, met ook nog eens al jaren veel uitval en defecten - de slechtst presterende lijn van Nederland- nogal apart. Maar dat terzijde - andere discussie.

Dat er zo slecht gepresteerd wordt betekent niet dat de kosten niet hoog zijn.

Klopt maar presteer dan eerst beter. Dan is het een toeslag misschien eens waard. 

Heb al vaak de toeslag weer teruggevraagd na uitval of vertraging van +15 minuten. Wordt NS ook niet beter van.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds jaar en dag zijn de tariefeenheden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal vastgesteld op 86. Hierdoor maakt het niet uit via welke route je reist. Je checkt in in Amsterdam Centraal en je checkt uit in Rotterdam Centraal. Het systeem kan niet vaststellen via welke route je hebt gereisd.

Via de HSL moet je dan ook nog eens een toeslag betalen, nota bene voor een route die in werkelijkheid korter is dan de alternatieven: via Haarlem en Den Haag HS, via Schiphol en Den Haag HS of via Breukelen. 

Reputatie 5

Als NS verstandig is en ze graag het extra geld voor de HSL willen innen, gaan ze iedere rit standaard vervoerbewijzen controleren. Dat zal geld opleveren - want er zijn veel mensen die reizen zonder toeslag, daar ben ik van overtuigd. Ik reis vaak over de HSL maar controle is ook hier nagenoeg afwezig. 

 

Dat is ook mijn ervaring. Heb de HSL vaak genoeg bewust links laten liggen omdat ik me voortdurend ergerde aan het feit dat ik een van de weinigen leek te zijn die de toeslag betaalde. (Met uitzondering natuurlijk van degenen met een Altijd Toeslagvrij abonnement). Ik betaal zeker niet om gecontroleerd te worden, maar je voelt je op de een of andere manier toch bekocht als je ziet dat anderen er voortdurend mee wegkomen. Eigenlijk precies hetzelfde principe als in de 1e klas, waar grijsrijders ook bijna nooit worden bestraft. Een handvol correctietoeslagen pér rit zijn al een kleine stap om de HSL meer rendabel te maken.
 

Daarnaast is het heffen van een toeslag voor zo'n stukje spoor, waarop niet eens met veel hogere snelheid wordt gereden maar zelfs op bepaalde stukken vaak wordt geboemeld, met ook nog eens al jaren veel uitval en defecten - de slechtst presterende lijn van Nederland- nogal apart. Maar dat terzijde - andere discussie.

 

Daar valt ook het een en ander over te zeggen. Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat je bijna gedwongen wordt extra te betalen om binnen een fatsoenlijke tijd tussen de twee grootste steden van het land te reizen. Met 41 minuten in plaats van 1u13 scheelt het bijna de helft, mede omdat de reguliere IC ook stopt op stations als Heemstede-Aerdenhout en Den Haag Laan v NOI. (Wat natuurlijk wel weer fijn is voor de reizigers daar.)

Ik zou het bijna als een gelukje willen beschouwen dat het spoor tussen Amsterdam en Utrecht geen HSL is, want anders had ik het hypothetisch(!) kunnen zien gebeuren dat de IC vanuit Amsterdam via de Oosterspoorweg en Hilversum naar Utrecht zou zijn gereden.

 

Hoe dan ook, totaal off topic. Terug naar de hoofdvraag:

Conclusie is dat het nog afwachten is of de ICNG doorgetrokken wordt naar het noorden of niet. Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in (want welk voordeel zou het opleveren ten opzichte van de huidige opzet?) maar we zullen zien wanneer NS met nieuws hierover komt.

Reputatie 7

Ik betaal zeker niet om gecontroleerd te worden, maar je voelt je op de een of andere manier toch bekocht als je ziet dat anderen er voortdurend mee wegkomen. 

Precies dat.

Regels hebben structurele handhaving nodig. Je hebt er niets aan als er omgeroepen wordt dat je toeslag nodig hebt en er vervolgens nauwelijks of niet op controleert. 

Wat het doortrekken van de ICNG naar het noorden betreft, las ik 4 weken geleden op een Groningse nieuwssite dat de NS heeft aangekondigd al in de loop van 2024 (ipv 2025) de ICNG te gaan inzetten tussen Rotterdam en Groningen (Groningen natuurlijk erg enthousiast). Dat zou kunnen omdat de fabrikant op dit moment iedere week een trein aflevert. In dat bericht wordt met geen woord gerept over een toeslag op een deel van het traject.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 De tijden dat je met de IC via de Oude Lijn met alleen een stop in Haarlem, Leiden en Den Haag HS in 59 minuten van Amsterdam CS naar Rotterdam CS kon reizen liggen lang achter ons.

 

Wat het doortrekken van de ICNG naar het noorden betreft, las ik 4 weken geleden op een Groningse nieuwssite dat de NS heeft aangekondigd al in de loop van 2024 (ipv 2025) de ICNG te gaan inzetten tussen Rotterdam en Groningen (Groningen natuurlijk erg enthousiast). Dat zou kunnen omdat de fabrikant op dit moment iedere week een trein aflevert. In dat bericht wordt met geen woord gerept over een toeslag op een deel van het traject.

Ik vermoed dat dit een verkeerde interpretatie is van die nieuwssite. Als de instroom van ICNG voorspoedig verloopt zal men inderdaad in de loop van volgend jaar naar Groningen gaan rijden, maar dat is dan nog via de bestaande route en nog niet via de HSL. Dat zal vooral bedoelt zijn om machinisten ervaring op te laten doen met het nieuwe materieel en zodat het oude ICM materieel langzaam aan de kant gezet kan worden.

Het doorrijden via de HSL zal pas in december 2024 van start gaan, dan gaat men sowieso naar Almere en Lelystad rijden en bij voorkeur ook naar Groningen en Leeuwarden maar dat laatste hangt af van dat er voldoende ICNG afgeleverd wordt volgend jaar, anders kan dat nog uitgesteld worden tot medio 2025.

Reputatie 7

@Rene74 De tijden dat je met de IC via de Oude Lijn met alleen een stop in Haarlem, Leiden en Den Haag HS in 59 minuten van Amsterdam CS naar Rotterdam CS kon reizen liggen lang achter ons.

Dat weten we allemaal. Maar toch maar mooi dat er nog een directe verbinding tussen deze twee steden is via de Oude Lijn, kan je goed gebruiken als er op het korte stuk HSL weer problemen zijn. Daarvoor had men natuurlijk veel beter een goedkopere reguliere lijn kunnen aanleggen (met nog een tussenstop in Berkel en Rodenrijs/Bergschenhoek, hadden die plaatsen waar de HSL nu dwars door ligt, ook een NS-station gehad.

Reageer